Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Škoda Fabia: První oficiální informace a fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (776)
Nástupce nejúspěšnější Škodovky posledních let je tady.Po sérii špionážních fotografií a spekulací se můžete seznámit s novou generací Škody Fabia na prvních dvou oficiálních snímcích. Výrobce přidal také několik základních informací o nové modelové řadě.

Sedm let na trhu

Škoda Fabia se poprvé světu představila na frankfurtském autosalonu v roce 1999 a na trh se dostala na konci stejného roku. Je to tedy už dlouhých sedm let, co se přelomový malý automobil v Mladé Boleslavi vyrábí. Fabia od té doby vznikla ve více než 1,5 milionech exemplářů a se třemi karosářskými verzemi se stala jádrem výrobního programu Škoda Auto. Úspěch vozu na domácím trhu, ale také na náročných trzích v Německu, Velké Britanii nebo v severní Evropě nebránil pokračování výroby bez výraznějších stylistických inovací.

Technika, kterou první Fabia v roce 1999 disponovala byla nad průměrem, který byl v té době obvyklý. Motorová nabídka postupně opustila starší konstrukce, přišly maloobjemové zážehové a vznětové tříválce, ale také diskutovaná verze RS s motorem 1,9 TDI (96 kW). Průměrný zákazník nekupoval ESP, tempomat nebo xenonové světlomety, ale tyto prvky přesto v nabídce mimořádné výbavy byly k dispozici a zvyšovaly prestiž malé Škody.

Druhá generace se představuje

Základní rozměry nové Fabie naznačují, že od svého předchůdce nový model zdědil většinu komponent, které určují konečné proporce vozidla.

Délka sice nepřekonala čtyřmetrovou hranici, ale i tak bude nová Fabia patřit k největším vozům ve třídě malých vozů. V tomto směru ji z nedávných novinek překonává Corsa (3999 mm), Grande Punto (4030 mm), 207 (4030 mm) i Clio (3986 mm). V souvislosti s designem nové Škody tolik diskutované Suzuki Swift je výrazně kratší (3695 mm) a zůstává tak představitelem jednoznačně městského vozidla.

Šířka bude pravděpodobně tím nejvíce problematickým dědictvím převzatém novou generací. Nová Fabia je s 1642 mm o 4 mm užší než první generace, což v současné době řadí tento model mezi malé vozy s podprůměrnou vnější šířkou. To má vliv na prostor uvnitř vozu. Konkurence nabízí ve všech sledovaných případech více: Corsa (1737 mm!), Grande Punto (1687 mm), 207 (1720 mm), Clio (1707 mm), Swift (1690 mm)

Výška je proti první Fabii o důležitých 47 mm větší. Z toho budou těžit cestující na všech sedadlech. Samotná automobilka slibuje více místa vpředu i vzadu ve srovnání s předchůdcem.

V českých zemích bedlivě sledovaná hodnota objemu zavazadlového prostoru hraje nové Fabii do karet. Mezigenerační nárůst z 260 l na 300 l posunuje Fabii pod vrchol zavazadelníkového žebříčku kde stále trůní Citroën C3 s 305 l. Zvětšila se také hodnota největšího zavazadlového objemu po sklopení druhé řady sedadel - nyní měří 1163 l.

Škoda Fabia - srovnání generací
Rozměr Fabia I Fabia II mezigenerační změna
Délka [mm] 3970 3992 +22
Šířka [mm] 1646 1642 -4
Výška [mm] 1451 1498 +47
Rozvor [mm] 2462 ? -
Zavazadlový prostor[l] 260/1016 300/1163 +40/+147

Evoluční design rodiny Roomster-Fabia

Nová Fabia bude výrazným oživením nabídky mladoboleslavské automobilky. Dosavadní model se ani po faceliftu nezbavil poněkud usedlé image, která však kupodivu na zákazníky platila. Nový model působí svěžím dojmem, jeho design je podstatně méně konzervativní, ale na druhou stranu méně diskutabilní než v případě Roomsteru. S tím sdílí Fabia příď, s inovovanou maskou, kočičími světlomety a nárazníky, které postrádají dříve samozřejmé horizontální oddělení plastových a plechových dílů karoserie. Ve prospěch estetiky byly zapovězeny jakékoliv ochranné lišty na předním i zadním nárazníku.

