30.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

 

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluční počin, neboť příchod modelu ukončil celou jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend prvního vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.

Původní vydání modelu znamenalo v porovnání s hranatou, klasicky pojatou řadou S90, skutečný pokrok. Otázkou zůstává, zda tím správným směrem. Řadové šestiválce modulární koncepce navzdory pohonu primárně předních kol zůstaly, pouze se otočily o 90 stupňů, přičemž v rámci toho musely prodělat patřičné úpravy. Auto jezdilo nesmírně komfortně, tiše a mělo krásný interiér. Žel čtyřstupňová samočinná převodovka Geartronic původem od GM sváděly s výkony řadových šestiválců marný boj, což platilo zvláště pro verzi T6, jejíž motor o objemu 2,8 litru dopovaly dvě turbodmychadla. Použitá platforma byla ještě dílem vlastních vývojářů, neboť přišla rok před spojením volva s fordem.

Více bezpečnosti…

Druhá generace, o níž zde bude řeč, sice rozvíjela koncept svého předchůdce, ale jinak šlo o zcela nový automobil. Dřívější barokní tvary, vycházející z konceptu Volvo ECC z roku 1992, ustoupily mnohem ostřejším liniím. V duchu doby chtělo i Volvo sportovat, byť image tohoto skandinávského výrobce byla dlouhá léta přesně opačná.

Volvo S80 D5 (151 kW): První jízdní biturbo dojmy

Naštěstí tradičně vysoká úroveň bezpečnosti ještě posílila. Za zmínku stojí nejen propracovaný systém výztuh rozkládajících energii čelního a bočního nárazu, ale také nová generace originálního konceptu WHIPS (Whiplash Protection System), který v původní verzi debutoval právě v předchozí S80. Jeho úkolem bylo výrazně snížit riziko poranění krční páteře při nárazu vozidla zezadu. Součástí promyšleného celku jsou nezvykle řešené opěrky hlavy. Aby to fungovalo, nejsou výškově stavitelné a jejich plocha je nezvykle blízko temene hlavy sedícího cestujícího. Někomu to vyhovuje méně, zejména je-li nadprůměrně vzrostlé postavy. Přesto naprostá většina jedinců s tím mít problém nebude. Systém WHIPS je ryze mechanický, kdy při zadním nárazu dojde k mírnému sklopení opěradla sedadla dozadu, což výrazně sníží zatížení krční páteře připoutané osoby.

Druhá generace S80 již využívá globální platformu společnou s Fordem Mondeo z let 2006 až 2014. Sdílení platformy však neznamená, že jsou plechy pod povrchem karoserie úplně stejné. Shodná je pouze plošina spolu s předními a zadními podélníky, vše ostatní může být odlišné. Od prahů, přes sloupky až po výztuhy předních podběhů. A právě v tom tkví rozdíl mezi jednotlivými auty postavenými na stejné platformě. Zatímco normovaný a spotřebiteli sledovaný nárazový test Euro NCAP absolvují příbuzné modely s podobným výsledkem, jiné testy, které nejsou normované, by jistě odhalily rozdíly. Mluvíme třeba o nedávném čelním nárazu s velmi malým překrytím. Volvo uspělo, jiní výrobci, třeba Audi, překvapivě propadli.

Koncepty automobilky Volvo: Předvoje současnosti

… i dynamiky

Ze vzpomínaného mondea nepochází pouze platforma, ale také kompletní řešení podvozku, což je další rozdíl oproti předchůdci. Zadní náprava zůstává čtyřprvková, ovšem její konstrukce je úplně jiná. Jde o řešení s podélným ramenem, které doplňuje trojici příčných. Kupodivu opotřebení silentbloků dvou tenčích příčných ramen, které trápí stejně koncipované zavěšení kol vozů koncernu VW, se Volva netýká.

„Podvozek S80 je navzdory vyšší hmotnosti takřka bezproblémový,“ říká na úvod k šasi Pavel Soldát, jehož firma AZ Servis se na skandinávské vozy již léta specializuje. A dodává: „Když už na zadní nápravě něco zlobí, pak je to silentblok podélného ramene. U něj dochází k odlepení gumové části od kovového základu. Auto se pak v zatáčkách chová mírně nestabilně. Naštěstí není třeba měnit celé rameno, ale pouze silentblok, který u nás vyjde asi na 3.000 korun.“

Přední zavěšení je také věrnou kopií toho v mondeu. Kupodivu ramena nejsou tvořena výkovky, jak by se dalo vzhledem k úrovni značky a hmotnosti vozu očekávat, ale levnějšími svařenci z plechových výlisků. Na životnost to však žádný vliv nemá. „Za našich zkušeností mohu jako slabinu zmínit nanejvýš zadní silentblok ramene, který ale také dokážeme vyměnit samostatně,“ říká Soldát. S80 je jinak mimořádně robustním autem s poctivými nápravnicemi obřích rozměrů, z nichž ta přední hraje důležitou roli také při čelním nárazu.

Když benzin, tak V8

Nabídka pohonných jednotek byla pro S810 od začátku veskrze bohatá, navíc jak léta plynula, přicházely další motory. Na první pohled se zdá, že orientovat se mezi nimi je dost obtížné. Pod kapotou se totiž míchaly jak motory vlastní produkce, tak i agregáty vypůjčené od PSA, respektive Fordu.

