Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

 
 

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá i vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem...

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem a hliníkovými povrchovými díly. Standardní XK dostává vylepšený osmiválec 4,2 l, který ale podává shodné výkony s předchůdcem.

Rozdíly proti lednové studii Advanced Lightweight Coupé byste hledali jen obtížně. Změny se totiž dotkly jen deatilů jako jsou kola, světla nebo nárazníky. Výraznější odlišnosti však najdeme při srovnání s devět let starým předchůdcem. Nové XK povyrostlo všemi směry, rozvor 2750 mm změnil proporce, a tak XK má nyní mnohem kratší převisy. Délka totiž narostla jen o 16 mm.

Známý atmosférický osmiválec 4196 cm3 podává nejvyšší výkon 219 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 411 Nm při 4100 ot./min, avšak 85% maxima momentu je k dispozici v širokém pásmu od 2000 do 6000 ot./min. Ke změnám patří nový systém vstřikování, o 6% nižší spotřeba paliva resp. emise CO2 a plnění nejpřísnějších evropských a amerických emisních norem.

Později má na trh přijít nový zážehový osmiválec o objemu 3,5 l, neoficiální zprávy předpovídají, že pod kapotu XK by se výhledově měl dostat také nový vznětový čtyřlitrový osmiválec, který bude určen automobilům luxusních značek koncernu Ford. Očekává se nejvyšší výkon kolem 200 kW a nejvyšší točivý moment v oblasti 600 Nm.

Zatímco motor, který bude k dispozici zpočátku výroby, podává stejné výkony jako v předchůdci, pohotovostní hmotnost se snížila, takže dynamika jízdy je lepší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale při lednovém představení studie se mluvilo o tom, že by nový Jaguar mohl zvládat až 288 km/h, pokud by nezasáhla elektronika.

Nižší hmotnost a současné 31% zvýšení tuhosti karosérie bylo realizováno s pomocí hliníkového prostorového rámu a samostatných hliníkových povrchových panelů. Díly jsou spojovány nýtováním nebo lepením.

Jaguar XK - srovnání novinky s předchůdcem
 Jaguar XK 2006Jaguar XK 1996
Délka [mm] 47914775
Šířka [mm]2070*1830
Výška [mm]13221295
Rozvor [mm]27502590
Pohot. hmotnost [kg]15951660
Motorzážehový 4.2 V8 zážehový 4.2 V8
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]219/6000219/6000
Nejvyšší toč. moment [kW/ot./min]411/4100411/4100
Maximální rychlost [km/h]250**250**
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,26,6
*včetně vnějších zpětných zrcátek
**elektronicky omezeno

V klasicky střiženém interiéru je nyní uprostřed kulisa šestistupňové automatické převodovky tvaru L, která nahradila léta používané J. K dispozici je také sportovní režim s manuální volbou zařazené rychlosti, nově s možností volit páčkami pod volantem.

Dnes již klasická bezpečností sada čítající protiblokovací systém brzd, protiprokluzový a stabilizační systém může být doplněna o adaptivní tempomat jehož senzory navíc prověřují 10x za sekundu prostor před vozem, aby řidiče varovaly před potenciálním rizikem srážky.

Airbagy pro chodce
Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Jedním z problémů, které nyní automobilky řeší, je bezpečnost chodců. Na její nedostatečnou úroveň upozorňuje nízkými známkami také Euro NCAP. Protichůdných požadavků je ale v této konstrukční úloze opravdu mnoho. Dílčím úkolem konstruktérů by mělo být snížení rizika zranění při nárazu na tvrdá místa nebo ostré hrany. Odstraňují se tak rizikové tvary na přídi, mění se konstrukce a uchycení stěračů. Pod relativně měkkou kapotou je ale většinou motor s nedeformovatelným částmi. Aerodynamika a design si navíc žádají aby byl motorový prostor poměrně kompaktní, takže mezi kapotou a víkem hlavy válců je jen minimální prostor pro případné deformace kapoty, které by ztlumily náraz chodce. Částečné řešení lze nalézt v optimalizaci tvaru a deformací kapoty, ale na zásadnější inovaci v podobě airbagů se zatím v sériové produkci čekalo.

Přichází s ní Jaguar a dodavatel systému Autoliv. Při detekci srážky s chodcem je vpředu uchycená kapota nadzdvižena ve své zadní části (u čelního skla). Právě tam často hrozí srážka s tvrdými nebo ostrými hranami (lemy plechů, stěrače, hrana skla). Airbagy zvednou kapotu asi o 17 cm. Hlavní myšlenkou je tedy oddálit dráhu chodce na kapotě od kontaktu s tvrdými částmi motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky

Lidé z okruhu Kroměřížské výzvy zakládají novou…

Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky

Při vzpomínce na masakr Arménů za první světové války se…

Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu

Jeden z někdejších lídrů v prodeji aut na tuzemském trhu…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dnes 11:54

Máme tady další dlouhodobý test a znovu se do Auto.cz nastěhovalo SUV, tentokrát Seat Ateca s dvoulitrovým TDI a převodovkou DSG.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli záběrům násilí v Kašmíru

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli…

Vláda indického státu Džammú a Kašmír nařídila nejméně na měsíc blokádu sociálních sítí na kašmírském území.…

 

iSport.cz

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým do šestnácti let

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým…

Trenér David Holoubek se vrací ke sparťanské mládeži. 36letý kouč, který byl na začátku jarní sezony odvolaný od…

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý, netáhnou ani Češi s Kanadou

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý,…

Francie je sice spolupořadatelem letošního světového šampionátu v hokeji, ale většinu jejích obyvatel tento…

 

Reflex.cz

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a Chovancem stojí největší český zločinec

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a…

Úspěšný podnikatel v dopravě Radim Jančura často zasahuje do veřejného dění. Vliv má: jeho vlaky a autobusy…

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Za profesní dráhou dospělého může někdy stát trauma z dětství. Michaela Fokta coby pětiletého caparta vyděsila…