Nový Aston Martin DB9 se dřív jmenoval Virage
Když v roce 2004 přišel Aston Martin DB9, byla to taková menší revoluce. Nové dvanáctiválcové kupé dosáhlo díky hliníku o čtvrtinu lehčí karoserii než předchozí DB7 a přesto vykazuje dvakrát lepší torzní tuhost. Také design značně vyzrál.
Platí pro novou DB9 to samé? Ano i ne. Evoluce u Aston Martinu je tak intenzivní, že novinka je o dost jiným autem než její devět let starý jmenovec. Zároveň ale zvenku vypadá úplně stejně jako loni uvedený model Virage. Ten se ve výrobě udržel jen 18 měsíců, protože nová DB9 nahrazuje i jeho.
Exteriér je nám tedy důvěrně známý (srovnání najdete na konci galerie) a to samé platí pro interiér. Tento kabát ale ukrývá modernizovanou techniku.
Nový motor AM11 zachovává objem 6,0 litru i konfiguraci V12. Posílil ale na 380 kW a 620 Nm. Díky tomu se akcelerace z klidu na 100 km/h zrychlila o dvě desetiny na 4,6 sekundy. Modernizace se dotkla bloku, hlavy motoru jsou zcela nové, zvětšil se průměr škrtících klapek.
Aston Martin - technická data dvanáctiválcových modelů | ||||||
Model | DB9 2013 | DB9 | Virage | DBS | Vanquish | V12 Vantage |
Převodovka | 6MA | 6MA | 6MA | 6MA | 6MA | 6MA |
Zdvihový objem [cm3] | 5935 | 5935 | 5935 | 5935 | 5935 | 5935 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 | 12/4 | 12/4 | 12/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 380/6500 | 350/6000 | 365/6500 | 380/6500 | 420/6750 | 380/6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 620/5500 | 600/5000 | 570/5750 | 570/5750 | 620/5500 | 570/5750 |
Max. rychlost [km/h] | 295 | 300 | 295 | 307 | 293 | 305 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,8 | 4,6 | 4,3 | 4,1 | 4,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | 14,6 | 15,0 | 15,5 | - | - |
Hmotnost [kg] | 1785 | 1800 | 1785 | 1740 | 1740 | 1680 |
Muselo se také vyhovět novým předpisům na ochranu chodců a zákazníci z toho tentokrát jistě budou mít radost: motor se totiž přiblížil níž k silnici. Konstrukční postupy, jak zlepšit ochranu chodců bez zásahu do vnějšího designu, si Aston Martin nechal patentovat. Dokonce si může dovolit v rozporu s dlouhodobými trendy používat masku chladiče z pravého hliníku.
Modernizovaná platforma je už čtvrtou generací architektury V/H. Ta byla původně navržena pro dvanáctiválcový supersport Vanquish, ale dosažená vylepšení, například nové adaptivní tlumiče ADS, využije i DB9.
Průměr kovaných disků se zvětšil z 19 na 20 palců, jedná se o kola převzatá z Virage. Za nimi se ukrývají keramické brzdy Brembo o průměru 398 mm vpředu a 360 mm vzadu. Úspora neodpružené hmotnosti proti ocelovým kotoučům činí nemalých 12,5 kg. Dalších 17 kg může majitel ušetřit, pokud zvolí příplatkový dvoumístný interiér s karbonovými sedadly.
Seznam standardní výbavy je rozsáhlý: navigace, automatická klimatizace, 700W audio, celokožený interiér, skleněná tlačítka… Příplatková výbava zahrnuje karbonový paket pro exteriér a interiér, nejrůznější barevná provedení interiéru a bezpočet zakázkových úprav dle přání zákazníka.
Prodej v Evropě bude zahájen už v říjnu. Základní cena 175 tisíc euro odpovídá 4,35 milionu korun. Po uvedení nové DB9 zůstanou v portfoliu Aston Martinu dva další dvanáctiválcové modely: V12 Vantage a nový Vanquish.