Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

Ondřej Láník
Diskuze (255)
Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá i vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem...

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem a hliníkovými povrchovými díly. Standardní XK dostává vylepšený osmiválec 4,2 l, který ale podává shodné výkony s předchůdcem.

Rozdíly proti lednové studii Advanced Lightweight Coupé byste hledali jen obtížně. Změny se totiž dotkly jen deatilů jako jsou kola, světla nebo nárazníky. Výraznější odlišnosti však najdeme při srovnání s devět let starým předchůdcem. Nové XK povyrostlo všemi směry, rozvor 2750 mm změnil proporce, a tak XK má nyní mnohem kratší převisy. Délka totiž narostla jen o 16 mm.

Známý atmosférický osmiválec 4196 cm3 podává nejvyšší výkon 219 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 411 Nm při 4100 ot./min, avšak 85% maxima momentu je k dispozici v širokém pásmu od 2000 do 6000 ot./min. Ke změnám patří nový systém vstřikování, o 6% nižší spotřeba paliva resp. emise CO2 a plnění nejpřísnějších evropských a amerických emisních norem.

Později má na trh přijít nový zážehový osmiválec o objemu 3,5 l, neoficiální zprávy předpovídají, že pod kapotu XK by se výhledově měl dostat také nový vznětový čtyřlitrový osmiválec, který bude určen automobilům luxusních značek koncernu Ford. Očekává se nejvyšší výkon kolem 200 kW a nejvyšší točivý moment v oblasti 600 Nm.

Zatímco motor, který bude k dispozici zpočátku výroby, podává stejné výkony jako v předchůdci, pohotovostní hmotnost se snížila, takže dynamika jízdy je lepší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale při lednovém představení studie se mluvilo o tom, že by nový Jaguar mohl zvládat až 288 km/h, pokud by nezasáhla elektronika.

Nižší hmotnost a současné 31% zvýšení tuhosti karosérie bylo realizováno s pomocí hliníkového prostorového rámu a samostatných hliníkových povrchových panelů. Díly jsou spojovány nýtováním nebo lepením.

Jaguar XK - srovnání novinky s předchůdcem
 Jaguar XK 2006Jaguar XK 1996
Délka [mm] 47914775
Šířka [mm]2070*1830
Výška [mm]13221295
Rozvor [mm]27502590
Pohot. hmotnost [kg]15951660
Motorzážehový 4.2 V8 zážehový 4.2 V8
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]219/6000219/6000
Nejvyšší toč. moment [kW/ot./min]411/4100411/4100
Maximální rychlost [km/h]250**250**
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,26,6

*včetně vnějších zpětných zrcátek

**elektronicky omezeno

V klasicky střiženém interiéru je nyní uprostřed kulisa šestistupňové automatické převodovky tvaru L, která nahradila léta používané J. K dispozici je také sportovní režim s manuální volbou zařazené rychlosti, nově s možností volit páčkami pod volantem.

Dnes již klasická bezpečností sada čítající protiblokovací systém brzd, protiprokluzový a stabilizační systém může být doplněna o adaptivní tempomat jehož senzory navíc prověřují 10x za sekundu prostor před vozem, aby řidiče varovaly před potenciálním rizikem srážky.

Airbagy pro chodce

Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Jedním z problémů, které nyní automobilky řeší, je bezpečnost chodců. Na její nedostatečnou úroveň upozorňuje nízkými známkami také Euro NCAP. Protichůdných požadavků je ale v této konstrukční úloze opravdu mnoho. Dílčím úkolem konstruktérů by mělo být snížení rizika zranění při nárazu na tvrdá místa nebo ostré hrany. Odstraňují se tak rizikové tvary na přídi, mění se konstrukce a uchycení stěračů. Pod relativně měkkou kapotou je ale většinou motor s nedeformovatelným částmi. Aerodynamika a design si navíc žádají aby byl motorový prostor poměrně kompaktní, takže mezi kapotou a víkem hlavy válců je jen minimální prostor pro případné deformace kapoty, které by ztlumily náraz chodce. Částečné řešení lze nalézt v optimalizaci tvaru a deformací kapoty, ale na zásadnější inovaci v podobě airbagů se zatím v sériové produkci čekalo.

Přichází s ní Jaguar a dodavatel systému Autoliv. Při detekci srážky s chodcem je vpředu uchycená kapota nadzdvižena ve své zadní části (u čelního skla). Právě tam často hrozí srážka s tvrdými nebo ostrými hranami (lemy plechů, stěrače, hrana skla). Airbagy zvednou kapotu asi o 17 cm. Hlavní myšlenkou je tedy oddálit dráhu chodce na kapotě od kontaktu s tvrdými částmi motoru.

Ondřej Láník
Diskuze (255)
26. 8. 2005 22:59
Re: Malé Letní Perete
>:D :yes:
26. 8. 2005 22:39
Re: Malé Letní Perete
ˇOóó´, tak toho si moc vážím. Takhle parádně nadabovat Jardu s Bertoňákem... to je mistrovská miniatura. Jsem pyšnej, Míčku ;-) :-) :yes: Bertoňák mi tu křičí přes rameno, že neví, co je Kaventry, tak že prej nehodnotí, no znáš ho, ale Jarda se tu napařuje jak pětkovej bavorák ;-) :yes: