14.9. 2018 ČTK

Dnes se před padesáti lety poprvé představila socialistická legenda, Škoda 1203!

 

Za dobu svojí existence se stala jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel na našem trhu. V někdejším Československu sloužila nejčastěji ve zdravotnictví jako sanitka či pohřební vůz, vyráběla se ale i jako mikrobus nebo v provedení valník.

Oblíbená i zatracovaná Škoda 1203, neboli "dvanáctsettrojka", která je pro mnohé symbolem automobilového průmyslu období socialismu, se veřejnosti poprvé představila 14. září 1968 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Málokdo ale možná ví, že její kusová výroba skončila teprve před nedávnem.

Škoda 1203 byla prvním a také doposud jediným u nás sériově vyráběným malým užitkovým automobilem se samonosnou bezkapotovou karoserií a zároveň byla poslední škodovkou s klasickou koncepcí, tedy motorem a převodovkou vpředu a pohonem zadních kol.

Automobiloví vytrvalci: Tyto modely se vyráběly nejdéle ze všech

Mezi motoristy si vysloužila rozporuplnou pověst. "Razdvatrojka" nebo také "dvanáctsettroska" či "dunihlav", jak se jí nelichotivě přezdívalo, totiž doplatila na zastaralou techniku i konstrukci, která po dobu výroby nedoznala podstatnějších změn. Řidiči si stěžovali zejména na to, že vůz je hlučný, motoru chybí výkon a přehřívá se a jízdní vlastnosti mají do ideálu hodně daleko. Nedostatečná byla také pasivní bezpečnost auta. Na druhou stranu byla tato užitková škodovka poměrně jednoduše opravitelná a měla variabilní nákladový prostor, který třeba plně vyhověl požadavkům početných rodin při cestách na dovolenou. Nezřídka se ovšem stávalo, že zbrusu nová "dvanáctsettrojka" nezamířila z Mototechny brázdit silnice naší vlasti, ale jela rovnou do servisu.

Vývoj univerzálního užitkového automobilu začal v Československu již v polovině padesátých let. V roce 1955 tehdejší Ministerstvo automobilového průmyslu zadalo Automobilovým závodům, národnímu podniku (AZNP) v Mladé Boleslavi požadavek na vývoj nového užitkového vozu s užitečnou hmotností do 950 kg, v podobě trambusové samonosné karoserie. Vůz se měl vyrábět v automobilovém závodu ve Vrchlabí, kde také již o rok později vznikl první prototyp mikrobusu s názvem 979/I. Kvůli nedostatku financí byl však vývoj modelu pozdržen a později zcela zastaven.

Seriál: Zapomenuté prototypy Škoda. Sázka na velký prostor

Počátkem šedesátých let bylo rozhodnuto, že nový vůz, který ponese označení 1203, bude mít co nejvíce příslušenství shodného s připravovanou Škodou 1000 MB. Konkrétně to znamenalo například stejnou palubní desku, či zadní svítilny. Souhlas k zahájení technické výroby vozidla byl vydán v roce 1965 a v červnu 1968 byla svařena první karoserie "dvanáctsettrojky", k zákazníkům se vůz dostal koncem téhož roku. Přes 4,5 metru dlouhý automobil měl čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru a výkonu 49 koní, s nímž dosahoval maximální rychlosti 100 km/hod. Zákazníci si mohli vybrat z několika variant, kromě dodávky, mohl být i ve verzi mikrobus či valník.

Vůz se vyráběl ve Vrchlabí, ale motory byly dováženy až ze slovenské Trnavy, kam byla od poloviny sedmdesátých let také postupně převáděna výroba. V letech 1968 až 1981 bylo ve Vrchlabí vyrobeno téměř 70.000 kusů "dvanáctsettrojky". V Trnavě se užitkový vůz dočkal postupem času silnějšího motoru a změny jména na TAZ 1500 a v prakticky nezměněné podobě se zde vyráběl až do roku 1999.

Krátce po uvedení na trh podrobil Škodu 1203 redakčnímu testu časopis Svět motorů, který v čísle 21/1969 upozorňoval zejména na nutnost zpřísnění kontroly jakosti výroby a kritizoval také nedostatečný výkon motoru. Konkurenci pro "dvanáctsettrojku" představoval východoněmecký Barkas, který měl však jen dvoutaktní motor, nebo polský Žuk, který vynikal robustnější konstrukcí.

Škoda 1203 se v hojné míře využívala ve zdravotnictví jako sanitka, uplatnění nalezla i jako pohřební vůz. Jeden dobový vtip tvrdil, že "dvanáctsettrojka přiveze člověka z porodnice a poveze ho pak i na hřbitov". Charakteristické kvílení houkačky této škodovky znělo i v původních dílech televizního seriálu Sanitka.

Znáte Škodu 1202 Kamyonet? Turci díky českým podvozkům obcházeli zákony

V roce 1992 vznikla v Žacléři na Trutnovsku firma Ocelot podnikatele Romana Jirouše, která se od počátku zabývala kompletními renovacemi automobilů, opravami i distribucí náhradních dílů. O sedm let později zde Jirouš začal vyrábět malosériově "dvanáctsettrojky", jejichž výrobu odkoupil z Trnavy. Zpočátku se jejich produkce pohybovala okolo sta kusů ročně, později roční výroba klesla na několik desítek kusů. Ještě loni firma dodala dvě nová auta do zahraničí. V současnosti už se věnuje jen generálním opravám a výrobě karoserií a náhradních dílů. "Dost těchto aut je stále v Německu nebo v Holandsku, nějaké i v Polsku. Víme, že jedno stále jezdí v Litvě, kam stále posíláme díly," řekl Jirouš, který je také pořadatelem pravidelných srazů majitelů "dvanáctsettrojek".

Spolupracujeme s TipCars.com
Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory

Německý výrobce sportovních vozů Porsche se stává první…

Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy

Prezident Miloš Zeman údajně ve středu slíbil předsedovi…

Corbyn podpoří nové referendum o brexitu, když se labouristé dohodnou Corbyn podpoří nové referendum o brexitu, když se labouristé dohodnou

Šéf britských opozičních labouristů Jeremy Corbyn podpoří…

ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí meziročně…

 

Štítky Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Dnes se před padesáti lety poprvé…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Příběh Škody 1203: Od Škodovky přes TAZ po Ocelot aneb z Česka na Slovensko a zpět Příběh Škody 1203: Od Škodovky přes TAZ po Ocelot aneb z Česka na Slovensko a zpět

Dlouhá léta patřila k běžným vozům na našich silnicích,…

Sedm desítek dvanáctsettrojek přijelo na sraz v Dolní Kalné Sedm desítek dvanáctsettrojek přijelo na sraz v Dolní Kalné

Sedm desítek majitelů a stovky příznivců užitkových vozů…

 



 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

 

iSport.cz

Skvělá Plíšková! V Tokiu porazila Ósakaovou a získala jedenáctý titul

Skvělá Plíšková! V Tokiu porazila Ósakaovou a…

Tenistka Karolína Plíšková získala druhý titul v sezoně a jedenáctý v kariéře. Po dubnovém triumfu ve Stuttgartu…

Stanciu řádil jako v hokeji! 2+2, nejvyšší známka, Liberec neměl radost

Stanciu řádil jako v hokeji! 2+2, nejvyšší známka,…

I kdyby se hrál hokej, za 2+2 by z něj byla první hvězda večera. Rumunský fotbalista Nicolae Stanciu ve službách…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…