Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový motor 1.3 TCe od Renaultu se blíží. Známe už jeho technická data!

David Bureš
Diskuze (69)
Zážehová třináctistovka nahradí dosavadní dvanáctistovku. Jako první ji využije Scénic, postupně bude nasazena i v dalších modelech.

S přísnějšími emisními normami se automobilky začínají připravovat na novou metodiku měření, která bude probíhat i v reálném provozu. Volkswagen kvůli tomu nasadil nový čtyřválec 1.5 TSI, PSA zase nové 1.5 BlueHDi a podobně jako jiní chystá zážehové motory s filtrem pevných částic. To Renault nabídne nově vyvinutý čtyřválec 1.3 TCe, který na domácím francouzském trhu začne prodávat ještě tento týden.

O jeho příchodu jsme již informovali, nyní však známe i jeho technická data. Ta unikla na internet prostřednictvím snímku brožury k modelu Scénic, který třináctistovku využije jako první Renault.

V kompaktním MPV bude motor dostupný ve třech výkonových variantách. Ta základní (s obchodním označením TCe 115) bude naladěna 85 kW a 220 N.m, střed (TCe 140) na 103 kW a 240 N.m a vrchol (TCe 160) na 120 kW a 260 N.m, respektive 270 N.m podle převodovky. Půjde tedy o nahrazení stávajících dvanáctistovek TCe 115 a TCe 130 objemnějším a výkonnějším motorem, v kombinaci s doplněním nabídky o nejvýkonnější provedení.

Všechny varianty budou standardně spárovány s šestistupňovou manuální převodovkou, která u TCe 115 bude jedinou volbou. Pro obě silnější verze bude k dispozici také dvouspojková převodovka EDC se sedmi převody, původem od firmy Getrag.

Nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1330 cm3 (některé interní materiály uvádějí 1333 cm3) bude dostupný jak pro Scénic, tak pro prodloužený Grand Scénic. Později se objeví také v dalších modelech značky Renault, v tuto chvíli je potvrzen pro Captur a Mégane.

Francouzská automobilka třináctistovku vyvíjela spolu s Mercedesem, který ji nasadí v nové generaci svých kompaktních vozů. Jako první se jich v případě stuttgartské značky dočká v příštím roce budoucí třída A, nebo třída B. Motor je přizpůsoben emisní normě nazývané Euro 6c, vychází z dosavadní dvanáctistovky, je však přepracován a doplněn o filtr pevných částic. Bude to první zážehový agregát Renault s takovým řešením, další budou následovat posléze.

Renault Scénic – srovnání nové třináctistovky s dosavadní dvanáctistovkou
MotorTCe 115*TCe 115TCe 140*TCe 130TCe 160*
Zdvihový objem [cm3]13301198133011981330
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]85/450085/4500103/500096/5500120/5500
Točivý moment [N.m/min]220/1500190/2000240/1600205/2000260/1750 (270/1800)
Převodovka6M6M6M (7DS)6M6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]182183195 (195)188200 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,312,410,1 (10,1)11,49,9 (9,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,15,4 (5,4)6,15,4 (5,4)
*Předběžná technická data

David Bureš
Diskuze (69)
26. 3. 2018 18:15
Renault
Zdravím místní diskutníky, já jsem na nový motor od Renaultu moc zvědavý, jelikož už mi před domem stojí postarší Scénic od [odkaz] , tak se poohlížím po novém vozidle a myslím si, že by to mohl být vůz právě s tímto motorem ;-)
Avatar - lamal
6. 12. 2017 19:00
Re: novy ?
ja myslim, ze si minul to o com bol moj prispevok a som rad, ze si spokojny s novym autom a vnimas to tak ako si napisal ;-)
5. 12. 2017 14:48
Re: Klasická zlodějina
Tak ono u turbomotorů je to nahoře ploché skoro vždy, záleží spíše na tom, kdy a jak.

[odkaz]
[odkaz]

Když se na to podíváš, tak si až tak moc nepomůžeš. 63kW verze pěkně táhne do 3500 rpm, pak to ale z těch 160 Nm klesá až na 100 Nm v omezovači. Takže nahoře je to klasická atmosférická 1.2.