Jen málo kupujících hledá pod kapotou tohoto vozu zážehový motor. Pokud ano, doporučujeme se zaměřit na přeplňovaný pětiválec B5254 o objemu 2521 cm3 a výkonu 147, nebo 170 kW, a dále na vzácně se vyskytující osmiválec B8444S vyvinutý ve spolupráci s Yamahou. A právě osmiválec je v S80 bez debat nejlepším benzinovým motorem. Nabízen byl pouze do roku 2011, přičemž zajímavostí jsou rozvody poháněné soustavou třech řetězů, z nichž ten hlavní, delší, je umístěný ze strany převodovky a mimo jiné pohání také vyvažovací hřídel. Dle Pavla Soldáta se jedná o vynikající motor. Sice se občas objevují informace, že se pár těchto motorů dokázalo zadřít na ojničním ložisku, avšak s největší pravděpodobností se to týká kusů prodaných zkraje produkce a převážně v zámoří. „O této závadě jsem pouze slyšel, v praxi jsem se s tím dosud nesetkal,“ dodává Soldát, jemuž do servisu občas nějaký ten osmiválec nejen v S80 zavítá. Dle Soldáta s osmiválcem mohou mít problémy ti, kteří si jej nechají přestavět na LPG. „To se pak mohou i přidřít písty,“ upřesňuje Soldát.

Volvo S80 T5 Drive-E – Čtyři válce nestačí

Ze zážehových motorů bychom se naopak vyhnuli řadovému šestiválci 3,2 Si6 značenému B6324. Jeho rozvody pohání řetěz v kombinaci s ozubenými koly ze strany převodovky. Dlouhý blok však přesto zabírá v přídi spoustu místa, takže z toho důvodu museli konstruktéři umístit kompresor klimatizace na opačné straně, než je řemen pohonu příslušenství. Tedy mezi převodovkou a motor. K pohonu kompresoru slouží zvláštní ozubený řemen s napínací a vodicí kladkou. „Kompresor bývá hlučný, což je průvodní jev jeho zadírání. Pokud se to neřeší, vzniklé špony prostoupí do celého systému klimatizace a dostat je lze pouze složitým proplachem. Výměna kompresoru spolu s řemenem a kladkami vyjde na asi 11.000 korun. Sice jej lze opravit za asi 4000 korun, ovšem s tím nejsou dobré zkušenosti,“ dodává Pavel Soldát.

Jak šel čas

2007: Představení vozu. Zážehové motory 2.5 R5 Turbo, 3.2 Si6 a 4,4 V8, dále vznětový 2.4D se 120 kW a 2.4 D D5 se 132 kW. Převodovky manuální šestistupňová a samočinná šestistupňová.

2008: Pro některé trhy motor 2.0 16V se 107 kW, alternativně spalující palivo E85 ve verzi Flexifuel. Motor 3.0 Turbo T6 s 210 kW.

2009: Verze D5 se 136 kW vypadává z nabídky. Dále už jen 120 kW. Nový čtyřválec 2.0 Turbo se 149 kW pojící se s šestistupňovou převodovkou původem od Fordu MMT6 respektive samočinnou dvouspojkovou MSP6 známou coby Powershift

2010: Modernizace vozu. Nově nabídka komfortního nebo sportovního podvozku. Nový motor 1.6D Drive-D, pětiválec D5 ve verzi twinturbo s výkonem 158 kW. Vznětový pětiválec 2.0 D3 se 120 kW.

2011: Ukončení produkce motoru 4.4 V8. Nový motor 1.6 Turbo T4 se 132 kW. Později také ve verzi Flexifuel. T6 posílila na 224 kW. Čtyřválec 2.0 Turbo posiluje na 177 kW.

2012: Motor 1.6 D2 plní Euro 5. Motor D5 twinturbo posiluje na 158 kW. Nový sedmipalcový dotykový monitor rozhraní Sensus.

2014: Další modernizace. Nová palubní deska, objevují se motory nové řady Drive-E o objemu 1969 cm3. Coby zážehové B4204T11 se 180 kW a dále vznětový D4204T5 se 133 kW. Se zážehovým motorem se pojí výhradně nová samočinná osmistupňová převodovka TG-81SC původem od Aisin, zatímco diesel Drive-Ebyl standardně se šestistupňovým manuálem Volvo M66, alternativně také se zmíněným osmistupňovým automatem.

2016: Ukončení produkce, představen nástupce S90.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

 

Štítky Volvo Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100 Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100

Jak to vypadá s vlajkovou lodí švédského Volva? Její…

Volvo představilo nové motory Drive-E pro modely S80, V70 a XC70 Volvo představilo nové motory Drive-E pro modely S80, V70 a XC70

Také větší modely od Volva se dočkaly motorů nové…

 



 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta ho smetla!

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už se přes Facebook nepřihlásíte

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už…

Pokud se přihlašujete do Skypu skrze účet na Facebooku, novinka Microsoftu vás nepotěší. Od ledna příštího roku…

 

iSport.cz

Knockout roku! Moraesovi stačilo 67 vteřin, svého soupeře uspal kolenem

Knockout roku! Moraesovi stačilo 67 vteřin, svého…

Za poslední měsíc si připsal už druhou výhru ve slavné UFC. Ultimátní bojovník Marlon Moraes se však dokázal…

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize zájem, na tahu je teď Baník

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize…

Otázka za milion, vlastně dva a půl: Kde bude hrát Martin Fillo? Teplice, po podzimu šestý tým HET ligy, mu…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…