Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

Nový Jaguar XK: velký kocour se vrátil

 
 

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá i vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem...

Tvary nového Jaguaru představil výrobce už na počátku roku 2005 na Detroit Motor Show, tehdy však ještě pod rouškou budoucna a s názvem Advanced Lightweight Coupé. Nové XK ze studie přebírá vyspělou konstrukci karosérie s prostorovým hliníkovým rámem a hliníkovými povrchovými díly. Standardní XK dostává vylepšený osmiválec 4,2 l, který ale podává shodné výkony s předchůdcem.

Rozdíly proti lednové studii Advanced Lightweight Coupé byste hledali jen obtížně. Změny se totiž dotkly jen deatilů jako jsou kola, světla nebo nárazníky. Výraznější odlišnosti však najdeme při srovnání s devět let starým předchůdcem. Nové XK povyrostlo všemi směry, rozvor 2750 mm změnil proporce, a tak XK má nyní mnohem kratší převisy. Délka totiž narostla jen o 16 mm.

Známý atmosférický osmiválec 4196 cm3 podává nejvyšší výkon 219 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 411 Nm při 4100 ot./min, avšak 85% maxima momentu je k dispozici v širokém pásmu od 2000 do 6000 ot./min. Ke změnám patří nový systém vstřikování, o 6% nižší spotřeba paliva resp. emise CO2 a plnění nejpřísnějších evropských a amerických emisních norem.

Později má na trh přijít nový zážehový osmiválec o objemu 3,5 l, neoficiální zprávy předpovídají, že pod kapotu XK by se výhledově měl dostat také nový vznětový čtyřlitrový osmiválec, který bude určen automobilům luxusních značek koncernu Ford. Očekává se nejvyšší výkon kolem 200 kW a nejvyšší točivý moment v oblasti 600 Nm.

Zatímco motor, který bude k dispozici zpočátku výroby, podává stejné výkony jako v předchůdci, pohotovostní hmotnost se snížila, takže dynamika jízdy je lepší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale při lednovém představení studie se mluvilo o tom, že by nový Jaguar mohl zvládat až 288 km/h, pokud by nezasáhla elektronika.

Nižší hmotnost a současné 31% zvýšení tuhosti karosérie bylo realizováno s pomocí hliníkového prostorového rámu a samostatných hliníkových povrchových panelů. Díly jsou spojovány nýtováním nebo lepením.

Jaguar XK - srovnání novinky s předchůdcem
 Jaguar XK 2006Jaguar XK 1996
Délka [mm] 47914775
Šířka [mm]2070*1830
Výška [mm]13221295
Rozvor [mm]27502590
Pohot. hmotnost [kg]15951660
Motorzážehový 4.2 V8 zážehový 4.2 V8
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]219/6000219/6000
Nejvyšší toč. moment [kW/ot./min]411/4100411/4100
Maximální rychlost [km/h]250**250**
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,26,6
*včetně vnějších zpětných zrcátek
**elektronicky omezeno

V klasicky střiženém interiéru je nyní uprostřed kulisa šestistupňové automatické převodovky tvaru L, která nahradila léta používané J. K dispozici je také sportovní režim s manuální volbou zařazené rychlosti, nově s možností volit páčkami pod volantem.

Dnes již klasická bezpečností sada čítající protiblokovací systém brzd, protiprokluzový a stabilizační systém může být doplněna o adaptivní tempomat jehož senzory navíc prověřují 10x za sekundu prostor před vozem, aby řidiče varovaly před potenciálním rizikem srážky.

Airbagy pro chodce
Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Jedním z problémů, které nyní automobilky řeší, je bezpečnost chodců. Na její nedostatečnou úroveň upozorňuje nízkými známkami také Euro NCAP. Protichůdných požadavků je ale v této konstrukční úloze opravdu mnoho. Dílčím úkolem konstruktérů by mělo být snížení rizika zranění při nárazu na tvrdá místa nebo ostré hrany. Odstraňují se tak rizikové tvary na přídi, mění se konstrukce a uchycení stěračů. Pod relativně měkkou kapotou je ale většinou motor s nedeformovatelným částmi. Aerodynamika a design si navíc žádají aby byl motorový prostor poměrně kompaktní, takže mezi kapotou a víkem hlavy válců je jen minimální prostor pro případné deformace kapoty, které by ztlumily náraz chodce. Částečné řešení lze nalézt v optimalizaci tvaru a deformací kapoty, ale na zásadnější inovaci v podobě airbagů se zatím v sériové produkci čekalo.

Přichází s ní Jaguar a dodavatel systému Autoliv. Při detekci srážky s chodcem je vpředu uchycená kapota nadzdvižena ve své zadní části (u čelního skla). Právě tam často hrozí srážka s tvrdými nebo ostrými hranami (lemy plechů, stěrače, hrana skla). Airbagy zvednou kapotu asi o 17 cm. Hlavní myšlenkou je tedy oddálit dráhu chodce na kapotě od kontaktu s tvrdými částmi motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení zařídil Bakoš

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení…

Fotbalisté Plzně ve 4. kole HET ligy na půdě Jihlavy sice už po 27 vteřinách prohrávali po gólu Davise…

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…