Ojetá Škoda Octavia II: Hit českých autobazarů
Výroba modelu Škoda Octavia II začala v únoru 2004 liftbackem, v lednu 2005 pak pokračovalo kombi. V květnu 2006 byly rozšířeny funkce systému ESP o dynamické řízení a asistent rozjezdu do kopce, v srpnu téhož roku dorazil poloterénní model Octavia Scout s pohonem všech kol 4x4.
Od června 2007 se nabízel turbodiesel 1.9 TDI s filtrem pevných částic DPF a od listopadu šlo koupit Octavii Combi 1.6 s pohonem na CNG. Nejdůležitějším mezníkem byl facelift představený na autosalonu v Paříži v roce 2008. Ten přinesl především změnu v motorové paletě, ale protože těch kombinací bylo v Octavii spoustu, přikládáme užitečnou tabulku s typy pohonných jednotek a především obdobím, ve kterém se nabízely. Můžete tak snadno zjistit, jestli je vaše auto v pořádku a nemá třeba jiný motor.
Škoda Octavia II - zážehové motory | ||||||
Motor | Výkon (kW) | Točivý moment (N.m) | Kód motoru | Převodovka | Emisní třída | Data výroby |
1.2 TSI | 77 | 175 | CBZB | M6, DSG7 | Euro 5 | 02/10-01/13 |
1.4 16V | 55 | 126 | BCA | M5 | Euro 4 | 05/04-05/06 |
1.4 16V | 59 | 132 | BUD | M5 | Euro 4 | 05/06-11/10 |
1.4 16V | 59 | 132 | CGGA | M5 | Euro 5 | 11/10-01/13 |
1.4 TSI | 90 | 200 | CAXA | M6, DSG7 | Euro 5 | 11/08-01/13 |
1.6 MPI | 75 | 148 | BGU,BSE,BSF, CCSA,CMXA | M5, A6 | Euro 5, 4 | 05/04-01/13 |
1.6 LPG | 72 | 144 | CHGA | M5 | Euro 5 | 08/09-01/13 |
1.6 FSI | 85 | 155 | BLF | M5, A6 | Euro 4 | 02/04-10/08 |
1.8 TSI | 112 | 250 | CDAB | M6, DSG6 | Euro 5 | 03/09-01/13 |
1.8 TSI | 118 | 250 | BYJ,BZB | M6 | Euro 4 | 04/07-10/08 |
1.8 TSI | 118 | 250 | CDAA | M6, DSG7 | Euro 5 | 11/08-01/13 |
2.0 FSI | 110 | 200 | BLR,BLX,BVX,BVY | M6, A6 | Euro 4 | 11/04-10/08 |
2.0 FSI | 110 | 200 | BVZ,BLY | M6, A6 | Euro 2 | 11/04-10/08 |
2.0 TFSI | 147 | 280 | BWA | M6 | Euro 4 | 10/05-10/08 |
2.0 TSI | 147 | 280 | CAWB,CCZA | M6, DSG6 | Euro 5 | 11/08-01/13 |
Model Octavia II před faceliftem pokračoval ve výrobě až do června 2012 jako levnější varianta Octavia Tour II s motory 1.4 MPI a 1.6 MPI. Tuto pozici na trhu nyní okupuje model Škoda Rapid.
Škoda Octavia II - vznětové motory | ||||||
Motor | Výkon (kW) | Točivý moment (N.m) | Kód motoru | Převodovka | Emisní třída | Data výroby |
1.6 TDI CR DPF 16V | 77 | 250 | CAYC | M5, DSG7 | Euro 5 | 06/09-01/13 |
1.9 TDI PD 8V | 77 | 250 | BJB,BKC, BXE, BLS | M5, DSG6 | Euro 4, 3 | 02/04-10/10 |
2.0 TDI PD 8V | 77 | 275 | CHWA | M6 | Euro 4 | 11/08-10/10 |
2.0 TDI CR 16V | 81 | 250 | CLCA | M6 | Euro 5 | 03/10-01/13 |
2.0 TDI CR 16V | 81 | 280 | CFHF | M6 | Euro 5 | 02/11-01/13 |
2.0 TDI PD 16V | 100 | 320 | Vt | M6, DSG6 | Euro 4 | 02/04-05/10 |
2.0 TDI PD 16V | 103 | 320 | BKD | M6, DSG6 | Euro 4 | 02/04-05/10 |
2.0 TDI PD 8V DPF | 103 | 320 | BMM | M6, DSG6 | Euro 4 | 11/05-05/10 |
2.0 TDI CR DPF 16V | 103 | 320 | CFHC | M6, DSG6 | Euro 5 | 03/10-01/13 |
2.0 TDI PD DPF 16V | 125 | 350 | BMN | M6 | Euro 4 | 04/06-05/08 |
2.0 TDI CR DPF 16V | 125 | 350 | CEGA | M6, DSG6 | Euro 5 | 05/08-01/13 |
Největší hrozby
Nejhorším strašákem jsou samozřejmě stočené tachometry, kradená auta a bouračky. Octavií jezdí hodně, je to nejoblíbenější auto u nás a panuje po něm vysoká poptávka. To právě motivuje nepoctivé obchodníky k nezákonným praktikám. Spousta lidí tak žije v domnění, že má zánovní naftovou Octavii s necelou stovkou tisíc najetých kilometrů, ale ve skutečnosti mají z poloviny bourané auto, z druhé poloviny ukradené na druhém konci Evropy a ještě ke všemu stočené o tři sta tisíc kilometrů dolů.
