Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Škodu 1202 Kamyonet? Turci díky českým podvozkům obcházeli zákony

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 13. 4. 2018 • 04:57
14
2
Zobrazit náhledy (14)
Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet Škoda 1202 Kamyonet
V tuzemsku se mladoboleslavská automobilka nejvíce proslavila pracantem v podobě Felicie Pick-Up. Existuje však mnohonásobně vzácnější rarita, kterou byste našli za tureckými hranicemi.

Když se řekne škodovácký pick-up, drtivá většina lidí si vzpomene na Felicii, Favorit či kulatou 1202. Jenže „stejšna“ vznikala coby pracovní nástroj i v hranatém provedení, které u nás už tak známé není. A jelikož jde o vzácnou záležitost, nepřekvapí, že za automobilem stojí hodně zajímavý příběh.

Vše odstartovalo změnami v tureckých zákonech před více než půlstoletím, konkrétně v roce 1966. Od té doby nebylo možné do země dovážet hotové automobily, což se tamní obyvatelé snažili nejrůznějšími způsoby obejít. Jedním z řešení bylo, že si do Turecka nechali dovézt komponenty zvlášť a vozy doma posléze poskládali.

Obdobně to bylo i v případě Škody 1202, respektive jejích podvozků. Právě na základech tohoto modelu vyrostly v Turecku tisíce pick-upů, které jsou ve světě známé pod názvem Škoda 1202 Kamyonet (turecky pick-up). Dobová čísla hovoří o deseti tisících kusech, které se vyrobily v letech 1971 až 1982. Pracant na základech tohoto vozu známe i z domoviny mladoboleslavské automobilky. Jenže zatímco u nás šlo o oblý vůz, Turci vsadili na hranaté tvary připomínající automobily z USA. Na první pohled byste škodovácké kořeny nepoznali, mnohdy je prozrazuje až pohled na záď, která nesla název české společnosti.

Podvozky dodávala továrna automobilky z Vrchlabí. Na ně turecká společnost Celik Montaj (později se přejmenovala na Anadolu Otomotiv Sanayi) montovala hranaté plechové karoserie.

Výsledkem bylo dvoudveřové dvoumístné auto s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pick-up poháněla kapalinou chlazená zážehová dvanáctistovka s výkonem 35 kW při 4500 otáčkách a 87 N.m točivého momentu při 3000 otáčkách. Pohonné ústrojí kooperovalo s mechanickou čtyřstupňovou převodovkou. Pokud jde o podvozek, vpředu bychom našli příčné závěsy a příčné listové pero, vzadu pak kyvadlovou nápravu taktéž s příčným listovým perem. Podíváme-li se blíže na rozměry, zjistíme, že Kamyonet byl 4350 mm dlouhý, 1650 mm široký, 1620 mm vysoký a disponoval rozvorem náprav 2685 milimetrů. Pohotovostní hmotnost činila 1050 kilogramů, vůz měl nosnost 750 kg.

I když od posledního zhotoveného kousku uplynulo více než 35 let, na tureckých silnicích na ně stále můžete narazit. Jde sice o raritu, ale stále jsou. A nadále slouží jako pracovní nástroje, jak ostatně dokládají přiložené fotografie z let minulých. Minimálně jeden takový kousek se nachází i v České republice. Tuzemští zájemci dokonce v minulém roce mohli pick-up zaregistrovat na inzertních serverech, majitel tehdy žádal 220 tisíc korun a není jasné, jestli vůz za takovou částku skutečně prodal. Autorem několika přiložených fotografií je pan Petr Mičánek, jenž sem první turecký pick-up dopravil již v roce 2016.

Automobil můžete znát nejen z přiložených fotografií, objevil se i na televizních obrazovkách. Tvůrci serveru IMCDb.org jej zaregistrovali kupříkladu v západoněmecké krimi sérii Auf Achse, kde se vůz objevuje hned několikrát. Zajímavé je i to, že se model na mnoha serverech neobjevuje se jménem Kamyonet, ale Kamyonetleri. Správně je však první možnost, druhá je v tureckém jazyce názvem pro množné číslo.

Turci v podobném duchu pokračovali i v letech osmdesátých, to už ale společnost Anadolu Otomotiv Sanayi pracovala s motorem a šasi modelu 1203. Takových vzniklo v letech 1982 až 1986 asi 3600 kusů. Škodovka podvozky toho času neposkytovala jen turecké společnosti, část podvozků zamířila i na Nový Zéland či do Pákistánu, tak vznikly modely Trekka, respektive Skopak.

Foto: Ladislav Doležal, Petr Mičánek, V. Babichev, Andrew Bone

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - holden2
14. 4. 2018 20:50
mit to na tom
plataku hagusy tak nevis co je novejsi >:-[]
Avatar - euro89
13. 4. 2018 19:25
Zajimavy...
Zatimco Trekka a Skopak jsou notoricky zname a bylo o nich napsano uz plno clanku, tak o tomhle pick-upu jsem se dozvedel poprve. Nebyt vzadu ten napis, tak si reknu, ze je to nejaky stary Datsun nebo Isuzu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku