17.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010): Ženská záležitost

 

Citroën si za léta vybudoval pověst výrobce avantgardně řešených automobilů. V 90. letech ale poněkud ubral, čehož výsledkem byly tvarově nemastné neslané modely Saxo či Xsara. S první generací C3 se do segmentu B opět vrátila avantgarda, přičemž vůz cíli

Předchozí Saxo vycházelo technicky i tvarově z Peugeotu 106, představeného v roce 1991 a výrazně modernizovaného o pět let později. Naproti tomu C3 dostala mnohem originálnější tvary. V době premiéry se Citroën s modelem C3 odkazoval na legendární kachnu 2CV.

Saxo bylo k mání coby tří a pětidveřový hatchback. V případě C3 zvolil francouzský výrobce odlišnou strategii. C3 tak existuje pouze s pěti dveřmi. Rok po jeho premiéře vyjel menší a výhradně třídveřový model C2, s víkem kufru děleným horizontálně (podobně jako to bývalo u stařičké Škody 1203) a využívající shodnou techniku. Z C3 sice zdědil palubní desku, avšak zvenku vůz svého většího a praktičtěji řešeného souputníka ničím nepřipomínal. Tvarové řešení C2 je tak o poznání ostřejší a sportovnější.

V porovnání s již vzpomínaným Saxem došlo také k jednoznačnému zlepšení pasivní bezpečnosti. Zatímco Saxo se při testech EuroNCAP doslova rozpadlo, „cétrojka“ získala skvělé 4 hvězdičky.

Dvakrát zážehová „čtrnáctka“

K pohonu C3 složila celá řada pohonných jednotek. Jisté unikum představuje nabídka čtyř motorů o kubatuře 1,4 litru, které se liší více, než by se mohlo na první pohled zdát. Pokud zůstaneme u zážehových motorů, pak naprosto dostačující je už základní motor 1.4 s osmiventilovým rozvodem z řady TU. Sice byl nabízen ještě menší agregát o objemu 1,1 litru, avšak zatímco v Saxu poskytoval až překvapivou dynamiku, v hmotné a aerodynamicky ne zrovna příkladně řešené C3 se spíše trápí. Kladem je spolehlivost, jakkoliv je řešení hliníkového bloku s mokrými litinovými vloženými válci z dnešního pohledu poněkud archaické. To větší a doporučovaná 1.4 dostala blok litinový. Navíc s 55 kW je už dynamika plně dostačující.

Motory řady TU pocházejí už z roku 1986, kdy se poprvé objevily v „dědečkovi“ modelu C3, malém Citroënu AX. Následně pak ve slavném Peugeotu 205. Odborníci na vozy PSA je považují za mimořádně zdařilé, možná dokonce nejzdařilejší ze všech nabízených motorů koncernu PSA, a to až do současnosti. Fatální závady se jim vyhýbají, nicméně nějaké problémy přeci jen mají. Jejich největším rébusem je těsnění hlavy válců. To u více ojetých motorů občas povolí a výsledkem je pronikání oleje z motoru do chladicího okruhu. Někdy olej prolíná ven a to většinou v místě, kde je nemazací kanálek nad výfukovými svody. Ty také mohou praskat, ale opět se to stává na více ojetých exemplářích.

Video

Také se doporučuje měnit olej po ujetí maximálně 20.000 km nebo jednou za rok. Jde o starší agregáty, přesto si u nich výrobce dovolil v rámci lepší pozice mezi fleetovými zákazníky prodloužit intervaly výměny oleje na 30.000 km nebo dva roky.

Pozor také na to, že osmiventilové motory řady TU mají mechanické vymezování ventilové vůle. Kontrolu je třeba provést nejpozději do nájezdu 150.000 km, nebo pokud je motor hlučný. To posoudí ucho zkušeného mechanika lépe než nějaké přípisy.

Od roku 2004 doplňuje jednodušší osmiventilovou 1.4 z řady TU vyspělejší verze 1.4 16V označená ET3. Blok mají oba motory až na detaily shodný, avšak hlava je odlišná. Jak označení napovídá, pracuje s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli. Ventily tady nejsou ovládány palci vaček přímo přes hrníčková zdvihátka jako je tomu třeba u motoru 1.6 16V z řady TU, nýbrž přes vahadla s rolnami s hydraulickým vymezováním ventilové vůle. Dále je zde použito proměnné časování sací strany rozvodu. V minulosti se servisy v souvislosti s tímto motorem potýkaly s hlukem z oblasti rozvodů. Na vině byl téměř vždy kontakt ozubeného řemene s plastovým krytem. Nápravou byla výměna rozvodů, krytu čerpadla chladicí kapaliny a těsnění. Jinak pro 1.4 16V platí to samé co pro osmiventilovou verzi. Jedná se o mimořádně spolehlivý motor, který navíc díky výkonu 65 kW poskytuje C3 solidní dynamiku.