Je důležité výběru auta věnovat opravdu dost času, všímat si detailů a při jakýchkoli pochybnostech se raději poohlédnout jinde, protože Octavií vždycky bylo, je a bude dostatek. Pozor na podezřele výhodné nabídky a chtějte rozhodně automobil s jasnou historií.
Za volantem
Škoda Octavia je dobře postavené a bytelné auto. V porovnání s konkurencí nabízí solidní podvozek, který snese i horší silnice. Záleží hodně na pneumatikách, vozy s nízkoprofilovými plášti namáhají podvozkové díly mnohem více, stejně tak těžké turbodiesely. Naopak například s lehkou benzinovou dvanáctistovkou je Octavia nejen docela čiperná, ale její podvozek je i trvanlivý. Rozhodně ale není Octavia vyloženě sportovní automobil, a to ani ve verzi RS.
Příjemná je také ergonomie ovládání, sedačky jsou pohodlné a všechno je široce nastavitelné, problémy mohou mít jenom opravdu velcí řidiči. Sedačky Octavie jsou pohodlné i pro postavy s poněkud objemnějším pozadím, což ne všechna auta mají. Hlavním atributem je samozřejmě ale praktičnost, zejména pak gigantický zavazadlový prostor u liftbacku i kombi. Nevýhodou však může být třeba schod po sklopení sedadel, to není vyřešeno zrovna nejlépe.
Co se ovladatelnosti týče, Octavia II má v porovnání s třetí generací trochu pomalejší řízení, ale je přesné s poměrně slušnou odezvou. Působí jistým dojmem, auto se nesmí vlnit nebo plavat. Octavia vždycky jezdila velmi dobře a stabilně díky nezávislému zavěšení vzadu i u slabších verzí.
Turbodiesely jsou trochu těžší na předek, ale každé auto musí jet naprosto jistě, na nerovnostech v zatáčce odskakovat jenom minimálně, na brzdách nesmí plavat a rozhodně se nesmí vlnit nebo táhnout ke straně. Pokud něco takového Octavia dělá, rozhodně nebrat, velmi pravděpodobně to bude svařená bouračka.
Dobrá volba
Jako dobrá volba se jeví turbodiesel 1.9 TDI a díky své kultivovanosti, dynamice a rozumné spotřebě také turbomotor 1.8 TSI. Ani turbodiesel 2.0 TDI CR není špatný, pokud kupujete automobil z prověřeného zdroje s jasnou servisní historií. Klidné povahy potěší motor 1.6 MPI svou snadnou údržbou, spolehlivostí a rozumnými náklady. Benzinový dvoulitr TFSI ve verzi RS je sice spolehlivý, ale nečekejte od něj extra levný provoz.
Nevhodné motory
Vyhněte se turbodieselu 2.0 TDI PD s šestnáctiventilovým rozvodem a velký pozor si dejte při nákupu turbomotorů 1.2 TSI a 1.4 TSI. Nejsou špatné, ale některá auta jsou doslova utrápená a vyždímaná z dálničního provozu. Problémy s rozvodovým řetězem se snažila automobilka řešit a většina automobilů už by tento problém měla mít za sebou.
Základní verze 1.4 MPI je velmi slabá a na velkou Octavii moc nestačí. Turbodiesel 1.6 TDI není špatný, ale protože byl často používán ve fleetových firemních autech, bývá velmi unavený agresivní jízdou. Výjimkou nebývají motory, které jsou už po nějakých 120.000 km silně opotřebované. Lidé je prostě utahají v levém dálničním pruhu s plynem neustále na podlaze.
Nepovedené jsou také přímovstřikové jednotky 1.6 FSI a 2.0 FSI, které nepotěší dynamikou, hrubým během a překvapivě vysokou spotřebou v reálném provozu. Navíc lépe fungují na vysokooktanový benzin.
