Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět

 

Na mnoho aut si ani zarytý fanoušek po letech nevzpomene. Jiná pomohla výraznou měrou s motorizací buď celé planety, nebo alespoň její části...

Na počátku vývoje silničního vozidla se spalovacím motorem bylo Německo, záhy jej ovšem převálcovala ve výrobě Francie, i když s vydatnou pomocí západního souseda (licence na motory Daimler). Na počátku 20. století se do čela zemí vyhouply USA a setrvaly tam až do japonského útoku. Dnes se na výsluní vyhřívá Čína. Jiná situace panuje v modelech. Tam vlastně, alespoň mezi osobními auty, vévodí Toyota Corolla.

Jenže lze počítat s něčím, čehož základní koncepce se léty měnila a prošlo mnoha generačními obměnami? Jde vlastně jen o setrvávání u stejného názvu, to je záležitost hlavně marketingová, samozřejmě, Japonci moc dobře vědí, proč tak činí. Volkswagen Golf sice zůstává v základu stejný, ale postupně rostl... Jsou tu přece jiná auta, jejichž vzhled se za několik desetiletí produkce výrazněji nezměnil a stala se legendami. Nesou značky Ford, Volkswagen, Citroën a Fiat.

Ford T

Prvních pět let od svého založení vyráběla Ford Motor Company své vozy pouze kusově. Zlom nastal až s debutem Modelu T v říjnu 1908. Henry Ford sliboval, že „posadí Ameriku na kola“, to také dodržel. „Plechová Lízinka“ vážila v základní verzi sotva 540 kg a ke štěstí jí stačil dvacetikoňový (15kW) čtyřválec SV 2,98 l. Musel, za celých devatenáct let produkce se na rozdíl od auta nezměnil. Rozjel ji maximálně na sedmdesátku...

Spotřeba benzinu mezi 11 a 22 litry na stokilometrovou vzdálenost byla naprosto normální a vzrušovala málokoho. Pásová výroba, která byla zavedena v roce 1913, snížila cenu z původních 850 dolarů až pod 260, takže si „téčko“ mohli dovolit i někteří Fordovi dělníci. Už před vypuknutím první světové války v Evropě neslo 90 % automobilů na světě tuto značku. Samotný Model T se ovšem vizuálně změnil. Začátkem dvacátých let se zaoblila příď a těsně před samotným finále došlo k radikálnímu snížení´vozu, aby konzervativní značka udržela krok s konkurencí.

Do nabídky se také vrátily různé barvy, „téčka“ nebyla jen černá, jak se traduje. 25. května 1927 produkci svého možná nejslavnějšího auta oficiálně ukončil a o den později slavnostně usedl se synem Edselem do patnáctimiliontého Fordu T, se kterým následně opustili hlavní továrnu River Rouge. To už jej dávno předstihl v odbytu Chevrolet, dokonce dvojnásobně. Nicméně výroba ještě dobíhala týden v USA a poté v evropských závodech. Podle nejoptimističtějších pramenů svět zaplavilo na 16,5 milionu „Lízinek“. Ty také závodily, dokonce v Indianapolis a ještě dnes s nimi lze objet svět. Co na tom, že je jim minimálně devadesát?

Volkswagen Brouk

Vývoj německého lidového vozu je neodmyslitelně spjat se jménem Ferdinanda Porscheho. Geniální konstruktér nicméně „opisoval“ od Hanse Ledwinky a svou úlohu v počátcích kariéry oblého automobilu se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem v zádi sehrála i nacistická propaganda. Jenže my jsme server o autech... Sériová produkce se vlastně rozběhla až po druhé světové válce.

Vůz, který díky své typické siluetě dostal v mnoha jazycích přezdívku „Brouk“, je vlastně rekordmanem, protože 21,5 milionu vyrobených exemplářů nemá na kontě žádný jiný, který procházel evolucí a nestřídaly jej nové a nové generace. Objem motorů s typickým bublavým zvukem postupně rostl z 1,13 až k 1,6 l, zvětšovala se zasklená plocha a v 70. letech i přední zavazadelník, v interiéru pak nahradil kovy plast. Obrovskou popularitu si volkswagen vydobyl mezi americkými hippies, jenže to už bylo jasné, že jeho takřka čtyři dekády stará konstrukce nemůže přežít dlouho. Tedy v Evropě...

