Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět

 

Na mnoho aut si ani zarytý fanoušek po letech nevzpomene. Jiná pomohla výraznou měrou s motorizací buď celé planety, nebo alespoň její části...

Na počátku vývoje silničního vozidla se spalovacím motorem bylo Německo, záhy jej ovšem převálcovala ve výrobě Francie, i když s vydatnou pomocí západního souseda (licence na motory Daimler). Na počátku 20. století se do čela zemí vyhouply USA a setrvaly tam až do japonského útoku. Dnes se na výsluní vyhřívá Čína. Jiná situace panuje v modelech. Tam vlastně, alespoň mezi osobními auty, vévodí Toyota Corolla.

Jenže lze počítat s něčím, čehož základní koncepce se léty měnila a prošlo mnoha generačními obměnami? Jde vlastně jen o setrvávání u stejného názvu, to je záležitost hlavně marketingová, samozřejmě, Japonci moc dobře vědí, proč tak činí. Volkswagen Golf sice zůstává v základu stejný, ale postupně rostl... Jsou tu přece jiná auta, jejichž vzhled se za několik desetiletí produkce výrazněji nezměnil a stala se legendami. Nesou značky Ford, Volkswagen, Citroën a Fiat.

Ford T

Prvních pět let od svého založení vyráběla Ford Motor Company své vozy pouze kusově. Zlom nastal až s debutem Modelu T v říjnu 1908. Henry Ford sliboval, že „posadí Ameriku na kola“, to také dodržel. „Plechová Lízinka“ vážila v základní verzi sotva 540 kg a ke štěstí jí stačil dvacetikoňový (15kW) čtyřválec SV 2,98 l. Musel, za celých devatenáct let produkce se na rozdíl od auta nezměnil. Rozjel ji maximálně na sedmdesátku...

Spotřeba benzinu mezi 11 a 22 litry na stokilometrovou vzdálenost byla naprosto normální a vzrušovala málokoho. Pásová výroba, která byla zavedena v roce 1913, snížila cenu z původních 850 dolarů až pod 260, takže si „téčko“ mohli dovolit i někteří Fordovi dělníci. Už před vypuknutím první světové války v Evropě neslo 90 % automobilů na světě tuto značku. Samotný Model T se ovšem vizuálně změnil. Začátkem dvacátých let se zaoblila příď a těsně před samotným finále došlo k radikálnímu snížení´vozu, aby konzervativní značka udržela krok s konkurencí.

Do nabídky se také vrátily různé barvy, „téčka“ nebyla jen černá, jak se traduje. 25. května 1927 produkci svého možná nejslavnějšího auta oficiálně ukončil a o den později slavnostně usedl se synem Edselem do patnáctimiliontého Fordu T, se kterým následně opustili hlavní továrnu River Rouge. To už jej dávno předstihl v odbytu Chevrolet, dokonce dvojnásobně. Nicméně výroba ještě dobíhala týden v USA a poté v evropských závodech. Podle nejoptimističtějších pramenů svět zaplavilo na 16,5 milionu „Lízinek“. Ty také závodily, dokonce v Indianapolis a ještě dnes s nimi lze objet svět. Co na tom, že je jim minimálně devadesát?

Volkswagen Brouk

Vývoj německého lidového vozu je neodmyslitelně spjat se jménem Ferdinanda Porscheho. Geniální konstruktér nicméně „opisoval“ od Hanse Ledwinky a svou úlohu v počátcích kariéry oblého automobilu se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem v zádi sehrála i nacistická propaganda. Jenže my jsme server o autech... Sériová produkce se vlastně rozběhla až po druhé světové válce.

Vůz, který díky své typické siluetě dostal v mnoha jazycích přezdívku „Brouk“, je vlastně rekordmanem, protože 21,5 milionu vyrobených exemplářů nemá na kontě žádný jiný, který procházel evolucí a nestřídaly jej nové a nové generace. Objem motorů s typickým bublavým zvukem postupně rostl z 1,13 až k 1,6 l, zvětšovala se zasklená plocha a v 70. letech i přední zavazadelník, v interiéru pak nahradil kovy plast. Obrovskou popularitu si volkswagen vydobyl mezi americkými hippies, jenže to už bylo jasné, že jeho takřka čtyři dekády stará konstrukce nemůže přežít dlouho. Tedy v Evropě...