Problémy s rozvodovým řetězem
Hodně diskutovaným tématem Octavie, a vůbec celého koncernu Volkswagen, byl (a stále je) poruchový rozvodový řetěz u turbomotoru 1.2 TSI a částečně také 1.4 TSI. Problém se týkal především aut z roku výroby 2010 a 2011, pozdější verze dostaly už modernizovaný řetěz, který byl kvalitnější, i když ani jemu se problémy úplně nevyhýbají.
Řětězy byly prostě málo dimenzované. Velice jim vadí podtáčení motoru, čímž dochází k nadměrným vibracím. Automobilka opravy řešila v rámci záruky, ale kupodivu nikdy nebyla vyhlášena oficiální svolávací akce. Některé řetězy začaly chrastit už po velmi malém kilometrovém proběhu a kdo problém neřešil včas, tomu řetěz přeskočil, nebo rovnou praskl a motor se "potkal". Věci příliš nepomohl ani poruchový napínák řetězu.
A jak poznat, že byl rozvodový řetěz opraven? V opravně do servisní knížky zanesly kódové označení 15D9 a stejně označený štítek by auto mělo mít nalepený někde v zavazadlovém prostoru kolem rozervy. Také není od věci zavolat do servisu Škoda a podle čísla VIN si nechat automobil prověřit. Turbomotor 1.2 TSI je totiž jinak povedený, má solidní výkon, kultivovaný běh a rozumnou spotřebu. Mimo město s ním není těžké jezdit za 5,5 litru na 100 km, někdy i za méně.
Co se jinak kazí?
Největší starosti přinesl majitelům turbodiesel 2.0 TDI PD s šestnáctiventilovým rozvodem. Vedle klasických potíží s turbodmychadlem a vstřikovači má ale velmi choulostivý dvouhmotový setrvačník, opotřebovává poměrně rychle spojku, zatěžuje přední nápravu, která pak rychleji odchází, a hlavně vykazuje docela vysokou spotřebu oleje. Má i problémy s mazáním jako takovým, několik motorů se prostě zadřelo. Výjimkou nejsou ani prasklé hlavy či dokonce blok motoru.
Benzinové motory jsou na tom rozhodně lépe. Dvanáctistovka, pokud má vyměněný rozvodový řetěz, je jinak spolehlivá, to samé platí pro čtrnáctistovku. Ještě lépe je na tom ale turbomotor 1.8 TSI o výkonu 118 kW. Ten má totiž vyvažovací hřídel, takže nabízí nejen vysokou kultivovanost projevu, ale také spolehlivost. Vytahaný řetěz se u něj projevoval jenom výjimečně, to spíše hodně ojeté exempláře s více než 250.000 km mohou mít visící ventily.
Přeplňovaná zážehová jednotka 1.8 TSI, kterou jsme si cíleně půjčili k otestování tohoto vozu, také nepracuje díky svému vysokému výkonu a točivému momentu neustále v maximálním nasazení, takže nebývá tak unavená jako menší motory. Octavia je s tímto motorem také velice dobře ovladatelná a rachtajícím turbodieselům se o takové kultivovanosti jízdy může jenom zdát. Přesto si dejte pozor na to, aby auto nemělo unavené turbodmychadlo nebo prasklou hlavu válců.
Překvapila nás i spotřeba, na konci testu ukazoval palubní počítač jenom 6,3 litru na 100 km, což potvrdil i odečet ujeté vzdálenosti a spáleného množství paliva v nádrži. Tohle je skutečně výtečná verze a pokud vyloženě netoužíte po modelu RS, který je poněkud tvrdý a nepoddajný, je tohle zajímavá alternativa, která není v reálném provozu o nic pomalejší.
Automatických převodovek na našem trhu moc není, ale přesto byl v nabídce buď měničový automat, nebo později dvouspojkové převodovky DSG. Šestistupňové DSG se dodávalo k silnějším motorům a je docela spolehlivé, jenom potřebuje pravidelné výměny oleje. Horší je to se sedmistupňovým DSG se suchýmu spojkami, ve kterém často odchází mechatronika a převodovka již po 100.000 km vyžaduje velmi nákladnou repasi za 30.000 až 50.000 korun.
Chcete RS?
Každý má o pojmu "sportovní automobil" jinou představu, takže ortodoxním fanouškům nevysvětlíte, že Octavia RS není sporťák, ale jenom rychlé auto. Schopnosti vozu nejdou upřít, ale vyniknou hlavně na kvalitním asfaltu. Na rozbité silnici vůz poskakuje a jeho podvozek docela trpí. Některá eresa mají tlumiče a podvozkové díly už řádně vytlučené, tak se připravte na výměnu.