Brouk se stejně jako Model T vyráběl a montoval takřka po celém světě, nicméně svou kariéru zakončil v mexické Pueble až v roce 2003. Déle už vydržela jen německá tříkolka Tempo, kterou vyráběl Bajaj v Indii. A vlastně i Morgan 4/4, byť ten měl historii nakrátko přerušenou. Volkswagen se stal základem mnoha dalších modelů značky včetně spřízněného Porsche, ale i plážových bugin. Filmy s Herbiem jste také určitě viděli... Oblíbené byly i kabriolety od Karmanna, kreace jiných karosáren (Wendler, Hebmüller, Stoll a další) patří mezi vzácnosti, o válečných velitelských a sanitních verzích na šasi „kaďourů“ nemluvě...

Citroën 2 CV

Citroën 2 CV získal svou „kachní“ přezdívku podle kolébavé jízdy. Skutečně lidové auto nabídlo takřka všem jednoduchou techniku na čtyřech kolech. Veledílo Andrého Lefèbvra a Flaminia Bertoniho, s nimiž spolupracovali Walter Becchia, Lucien Gerard a Marcel Chinon, motorizovalo Francii. Muselo uvézt čtyři dospělé venkovany ve dřevácích se slamáky na hlavách po zoraném poli rychlostí 60 km/h, navíc s pytlem brambor a vejci v ošatce, aniž by se byť jediné rozbilo. Vývoj začal už před druhou světovou válkou, první prototypy jezdily v roce 1937, jenže pak přišli Němci. Pilotní série TPV byla takřka celá zničena, aby se jim nedostala do rukou.

Původně měla 2 CV vzduchem chlazený dvouválec v přídi o objemu 0,38 l, definitivní produkční verze debutovala v Paříži 1948. Zpočátku neměřila ani 3,8 m, později se o něco mála natáhla, byla značných 1,6 m vysoká a vážila zhruba 600 kg. Motory sílily, dostaly se až lehce nad 0,6 l a místo ani ne 7 kW jich nabídly 24. Nejzajímavější verzí byla dvoumotorová Sahara, každý agregát poháněl jednu nápravu. Dodávky Fourgonnette si oblíbili živnostníci, klasickým verzím zůstala shrnovací plátěná střecha až do samotného konce.

Postupné vzhledové modernizace představovalo hlavně pevné zadní okno, klasicky otevírané přední dveře, třetí boční okénka, ale hranatá hlavní světla neuspěla. Poptávku posilovaly barevné limitované edice. Zkraje 80. let se „kachna“ dočkala i předních kotoučových brzd. Poslední kus z více než 5,1 milionu vyjel z portugalské továrny v Mangualde na konci července 1990, výroba tedy běžela nepřetržitě dvaačtyřicet let. Známé deriváty Dyane, Ami i Méhari všechny přežila, stejně jako spoustu dalších podob a licenčních verzí montovaných nejen v zemích třetího světa...

Fiat 500

Když se řekne „pětistovka“, každý si hned představí maličké, ani ne třímetrové autíčko od Fiatu s řadovým vzduchem chlazeným dvouválcem v zádi. Ani ne jeho předchůdce, který je známější pod přezdívkou Topolino (myška). Nuova 500 alias Tipo 110 doslova motorizovala Itálii, poskytovala mnohem víc pohodlí než skútr (třeba legendární Vespa) a vlastně ukončila éru bublinovitých vozítek, protože se vyráběla v daleko větších sériích a byla levnější, přesto šlo už o plnohodnotné auto.

Turínská automobilka pětistovku představila 4. července 1957, za měsíc tedy oslaví šedesátiny a vrátím se k ní mnohem podrobněji. Technicky „cinquecento“ navrhl stejně jako předchůdce Dante Giacosa, legendární tvary karoserie byly dílem Hanse Petera Bauhofa. Motory měly objem nejprve necelých 0,48 l, později takřka půl litru a nakonec se do útrob podívala šestistovka z modernějšího typu 126. Vyřádili se i ladiči, nejen spřízněný Abarth, ale i Giannini a další.

Dvoudveřová karoserie, mnohdy i se sexy shrnovací střechou, představovala základ, ale existovaly i kombíky Giardiniera a dodávky Furgoncino. Nejznámějšími deriváty mimo automobilu byly plážové Ghia Jolly a retro Vignale Gamine ve stylu 30. let. V období 1957-1975 vyjelo takřka 3,9 milionu maličkých fiátků, v licenci se rodily v Rakousku, Steyr-Daimler-Puch do nich montoval vlastní motory, dále v západním Německu u Neckaru a dokonce na Novém Zélandu u firmy VW Motors (ne, to není překlep).

Foto: Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Zdroj: History.com, SM, Wikipedia

Štítky Citroën Fiat Ford Volkswagen

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ford T z roku 1915: S Plechovou Lízinkou kolem světa Ford T z roku 1915: S Plechovou Lízinkou kolem světa

Na cestu kolem světa, nebo alespoň po jeho části, se…

Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince

Proslulé automobily bývají opředeny mnoha legendami a…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…