Boční profil nové Fabie je podobně jako dosud tvořen vysoko umístěnou spodní hranou oken. Tentokrát byl tento stylistický a snad i bezpečnostní prvek zakomponován do celé koncepce designu. A i B-sloupek dostal zatmavení, které opticky spojuje čelní sklo s okny v obou párech bočních dveřích. Motiv, který jsme viděli už u Roomsteru (tmavý A-sloupek) se zde opakuje obměněné podobě. Stejně jako u Roomsteru je grafika bočních oken zakončena vzhůru vytaženou křivkou. Již z prvních dvou fotografií je zřejmé, že prosklení bočních dveří bude mít menší plochu než u první Fabie. Vysoké boky Fabie opticky rozbíjí dva decentní prolisy ve spodní části dveří.

Zatímco proporce celého vozu a tvary přídě jsme již mohli zkoumat na maskovaných prototypech, dosud zahalenou záď si v definitivní podobě prohlížíme poprvé až nyní. Hlavní roli zde hrají šestiúhelníková koncová světla, která jsou umístěna mnohem výše než u první generace. Jak jsme si již zvykli u všech nových škodovek Octavií počínaje, bude mít také Fabia nezaměnitelný noční design zádě s výrazným koncovým světlem tvaru C. Zadní sklo vypadá širší a více vytažené do stran, součástí výklopného víka je malý spojler zvýrazňující odtrhovou hranu střechy. Zadní nárazník nyní tvoří větší část zádě a nese vykrojení pro páté dveře.

Design přídě, boků a zádě automobilu je sjednocen prolisem, který začíná podobně jako u Roomsteru v nově stylizované masce s bohatým chromováním a pokračuje přes obecnou plochu na rozhraní předního blatníku a kapoty do boků. Na předních dveřích se téměř ztrácí, aby se opět našel na druhém páru dveří a byl již výrazný v oblasti C-sloupku.

Sedm motorů, z toho 3x známé TDI

Nová Fabia dostane dva inovované tříválce 1,2 HTP. Základní motor s dvouventilovou technikou je absolutní novinkou. Základní výkon, jaký je v rámci evropské nabídky VW Group k dispozici již nebude mít 40 ale 44 kW. Jde sice o 10% nárůst, ale z hlediska konkurenčního postavení to neznamená získání zásadního náskoku, ale pouze dohnání ostatních (ve třídě je motor se základním výkonem 44 kW standardem).

Čtyřventilová verze tříválcové pohonné jednotky je v nabídce španělského Seatu Ibiza již několik měsíců. Jeho nejvyšší výkon 51 kW (tj. +4 kW) je k dispozici při 5400 ot./min , 112 Nm může řidič využívat již v přístupných 3000 ot./min. Další dva motory jsou již dobře známé z Roomsteru, ale pro modelovou řadu Fabia jde také o úplné novinky.

Škoda Fabia II - benzinové motory
motor převodovka
1,2 HTP/44 kW pětistupňová manuální
1,2 12V HTP/51 kW pětistupňová manuální
1,4 16V/63 kW pětistupňová manuální
1,6 16V/77 kW pětistupňová manuální
1,6 16V/77 kW A šestistupňová automatická

Všechny zážehové motory jsou kombinovány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, ve třídě ojedinělá je možnost volby šestistupňové automatické převodovky Tiptronic s možností volby převodu.

Vznětové motory staví na osvědčených tříválcích a čtyřválcích TDI s technikou vstřikování čerpadlo-tryska. Dva silnější motory jsou v nabídce také ve verzi s filtrem pevných částic. Všechny vznětové motory jsou k dispozici také v modelové řadě Roomster, dva tříválce znají již majitelé současné Fabie.