Dvakrát vznětová „čtrnáctka“

Zájemce o dieselovou C3 měl od začátku také na výběr. A to ze dvou verzí motoru 1.4 HDi z řady DV. Doporučujeme volit ten jednodušší s osmi ventily a výkonem 50 kW. Jeho hliníkový blok s ocelovou monovložkou byl ve své době vcelku unikátní. Hlava válců je tady dokonce trojdílná. Skládá se z dvoudílné konzoly pro vačkový hřídel a spodní části s mechanismem ventilů. V originále ale jednotlivé díly hlavy nekoupíte, pouze hlavu jako celek. Píšeme to z toho důvodu, že dělicí rovina vačkového hřídele občas vykazuje úniky oleje.

Život motoru 1.4 HDi 8V lze v C3 rozdělit na dvě etapy. Verze vyráběné do roku 2005 a označená 8HX splňuje normu Euro3 a jako palivový systém je použit poněkud choulostivější piezo Siemens. Od uvedeného data plní motor Euro4, jeho označení je 8HZ, a namísto Siemensu je tady v roli common-railu Bosch EDC16 s vysokotlakým čerpadlem CP1H. Ani v jednom případě zde není filtr pevných částic, což je pro kupujícího ojetiny jistě dobrá zpráva.

Do roku 2005, tedy ještě pod diktátem Euro3, nabízela „cétrojka“ také málo rozšířenou 16ventilovou verzi motoru 1.4 HDi. Jde o unikát, neboť v žádném jiném modelu koncernu PSA, ale ani ve Fordu či Mazdě, tento motor nikdy nefiguroval. Dokonce ani v sesterském modelu C2 jej nenajdete. Označený je 8HY. Hlavním rozdílem je dvouvačková 16ventilová hlava válců. Změn oproti osmiventilové verzi je ale více. Jednou z nich je common-rail, který pochází od Delphi. A dále je to turbodmychadlo. Zatímco pro 16ventilovou verzi jej dodávala japonská společnost IHI a k regulaci plnicího tlaku využívá naklápěcí lopatky, v osmiventilové variantě motoru si turbo vystačí s pevnou geometrií a pochází od firmy Borg Warner.

Motor 1.4 HDi 16V skončil svoji pouť v roce 2005 s příchodem normy Euro4. V té době koncern PSA zaváděl nové motory 1.6 HDi, a to hned ve dvou výkonových verzích. Obě postupně nahradily či spíše rozšířily paletu motorů také v C3. Jejich hlava válců je technicky shodná s tou v 1.4 HDi 16V.

Přílišný optimismus může škodit

Vznětové motory 1.6 HDi sice dobře jedou, ale mají četné problémy. Tím největším je interval výměny oleje. PSA tehdy stanovil 30.000 km nebo dva roky a jak se ukazuje, vinou toho se dnes tyto agregáty těší dobrému zdraví spíše výjimečně. Na vině byla degradace oleje, která způsobovala vznik usazenin v olejové vaně a následné přicpávání sacího koše olejového čerpadla. Pokles tlaku mazání pak vyústí v drahý problém.

Jako první většinou odejde turbodmychadlo. A aby toho nebylo málo, tak do jeho mazacího kanálu umístil výrobce drobné síto… To samozřejmě mechanici při výměně turbodmychadla vyndají, neboť jeho funkce je v tomto případě dost diskutabilní. Pokles tlaku mazání ale může poškodit také hlavu válců, jmenovitě uložení vačkových hřídelů. I s touto závadou se servisy PSA opakovaně setkaly.

Druhým stejně nebezpečným problémem jsou netěsné vstřikovače common-railu v hlavě válců. Prostě jejich podložky přestanou jednoho dne plnit svůj účel. Vinou toho dochází k prolínání nafty na hlavu válců, kde vzniká takzvaný krtkův dort, tedy naftové usazeniny. Navenek se závada projevuje zápachem nafty v kabině. Nafta má navíc vysokou teplotu, což může vyústit až v tepelné poškození hliníkové hlavy.

Motor 1.6 HDi tak kupujte jen v případě, že má prokazatelně málo najeto, nebo pokud je jasně doložitelné, že výměny oleje probíhaly v kratších intervalech. V každém případě platí, že po koupi motoru by měla následovat demontáž spodního víka, tedy olejové vany za účelem vyčištění jak jí samotné, tak i sacího koše olejového čerpadla. Vinou špatné konstrukce totiž při klasické výměně oleje jeho malá část (asi tak 0,4 l) ve vaně zůstává. Tomu dnes mechanici předcházejí tím, že při výměně oleje výpustní otvor ve vaně zazátkují až v okamžiku, kdy z něj začne vytékat čistý olej, jenž vytlačí ten starý, usazený.

