Nový Nissan Qashqai naživo: První dojmy
Proč zrovna Velká Británie? Právě ta je totiž domovem druhé generace Qashqaie. Společně s modely Note, LEAF a Juke bude sjíždět z výrobní linky v Sunderlandu, největší továrny na britských ostrovech.
Druhá generace Nissanu Qashqai povyrostla a shodila pár kilogramů. Vůz nyní na délku měří 4379 milimetrů, je 1800 milimetrů široký a 1600 milimetrů vysoký. První dva rozměry představují nárůst o 49, respektive 20 milimetrů, výška se o 15 milimetrů snížila. Přesná hodnota rozvoru náprav prozatím není oficiálně známa, zástupci značky nám však sdělili, že se bude od předchozího modelu s délkou 2630 mm lišit jen minimálně. To je trochu neočekávaný fakt vzhledem k tomu, že vůz stojí na zcela nové platformě CMF. Jeden z jejich hlavních přínosů je však snížení hmotnosti. Nový Qashqai bude až o 40 kilogramů lehčí než srovnatelně vybavený vůz první generace.
Design přední části automobilka lehce odhalila již na začátku tohoto týdne. Na první pohled zaujmou výrazné světlomety s šípovitými diodami pro denní svícení, základní koncepce masky chladiče se od předchůdce příliš neliší. Víc ale připomíná větší modely X-Trail a Murano. To se ostatně týká i nárazníku, který dostal výrazné ochranné oplastování a dvojici mlhovek s chromovaným orámováním. Zato profil vozu je ze zcela jiného soudku. Ve spodní a horní části registrujeme prolisy, díky kterým vůz působí mohutně. Ve spojení s výrazně vystouplými blatníky jakoby nový Qashqai nabral svalovou hmotu, celek působí velmi vyváženě a dynamicky.
Vzadu najdeme směsici světových designérských kultur. Oproti předchůdci je znát citelný posun kupředu, tvary jsou sportovní a korespondují s konceptem přídě. Marně jsme si však lámali hlavu s tím, co nám vůz připomíná. V úvahu připadá Mazda CX-5, úplně vedle není ani Ford Kuga nebo Hyundai ix35. Libí se nám nová 19“ litá kola s částečně černým lakováním. Vozu sluší a i přes velké rozměry vypadají zcela přirozeně.
Nissan moc dobře ví, jak je aerodynamika důležitá. Tvary karoserie jsou navrhovány k dosažení co nejnižšího součinitele aerodynamického odporu (cx = 0,32), což je nejvíce zřejmé v přední části. Qashqai totiž dostal aktivní mřížku chladiče, která uzavírá průduchy vzduchu ve chvíli, kdy nejsou potřeba. K tomu dochází automaticky při rychlostech nad 30 km/h a otevírá se jen tehdy, kdy je potřeba motor ochladit. Vychytávka bude součástí standardní výbavy u modelů se vznětovým motorem a manuální převodovkou. Mimo to vzadu najdeme esteticky zdařilý a funkční střešní spoiler s bočními křidélky. Co na první pohled není vidět, je zcela rovná podlaha, díky které se proudící vzduch pod autem moc dlouho nezdrží.
Překvapení přišlo po usednutí do interiéru. Nissan se výběrem materiálů a kvalitou výroby výrazně blíží vlastní prémiové značce Infiniti, což je v rámci mainstreamového segmentu vítané. Chválíme perfektní pozici za volantem, díky vyššímu posezu má řidič výborný rozhled kolem vozu. Celkově působí interiér velmi vzdušně a příjemně. Vyjma nárůstu prostoru nad hlavami cestujících vzadu se hlavně v podélném směru výraznější změny neudály, což má za následek s předchůdcem prakticky shodný rozvor náprav. To však není špatně, protože místa je všude dostatek. Více odhalí až měření v rámci prvního redakčního testu, prozatím však nevidíme problém v odvozu pěti dospělých cestujících a hromady zavazadel. Kufr má totiž objem 439 litrů, jednoduchý přístup, a po složení opěradel zadních sedadel vznikne zcela rovná ložná plocha. Ryze praktickým prvkem je oboustranný koberec, díky kterému můžete převážet i silně znečištěné předměty bez strachu o čalounění vozu.
Samotná přístrojová deska se z našeho pohledu velmi povedla. Středové konzole může dominovat sedmipalcový dotykový displej nového systému NissanConnect. Automobilka se nenechala zlákat konkurencí a nejdůležitější tlačítka neschovala do útrob informačního systému. Ve spojení se špičkovou ergonomií je interiér velmi intuitivní, všechno máte ihned po ruce již při prvním usednutí za volant. Přístrojový štít s dvojicí ukazatelů a velkým palubním počítačem uprostřed je přehledný a dobře čitelný. Novinkou je elektronická parkovací brzda a ambientní osvětlení v oblasti voliče převodovky.
Největší otázkou zůstává, jakou cenovou politiku automobilka nasadí. Hlavní konkurence s motory srovnatelnými se základní dvanáctistovkou DIG-T (85 kW) stojí rozmezí 340 – 360 tisíc korun, spodní hranice se v rámci akčního ceníku držela i první generace Qashqaie. Na konkrétní informace si budeme muset počkat ještě minimálně týden. Společně s ceníkem budou odhaleny i kompletní technické informace.
Nissan Qashqai II: Technická data | ||||
Motor | 1.2 DIG-T | 1.6 DIG-T | 1.5 dCi | 1.6 dCi |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M/CVT |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1618 | 1461 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/4500 | 110/- | 81/4000 | 96/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/2000 | 240/- | 280/1750 | 320/1750 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,6 | 3,8 | 4,6 (4,9) |
Údaj spotřeby v závorce platí pro pohon 4x4 |