23.7. 2017 Martin Vaculík

Nová platforma vozů Subaru do detailu: MQB po japonsku!

 

Před pěti lety představil Volkswagen modulární platformu MQB, díky níž rozličně velká auta lze stavět na společné technice. Nyní svou cestu k lehké a efektivní budoucnosti představuje Subaru.

Nová globální platforma vozů Subaru má tři hlavní cíle: dynamické jízdní chování, bezpečnost a úspornost.

Obrovský důraz byl kladen na tuhost nových karoserií. S tím totiž dle konstruktéra Acuši Nakašimy souvisejí i tak překvapivé věci, jakými jsou rychlost a přesnost reakce na pokyn řízení. U auta s měkkou karoserií se nejdřív skelet „ohne“ za přední nápravou a až poté následuje pokyn volantu i zbytek vozu. Řidič tak má tendenci vydávat přehnané pokyny, které pak třeba při vyhýbacím manévru vedou k opakovaným korekcím. Tuhost karoserie také souvisí s hlučností a komfortem. Smyslem je, aby nerovnosti vozovky zmáčkly tlumiče, nikoliv rozvlnily karoserie. U nových modelů XV a Impreza, které jako první novou globální platformu dostanou, by měl být i na osmnáctipalcových kolech komfort jízdy lepší než v současnosti na sedmnáctkách či šestnáctkách.

Tradicí u Subaru vždy bylo nízké těžiště. U nové platformy je opět o kousek blíž k zemi. O centimetr níže sedí posádka uvnitř i samotný motor v přídi – nohy má řidič dokonce o dva centimetry níže než dřív. Dohromady s lepší tuhostí to znamená, že zatímco původní model civilní imprezy (v Evropě neprodávána) zvládá vyhýbací manévr rychlostí 85 km/h, nová impreza (která se letos po letech na starý kontinent vrátí) jej zvládá i v 93 km/h.

Samozřejmostí je obrovská pozornost věnovaná i pasivní bezpečnosti. S ní však souvisí zajímavost – nejvíce namáhané profi ly jsou lisované za tepla a sloupky B vznikají z dohromady sválcovaných plechů různé tloušťky (1,4 až 2,75 mm). To aby byly nejsilnější tam, kde je namáhání nejvyšší, a nemusely být moc těžké tam, kde je napětí jen nízké. Bohužel tyto moderní karosářské postupy používají jen verze pro USA. Nakašima nám to vysvětlil specifiky amerického provozu, kde kamiony jezdí mnohem rychleji a je zde i hodně velkých terénních pickupů na rámových podvozcích. Střet s těmito stroji znamená, že veškerá deformace probíhá jen u jednoho z účastníků – právě u osobního auta se samonosnou karoserií.

My za tím vidíme spíš technologické možnosti – současný akutní nedostatek chlazených lisů, které jsou pro za tepla tvářené profi ly nutné.

Další inovace

Jenom lineartronic, ale úspornější

Silnější motorizace a dražší modely už u Subaru s manuální převodovkou vůbec nekoupíte. Bezestupňový automat Lineartronic však bude sestupovat do stále nižších hladin a za pár let vytlačí manuální ústrojí úplně. Manuál totiž nelze kombinovat s bezpečnostním systémem Eye Sight, zejména se schopností adaptivního tempomatu či samočinného brzdění na něm založenou.

Variátorové převodovky vykazují dobré výsledky při normovaných měřeních spotřeby a pomalé jízdě. Na dálnici to s nimi bývá slabší, neboť je trápí velké tření – které jak známo roste se čtvercem rychlosti.

Proto lineartronic dostal nový řetěz se články kratšími o deset procent. Místo 150 je jich nyní 174, takže lépe kopírují poloměry kuželových kol a méně se po nich pohybují, což znamená právě nižší tření. Výrobcem řetězu je německý Sheffler, zbytek převodovky pochází z vlastních dílen Subaru.

Přepracovaná šestnáctistovka

Subaru pravidelně inovuje motory, aniž by se to projevilo na jejich označení či výkonu. Například když v roce 2011 přišla třetí generace zážehových boxerů, dosahoval výkon dvoulitru stejných 110 kW jako dřív. To se pak zákazníkům inovace neprodávají vůbec dobře. Nyní výrazně přepracovali zážehovou šestnáctistovku (84 kW, 150 N.m). Změněných je 70 procent součástí, vesměs kvůli snížení hmotnosti. Hlavy motoru -1,1 kg, Řemenice pomocných agregátů -1,2 kg,Blok motoru -1,8 kg, Kliková hřídel -0,3 kg, Spodní výztužný rám -0,3 kg, Výfukové potrubí -3,3 kg. Dohromady s dalšími, menšími změnami to vše znamená, že šestnáctistovka coby základní motor pro novou generaci modelů XV a Impreza má o 14 kg nižší hmotnost, o 6 % menší setrvačnost rotujících součástí, a přitom o 10 procent vyšší torzní tuhost a o 5 % nižší vibrace. Vylepšené je též proudění plynů, na zpětné vedení spalin (EGR) přibyl chladič a kompresní poměr se zvýšil z 10,5 na 11,0. Podobnými změnami prošel i benzinový dvoulitr s přímým vstřikem, který má nových dokonce 80 procent součástí a kompresní poměr u něj vzrostl na 12,5:1.

Co bude s dieselem?

Celá léta byla vozům Subaru vyčítána absence dieselu. Karoserie a hnací řetězec těchto vozů totiž byly přizpůsobeny pouze pro nízké a ploché motory s protilehlými válci – takzvané boxery. Pro diesel s takovým uspořádáním muselo být mnoho věcí vyvinuto zcela od počátku. Za dosavadní kariéru byl diesel už dvakrát přepracován kvůli emisním normám (z Eura 4 na Euro 5, poté na Euro 6), jednou z důvodu zvýšení spolehlivosti. Příští rok asi po rovných deseti letech skončí. Daisuke Yamada z evropského testovacího a vývojového centra nám řekl, že zkoumají různé možnosti v oblasti budoucích pohonů. My však umíme číst mezi řádky a víme, proč o dieselu nebyla na celé prezentaci ani zmínka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku

Rakouské hlavní město Vídeň stanulo v čele žebříčku…

OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav

Panamský průplav byl otevřen 15. srpna 1914. Vede skrz…

Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka

Hospodářský růst Česka stojí na útratách lidí a nově i…

Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty

Blíží se vyhlášení soutěže Architekt roku. Ta se zaměřuje…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Těšíte se, až si po práci dopřejete zasloužený odpočinek, ale namísto toho vás po návratu domů čeká nic než…

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk:…

Vesmír sci-fi ságy Warhammer 40,000, která začala jako desková hra, je nesmírně rozsáhlý a čítá již bezpočet…

 

iSport.cz

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do pohody je ještě daleko

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do…

Tentokrát to už nebyl jen povinný start na pár vteřin. Po skoro půl roce léčení šrámů legendární útočník Jaromír…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především z mrazivých koutů naší planety

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především…

Je to jeden z nejkrásnějších přírodních jevů. Bílá duha se na obloze ukazuje vzácně. Vzniká, když sluneční…

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…