Zatímco turbodiesel 2.0 TDI je nekultivovaný a v generaci před zavedením vstřikování common-rail by se dal kvůli akustickému projevu označit jako Zetor GTI, benzinový dvoulitr je nejen schopný, ale také docela odolný. Může mít ale unavené turbodmychadlo, pozor na spotřebu oleje a vyzkoušejte převodovku, možná bude mít problémy se synchronizací mezi trojkou a čtyřkou.
Pokud kupujete RS s převodovkou DSG, prověřte, zda v ní byl řádně měněný olej, a také se připravte na větší opotřebení brzd a spojky. Spotřeba z hlediska dlouhodobých nákladů nehraje v případě modelu RS zase až takovou roli. Důležité je tohle auto udržet pohromadě v dobré kondici a nečekat, až se něco lidově řečeno vysype. Preventivně investujte do náhradních dílů, ceny nejsou neúnosné.
Dodržujte servisní intervaly
Jak už jsme naznačili v úvodu, Škoda Octavia je v zásadě velmi spolehlivé a bytelné auto, ale jako každé jiné vyžaduje pravidelný servis. Bohužel plno lidí překračuje servisní intervaly o tisíce kilometrů a některé úplně opomíjejí.
Například v šestistupňové převodovce DSG se musí měnit olej každých 60.000 km. Pak těžko vysvětlujete lidem, že převodovka DSG není nespolehlivá, když se jim "vysypala" ve 120.000 km, aniž by v ní někdy nechali vyměnit olejovou náplň. To samé platí pro systém pohonu všech kol Haldex, který potřebuje servis.
Pro některé verze automobilka doporučuje interval výměny oleje 30.000 km nebo dva roky, ale praxe ukazuje, že olej by se měl měnit minimálně jednou za rok, zejména u přeplňovaných motorů a turbodieselů. Těch pár stovek každý rok je přece rozumná investice. U více ojetých aut rozhodně měňte olej častěji.
Na co si dát pozor a čeho si nevšímat
Prověřte automobil při důkladné testovací jízdě, která může odhalit především nestabilitu a kroucení. Pokud vůz působí rozvrzaně, pravděpodobně má najeto hodně přes 200.000, spíše 300.000 km. Octavia byla vždycky bytelná a ani po proběhu kolem 150.000 kilometrů nepůsobí dojmem, že by se měla rozpadnout.
Koroze se na Octaviích normálně nevyskytuje, takže se pravděpodobně jedná o špatně opravenou bouračku, pokud vaše auto rezne. Obvyklé jsou kosmetické vady na karoserii, nevšímejte si ani lehce zažloutlých a případně lehce popraskaných krytů světlometů. V nich se případně může objevit vlhkost, na to trpí hlavně model před faceliftem.
Prověřte otevírání pátých dveří, zda dobře pasují, a to i u kombi, opět to může svědčit o větší nehodě. Zámek zadních dveří občas stávkuje, u velmi starých aut jsou unavené plynokapalinové vzpěry zavazadelníku a zadní stírač je náchylný na korozi. Poměrně brzy přestává fungovat také ostřikovač zadního okna.
Model před faceliftem neměl moc kvalitní autorádia a myslete na to, že navigace je oblíbeným cílem zlodějů. Navíc je systém ve Škodě poměrně primitivní a pomalý, přenosná navigace vám udělá lepší službu. Prověřte funkci klimatizace, nezávislého topení a všech elektrických prvků, třeba nastavování sedaček i zrcátek a ovládání bočních oken. Tohle bývají spolehlivé věci a neměly by zlobit. Některé Octavie mívají nefunkční vyhřívání zadního okna.
U čtyřkolky nezapomeňte vyzkoušet správnou funkci systému Haldex. Stačí najet přední nápravou na velmi kluzký povrch, třeba mokrou trávu, a pokusit se o rychlý rozjezd. U více ojetých aut se pravděpodobně nevyhnete výměně ložisek na zadní nápravě, která odcházejí docela rychle a obtěžují nepříjemným hučením. Bouchání při brzdění zase svědčí o zkroucených kotoučích.
