23.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

 

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?

Kategorie vozů SUV je rok od roku populárnější. Až se skoro bojíme, že jednou přijde doba, kdy budou automobilky nabízet namísto tradičních modelových řad od malého hatchbacku přes kompakt až po větší sedan či kombi „jen“ malý crossover, kompaktní SUV a velké SUV. Asi nejblíže tomuto schématu dnes mají francouzské automobilky Peugeot a Renault.

Polovina 90. let byla ovšem úplně jiná. Tehdy se crossovery nebo chcete-li SUV teprve rozkoukávaly, minimálně v Evropě. V USA však šlo o zaběhlé produkty, a jelikož v Americe slaví četné úspěchy asijské značky, bylo nasnadě, že to zkusí i na starém kontinentu. Tradicionalisticky pojatá Evropa dlouho neměla odpověď na všechny ty Hondy CR-V, Suzuki Vitary, Toyoty RAV-4, Kie Sportage či Mitsubishi Outlandery.

Jako první šli „do boje“ Angličané. Možná i proto, že Land Rover byl tehdy spojený s automobilkou MG/Rover a až do příchodu BMW v roce 1994 čile spolupracoval s Hondou. A právě v té době krystalizovalo první CR-V a zároveň i originální Freelander. Šlo o výsledek projektu CB40, započatého v roce 1994, ovšem plánovaného už od konce 80. let.

Video

Zapomeňte na MG/Rover

Druhá generace, známá jako Freelander II, vyjela v roce 2006 a ideově navazovala na svého předchůdce. Zatímco tvary novinky původní vzor zdařile rozvíjejí, po technické stránce bylo jiné snad úplně vše. Vlastně jedno dědictví by se přeci jen našlo. Řeč je o zadní nápravě. Ač je druhá generace freelanderu postavena na podlahové plošině sdílené s Fordem Mondeo od roku 2007 či plejádou vozů Volvo (od S60 přes XC60 až po S80 II), zavěšení zadních kol je u tohoto auta odlišné.

V případě recenzovaného Land Roveru tak vzadu nenajdete čtyřprvkové zavěšení, ale řešení s dvojicí příčných paralelně vedených ramen, doplněných o jedno podélné. Stejně to má dnes evoque či Fiat 500X. I přes shodné řešení však o záměnné díly se starší generací modelu v žádném případě nejde.

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

U původního freelanderu si zákazník nemohl zvolit pohon předních kol. V nabídce byla pouze čtyřkolka. Šlo o pohon známý jako IRD, skládající se z redukčního převodu a viskózní spojky, která vlastně připojovala zadní nápravu, pokud kola té přední začala prokluzovat. Zařízení bylo a je tak problematické, že servisy ve Velké Británii dokonce nabízejí majitelům „přestavbu“ freelanderu na pohon pouze předních kol. Prostě z auta vyhodí kardan i s jednotkou IRD a nová verze je na světě.

Ani Freelander II není trvalou čtyřkolkou. Namísto IRD ale používá mnohem sofistikovanější a nutno dodat, že i výrazně spolehlivější, řešení s elektrohydraulickou lamelovou spojkou Haldex. Tedy to co většina Evropy. Na rozdíl třeba od skupiny VW, kde se v průběhu let přecházelo z Haldex II rovnou na Haldex IV, začínal Freelander s méně rozšířenou třetí generací této spojky. Na čtvrtou vůz přezbrojil od poloviny roku 2008, tedy v modelovém roce 2009.

„Haldex bez ohledu na generaci funguje ve freelanderu spolehlivě. Podmínkou je ovšem pravidelná výměna oleje po ujetí 60 000 km. Současně je nutné vyměnit olej také v zadním diferenciálu,“ říká Pavel Voříšek ze společnosti LR Parts Stanley, která se servisem a náhradními díly na vozy Land Rover, ale také Jaguary, v pražských Letňanech již léta zabývá. Součástí pohonu všech kol je u freelanderu rozhraní Terrain response, převzaté z větších modelů značky, jímž lze měnit různé chování spojky podle toho, po jakém povrchu vůz jede. Ač je Freelander pouhým SUV, v terénu by měl zvládnout více než konkurence.

Fabriqué en France

Kdo hledá ojetý freelander, brzy zjistí, že nemá zrovna moc na výběr v otázce pohonné jednotky. Zážehové motory byly pod kapotou pouze dva. Do roku 2012 se této úlohy zhostil řadový šestiválec 3.2 I6, vídaný ve vozech Volvo. Od uvedeného data jej nahradil přeplňovaný dvoulitr EcoBoost, pro změnu od Fordu. Problém je, že benzinových freelanderů je opravdu jako šafránu. Téměř každý chtěl diesel.

I ten však existoval pod kapotou anglického SUV pouze jeden, byť nabízený v několika modifikacích, lišících se nejen výkonem, ale také emisní normou. Nejde však již o spolehlivý dvoulitr M47 od BMW, který od roku 2001 poháněl předchůdce, ale o francouzský motor DW12 nebo také 2.2 HDi.

Land Rover Freelander 2 a Range Rover TDV8: První jízdní dojmy

Nejčastěji zájemce narazí na variantu pojmenovanou Td4. Do roku 2010 a tedy v rámci normy Euro 4, poskytovala 118 kW (některé údaje uvádějí 112 kW). V uvedeném roce přešla na čistší normu Euro 5, což přineslo mírné snížení výkonu na 110 kW. Současně se ale objevila nová varianta Sd4, v níž to tahle dva-dvojka dotáhla až na 140 kW. Základní motor 110 kW byl navíc nově k mání také coby verze eD4. Výkon 110 kW zůstal, pouze se agregát pojil výhradně s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

Depuis la France to the UK

Motor 2.2 sice pochází z Francie, ovšem co je na něm jinak, respektive, co se při cestě přes Lamanšský průliv upravovalo či měnilo, nikdo pořádně neví. Jisté je, že robustní litinový blok zůstal, stejně jako common-rail Bosch, který je tady spolehlivý.

