23.7. 2017 Martin Vaculík

Nová platforma vozů Subaru do detailu: MQB po japonsku!

 

Před pěti lety představil Volkswagen modulární platformu MQB, díky níž rozličně velká auta lze stavět na společné technice. Nyní svou cestu k lehké a efektivní budoucnosti představuje Subaru.

Nová globální platforma vozů Subaru má tři hlavní cíle: dynamické jízdní chování, bezpečnost a úspornost.

Obrovský důraz byl kladen na tuhost nových karoserií. S tím totiž dle konstruktéra Acuši Nakašimy souvisejí i tak překvapivé věci, jakými jsou rychlost a přesnost reakce na pokyn řízení. U auta s měkkou karoserií se nejdřív skelet „ohne“ za přední nápravou a až poté následuje pokyn volantu i zbytek vozu. Řidič tak má tendenci vydávat přehnané pokyny, které pak třeba při vyhýbacím manévru vedou k opakovaným korekcím. Tuhost karoserie také souvisí s hlučností a komfortem. Smyslem je, aby nerovnosti vozovky zmáčkly tlumiče, nikoliv rozvlnily karoserie. U nových modelů XV a Impreza, které jako první novou globální platformu dostanou, by měl být i na osmnáctipalcových kolech komfort jízdy lepší než v současnosti na sedmnáctkách či šestnáctkách.

Tradicí u Subaru vždy bylo nízké těžiště. U nové platformy je opět o kousek blíž k zemi. O centimetr níže sedí posádka uvnitř i samotný motor v přídi – nohy má řidič dokonce o dva centimetry níže než dřív. Dohromady s lepší tuhostí to znamená, že zatímco původní model civilní imprezy (v Evropě neprodávána) zvládá vyhýbací manévr rychlostí 85 km/h, nová impreza (která se letos po letech na starý kontinent vrátí) jej zvládá i v 93 km/h.

Samozřejmostí je obrovská pozornost věnovaná i pasivní bezpečnosti. S ní však souvisí zajímavost – nejvíce namáhané profi ly jsou lisované za tepla a sloupky B vznikají z dohromady sválcovaných plechů různé tloušťky (1,4 až 2,75 mm). To aby byly nejsilnější tam, kde je namáhání nejvyšší, a nemusely být moc těžké tam, kde je napětí jen nízké. Bohužel tyto moderní karosářské postupy používají jen verze pro USA. Nakašima nám to vysvětlil specifiky amerického provozu, kde kamiony jezdí mnohem rychleji a je zde i hodně velkých terénních pickupů na rámových podvozcích. Střet s těmito stroji znamená, že veškerá deformace probíhá jen u jednoho z účastníků – právě u osobního auta se samonosnou karoserií.

My za tím vidíme spíš technologické možnosti – současný akutní nedostatek chlazených lisů, které jsou pro za tepla tvářené profi ly nutné.

Další inovace

Jenom lineartronic, ale úspornější

Silnější motorizace a dražší modely už u Subaru s manuální převodovkou vůbec nekoupíte. Bezestupňový automat Lineartronic však bude sestupovat do stále nižších hladin a za pár let vytlačí manuální ústrojí úplně. Manuál totiž nelze kombinovat s bezpečnostním systémem Eye Sight, zejména se schopností adaptivního tempomatu či samočinného brzdění na něm založenou.

Variátorové převodovky vykazují dobré výsledky při normovaných měřeních spotřeby a pomalé jízdě. Na dálnici to s nimi bývá slabší, neboť je trápí velké tření – které jak známo roste se čtvercem rychlosti.

Proto lineartronic dostal nový řetěz se články kratšími o deset procent. Místo 150 je jich nyní 174, takže lépe kopírují poloměry kuželových kol a méně se po nich pohybují, což znamená právě nižší tření. Výrobcem řetězu je německý Sheffler, zbytek převodovky pochází z vlastních dílen Subaru.

