23.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

 

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?

Kategorie vozů SUV je rok od roku populárnější. Až se skoro bojíme, že jednou přijde doba, kdy budou automobilky nabízet namísto tradičních modelových řad od malého hatchbacku přes kompakt až po větší sedan či kombi „jen“ malý crossover, kompaktní SUV a velké SUV. Asi nejblíže tomuto schématu dnes mají francouzské automobilky Peugeot a Renault.

Polovina 90. let byla ovšem úplně jiná. Tehdy se crossovery nebo chcete-li SUV teprve rozkoukávaly, minimálně v Evropě. V USA však šlo o zaběhlé produkty, a jelikož v Americe slaví četné úspěchy asijské značky, bylo nasnadě, že to zkusí i na starém kontinentu. Tradicionalisticky pojatá Evropa dlouho neměla odpověď na všechny ty Hondy CR-V, Suzuki Vitary, Toyoty RAV-4, Kie Sportage či Mitsubishi Outlandery.

Jako první šli „do boje“ Angličané. Možná i proto, že Land Rover byl tehdy spojený s automobilkou MG/Rover a až do příchodu BMW v roce 1994 čile spolupracoval s Hondou. A právě v té době krystalizovalo první CR-V a zároveň i originální Freelander. Šlo o výsledek projektu CB40, započatého v roce 1994, ovšem plánovaného už od konce 80. let.

Video

Zapomeňte na MG/Rover

Druhá generace, známá jako Freelander II, vyjela v roce 2006 a ideově navazovala na svého předchůdce. Zatímco tvary novinky původní vzor zdařile rozvíjejí, po technické stránce bylo jiné snad úplně vše. Vlastně jedno dědictví by se přeci jen našlo. Řeč je o zadní nápravě. Ač je druhá generace freelanderu postavena na podlahové plošině sdílené s Fordem Mondeo od roku 2007 či plejádou vozů Volvo (od S60 přes XC60 až po S80 II), zavěšení zadních kol je u tohoto auta odlišné.

V případě recenzovaného Land Roveru tak vzadu nenajdete čtyřprvkové zavěšení, ale řešení s dvojicí příčných paralelně vedených ramen, doplněných o jedno podélné. Stejně to má dnes evoque či Fiat 500X. I přes shodné řešení však o záměnné díly se starší generací modelu v žádném případě nejde.

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

U původního freelanderu si zákazník nemohl zvolit pohon předních kol. V nabídce byla pouze čtyřkolka. Šlo o pohon známý jako IRD, skládající se z redukčního převodu a viskózní spojky, která vlastně připojovala zadní nápravu, pokud kola té přední začala prokluzovat. Zařízení bylo a je tak problematické, že servisy ve Velké Británii dokonce nabízejí majitelům „přestavbu“ freelanderu na pohon pouze předních kol. Prostě z auta vyhodí kardan i s jednotkou IRD a nová verze je na světě.

Ani Freelander II není trvalou čtyřkolkou. Namísto IRD ale používá mnohem sofistikovanější a nutno dodat, že i výrazně spolehlivější, řešení s elektrohydraulickou lamelovou spojkou Haldex. Tedy to co většina Evropy. Na rozdíl třeba od skupiny VW, kde se v průběhu let přecházelo z Haldex II rovnou na Haldex IV, začínal Freelander s méně rozšířenou třetí generací této spojky. Na čtvrtou vůz přezbrojil od poloviny roku 2008, tedy v modelovém roce 2009.

„Haldex bez ohledu na generaci funguje ve freelanderu spolehlivě. Podmínkou je ovšem pravidelná výměna oleje po ujetí 60 000 km. Současně je nutné vyměnit olej také v zadním diferenciálu,“ říká Pavel Voříšek ze společnosti LR Parts Stanley, která se servisem a náhradními díly na vozy Land Rover, ale také Jaguary, v pražských Letňanech již léta zabývá. Součástí pohonu všech kol je u freelanderu rozhraní Terrain response, převzaté z větších modelů značky, jímž lze měnit různé chování spojky podle toho, po jakém povrchu vůz jede. Ač je Freelander pouhým SUV, v terénu by měl zvládnout více než konkurence.

Fabriqué en France

Kdo hledá ojetý freelander, brzy zjistí, že nemá zrovna moc na výběr v otázce pohonné jednotky. Zážehové motory byly pod kapotou pouze dva. Do roku 2012 se této úlohy zhostil řadový šestiválec 3.2 I6, vídaný ve vozech Volvo. Od uvedeného data jej nahradil přeplňovaný dvoulitr EcoBoost, pro změnu od Fordu. Problém je, že benzinových freelanderů je opravdu jako šafránu. Téměř každý chtěl diesel.

I ten však existoval pod kapotou anglického SUV pouze jeden, byť nabízený v několika modifikacích, lišících se nejen výkonem, ale také emisní normou. Nejde však již o spolehlivý dvoulitr M47 od BMW, který od roku 2001 poháněl předchůdce, ale o francouzský motor DW12 nebo také 2.2 HDi.