Motor 2.2 bez ohledu na verzi trápí s léty a kilometry tři problémy. „Motory do roku výroby 2011 používají sání s vířivými klapkami. Bohužel jsou známy případy, kdy se některá z klapek utrhla a motor ji nasál,“ říká Pavel Voříšek. Nasátá klapka dokáže udělat pěknou paseku. Minimálně se poškodí dno pístu a ohnou ventily. „Od uvedeného data je nabízeno modifikované sací potrubí, které již klapky nepoužívá,“ upřesňuje Voříšek. My dodáváme, že k utržení klapky může dojít klidně už po ujetí 120-130.000 km.

Druhý problém motorů se týká pohonu vysokotlakého čerpadla. To je přímo nasazeno na jednom z vačkových hřídelů, přičemž mezi ním a čerpadlem je vložený mezikus, jemuž někteří říkají unášeč. Občas dochází k jeho prasknutí. Někdy to odnese pouze onen unášeč (mezikus). To pak oprava vyjde na řádově tisícikoruny. Pokud však poškodí i vačkový hřídel, mění se i ten. A to už je dražší. V LR Parts Stanley u Pavla Voříška si za to účtují asi 25.000 korun.

Třetí problém nám odhalil Pavel Soldát ze společnosti AZ Servis, která Land Rovery (ale také Jaguary a Volva) na Praze 8 již léta servisuje. „Pokud z motoru teče olej, bývá příčinou ucpané odvětrávání klikové skříně.“ Oprava vyčištěním nepomůže, takže se musí vyměnit. „Horší je, že se olej dostává přes systém recirkulace spalin (EGR) do sání a skončit může až ve filtru pevných částic, který se tak více zanáší,“ dodává Pavel Soldát.

Řešení filtru pevných částic je jedna z věcí, kterou Angličané od Francouzů nepřevzali. Namísto aditiv EOLYS používá motor freelanderu bezúdržbové řešení s regenerací dodatečnou dávkou nafty. Hlavně však DPF tady až na vzácné výjimky funguje bez problémů, na čemž se Voříšek se Soldátem shodují. Možná i proto, že tohle auto lidé používají spíše na delší cesty než brouzdání městem, které filtrům obecně škodí.

TEST 2011: Land Rover Freelander 2,2 SD4 AT – Dospělé dítě

Jak šel čas

2006 Představení druhé generace modelu (označení L359). Zážehový motor, řadový šestiválec 3.2 I6 a dále vznětový čtyřválec 2.2 Td4 (118 kW, dle některých údajů 112 kW). Zážehový motor se samočinnou šestistupňovou převodovkou, diesel s manuální šestistupňovou. Pohon všech kol řešený lamelovou spojkou Haldex III.

2007 Vznětový motor alternativně také se šestistupňovou samočinnou převodovkou Aisin.

2008 Uvedena verze HST, určená primárně pro jízdu po silnici. Navenek se liší devatenácti palcovými deseti paprskovými litými koly a dalšími doplňky, podporujícími sportovní vzhled této varianty. Na podzim dostává verze Td4 systém stop-start. Od července nahrazení spojky Haldex III modernější Haldex IV.

2009 Limitovaná edice White and Black. K dispozici na vybraných trzích.

2010 Modernizace vozu. Nová maska chladiče, přední nárazník a světlomety. Motor Td4 nově splňuje Euro 5. Nabízen ve dvou verzích - Se 110 kW a dále ve variantě se 140 kW a „čtyřkolkou“. Varianty s manuální převodovkou mají vždy stop-start systém. Nová verze eD4 s motorem 2,2 litru o výkonu 110 kW, ale výhradně pohonem předních kol.

2012 Další modernizace. Inovovaná kabina s novou palubní deskou. Jiné ovládání klimatizační a ventilační soustavy. Nové barvy laku a čalounění. Vyšší kvalita. Vylepšený systém pohonu všech kol Terrain response. Možnost objednat couvací kameru. Poprvé audio systém Meridian známý z větších modelů značky, kombinovaný se 7palcovou dotykovou obrazovkou. Hudební výkon 380 nebo 825 W. Poprvé slot na USB (dříve jen Aux). Modernizace přední části v čele s jinou maskou chladiče. Nový motor Si4, což je přeplňovaný dvoulitr Ford Ecoboost, zde kombinovaný výhradně s pohonem všech kol a samočinnou šestistupňovou převodovkou Aisin. Motor 3.2 I6 je vyřazen z nabídky.

2014 Ukončení produkce vozu. Představen nástupce Land Rover Discovery Sport.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence

Šéf alternativní taxislužby Uber Dara Khosrowshahi se…

Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard

Investiční skupina Penta mění nastavení svého realitního…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Dnes 18:50

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku (†80): Posádka lodi nám bránila

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku…

Dva polští turisté Jarosław Jasita (40) a Jarosław Ruda (39) si výletní plavbu po Vltavě představovali trochu…

 

iSport.cz

Karlovy Vary rozdrtily Kladno a jdou do čela ligy! Bez bodu je Kadaň

Karlovy Vary rozdrtily Kladno a jdou do čela ligy!…

Hokejisté Karlových Varů porazili ve šlágru 6. kola první ligy Kladno 6:2 a dostali se na první místo tabulky,…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…