Přepracovaná šestnáctistovka

Subaru pravidelně inovuje motory, aniž by se to projevilo na jejich označení či výkonu. Například když v roce 2011 přišla třetí generace zážehových boxerů, dosahoval výkon dvoulitru stejných 110 kW jako dřív. To se pak zákazníkům inovace neprodávají vůbec dobře. Nyní výrazně přepracovali zážehovou šestnáctistovku (84 kW, 150 N.m). Změněných je 70 procent součástí, vesměs kvůli snížení hmotnosti. Hlavy motoru -1,1 kg, Řemenice pomocných agregátů -1,2 kg,Blok motoru -1,8 kg, Kliková hřídel -0,3 kg, Spodní výztužný rám -0,3 kg, Výfukové potrubí -3,3 kg. Dohromady s dalšími, menšími změnami to vše znamená, že šestnáctistovka coby základní motor pro novou generaci modelů XV a Impreza má o 14 kg nižší hmotnost, o 6 % menší setrvačnost rotujících součástí, a přitom o 10 procent vyšší torzní tuhost a o 5 % nižší vibrace. Vylepšené je též proudění plynů, na zpětné vedení spalin (EGR) přibyl chladič a kompresní poměr se zvýšil z 10,5 na 11,0. Podobnými změnami prošel i benzinový dvoulitr s přímým vstřikem, který má nových dokonce 80 procent součástí a kompresní poměr u něj vzrostl na 12,5:1.

Co bude s dieselem?

Celá léta byla vozům Subaru vyčítána absence dieselu. Karoserie a hnací řetězec těchto vozů totiž byly přizpůsobeny pouze pro nízké a ploché motory s protilehlými válci – takzvané boxery. Pro diesel s takovým uspořádáním muselo být mnoho věcí vyvinuto zcela od počátku. Za dosavadní kariéru byl diesel už dvakrát přepracován kvůli emisním normám (z Eura 4 na Euro 5, poté na Euro 6), jednou z důvodu zvýšení spolehlivosti. Příští rok asi po rovných deseti letech skončí. Daisuke Yamada z evropského testovacího a vývojového centra nám řekl, že zkoumají různé možnosti v oblasti budoucích pohonů. My však umíme číst mezi řádky a víme, proč o dieselu nebyla na celé prezentaci ani zmínka.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa

K výměnnému obchodu přirovnal bývalý předseda Nejvyššího…

Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller

Akciové trhy zažívají solidní začátek roku 2019. Držitel…

Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí

Už na podzim má v Česku začít produkce zcela nového typu…

Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely

Předseda venezuelského parlamentu Juan Guaidó, který je…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 





 
První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

Dnes 18:50

Přeplňování motoru turbodmychadlem se obecně historicky pojí se značkami Porsche, Saab a BMW. Jenže v USA dokázali tuto techniku nabídnout v autě o celou dekádu dříve.




Blesk.cz

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se kterým se to podaří?

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se…

Podle aktuálních statistik se dnes s problémy s početím potýká zhruba šestina párů. Příčin je mnoho, od různých…

Recenze: Eliel, Měsíční záře – Nový příběh pro milovníky fantasy žánru

Recenze: Eliel, Měsíční záře – Nový příběh pro…

Pokud patříte mezi fanoušky literárního žánru fantasy, jistě vás bude zajímat působivý příběh s názvem „Eliel,…

 

iSport.cz

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená kost, teď je opět mimo

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená…

To snad ne! Sotva se vítkovický obránce Peter Trška (26) vydrápal z těžkého zranění, musí řešit další problém. A…

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si s Hertlem, říká Bednář

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si…

V NHL mezi hráči jde o hodně diskutované téma, byť sezona je v plném běhu. Ovšem už ta příští (2019/20) může být…

 

Reflex.cz

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele: Poškodily 60 % kamer na měření rychlosti

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele:…

Když byla v minulém roce na mnoha silnicích ve Francii snížena povolená rychlost z 90 na 80 kilometrů v hodině,…

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí československých socialistických osmdesátých let

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí…

Ve špionážním seriálu Bez vědomí, které se odehrává v 80. letech v Praze, si zahrají Hattie Morahanová (Kráska a…