77kW verze táhne trochu déle až do 4000 rpm při vyšších 175 Nm, nicméně pak už také docela strmě klesá a končí na 120 Nm. To je ztráta 37%, resp. 31% momentu na těch zbývajících 2000 otáčkách, což už člověk pozná.

U VW se tedy stříhá nejen špička, ale celý průběh bývá posazen níže (např. 1.4 TSI v 90kW verzi měla jen 200 Nm, ale 103/110kW verze už měly 250 Nm). U atmosfér se většinou stříhá jen vršek. U 88kW Mazdy je to při 4000 rpm (ten motor má 88 kW od 4000 do 6000 rpm), u 107kW verze dvoulitru je to při 5000 rpm. Podobnou ztrátu vršku má třeba i 1.0 MPI 44kW versus 55kW. Tam je to stejné do 4300 rpm a liší se to až pak. Normální člověk by tak (nebýt odlišné převodovky) v běžném provozu ta auta nikdy nerozeznal.
Avatar - JuckiCZ
5. 12. 2017 14:27
Re: Klasická zlodějina
Asi to mám stejně.
Kdysi jsem jel TSI 63 kW a ten motor mi přišel tragickej! Mezi 1500 a 2500 se něco dělo a dole ani nahoře vůbec nic. Žádná výkonová špička, žádná gradace, prostě koncentrovaná nuda. Asi týden před tím jsem jel 1,4 16v od Roveru (76 kW), motor o 20 let starší a přišel mi jak z jiné planety - parádní výkonová špička, gradace apod.
Ani mě nenapadlo, že to může být u té výkonnější verze jinak, že třeba jen ustřihli špičku a odsoudil jsem všechny 1,2 TSI. Až teď mi došlo, že to může být i jinak :-D.
5. 12. 2017 14:08
Re: novy ?
Budem oponovat ;-) Kedze mam najnovsi Scenic vo verzii Grand s 1.2 a 130 konmi a teda realne skusenosti z pouzivania. Pri kupe auta ma nezaujimal objem a pocet valcov, i tak v kategorii je vsetko max do 1.4. Zaujimalo ma ako auto jazdi (dnes vsetky nove auta jazdia slusne, vrane fabie 1.0 tsi). Takisto ma az tak nezaujimal vykon, pretoze turbo motory su paradne v tom, ze maju vyborny priebeh pri beznych otackach (2-4 tis) a tak i fabia 1.0 tsi pri otackach cca 3 tis bude na tom lepsie ako atmosfericky dvojliter pri tych istych ot.

Ked sa vratim k Scenicu, musime hodnotit auto ako celok, nie len udaje v tabulke. Dalej si musime uvedomit, ze Scenic je rodinne auto, nie urcene na drift. Motor mi pride vyborny, pruzny, max krutiaci moment nabieha pri cca 2000 ot, cize ani plne nalozene auto (mam 7 miest, zatial odskusanych 6 ludi na dlhsich cestach) necitit vyrazne na poklese vykonu ako moje doterajsie atmosfericke auta. Plus su tam 20 palcove kolesa so sirkou len 195, auto vyborne sedi, nenaklana sa, podvozok vyborne doplna motor. A co ma najviac tesi, ze az pri 180tke na 6. zacina tocit 4000 ot a v aute je stale ticho. Je pravda, ze do 180 kmh je motor pruzny, pocitovo akoby mal na ovela viac (podvozok je vyborny, moja predosla Octavia uz isla pri tejto rychlosti vzlietnut), ale po prekroceni 180 sa mu uz zrazu velmi nechce, ale to je vlastnost vsetkych turbo motorov. Samozrejme ma to netrapi, kedze takto rychlo ani nejazdim, len som to skusal. Je to rodinny, pohodlny, dialnicny dostavnik a sice ma udavane podobne zrychlenie, ako moje predosle atmosfericke auta, ale pocitovo ide ovela lepsie.

V dnesnej dobe netreba mat predsudky, vykaslat sa na tabulky a ist sa previezt. Moderne auta su fakt namakane.