17.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

 

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého. Technicky i tvarově přesvědčivý vůz zaznamenal na evropském trhu obrovský úspěch. Druhá generace již nebyla tak průkopnická, avšak souhrnně nabídla ve všech směrech více.

Do příchodu yarisu v roce 1999 zastupoval Toyotu v segmentu B model starlet. Renomé si získal zejména opakovaným okupováním předních příček v žebříčku spolehlivosti vydávaného německým spolkem TÜV. Nebýt toho, nikdo by si jej možná ani nevšiml. Nenápadné auto se navíc prodávalo pouze na vybraných trzích. Třeba český dovozce Toyoty model starlet nikdy oficiálně nenabízel.

Yaris z roku 1999 byl přesným opakem svého předchůdce. Pod velmi moderními a svěžími tvary se ukrývala pokroková technika. V avantgardě pokračoval vůz také v kabině, kde stojí za zmínku digitální přístrojový štít umístěný uprostřed palubní desky. Zásluhou speciálně řešené optiky jste měli z místa řidiče pocit, jakoby se nacházel mnohem hlouběji v palubní desce, tudíž ani k jeho čitelnosti nebyly výhrady.

JAKE.AUTO.CZ: Toyota Yaris první generace na auto.cz

Změny? Ano i ne!

U druhé generace se revoluce nekonala. Výrobce se rozhodl dále zlepšit už tak velmi dobrého předchůdce. Rozměry se mírně zvětšily, což platí zejména pro rozvor. I přes jistou podobnost však byla druhá generace zcela novým autem, neboť jejím základem je modernější podlahová plošina, než jaká byla použita u předchůdce.

Že platforma nemusí mít spojitost s řešením podvozku, jasně dokazuje právě recenzovaný yaris. Pod novými plechy totiž zůstal původní podvozek. Třeba přední náprava zdědila po předchůdci spodní trojúhelníková ramena, těhlice a také podmotorový rám (nápravnici). Pouze příčný stabilizátor již není uchycen do ramen, avšak využívá dlouhá a z pohledu životnosti choulostivější táhla, připevněná k tlumičové vzpěře. Ta je tudíž taktéž odlišná.

Rozebíratelnost přední nápravy je stejná jako jinde. Jenom s tím rozdílem, že v originále koupíte pouze kompletní rameno. Druhovýroba však nabízí jak spodní čep, který se do ramene musí lisovat, tak také obě uložení (ta dodává společnost Nipparts). Podvozek yarisu však vyniká odolností, snad s výjimkou zmíněných táhel stabilizátoru.

TEST 2006: Toyota Yaris 1,0 3D - Triumf moderní topologie

Příliš se neinovovalo ani vzadu, neboť torzní příčník byl do druhé generace rovněž propašován z původního vydání. Tady již naštěstí silentbloky samostatně coby originální díl koupíte, avšak že byste je někdy potřebovali, si nemyslíme. Shodný mají obě generace také část sloupku řízení, do níž je zasazen elektromotor posilovače řízení.

Stejný objem, méně válců

Nabídka pohonných jednotek startuje stejně jako u předchůdce litrovým zážehovým motorem. Tím však veškerá podobnost končí, když původní yaris poháněly výhradně čtyřválce. Nejmenší motor ve druhé generaci má o jeden válec méně. Jedná se o pohonnou jednotku řady KR, převzatou z původních kolínských trojčat. Motor je to sice malý, avšak po jízdní stránce přesvědčivý. Ještě lépe je na tom ale spolehlivost. Pokud už něco majitele trápilo, byla to snad jen tekoucí vodní pumpa. Rozvodový řetěz je tady odolný.

Zbytek motorů ale už jsou čtyřválce. V yarisu se lze setkat s motorem VVT-i o objemu 1,3 litru a také s jednotkou označenou 1.33 VVT-i. Prvně jmenovaný motor se vyráběl od začátku produkce do podzimu 2008. Pod označením 2SZ-FE se ukrývá čtyřválec, který si Toyota vypůjčila od Daihatsu. V jeho autech však třináctistovka nabízena nebyla, pouze větší patnáctistovka (3SZ-FE).

V uvedeném roce 2008 byla produkce motoru od Daihatsu ukončena, místo něj se objevil nový čtyřválec 1.33 VVT-i označený 1NR-FE. V porovnání se starším motorem má mírně zvětšený zdvihový objem z 1298 na 1329 cm3. Technicky se samozřejmě jedná o úplně jiný motor. Z pohledu uživatele stojí za zmínku odlišně řešený ventilový rozvod. Starší motor využívá mechanické vymezování ventilové vůle s celými hrníčkovými zdvihátky, novější agregát dostal trochu oproti zvyklostem hydrauliku v kombinaci s vahadly. A dále starší motor má proměnné časování rozvodu VVT-i pouze na sací straně, novější jednotka jej dostala také na výfuku. Rozvody v tomto případě pohání řetěz.

Obě třináctistovky platí za spolehlivé a odolné agregáty. U novějšího motoru, tedy 1.33 VVT-i, se občas vyskytuje zvýšená konzumace oleje. „Spotřeba oleje u těchto motorů má příčinu v opotřebených pístních kroužcích a týká se zpravidla aut s vyšším kilometrovým nájezdem,“ říká k problému Jiří Váchal, majitel autoservisu a pneuservisu v Liticích u Plzně, který se na vozy Toyota a Lexus specializuje. Problém dále podporuje použití velmi řídkého oleje SAE 0W-20, který Toyota do tohoto motoru předepisuje.

