reklama


Od roku 2050 budeme jezdit jen v elektromobilech. To snad nemyslíte vážně?

 

Pařížská konference OSN o klimatických změnách přinesla jeden zásadní fakt. Spalovací motory mohou mít před sebou už jen 35 let života.

Vize spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Budeme jezdit jen na elektřinu, vyspělé země (v tuto chvíli si ekologický závazek stanovilo třináct států) chtějí do roku 2050 zcela eliminovat konvenční spalovací pohonné jednotky, ty tedy odejdou zanedlouho do historie. Alternativa v podobě elektřiny má jistě své nesporné výhody, agregáty poskytují maximální točivý moment již po spuštění. Jimi vybavená vozidla nevydávají hluk, jen tiše bzučí. Zásadní nevýhodou je naopak omezený dojezd.

Od těžkých olověných akumulátorů, které vydržely sotva 50 km a nabíjely se znovu celý den, jsme se za 120 let vývoje posunuli k lithium-iontovým, s nimi jsou schopna auta ujet v reálu nějakých 150 km a zpět na plnou kapacitu se naplní přes noc. To jsme se ovšem jinak daleko neposunuli, praktická využitelnost je sporná a nebýt vládních dotací, nerozšířily by se. V USA, kde na počátku 20. století zažívaly první velký boom, si je kupovali soukromníci, jen v Paříži jezdily coby taxíky.

Hybridy řešením nejsou. Vývoj trval přes sto let, než je Toyota uvedla do sériové výroby (první generaci Priusu v roce 1997). Normovaná spotřeba dle metodiky EU sice uvádí famózní údaje, ale ty se nezakládají na pravdě. Ano, s toyotami i lexusy se ve městě dostanete pod 4 litry, ale jakmile nepomáhá elektromotor, je konzumace na úrovni zážehové klasiky. Elektrická energie se navíc vyrábí většinou v uhelných (tepelných) elektrárnách, které znečišťují ovzduší. A automobilový provoz tvoří ve tvorbě skleníkových plynů jen nepatrný zlomek, ovzduší kazí jiné továrny – včetně ropných rafinerií, ale nejen jich. Jenže proč auta nevybrat jako obětního beránka, když je to tak jednoduché?

Emisní politika obzvláště Evropské unie je pochopitelně velký byznys, na kterém vyvolení vydělávají obrovské peníze. A tenhle kolotoč už nejde zastavit. Nebo ano? To, že ani elektromobil není bezemisní, je také věc známá, ač nám automobilky tvrdí pravý opak. Teď se zastavme jen u CO2. Kysličník uhličitý přece vydechují i živí tvorové na planetě. Jeho produkci nelze zcela zastavit, to dá rozum.

Oxidy dusíku (NOx) už jsou na tom hůře. Kvůli nim mají moderní turbodiesely vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Aféra Dieselgate s jejich pověstí pořádně zatřásla, je možné, že ony budou první obětí. Paradoxně vznikla v USA, tamní metodika EPA přitom více odpovídá realitě než ta evropská. Navíc ty moderní se všemi rádobyekologickými vychytávkami ve skutečnosti konzumují i dvakrát tolik nafty než jejich předchůdci s mnohdy vyššími zdvihovými objemy... S tím souvisí růst emisí CO2.

Naftové motory nemohou naopak snižovat (na papíře) exhalace donekonečna, odporuje to základnímu principu jejich fungování. Agregáty spalující fosilní paliva obecně prostě musejí produkovat škodliviny. Ani zemní plyn coby alternativa nepředstavuje výhru. Skladování vodíku ve smyslu pohonné látky také není zcela dořešeno – a tím se dostávám oklikou zpět k elektromobilům. Vodík představuje možnou budoucnost, ale stejně jako u bateriových elektromobilů ani zde není v tuto chvíli dokončena infrastruktura. Pokud nevznikne nová evropská metodika měření spotřeby paliva, která donutí uvádět reálné hodnoty, pak je asi elektřina i přes všechna negativa v tuto chvíli jediným východiskem. Ale opravdu "už" v roce 2050?

Země se zavázaly udržet zvyšování teploty na planetě pod dvěma stupni Celsia. Nebudu řešit to,zda je „globální oteplování“ skutečnou hrozbou, nebo prostě žijeme jen v jedné z mnoha meziledových dob a příroda nám to, čeho se na ní dopouštíme (netvrdím přece, že tomu tak není!) brzy vrátí i s úroky. Nedivil bych se...

Jak to tak vypadá, za pětatřicet let budeme všichni jezdit v elektromobilech, navíc s autopiloty, které si doba nakonec vyžádá. A nikdo přece nechce, aby na silnicích umírali lidé. Možná také bez dopravních kolapsů, což je jedno z mála pozitiv. Jen v koutku duše doufám, že ten konec spalovacích motorů nepřijde. Nechceme nechat elektřinu jen jedné stopě a veřejné dopravě, tedy tramvajím a trolejbusům, kde má rozhodně větší smysl? Ale rok 2050 není až zas tolik vzdálený, čas uběhne co nevidět. Určitě se jej dožije většina generace dnešních čtyřicátníků, ke které patřím i já. Přiznám se, že jako fanoušek benzinu se na to moc netěším.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem

Vláda dnes neschválila Strategii vlastnické politiky…

Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie

Snížit emise skleníkových plynů v Česku k roku 2050 o 80…

Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr

Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele…

Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun

Škoda spojená se zásahy proti ptačí chřipce v chovech se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Od roku 2050 budeme jezdit jen v…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

 



 
Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Dnes 17:51

Dárcem orgánů pro závodní teslu je Model S ve verzi P100D. Oproti produkční verzi je však ta závodní samozřejmě rychlejší a také mnohem lehčí.




Blesk.cz

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Ta se toho nebojí. Britská sexbomba Katie Price (38) se ráda ukazuje spoře oděná. Její prsa už viděl celý svět.…

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

 

iSport.cz

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1. kolo, říká Plíšková

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1.…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je zvyklá začínat grandslamy na skromných kurtech pro pár desítek diváků. Dnes v noci (1.00…

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i situaci kolem Koubka

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i…

Na svá záda si naložil obrovskou zodpovědnost. K funkci sportovního ředitele Sparty nově přidal i kompetence…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama