17.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

 

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého. Technicky i tvarově přesvědčivý vůz zaznamenal na evropském trhu obrovský úspěch. Druhá generace již nebyla tak průkopnická, avšak souhrnně nabídla ve všech směrech více.

Do příchodu yarisu v roce 1999 zastupoval Toyotu v segmentu B model starlet. Renomé si získal zejména opakovaným okupováním předních příček v žebříčku spolehlivosti vydávaného německým spolkem TÜV. Nebýt toho, nikdo by si jej možná ani nevšiml. Nenápadné auto se navíc prodávalo pouze na vybraných trzích. Třeba český dovozce Toyoty model starlet nikdy oficiálně nenabízel.

Yaris z roku 1999 byl přesným opakem svého předchůdce. Pod velmi moderními a svěžími tvary se ukrývala pokroková technika. V avantgardě pokračoval vůz také v kabině, kde stojí za zmínku digitální přístrojový štít umístěný uprostřed palubní desky. Zásluhou speciálně řešené optiky jste měli z místa řidiče pocit, jakoby se nacházel mnohem hlouběji v palubní desce, tudíž ani k jeho čitelnosti nebyly výhrady.

JAKE.AUTO.CZ: Toyota Yaris první generace na auto.cz

Změny? Ano i ne!

U druhé generace se revoluce nekonala. Výrobce se rozhodl dále zlepšit už tak velmi dobrého předchůdce. Rozměry se mírně zvětšily, což platí zejména pro rozvor. I přes jistou podobnost však byla druhá generace zcela novým autem, neboť jejím základem je modernější podlahová plošina, než jaká byla použita u předchůdce.

Že platforma nemusí mít spojitost s řešením podvozku, jasně dokazuje právě recenzovaný yaris. Pod novými plechy totiž zůstal původní podvozek. Třeba přední náprava zdědila po předchůdci spodní trojúhelníková ramena, těhlice a také podmotorový rám (nápravnici). Pouze příčný stabilizátor již není uchycen do ramen, avšak využívá dlouhá a z pohledu životnosti choulostivější táhla, připevněná k tlumičové vzpěře. Ta je tudíž taktéž odlišná.

Rozebíratelnost přední nápravy je stejná jako jinde. Jenom s tím rozdílem, že v originále koupíte pouze kompletní rameno. Druhovýroba však nabízí jak spodní čep, který se do ramene musí lisovat, tak také obě uložení (ta dodává společnost Nipparts). Podvozek yarisu však vyniká odolností, snad s výjimkou zmíněných táhel stabilizátoru.

TEST 2006: Toyota Yaris 1,0 3D - Triumf moderní topologie

Příliš se neinovovalo ani vzadu, neboť torzní příčník byl do druhé generace rovněž propašován z původního vydání. Tady již naštěstí silentbloky samostatně coby originální díl koupíte, avšak že byste je někdy potřebovali, si nemyslíme. Shodný mají obě generace také část sloupku řízení, do níž je zasazen elektromotor posilovače řízení.

Stejný objem, méně válců

Nabídka pohonných jednotek startuje stejně jako u předchůdce litrovým zážehovým motorem. Tím však veškerá podobnost končí, když původní yaris poháněly výhradně čtyřválce. Nejmenší motor ve druhé generaci má o jeden válec méně. Jedná se o pohonnou jednotku řady KR, převzatou z původních kolínských trojčat. Motor je to sice malý, avšak po jízdní stránce přesvědčivý. Ještě lépe je na tom ale spolehlivost. Pokud už něco majitele trápilo, byla to snad jen tekoucí vodní pumpa. Rozvodový řetěz je tady odolný.

Zbytek motorů ale už jsou čtyřválce. V yarisu se lze setkat s motorem VVT-i o objemu 1,3 litru a také s jednotkou označenou 1.33 VVT-i. Prvně jmenovaný motor se vyráběl od začátku produkce do podzimu 2008. Pod označením 2SZ-FE se ukrývá čtyřválec, který si Toyota vypůjčila od Daihatsu. V jeho autech však třináctistovka nabízena nebyla, pouze větší patnáctistovka (3SZ-FE).