Brouk se stejně jako Model T vyráběl a montoval takřka po celém světě, nicméně svou kariéru zakončil v mexické Pueble až v roce 2003. Déle už vydržela jen německá tříkolka Tempo, kterou vyráběl Bajaj v Indii. A vlastně i Morgan 4/4, byť ten měl historii nakrátko přerušenou. Volkswagen se stal základem mnoha dalších modelů značky včetně spřízněného Porsche, ale i plážových bugin. Filmy s Herbiem jste také určitě viděli... Oblíbené byly i kabriolety od Karmanna, kreace jiných karosáren (Wendler, Hebmüller, Stoll a další) patří mezi vzácnosti, o válečných velitelských a sanitních verzích na šasi „kaďourů“ nemluvě...

Citroën 2 CV

Citroën 2 CV získal svou „kachní“ přezdívku podle kolébavé jízdy. Skutečně lidové auto nabídlo takřka všem jednoduchou techniku na čtyřech kolech. Veledílo Andrého Lefèbvra a Flaminia Bertoniho, s nimiž spolupracovali Walter Becchia, Lucien Gerard a Marcel Chinon, motorizovalo Francii. Muselo uvézt čtyři dospělé venkovany ve dřevácích se slamáky na hlavách po zoraném poli rychlostí 60 km/h, navíc s pytlem brambor a vejci v ošatce, aniž by se byť jediné rozbilo. Vývoj začal už před druhou světovou válkou, první prototypy jezdily v roce 1937, jenže pak přišli Němci. Pilotní série TPV byla takřka celá zničena, aby se jim nedostala do rukou.

Původně měla 2 CV vzduchem chlazený dvouválec v přídi o objemu 0,38 l, definitivní produkční verze debutovala v Paříži 1948. Zpočátku neměřila ani 3,8 m, později se o něco mála natáhla, byla značných 1,6 m vysoká a vážila zhruba 600 kg. Motory sílily, dostaly se až lehce nad 0,6 l a místo ani ne 7 kW jich nabídly 24. Nejzajímavější verzí byla dvoumotorová Sahara, každý agregát poháněl jednu nápravu. Dodávky Fourgonnette si oblíbili živnostníci, klasickým verzím zůstala shrnovací plátěná střecha až do samotného konce.

Postupné vzhledové modernizace představovalo hlavně pevné zadní okno, klasicky otevírané přední dveře, třetí boční okénka, ale hranatá hlavní světla neuspěla. Poptávku posilovaly barevné limitované edice. Zkraje 80. let se „kachna“ dočkala i předních kotoučových brzd. Poslední kus z více než 5,1 milionu vyjel z portugalské továrny v Mangualde na konci července 1990, výroba tedy běžela nepřetržitě dvaačtyřicet let. Známé deriváty Dyane, Ami i Méhari všechny přežila, stejně jako spoustu dalších podob a licenčních verzí montovaných nejen v zemích třetího světa...

Fiat 500

Když se řekne „pětistovka“, každý si hned představí maličké, ani ne třímetrové autíčko od Fiatu s řadovým vzduchem chlazeným dvouválcem v zádi. Ani ne jeho předchůdce, který je známější pod přezdívkou Topolino (myška). Nuova 500 alias Tipo 110 doslova motorizovala Itálii, poskytovala mnohem víc pohodlí než skútr (třeba legendární Vespa) a vlastně ukončila éru bublinovitých vozítek, protože se vyráběla v daleko větších sériích a byla levnější, přesto šlo už o plnohodnotné auto.

Turínská automobilka pětistovku představila 4. července 1957, za měsíc tedy oslaví šedesátiny a vrátím se k ní mnohem podrobněji. Technicky „cinquecento“ navrhl stejně jako předchůdce Dante Giacosa, legendární tvary karoserie byly dílem Hanse Petera Bauhofa. Motory měly objem nejprve necelých 0,48 l, později takřka půl litru a nakonec se do útrob podívala šestistovka z modernějšího typu 126. Vyřádili se i ladiči, nejen spřízněný Abarth, ale i Giannini a další.

Dvoudveřová karoserie, mnohdy i se sexy shrnovací střechou, představovala základ, ale existovaly i kombíky Giardiniera a dodávky Furgoncino. Nejznámějšími deriváty mimo automobilu byly plážové Ghia Jolly a retro Vignale Gamine ve stylu 30. let. V období 1957-1975 vyjelo takřka 3,9 milionu maličkých fiátků, v licenci se rodily v Rakousku, Steyr-Daimler-Puch do nich montoval vlastní motory, dále v západním Německu u Neckaru a dokonce na Novém Zélandu u firmy VW Motors (ne, to není překlep).

Foto: Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
Zdroj: History.com, SM, Wikipedia

Štítky Citroën Fiat Ford Volkswagen

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy

Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším…

Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Model A, následník slavné Plechové Lízinky, se postavil…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…