Od roku 2050 budeme jezdit jen v elektromobilech. To snad nemyslíte vážně?

 

Pařížská konference OSN o klimatických změnách přinesla jeden zásadní fakt. Spalovací motory mohou mít před sebou už jen 35 let života.

Vize spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Budeme jezdit jen na elektřinu, vyspělé země (v tuto chvíli si ekologický závazek stanovilo třináct států) chtějí do roku 2050 zcela eliminovat konvenční spalovací pohonné jednotky, ty tedy odejdou zanedlouho do historie. Alternativa v podobě elektřiny má jistě své nesporné výhody, agregáty poskytují maximální točivý moment již po spuštění. Jimi vybavená vozidla nevydávají hluk, jen tiše bzučí. Zásadní nevýhodou je naopak omezený dojezd.

Od těžkých olověných akumulátorů, které vydržely sotva 50 km a nabíjely se znovu celý den, jsme se za 120 let vývoje posunuli k lithium-iontovým, s nimi jsou schopna auta ujet v reálu nějakých 150 km a zpět na plnou kapacitu se naplní přes noc. To jsme se ovšem jinak daleko neposunuli, praktická využitelnost je sporná a nebýt vládních dotací, nerozšířily by se. V USA, kde na počátku 20. století zažívaly první velký boom, si je kupovali soukromníci, jen v Paříži jezdily coby taxíky.

Hybridy řešením nejsou. Vývoj trval přes sto let, než je Toyota uvedla do sériové výroby (první generaci Priusu v roce 1997). Normovaná spotřeba dle metodiky EU sice uvádí famózní údaje, ale ty se nezakládají na pravdě. Ano, s toyotami i lexusy se ve městě dostanete pod 4 litry, ale jakmile nepomáhá elektromotor, je konzumace na úrovni zážehové klasiky. Elektrická energie se navíc vyrábí většinou v uhelných (tepelných) elektrárnách, které znečišťují ovzduší. A automobilový provoz tvoří ve tvorbě skleníkových plynů jen nepatrný zlomek, ovzduší kazí jiné továrny – včetně ropných rafinerií, ale nejen jich. Jenže proč auta nevybrat jako obětního beránka, když je to tak jednoduché?

Emisní politika obzvláště Evropské unie je pochopitelně velký byznys, na kterém vyvolení vydělávají obrovské peníze. A tenhle kolotoč už nejde zastavit. Nebo ano? To, že ani elektromobil není bezemisní, je také věc známá, ač nám automobilky tvrdí pravý opak. Teď se zastavme jen u CO2. Kysličník uhličitý přece vydechují i živí tvorové na planetě. Jeho produkci nelze zcela zastavit, to dá rozum.

Oxidy dusíku (NOx) už jsou na tom hůře. Kvůli nim mají moderní turbodiesely vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Aféra Dieselgate s jejich pověstí pořádně zatřásla, je možné, že ony budou první obětí. Paradoxně vznikla v USA, tamní metodika EPA přitom více odpovídá realitě než ta evropská. Navíc ty moderní se všemi rádobyekologickými vychytávkami ve skutečnosti konzumují i dvakrát tolik nafty než jejich předchůdci s mnohdy vyššími zdvihovými objemy... S tím souvisí růst emisí CO2.

Naftové motory nemohou naopak snižovat (na papíře) exhalace donekonečna, odporuje to základnímu principu jejich fungování. Agregáty spalující fosilní paliva obecně prostě musejí produkovat škodliviny. Ani zemní plyn coby alternativa nepředstavuje výhru. Skladování vodíku ve smyslu pohonné látky také není zcela dořešeno – a tím se dostávám oklikou zpět k elektromobilům. Vodík představuje možnou budoucnost, ale stejně jako u bateriových elektromobilů ani zde není v tuto chvíli dokončena infrastruktura. Pokud nevznikne nová evropská metodika měření spotřeby paliva, která donutí uvádět reálné hodnoty, pak je asi elektřina i přes všechna negativa v tuto chvíli jediným východiskem. Ale opravdu "už" v roce 2050?

Země se zavázaly udržet zvyšování teploty na planetě pod dvěma stupni Celsia. Nebudu řešit to,zda je „globální oteplování“ skutečnou hrozbou, nebo prostě žijeme jen v jedné z mnoha meziledových dob a příroda nám to, čeho se na ní dopouštíme (netvrdím přece, že tomu tak není!) brzy vrátí i s úroky. Nedivil bych se...

Jak to tak vypadá, za pětatřicet let budeme všichni jezdit v elektromobilech, navíc s autopiloty, které si doba nakonec vyžádá. A nikdo přece nechce, aby na silnicích umírali lidé. Možná také bez dopravních kolapsů, což je jedno z mála pozitiv. Jen v koutku duše doufám, že ten konec spalovacích motorů nepřijde. Nechceme nechat elektřinu jen jedné stopě a veřejné dopravě, tedy tramvajím a trolejbusům, kde má rozhodně větší smysl? Ale rok 2050 není až zas tolik vzdálený, čas uběhne co nevidět. Určitě se jej dožije většina generace dnešních čtyřicátníků, ke které patřím i já. Přiznám se, že jako fanoušek benzinu se na to moc netěším.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Od roku 2050 budeme jezdit jen v…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…