V uvedeném roce 2008 byla produkce motoru od Daihatsu ukončena, místo něj se objevil nový čtyřválec 1.33 VVT-i označený 1NR-FE. V porovnání se starším motorem má mírně zvětšený zdvihový objem z 1298 na 1329 cm3. Technicky se samozřejmě jedná o úplně jiný motor. Z pohledu uživatele stojí za zmínku odlišně řešený ventilový rozvod. Starší motor využívá mechanické vymezování ventilové vůle s celými hrníčkovými zdvihátky, novější agregát dostal trochu oproti zvyklostem hydrauliku v kombinaci s vahadly. A dále starší motor má proměnné časování rozvodu VVT-i pouze na sací straně, novější jednotka jej dostala také na výfuku. Rozvody v tomto případě pohání řetěz.

Obě třináctistovky platí za spolehlivé a odolné agregáty. U novějšího motoru, tedy 1.33 VVT-i, se občas vyskytuje zvýšená konzumace oleje. „Spotřeba oleje u těchto motorů má příčinu v opotřebených pístních kroužcích a týká se zpravidla aut s vyšším kilometrovým nájezdem,“ říká k problému Jiří Váchal, majitel autoservisu a pneuservisu v Liticích u Plzně, který se na vozy Toyota a Lexus specializuje. Problém dále podporuje použití velmi řídkého oleje SAE 0W-20, který Toyota do tohoto motoru předepisuje.

„Šestikvalt“ umí zradit

Už předchozí yaris mohl být poháněn vznětovým čtyřválcem 1.4 D-4D, tedy motorem 1ND-TV. V recenzované druhé generaci motor zůstal s tím, že přibylo výkonu z 55 na 66 kW. Malá čtrnáctistovka platí obecně za veskrze povedený motor, neboť medializované problémy postihující větší vznětové agregáty se této řady netýkají. Také namísto občas kontroverzního common-railu Denso používá systém od Bosche.

Verze vyráběná do listopadu 2008 se obešla bez filtru pevných částic. Motory od uvedeného data až do konce výroby jej mít mohou, ale také nemusí. Z problémů, které se na tomto motoru občas vykytují, stojí za zmínku úniky oleje mezi ventilovým víkem a hlavou válců. Pokud máte pocit, že motor netáhne, může být příčinou ucpané sítko, které je součástí modulu plováku v palivové nádrži.

Jiří Váchal vidí problémy ve spojení s motorem 1.4 D-4D spíše v převodovce. První verze, nabízená do již zmíněného listopadu 2008, byla spojena se spolehlivou pětistupňovou manuální skříní. Novější vydání v tomto směru povýšilo na „šestikvalt“, který je stejný s tím v Aurisu. „Šestistupňová převodovka je dobrá, pokud má auto najeto tak do 250.000 km,“ říká Jiří Váchal. „U aut s větším nájezdem se řidiči potýkají s neobvyklým hlukem, který rozhodně nedoporučuji podceňovat.“ Příčinou je téměř vždy vadné ložisko vstupního (hnacího) hřídele převodovky. „Závadu poznáte tak, že s motorem běžícím na volnoběh a převodovkou v neutrálu sešlápnete spojkový pedál. Pokud hluk podobný rachtání ustane, je uvedená závada v zásadě potvrzena,“ říká k problému Jiří Váchal.

Člověk by skoro čekal, že ložiska hřídelů v převodovce budou typizovaná. To by pak znamenalo, že dle přesného označení by je bylo možné zakoupit ve specializované prodejně. Jenže to v tomto případě neplatí. „Ložisko je bohužel svébytné, takže pro odstranění závady jej musíte koupit coby originální díl v Toyotě. Oprava u mě pak vyjde na 7.000 až 8.000 korun,“ uzavírá povídání o šestistupňové převodovce Jiří Váchal.

Jak šel čas

2005: Představení tří a pětidveřového hatchbacku. Zážehový motor 1.0 VVT-i, 1.3 VVT-i a vznětový 1.4 D-4D. Pětistupňová manuální převodovka. Alternativně automatizovaný manuál MMT (Multi Mode Transmission) ve spojení s většími motory motory.