Velký pozor si dejte na auta po chiptuningu a obecně taková, do kterých se nějaký tuner snažil zasahovat. Od takového vozu raději ruce pryč. K nebezpečí neodborného čiptuningu se nám vyjádřil ředitel vývoje podvozků a agregátů Škoda Auto Martin Hrdlička: „Při zvýšení výkonu úpravou řídicí jednotky motoru zároveň není zároveň zvýšena dimenze brzd a neřeší se chlazení paliva, vody, brzd, či stlačeného vzduchu od turbodmychadla.“
To je právě problém většiny vytuněných aut, kterým odcházejí zejména spojky a dvouhmotové setrvačníky. Trpí také komponenty podvozku, kloubové hřídele, kulové čepy a odnese to i Haldex, pokud někdo přečipoval čtyřkolku. „Často pak dochází k typickým závadám jako je poškození turbodmychadla, propálení pístu, poškození převodovky kvůli zvýšení točivého momentu apod.,“ doplňuje Hrdlička.
U čtyřkolek prověřte spodek vozu, hlavně pak u modelu Scout. On se sice tváří jako terénní auto, ale ve skutečnosti má problémy i na běžné polní cestě s blátem. Pozor na poškození podvozku od kamení. Pokud najdete ohoblované spodní kryty a potlučené nápravnice, pryč od takového auta.
Celkové hodnocení
Škoda Octavia druhé generace je v základu solidní auto a pokud budete dobře vybírat a nebudete se přehrabovat jenom v nejlevnější nabídce vraků těsně před koncem života, koupíte pravděpodobně velmi dobře. Chce to jenom obrnit se trpělivostí, pečlivě každý automobil prověřit a všímat si skutečně důležitých věcí.
Také si dobře spočítejte, zda se vám vyplatí tubodiesel. Ceny ojetin už neklesají tak rychle a tradiční hlášky o tom, že „tédéíčka jsou držáky“, u Octavie tak úplně neplatí. Důležité je také používat zdravý rozum a mít trochu soudnosti. Musíte si uvědomit, že Octavia je především pracovní nástroj a ne víkendová hračka, takže za deset let provozu bude mít najeto hodně přes 200.000 km. Praxe ale ukazuje, že pravidelně servisovaná a udržovaná auta jsou i po 300.000 km ještě v pořádku.
Plusy
- Kvalitní dílenské zpracování a bytelná konstrukce
- Velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- Dostupný servis a náhradní díly
- Příznivé provozní a servisní náklady
- Pohodlná sedadla, prostorný interiér a gigantický kufr
- Velká nabídka na trhu ojetin
Minusy
- Oblíbenost mezi zloději
- Spousta aut je zanedbaná, neservisovaná a unavená
- Nekultivovaný běh turbodieselů TDI PD
- Poruchovost motoru 2.0 TDI PD
- Problematické rozvody 1.2 TSI a 1.4 TSI
- Cíl podvodníků (stočené tachometry, bouračky)
Škoda Octavia II 1.8 TSI – informace o testovaném voze | |
Objem motoru (cm3) | 1798 |
Největší výkon (kW/min) | 118/4500-5500 |
Točivý moment (N.m/min) | 250/1500-4500 |
Největší rychlost (km/h) | 223 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,9 |
Rok výroby testovaného vozu | 2009 |
Počet ujetých km dle tachometru | 128 761 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) | 245 000/200 000 |
Vybraní konkurenti
Nabídka v daném segmentu je skutečně veliká, tak se podívejme spíše na zajímavé praktické alternativy k Octavii než na výpis všech jejích konkurentů.
Mazda 6
Minulá generace Mazdy 6 má dobré jízdní vlastnosti a nabízí podobnou praktičnost jako Octavia. Je v ní spousta místa, má spolehlivé motory a auta mívají slušnou výbavu. Propad ceny zaplatil už někdo před vámi, takže můžete výhodně koupit plně vybavené auto. Nevýhodou Mazdy 6 je lacině působící interiér, hlučné nekultivované turbodiesely a problematický servis a dostupnost náhradních dílů.
Renault Laguna
Renault neoslní kdovíjakými jízdními vlastnostmi, ale zájemci nabízí spoustu vnitřního prostoru, často velmi bohatou výbavu a můžete mít dokonce i šestiválcový motor, což v Octavii nikdy nebylo. Bohužel patří Laguna k průměrně spolehlivým vozům, trápí ji hlavně elektronika. Nepotěší také nepříliš pohodlné sedačky a komplikovanější servis některých triviálních poruch.
Opel Insignia
Ceny Insignií velmi rychle klesly a vy můžete mít za cenu Octavie automobil, který ještě nedávno stál skoro milion korun. Insignia má zajímavý design, zavazadelník kombi je obrovský a překvapuje i nízká poruchovost vozu. Ovšem motory jsou dost nekultivované, turbodiesely velmi hlučné a kvůli vysoké hmotnosti auta mají motory relativně vyšší spotřebu. Ne každému také sedne ergonomie.
Text a foto: Dalibor Žák a archiv