Land Rover Freelander 2 a Range Rover TDV8: První jízdní dojmy

Nejčastěji zájemce narazí na variantu pojmenovanou Td4. Do roku 2010 a tedy v rámci normy Euro 4, poskytovala 118 kW (některé údaje uvádějí 112 kW). V uvedeném roce přešla na čistší normu Euro 5, což přineslo mírné snížení výkonu na 110 kW. Současně se ale objevila nová varianta Sd4, v níž to tahle dva-dvojka dotáhla až na 140 kW. Základní motor 110 kW byl navíc nově k mání také coby verze eD4. Výkon 110 kW zůstal, pouze se agregát pojil výhradně s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

Depuis la France to the UK

Motor 2.2 sice pochází z Francie, ovšem co je na něm jinak, respektive, co se při cestě přes Lamanšský průliv upravovalo či měnilo, nikdo pořádně neví. Jisté je, že robustní litinový blok zůstal, stejně jako common-rail Bosch, který je tady spolehlivý.

Motor 2.2 bez ohledu na verzi trápí s léty a kilometry tři problémy. „Motory do roku výroby 2011 používají sání s vířivými klapkami. Bohužel jsou známy případy, kdy se některá z klapek utrhla a motor ji nasál,“ říká Pavel Voříšek. Nasátá klapka dokáže udělat pěknou paseku. Minimálně se poškodí dno pístu a ohnou ventily. „Od uvedeného data je nabízeno modifikované sací potrubí, které již klapky nepoužívá,“ upřesňuje Voříšek. My dodáváme, že k utržení klapky může dojít klidně už po ujetí 120-130.000 km.

Druhý problém motorů se týká pohonu vysokotlakého čerpadla. To je přímo nasazeno na jednom z vačkových hřídelů, přičemž mezi ním a čerpadlem je vložený mezikus, jemuž někteří říkají unášeč. Občas dochází k jeho prasknutí. Někdy to odnese pouze onen unášeč (mezikus). To pak oprava vyjde na řádově tisícikoruny. Pokud však poškodí i vačkový hřídel, mění se i ten. A to už je dražší. V LR Parts Stanley u Pavla Voříška si za to účtují asi 25.000 korun.

Třetí problém nám odhalil Pavel Soldát ze společnosti AZ Servis, která Land Rovery (ale také Jaguary a Volva) na Praze 8 již léta servisuje. „Pokud z motoru teče olej, bývá příčinou ucpané odvětrávání klikové skříně.“ Oprava vyčištěním nepomůže, takže se musí vyměnit. „Horší je, že se olej dostává přes systém recirkulace spalin (EGR) do sání a skončit může až ve filtru pevných částic, který se tak více zanáší,“ dodává Pavel Soldát.

Řešení filtru pevných částic je jedna z věcí, kterou Angličané od Francouzů nepřevzali. Namísto aditiv EOLYS používá motor freelanderu bezúdržbové řešení s regenerací dodatečnou dávkou nafty. Hlavně však DPF tady až na vzácné výjimky funguje bez problémů, na čemž se Voříšek se Soldátem shodují. Možná i proto, že tohle auto lidé používají spíše na delší cesty než brouzdání městem, které filtrům obecně škodí.

TEST 2011: Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT – Dospělé dítě

Jak šel čas

2006 Představení druhé generace modelu (označení L359). Zážehový motor, řadový šestiválec 3.2 I6 a dále vznětový čtyřválec 2.2 Td4 (118 kW, dle některých údajů 112 kW). Zážehový motor se samočinnou šestistupňovou převodovkou, diesel s manuální šestistupňovou. Pohon všech kol řešený lamelovou spojkou Haldex III.

2007 Vznětový motor alternativně také se šestistupňovou samočinnou převodovkou Aisin.

2008 Uvedena verze HST, určená primárně pro jízdu po silnici. Navenek se liší devatenácti palcovými deseti paprskovými litými koly a dalšími doplňky, podporujícími sportovní vzhled této varianty. Na podzim dostává verze Td4 systém stop-start. Od července nahrazení spojky Haldex III modernější Haldex IV.

2009 Limitovaná edice White and Black. K dispozici na vybraných trzích.

2010 Modernizace vozu. Nová maska chladiče, přední nárazník a světlomety. Motor Td4 nově splňuje Euro 5. Nabízen ve dvou verzích - Se 110 kW a dále ve variantě se 140 kW a „čtyřkolkou“. Varianty s manuální převodovkou mají vždy stop-start systém. Nová verze eD4 s motorem 2,2 litru o výkonu 110 kW, ale výhradně pohonem předních kol.

2012 Další modernizace. Inovovaná kabina s novou palubní deskou. Jiné ovládání klimatizační a ventilační soustavy. Nové barvy laku a čalounění. Vyšší kvalita. Vylepšený systém pohonu všech kol Terrain response. Možnost objednat couvací kameru. Poprvé audio systém Meridian známý z větších modelů značky, kombinovaný se 7palcovou dotykovou obrazovkou. Hudební výkon 380 nebo 825 W. Poprvé slot na USB (dříve jen Aux). Modernizace přední části v čele s jinou maskou chladiče. Nový motor Si4, což je přeplňovaný dvoulitr Ford Ecoboost, zde kombinovaný výhradně s pohonem všech kol a samočinnou šestistupňovou převodovkou Aisin. Motor 3.2 I6 je vyřazen z nabídky.

2014 Ukončení produkce vozu. Představen nástupce Land Rover Discovery Sport.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…