2007: Představení sportovní verze T-Sport s motorem 1.8 VVT-i. Pětistupňová manuální převodovka.

2008: V listopadu motor 1.3 VVT-i vypadl z nabídky. Místo něj nový motor 1.33 VVT-i o výkonu 74 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Alternativně šestistupňový automatizovaný manuál. Šestistupňový manuál také pro 1.8 VVT-i T-Sport. Motor 1.4 D-4D také nově se šestistupňovou převodovkou a alternativně též s částicovým filtrem.

2009: V lednu zahájení prodeje modernizovaných verzí vozu. Retušovaná přední část a další změny. Upravena výbava jednotlivých verzí.

2011: V prosinci ukončení produkce. Představen nástupce, třetí generace, poprvé také s hybridním pohonem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Šílené hodnoty bankovek ze Zimbabwe. Zaplatit můžete i sto biliony Šílené hodnoty bankovek ze Zimbabwe. Zaplatit můžete i sto biliony

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel…

Úvěrové firmy marně čekají na licence, ČNB si dává na čas Úvěrové firmy marně čekají na licence, ČNB si dává na čas

Uplynulo bezmála devět měsíců a centrální banka nevydala…

Kauza Diag Human: Exprezident Hospodářské komory vysoudil přes 3 miliony korun Kauza Diag Human: Exprezident Hospodářské komory vysoudil přes 3 miliony korun

První z trojice rozhodců v kauze Diag Human uspěl u soudu…

Do pražských restaurací putovalo maso z dalšího nelegálního skladu Do pražských restaurací putovalo maso z dalšího nelegálního skladu

Veterináři odhalili v Praze 6 nelegální sklad se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

Toyota Yaris HSD: Koncept malého hybridu Toyota Yaris HSD: Koncept malého hybridu

Japonská automobilka Toyota na ženevském autosalonu…

 



 
Také Škoda měla svého obojživelníka. Připomeňte si její neznámý prototyp 972

Také Škoda měla svého obojživelníka. Připomeňte si její neznámý prototyp 972

Dnes 08:00

Mladoboleslavská automobilka za socialismu několikrát koketovala s autem pro armádu. Ani Škoda 972 se však nedočkala realizace.




Blesk.cz

Jiří Menzel (79) po operaci mozku: Hrozí fatální následky! Slepota, hluchota, demence...

Jiří Menzel (79) po operaci mozku: Hrozí fatální…

Už tři dny svádí ve střešovické nemocnici boj o život. Podle některých informací je Jiří Menzel (79) po operaci…

Kuriozita v Modré: Největší sladkovodní tunel v Evropě!

Kuriozita v Modré: Největší sladkovodní tunel v Evropě!

Největší sladkovodní tunel v přírodě nejen u nás, ale i v Evropě můžete po celý rok vidět v Modré u Velehradu.…

 

iSport.cz

Turnaj pro země bez MS při MS?! V Americe uvažují i nad Českem

Turnaj pro země bez MS při MS?! V Americe uvažují i…

Pro země, které budou chybět na mistrovství světa ve fotbale v Rusku, se možná rýsuje zajímavá alternativa. Ve…

Basilej s Čechy zdolala United! Giganti slaví postup, PSG smetlo Celtic 7:1

Basilej s Čechy zdolala United! Giganti slaví…

Senzační úspěch slaví švýcarská Basilej s Tomášem Vaclíkem a Markem Suchým, když doma zdolala Manchester United…

 

Reflex.cz

Na Hrad posílají náhradníky z druhé ruky a Zemanovi jen okopávají kotníky, říká Franz

Na Hrad posílají náhradníky z druhé ruky a Zemanovi…

Hudební skladatel a výtvarník Vladimír Franz zatím netuší, koho podpoří v prezidentské volbě. Miloši Zemanovi…

Trek jako z pohádky. Vydejte se na túru zvanou Dronningruta neboli Královnina cesta

Trek jako z pohádky. Vydejte se na túru zvanou…

Během tohoto treku máte pocit, jako byste procházeli světem Pána prstenů – idylickou krajinou, kde všechno je až…