„Šestikvalt“ umí zradit

Už předchozí yaris mohl být poháněn vznětovým čtyřválcem 1.4 D-4D, tedy motorem 1ND-TV. V recenzované druhé generaci motor zůstal s tím, že přibylo výkonu z 55 na 66 kW. Malá čtrnáctistovka platí obecně za veskrze povedený motor, neboť medializované problémy postihující větší vznětové agregáty se této řady netýkají. Také namísto občas kontroverzního common-railu Denso používá systém od Bosche.

Verze vyráběná do listopadu 2008 se obešla bez filtru pevných částic. Motory od uvedeného data až do konce výroby jej mít mohou, ale také nemusí. Z problémů, které se na tomto motoru občas vykytují, stojí za zmínku úniky oleje mezi ventilovým víkem a hlavou válců. Pokud máte pocit, že motor netáhne, může být příčinou ucpané sítko, které je součástí modulu plováku v palivové nádrži.

Jiří Váchal vidí problémy ve spojení s motorem 1.4 D-4D spíše v převodovce. První verze, nabízená do již zmíněného listopadu 2008, byla spojena se spolehlivou pětistupňovou manuální skříní. Novější vydání v tomto směru povýšilo na „šestikvalt“, který je stejný s tím v Aurisu. „Šestistupňová převodovka je dobrá, pokud má auto najeto tak do 250.000 km,“ říká Jiří Váchal. „U aut s větším nájezdem se řidiči potýkají s neobvyklým hlukem, který rozhodně nedoporučuji podceňovat.“ Příčinou je téměř vždy vadné ložisko vstupního (hnacího) hřídele převodovky. „Závadu poznáte tak, že s motorem běžícím na volnoběh a převodovkou v neutrálu sešlápnete spojkový pedál. Pokud hluk podobný rachtání ustane, je uvedená závada v zásadě potvrzena,“ říká k problému Jiří Váchal.

Člověk by skoro čekal, že ložiska hřídelů v převodovce budou typizovaná. To by pak znamenalo, že dle přesného označení by je bylo možné zakoupit ve specializované prodejně. Jenže to v tomto případě neplatí. „Ložisko je bohužel svébytné, takže pro odstranění závady jej musíte koupit coby originální díl v Toyotě. Oprava u mě pak vyjde na 7.000 až 8.000 korun,“ uzavírá povídání o šestistupňové převodovce Jiří Váchal.

Jak šel čas

2005: Představení tří a pětidveřového hatchbacku. Zážehový motor 1.0 VVT-i, 1.3 VVT-i a vznětový 1.4 D-4D. Pětistupňová manuální převodovka. Alternativně automatizovaný manuál MMT (Multi Mode Transmission) ve spojení s většími motory motory.

2007: Představení sportovní verze T-Sport s motorem 1.8 VVT-i. Pětistupňová manuální převodovka.

2008: V listopadu motor 1.3 VVT-i vypadl z nabídky. Místo něj nový motor 1.33 VVT-i o výkonu 74 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Alternativně šestistupňový automatizovaný manuál. Šestistupňový manuál také pro 1.8 VVT-i T-Sport. Motor 1.4 D-4D také nově se šestistupňovou převodovkou a alternativně též s částicovým filtrem.

2009: V lednu zahájení prodeje modernizovaných verzí vozu. Retušovaná přední část a další změny. Upravena výbava jednotlivých verzí.

2011: V prosinci ukončení produkce. Představen nástupce, třetí generace, poprvé také s hybridním pohonem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jaroslava Bukovského: Pragmatismus peněz Zápisník Jaroslava Bukovského: Pragmatismus peněz

Vražda arabského novináře Džamála Chášakdžího, zdá se,…

Opozice ztrhala rozpočet kvůli nízkým investicím Opozice ztrhala rozpočet kvůli nízkým investicím

Návrh státního rozpočtu na rok 2019 se nelíbí ani KSČM,…

Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře

Po odchodu slavné trojice Clarkson, Hammond a May se…

 



Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

Toyota Yaris HSD: Koncept malého hybridu Toyota Yaris HSD: Koncept malého hybridu

Japonská automobilka Toyota na ženevském autosalonu…

 



 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Pavlínku připravil meningokok o nohu i zrak. Počet nakažených v Česku stoupá

Pavlínku připravil meningokok o nohu i zrak. Počet…

Pavlínce bylo 7 měsíců, když jí teplota vyšplhala na 40 stupňů a na břiše se jí objevil malý flíček. Rodiče…

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se setkala tváří v tvář se sestrou, kterou viní z jeho smrti

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se…

Střetly se tváří v tvář. Zdrcená maminka Dagmar Komanová (24) z Oravy, jejíž synek Jakoubek (†2) zemřel…

 

iSport.cz

Havel, šok sestavy Plzně: Real? Slyšel jsem vtípky, ale byl bez nervů

Havel, šok sestavy Plzně: Real? Slyšel jsem vtípky,…

PŘÍMO Z MADRIDU | V lize nehraje, doteď má na tachometru sezony 2018/19 natočeny jen pět minut. Přesto se…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Co je ruská tajná služba GRU? Proč vraždí a dělá při tom chyby? Vysvětlení nabízí historie

Co je ruská tajná služba GRU? Proč vraždí a dělá při…

Slyšeli jste někdy o GRU? V nedávné době má za sebou pokus o vraždu bývalého ruského agenta Sergeje Skripala,…

Polská řeka Pilica: Romantická plavba do minulosti

Polská řeka Pilica: Romantická plavba do minulosti

Sjíždět polskou Pilicu znamená vrátit se v čase minimálně o padesát let zpátky. I když vodáky během plavby…