Od roku 2050 budeme jezdit jen v elektromobilech. To snad nemyslíte vážně?

 

Pařížská konference OSN o klimatických změnách přinesla jeden zásadní fakt. Spalovací motory mohou mít před sebou už jen 35 let života.

Vize spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Budeme jezdit jen na elektřinu, vyspělé země (v tuto chvíli si ekologický závazek stanovilo třináct států) chtějí do roku 2050 zcela eliminovat konvenční spalovací pohonné jednotky, ty tedy odejdou zanedlouho do historie. Alternativa v podobě elektřiny má jistě své nesporné výhody, agregáty poskytují maximální točivý moment již po spuštění. Jimi vybavená vozidla nevydávají hluk, jen tiše bzučí. Zásadní nevýhodou je naopak omezený dojezd.

Od těžkých olověných akumulátorů, které vydržely sotva 50 km a nabíjely se znovu celý den, jsme se za 120 let vývoje posunuli k lithium-iontovým, s nimi jsou schopna auta ujet v reálu nějakých 150 km a zpět na plnou kapacitu se naplní přes noc. To jsme se ovšem jinak daleko neposunuli, praktická využitelnost je sporná a nebýt vládních dotací, nerozšířily by se. V USA, kde na počátku 20. století zažívaly první velký boom, si je kupovali soukromníci, jen v Paříži jezdily coby taxíky.

Hybridy řešením nejsou. Vývoj trval přes sto let, než je Toyota uvedla do sériové výroby (první generaci Priusu v roce 1997). Normovaná spotřeba dle metodiky EU sice uvádí famózní údaje, ale ty se nezakládají na pravdě. Ano, s toyotami i lexusy se ve městě dostanete pod 4 litry, ale jakmile nepomáhá elektromotor, je konzumace na úrovni zážehové klasiky. Elektrická energie se navíc vyrábí většinou v uhelných (tepelných) elektrárnách, které znečišťují ovzduší. A automobilový provoz tvoří ve tvorbě skleníkových plynů jen nepatrný zlomek, ovzduší kazí jiné továrny – včetně ropných rafinerií, ale nejen jich. Jenže proč auta nevybrat jako obětního beránka, když je to tak jednoduché?

Emisní politika obzvláště Evropské unie je pochopitelně velký byznys, na kterém vyvolení vydělávají obrovské peníze. A tenhle kolotoč už nejde zastavit. Nebo ano? To, že ani elektromobil není bezemisní, je také věc známá, ač nám automobilky tvrdí pravý opak. Teď se zastavme jen u CO2. Kysličník uhličitý přece vydechují i živí tvorové na planetě. Jeho produkci nelze zcela zastavit, to dá rozum.

Oxidy dusíku (NOx) už jsou na tom hůře. Kvůli nim mají moderní turbodiesely vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Aféra Dieselgate s jejich pověstí pořádně zatřásla, je možné, že ony budou první obětí. Paradoxně vznikla v USA, tamní metodika EPA přitom více odpovídá realitě než ta evropská. Navíc ty moderní se všemi rádobyekologickými vychytávkami ve skutečnosti konzumují i dvakrát tolik nafty než jejich předchůdci s mnohdy vyššími zdvihovými objemy... S tím souvisí růst emisí CO2.

Naftové motory nemohou naopak snižovat (na papíře) exhalace donekonečna, odporuje to základnímu principu jejich fungování. Agregáty spalující fosilní paliva obecně prostě musejí produkovat škodliviny. Ani zemní plyn coby alternativa nepředstavuje výhru. Skladování vodíku ve smyslu pohonné látky také není zcela dořešeno – a tím se dostávám oklikou zpět k elektromobilům. Vodík představuje možnou budoucnost, ale stejně jako u bateriových elektromobilů ani zde není v tuto chvíli dokončena infrastruktura. Pokud nevznikne nová evropská metodika měření spotřeby paliva, která donutí uvádět reálné hodnoty, pak je asi elektřina i přes všechna negativa v tuto chvíli jediným východiskem. Ale opravdu "už" v roce 2050?

Země se zavázaly udržet zvyšování teploty na planetě pod dvěma stupni Celsia. Nebudu řešit to,zda je „globální oteplování“ skutečnou hrozbou, nebo prostě žijeme jen v jedné z mnoha meziledových dob a příroda nám to, čeho se na ní dopouštíme (netvrdím přece, že tomu tak není!) brzy vrátí i s úroky. Nedivil bych se...

Jak to tak vypadá, za pětatřicet let budeme všichni jezdit v elektromobilech, navíc s autopiloty, které si doba nakonec vyžádá. A nikdo přece nechce, aby na silnicích umírali lidé. Možná také bez dopravních kolapsů, což je jedno z mála pozitiv. Jen v koutku duše doufám, že ten konec spalovacích motorů nepřijde. Nechceme nechat elektřinu jen jedné stopě a veřejné dopravě, tedy tramvajím a trolejbusům, kde má rozhodně větší smysl? Ale rok 2050 není až zas tolik vzdálený, čas uběhne co nevidět. Určitě se jej dožije většina generace dnešních čtyřicátníků, ke které patřím i já. Přiznám se, že jako fanoušek benzinu se na to moc netěším.

Spolupracujeme s TipCars.com
Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát

Izraelský parlament přijal kontroverzní zákon, který zemi…

Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala

Britská policie identifikovala osoby odpovědné za útok na…

Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin

Za ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Letní omyly Zápisník Marka Schwarzmanna: Letní omyly

Že prý v létě nastává okurková sezona. Díky diplomkovým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Od roku 2050 budeme jezdit jen v…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 



Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

 



 
Tohle jsou nejméně žádaná auta na českém trhu. Jsou mezi nimi prémiové sedany i slavný hybrid

Nejméně žádaná auta na českém trhu: Prémiové sedany i slavný hybrid

Dnes 08:00

Nejméně úspěšná auta na českém trhu mají jen pár registrovaných kousků za první pololetí. Jsou mezi nimi Maserati, Jaguary i DS.




Blesk.cz

Nenapravitelný otec vévodkyně Meghan: Dcera je nešťastná a vyděšená! Pojedu za ní

Nenapravitelný otec vévodkyně Meghan: Dcera je…

Vévodkyně Meghan (36) není šťastná! Naopak je prý vystrašená a nezvládá velký tlak, který je na ni vyvíjen.…

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v Eurojackpotu 38 milionů

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v…

Výherce královského bohatství o svém štěstí zatím nikomu neřekl. Už teď ale plánuje, že se přestěhuje do lepšího…

 

iSport.cz

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou – Voltaren Emulgel s inovativním aplikátorem

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou –…

Bezbolestná rekonvalescence zní skoro jako utopie. Zraněné místo vysílá do mozku signály, že není něco…

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je supertalent, smekají kolegové

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je…

Má být budoucností světové cyklistiky. Kolumbijský mladík Egan Arley Bernal zatím v jednadvaceti letech sbírá…

 

Reflex.cz

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské společnosti

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské…

Na obálce pátého, doma i v zahraničí velmi oceňovaného románu Asafa Gavrona Osada na pahorku, který vydalo v…

Triumf populárního medvídka aneb Čínské úspěchy pandí diplomacie

Triumf populárního medvídka aneb Čínské úspěchy…

Černobílý medvídek i v roce 2017 upevňoval velmocenské postavení čínského režimu, který ho kvůli výdělku…