Škoda Fabia II - naftové motory
motor převodovka
1,4 TDI PD/51 kW pětistupňová manuální
1,4 TDI PD/59 kW pětistupňová manuální
1,4 TDI PD/59 kW DPF pětistupňová manuální
1,9 TDI PD/77 kW pětistupňová manuální
1,9 TDI PD/77 kW DPF pětistupňová manuální

Všechny vznětové motory jsou kombinovány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, hlavně u nejsilnější čtyřválcové konstrukce překvapuje absence resp. nepřístupnost šestistupňové převodovky.

Nové prvky výbavy

Fabia jde s dobou také co se výbavy týká. Hlavové airbagy, které dosud nebyly v nejmenších škodovkách k dispozici, nová Fabia již nabízí. Vzhledem k příbuznosti s Roomsterem se nabízí také tři druhy předních světlometů (s žárovkou H4, projektorové s žárovkou H7 a projektorové s natáčením), mlhové světlomety lze mít také ve verzi s rozsvěcováním jedné mlhovky při jízdě do zatáčky nebo při odbočování na křižovatce. Rádia bude možno propojit s externím přehrávačem MP3 souborů, k dispozici bude příprava pro telefon GSM s Bluetooth.

Premiéra v Ženevě, prodej hned potom

Světová premiéra je avizována na jarní ženevský autosalon, prodej by měl být na českém trhu zahájen hned na to. Karosářské verze Combi a Sedan zůstávají ve výrobě s aktuálním provedení.

TIP: video nové Škody Fabia (špionážní díl Roadlook TV přináší exkluzivní záběry nové Škody Fabia přímo z provozu)

Ondřej Láník
Diskuze (776)
21. 12. 2006 07:09
Novy vrchol ponuky - Nová Fabia R-GTX !!!
Tak ako vyšla na verejnosť základná motorizácia, je už na svete aj opačný koniec ponuky, vrchol modelového radu, ktorým bude môcť značka Škoda konkurovať lídrom aj vyšších tried. Nakoľko sa napriek maximálnemu úsiliu nepodarilo vtesnať motor W12 pod kapotu novej Fabie, konštruktéri zvolili netradičné, unikátne riešenie. Pohon najsilnejšej Fabie zabezpečujú dva motory 2.0 , každý s výkonom 96kW(130k)pri 5700 ot/min a krútiacim momentom 195Nm pri 3300 ot/min. Oba motory sú uložené priečne, každý nad jednou nápravou. Prostredníctvom 6-stupňovej prevodovky poháňajú všetky štyri kolesá, rozdelenie výkonu zabezpečuje osvedčený systém Haldex. Pochopiteľne, najmä z priestorových dôvodov ,tento model bude dostupný výhradne s karosériou typu kombi, ktorému na bokoch v zadnej časti karosérie pribudnú štýlové odvetrávacie štrbiny pre druhý motor. Ďalším poznávacím znakom budú rozšírené blatníky so zväčšenými výrezmi a sériovo montované pneumatiky 225/45ZR16 vpredu a 325/45ZR17 vzadu, a tiež aerodynamické doplnky - výrazný predný spojler, rozšírené prahy, zadný difúzor a dvojité prítlačné krídlo na hornej hrane okna piatych dverí. Zadnú časť vozidla ozdobia tiež dva výfuky s dvojitými chromovanými koncovkami. Interiéru bude dominovať športový kožený volant priemeru 250 mm s dvomi páčkami radenia podobne ako v automobiloch F1. To všetko za cenu len slabo prekračujúcu hranicu 2 miliónov českých korún.
20. 12. 2006 12:42
Re: PRO VSECHNY ANTISKODOVKARE
Ste nudni, tento nazor padol uz tolkokrat....nic originalnejsieho nenapisete?
19. 12. 2006 06:15
Re: CELKOM DOBRE
Hej, kamo, co je to za obchod,vies o nom viac? Nejdu mi do hlavy tie obrovske zlavy, nove auta a za take ceny?
19. 12. 2006 06:04
Re: Další.
Taki dvaja chlapi v zimnych bundach maju problem skoro v kazdom malom aute.
18. 12. 2006 13:24
Re: Hrůza
Tak se vrať na základku do třetí třídy a zopákni si pravopis, vysokoškoláku :o)