23.7. 2017 Martin Vaculík

Nová platforma vozů Subaru do detailu: MQB po japonsku!

 

Před pěti lety představil Volkswagen modulární platformu MQB, díky níž rozličně velká auta lze stavět na společné technice. Nyní svou cestu k lehké a efektivní budoucnosti představuje Subaru.

Nová globální platforma vozů Subaru má tři hlavní cíle: dynamické jízdní chování, bezpečnost a úspornost.

Obrovský důraz byl kladen na tuhost nových karoserií. S tím totiž dle konstruktéra Acuši Nakašimy souvisejí i tak překvapivé věci, jakými jsou rychlost a přesnost reakce na pokyn řízení. U auta s měkkou karoserií se nejdřív skelet „ohne“ za přední nápravou a až poté následuje pokyn volantu i zbytek vozu. Řidič tak má tendenci vydávat přehnané pokyny, které pak třeba při vyhýbacím manévru vedou k opakovaným korekcím. Tuhost karoserie také souvisí s hlučností a komfortem. Smyslem je, aby nerovnosti vozovky zmáčkly tlumiče, nikoliv rozvlnily karoserie. U nových modelů XV a Impreza, které jako první novou globální platformu dostanou, by měl být i na osmnáctipalcových kolech komfort jízdy lepší než v současnosti na sedmnáctkách či šestnáctkách.

Tradicí u Subaru vždy bylo nízké těžiště. U nové platformy je opět o kousek blíž k zemi. O centimetr níže sedí posádka uvnitř i samotný motor v přídi – nohy má řidič dokonce o dva centimetry níže než dřív. Dohromady s lepší tuhostí to znamená, že zatímco původní model civilní imprezy (v Evropě neprodávána) zvládá vyhýbací manévr rychlostí 85 km/h, nová impreza (která se letos po letech na starý kontinent vrátí) jej zvládá i v 93 km/h.

Samozřejmostí je obrovská pozornost věnovaná i pasivní bezpečnosti. S ní však souvisí zajímavost – nejvíce namáhané profi ly jsou lisované za tepla a sloupky B vznikají z dohromady sválcovaných plechů různé tloušťky (1,4 až 2,75 mm). To aby byly nejsilnější tam, kde je namáhání nejvyšší, a nemusely být moc těžké tam, kde je napětí jen nízké. Bohužel tyto moderní karosářské postupy používají jen verze pro USA. Nakašima nám to vysvětlil specifiky amerického provozu, kde kamiony jezdí mnohem rychleji a je zde i hodně velkých terénních pickupů na rámových podvozcích. Střet s těmito stroji znamená, že veškerá deformace probíhá jen u jednoho z účastníků – právě u osobního auta se samonosnou karoserií.

My za tím vidíme spíš technologické možnosti – současný akutní nedostatek chlazených lisů, které jsou pro za tepla tvářené profi ly nutné.

Další inovace

Jenom lineartronic, ale úspornější

Silnější motorizace a dražší modely už u Subaru s manuální převodovkou vůbec nekoupíte. Bezestupňový automat Lineartronic však bude sestupovat do stále nižších hladin a za pár let vytlačí manuální ústrojí úplně. Manuál totiž nelze kombinovat s bezpečnostním systémem Eye Sight, zejména se schopností adaptivního tempomatu či samočinného brzdění na něm založenou.

Variátorové převodovky vykazují dobré výsledky při normovaných měřeních spotřeby a pomalé jízdě. Na dálnici to s nimi bývá slabší, neboť je trápí velké tření – které jak známo roste se čtvercem rychlosti.

Proto lineartronic dostal nový řetěz se články kratšími o deset procent. Místo 150 je jich nyní 174, takže lépe kopírují poloměry kuželových kol a méně se po nich pohybují, což znamená právě nižší tření. Výrobcem řetězu je německý Sheffler, zbytek převodovky pochází z vlastních dílen Subaru.

Přepracovaná šestnáctistovka

Subaru pravidelně inovuje motory, aniž by se to projevilo na jejich označení či výkonu. Například když v roce 2011 přišla třetí generace zážehových boxerů, dosahoval výkon dvoulitru stejných 110 kW jako dřív. To se pak zákazníkům inovace neprodávají vůbec dobře. Nyní výrazně přepracovali zážehovou šestnáctistovku (84 kW, 150 N.m). Změněných je 70 procent součástí, vesměs kvůli snížení hmotnosti. Hlavy motoru -1,1 kg, Řemenice pomocných agregátů -1,2 kg,Blok motoru -1,8 kg, Kliková hřídel -0,3 kg, Spodní výztužný rám -0,3 kg, Výfukové potrubí -3,3 kg. Dohromady s dalšími, menšími změnami to vše znamená, že šestnáctistovka coby základní motor pro novou generaci modelů XV a Impreza má o 14 kg nižší hmotnost, o 6 % menší setrvačnost rotujících součástí, a přitom o 10 procent vyšší torzní tuhost a o 5 % nižší vibrace. Vylepšené je též proudění plynů, na zpětné vedení spalin (EGR) přibyl chladič a kompresní poměr se zvýšil z 10,5 na 11,0. Podobnými změnami prošel i benzinový dvoulitr s přímým vstřikem, který má nových dokonce 80 procent součástí a kompresní poměr u něj vzrostl na 12,5:1.

Co bude s dieselem?

Celá léta byla vozům Subaru vyčítána absence dieselu. Karoserie a hnací řetězec těchto vozů totiž byly přizpůsobeny pouze pro nízké a ploché motory s protilehlými válci – takzvané boxery. Pro diesel s takovým uspořádáním muselo být mnoho věcí vyvinuto zcela od počátku. Za dosavadní kariéru byl diesel už dvakrát přepracován kvůli emisním normám (z Eura 4 na Euro 5, poté na Euro 6), jednou z důvodu zvýšení spolehlivosti. Příští rok asi po rovných deseti letech skončí. Daisuke Yamada z evropského testovacího a vývojového centra nám řekl, že zkoumají různé možnosti v oblasti budoucích pohonů. My však umíme číst mezi řádky a víme, proč o dieselu nebyla na celé prezentaci ani zmínka.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru

Pumový útok v londýnském metru má pokračování. Britská…

Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici

Maďarský premiér Viktor Orbán  ve Varšavě přirovnal…

Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko

Severní Korea možná připravuje test rakety s jadernou…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 





 
Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Dnes 14:51

Hurikán Harvey je již několik dní minulostí, avšak jeho následky se budou sčítat ještě dlouhé měsíce.




Blesk.cz

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v lavici z Obecné školy!

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v…

Kukyho auto, vlk ze Tří bratří či lavice jako v Obecné škole. A také psací stroj, na kterém tvořil Zdeněk…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

Marin Čilič se stal prvním vítězem v premiérovém ročníku Laver Cupu. Chorvat zdolal v pražské O2 areně Američana…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

V Londýne končí alternativní taxislužba Uber, město jí neprodlouží licenci

V Londýne končí alternativní taxislužba Uber, město…

Londýnský úřad zodpovědný za dopravní systém (TfL) se rozhodl, že alternativní taxislužbě Uber neobnoví provozní…

Raketou na Mars. Kosmický program žije díky vizionářům typu Elona Muska

Raketou na Mars. Kosmický program žije díky…

Raketou na Mars, poletíme zas – ty a já. Raketou jen já a ty a touhletou – jen pro nás. Tenhle hit zpívala…