Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

 
 

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá i vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem...

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem a hliníkovými povrchovými díly. Standardní XK dostává vylepšený osmiválec 4,2 l, který ale podává shodné výkony s předchůdcem.

Rozdíly proti lednové studii Advanced Lightweight Coupé byste hledali jen obtížně. Změny se totiž dotkly jen deatilů jako jsou kola, světla nebo nárazníky. Výraznější odlišnosti však najdeme při srovnání s devět let starým předchůdcem. Nové XK povyrostlo všemi směry, rozvor 2750 mm změnil proporce, a tak XK má nyní mnohem kratší převisy. Délka totiž narostla jen o 16 mm.

Známý atmosférický osmiválec 4196 cm3 podává nejvyšší výkon 219 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 411 Nm při 4100 ot./min, avšak 85% maxima momentu je k dispozici v širokém pásmu od 2000 do 6000 ot./min. Ke změnám patří nový systém vstřikování, o 6% nižší spotřeba paliva resp. emise CO2 a plnění nejpřísnějších evropských a amerických emisních norem.

Později má na trh přijít nový zážehový osmiválec o objemu 3,5 l, neoficiální zprávy předpovídají, že pod kapotu XK by se výhledově měl dostat také nový vznětový čtyřlitrový osmiválec, který bude určen automobilům luxusních značek koncernu Ford. Očekává se nejvyšší výkon kolem 200 kW a nejvyšší točivý moment v oblasti 600 Nm.

Zatímco motor, který bude k dispozici zpočátku výroby, podává stejné výkony jako v předchůdci, pohotovostní hmotnost se snížila, takže dynamika jízdy je lepší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale při lednovém představení studie se mluvilo o tom, že by nový Jaguar mohl zvládat až 288 km/h, pokud by nezasáhla elektronika.

Nižší hmotnost a současné 31% zvýšení tuhosti karosérie bylo realizováno s pomocí hliníkového prostorového rámu a samostatných hliníkových povrchových panelů. Díly jsou spojovány nýtováním nebo lepením.

Jaguar XK - srovnání novinky s předchůdcem
 Jaguar XK 2006Jaguar XK 1996
Délka [mm] 47914775
Šířka [mm]2070*1830
Výška [mm]13221295
Rozvor [mm]27502590
Pohot. hmotnost [kg]15951660
Motorzážehový 4.2 V8 zážehový 4.2 V8
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]219/6000219/6000
Nejvyšší toč. moment [kW/ot./min]411/4100411/4100
Maximální rychlost [km/h]250**250**
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,26,6
*včetně vnějších zpětných zrcátek
**elektronicky omezeno

V klasicky střiženém interiéru je nyní uprostřed kulisa šestistupňové automatické převodovky tvaru L, která nahradila léta používané J. K dispozici je také sportovní režim s manuální volbou zařazené rychlosti, nově s možností volit páčkami pod volantem.

Dnes již klasická bezpečností sada čítající protiblokovací systém brzd, protiprokluzový a stabilizační systém může být doplněna o adaptivní tempomat jehož senzory navíc prověřují 10x za sekundu prostor před vozem, aby řidiče varovaly před potenciálním rizikem srážky.

Airbagy pro chodce
Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Jedním z problémů, které nyní automobilky řeší, je bezpečnost chodců. Na její nedostatečnou úroveň upozorňuje nízkými známkami také Euro NCAP. Protichůdných požadavků je ale v této konstrukční úloze opravdu mnoho. Dílčím úkolem konstruktérů by mělo být snížení rizika zranění při nárazu na tvrdá místa nebo ostré hrany. Odstraňují se tak rizikové tvary na přídi, mění se konstrukce a uchycení stěračů. Pod relativně měkkou kapotou je ale většinou motor s nedeformovatelným částmi. Aerodynamika a design si navíc žádají aby byl motorový prostor poměrně kompaktní, takže mezi kapotou a víkem hlavy válců je jen minimální prostor pro případné deformace kapoty, které by ztlumily náraz chodce. Částečné řešení lze nalézt v optimalizaci tvaru a deformací kapoty, ale na zásadnější inovaci v podobě airbagů se zatím v sériové produkci čekalo.

Přichází s ní Jaguar a dodavatel systému Autoliv. Při detekci srážky s chodcem je vpředu uchycená kapota nadzdvižena ve své zadní části (u čelního skla). Právě tam často hrozí srážka s tvrdými nebo ostrými hranami (lemy plechů, stěrače, hrana skla). Airbagy zvednou kapotu asi o 17 cm. Hlavní myšlenkou je tedy oddálit dráhu chodce na kapotě od kontaktu s tvrdými částmi motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zaorálek se nebrání povolební spolupráce s jakoukoliv stranou. Hlavně si musíme rozumět, řekl Zaorálek se nebrání povolební spolupráce s jakoukoliv stranou. Hlavně si musíme rozumět, řekl

Pro ČSSD bude při jednání o povolební spolupráci klíčová…

Airbus na letošním aerosalonu za Boeingem zaostal, získal méně zakázek Airbus na letošním aerosalonu za Boeingem zaostal, získal méně zakázek

Evropský výrobce letadel Airbus na letošním aerosalonu u…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu

Novinka značky Kia bude mít oficiální premiéru na…

Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů

Prodeje automobilů s dieselovými motory v Evropě začaly…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Dnes 11:56

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na českých silnicích. Tahle budoucnost aut by se nám zamlouvala, boom vodíkových palivových článků ale ještě potrvá.




Blesk.cz

8 hodin strachu o život dětské hvězdy Kudláčkové! První slova po nalezení

8 hodin strachu o život dětské hvězdy Kudláčkové!…

Hledala ji policie a všechny její blízké svíraly obavy o její život! Herečka a dnes kartářka Michaela Kudláčková…

Modelka s největšími airbagy v Británii: S třináctkami na hrudi renovuje dům

Modelka s největšími airbagy v Británii: S…

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

 

iSport.cz

Jansta: Zadržení Pelty? Začalo se útočit na fotbal, ale ten nic neprovedl

Jansta: Zadržení Pelty? Začalo se útočit na fotbal,…

Včerejším jmenováním nového ministra školství, mládeže a tělovýchovy Stanislava Štecha začíná nová část dotační…

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a odletěl do Itálie

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a…

Velký den pro Patrika Schicka. Dnes se stane posilou Juventusu Turín. Finalista posledního ročníku Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal britské královně cetku, říká exporadce prezidenta

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal…

Za nepřípustné považuje bývalý poradce Miloše Zemana a radní České televize Zdeněk Šarapatka útoky Jiřího…

Vietnamský dvojitý agent v románu Sympatizant, který loni dostal Pulitzera, nás vrátí zpátky do Saigonu

Vietnamský dvojitý agent v románu Sympatizant, který…

Jsou tady, pracují a prosperují, ale jejich země je vzdálená. A není snadné v ní žít… Anotace, která předchází…