Novinky Kia v Detroitu: Forte, Telluride a předpremiéra Nira
Stěžejním modelem v americké nabídce značky Kia je řada Forte, která velikostí zhruba odpovídá evropskému Cee'du. Zatím se představuje pouze sedan a hatchback, dvoudveřový Koup přijde na řadu později. Modernizovaná verze byla odhalena už v listopadu doma v Jižní Koreji, NAIAS znamená její severoamerickou premiéru, nikoli tu světovou. Nový přední nárazník doplňují hlavní světla, která jsou nyní propojena s maskou chladiče, pro Kiu klasickým tygřím nosem. Změněné koncové reflektory mohou obsahovat diody.
Zatímco v Koreji jsou k dispozici zážehová a vznětová šestnáctistovka, americká nabídka spoléhá výhradně na benzinové dvoulitry, které střídají agregáty 1,8 l. Jeden pro modely EX je spojen se šestistupňovým automatem, druhý čtyřválec s Atkinsonovým cyklem bude k mání i s manuálem se stejným počtem rychlostí. Výkony dosud automobilka nezveřejnila.
Výbavy jsou tři, mezi LX a EX přibyl stupeň S se sportovním podvozkem, zadním spoilerem, litými šestnáctipalcovými koly a denními LEDkami. Standardní Drive Mode Select pro všechna auta má tři režimy: Normal, Eco a Sport. Elektronické asistenty zastupují třeba hlídače jízdy v pruzích a varování před čelní kolizí s nouzovým brzděním.
Sedmimístné SUV Telluride pravděpodobně v budoucnu nahradí už dost zastaralé velké Borrego. Hodně hranatý vůz má proti sobě otevírané boční dveře a je to hybrid, kombinuje atmosférický vidlicový šestiválec 3,5 l/201 kW s 97kW elektromotorem. Poháněna jsou pochopitelně všechna kola. Podvozek vychází ze Sorenta, ale rozvor byl natažen na 3081 mm. Ve všech světlech včetně svislých zadních najdeme diody, obří pětimetrová kia jezdí na pětipaprskových dvaadvacetipalcových kolech.
Čtveřici samostatných sedaček v kabině doplňuje zadní lavice. Prostřední řada je vybavena dotykovým displejem s ovládáním multimédií pomocí pohybů roky, ve středové konzole se skrývá bezdrátová nabíječka. Sedačky mají i opěrku pro nohy a spolu s předními místy senzory, které monitorují zdraví a aktuální kondici cestujících a zobrazují info na panelech ve dveřích. Synchronizace se systémem Light Emitted Rejuvenation (LER) umožňuje pouštět každému terapeutické světlo, které jej udrží v bdělosti. Audio Harman Kardon je sedmireproduktorové. O přípravě sériové verze zatím není známo nic oficiálního.
Niro se představí naživo v únorovém Chicagu, půjde o hybridní crossover. Označením navazuje na koncept z IAA 2013, to byl ale originální třídveřák do města. Kia opět vymýšlí novou marketingovou kategorii, už to není SUV, nýbrž HUV (Hybrid Utility Vehicle). Poslední teasery odhalují pětidveřového kompaktního křížence s tvary blízkými aktuální generaci Sportage. Niro je ale postaveno na vlastní platformě.
Co bude mít pod kapotou, ještě není úplně jisté, ovšem koncernový Hyundai nedávno odhalil svůj iONIQ. To sice není pseudoteréňák, těžko však Kia vyvinula svůj hybridní systém, když už ho vlastně má. Srdcem tak bude pravděpodobně čtyřválcová benzinová šestnáctistovka s výkonem 77 kW a točivým momentem 146 N.m, kterou doplní elektromotor s parametry 32 kW a 169 N.m. Niro není studií, zamíří do série.