Jak šel čas

2002: Představení vozu coby náhrada za pětidveřové Saxo. Třídveřovou karoserii vystřídala menší a výrazně sportovněji pojatá C2. Zážehové motory řady TU: 1.1, 1.4 a 1.6 16V. Vznětový motor 1.4 HDi 8V o výkonu 51 kW. Později představena jeho unikátní 16ventilová verze nabízející 68 kW. V létě automatizovaná manuální pětistupňová převodovka Sensodrive ve spojení s motorem 1.6 16V. Motor 1.4 8V alternativně se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou s měničem momentu.

2003: Na bázi C3 vyjíždí neobvyklý vůz C3 Pluriel s motory 1.4 8V a 1.6 16V. Druhý jmenovaný motor spojený výhradně se Sensodrivem. V jednom autě nabízí hned několik druhů karoserie, včetně kabrioletu.

2004: Na jaře vyjíždí „terénní“ verze XT-R s motory 1.4 16V a 1.6 16V. Motor 1.4 16V také pro běžné verze vozu. Na výběr je v případě většího motoru manuální „pětikvalt“ nebo automatizovaný Sensodrive.

2005: Zkraje roku sportovní verze VTR s motorem 1.6 16V. Později na jaře nový zážehový motor 1.4 16V alternativně s automatizovanou manuální převodovkou Sensodrive a zároveň systémem stop-start s reverzibilním alternátorem (druhá generace). V létě modernizace vozu. Drobné retuše na palubní desce: střední panel je orámovaný „chromem“. Také jiné„ofuky“ bočních skel předních dveří. Retuše exteriéru (hlavně světlomety). Nové značení výbav a jejich další rozšíření. Nový motor 1.6 HDi 16V splňující Euro4, a to ve dvou výkonových verzích (66 a 80 kW).

2006: V lednu samočinná čtyřstupňová převodovka s měničem momentu také ve spojení s motorem 1.6 16V.

2009: Na podzim premiéra nové generace C3 s novými pohonnými jednotkami z řady EP. Původní vydání se vyrábí dále.

2010: V prosinci ukončení produkce první generace C3.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Citroen C3 první generace patří v autobazarech a na trhu s ojetými vozy obecně k velmi oblíbeným vozů ve své kategorii. Díky svým zaobleným tvarům a nepřehlédnutelnému vzhledu je automobil oblíbený především ženami. Nejvíce poptávané jsou vozy s benzínovým motorem 1,4, který i přes poměrně nízkou spotřebu poskytuje vozu dostatečnou dynamiku. Ze standardní C3 vychází i poměrně oblíbený dvoudveřový vůz C3 Pluriel a u nás vzácné provedení XTR, vyznačující se výraznými plastovými prvky, které vytváří dojem vozu určeného do lehkého terénu. První generace se dočkala omlazovací kůry v roce 2005, při které došlo k drobným změnám na karoserii vozu a také interiéru. Citroen C3 je typickým městským vozem, který je schopen konkurovat rozšířenější Fabii nebo Renaultu Clio. I když C3 nedosahuje zdaleka prodejních úspěchu výše zmíněných modelů, přesto se kvalitní a pravidelně servisované vozy (především v silnějších motorizacích) v autobazarech dlouho neohřejí a vždy si najdou své zákazníky.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů

Japonské a africké firmy v Nairobi podepsaly 73…

Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni

Německá kancléřka Angela Merkelová kritizovala země…

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými…

Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň

Prezident Miloš Zeman dnes uvedl, že pokud bude znovu…

 

Štítky Citroën Video Bazar

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají…

Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb

Jeremy Clarkson proslul především svými neotesanými…

 




Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč

Ceny Citroënu C3 první generace se v obou verzích…

Kariéra prvního Citroënu C3 pokračuje: Základ s klimatizací za 216.900,-Kč Kariéra prvního Citroënu C3 pokračuje: Základ s klimatizací za 216.900,-Kč

Citroën C3 první generace zůstává i po zahájení prodeje…

 

Související články
Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

MPV postavené na technice první generace kompaktní C4…

Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (2. díl) Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (2. díl)

Zavzpomínejme na nejslavnější éru hydropneumatického…

 



 
Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Dnes 18:45

Novodobá octavia je aktuálně na trhu ve své třetí generaci. Již brzy se dočká modernizace, která promění její vzhled.




Blesk.cz

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce roku nepřijme ani jednoho

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce…

Česká republika do konce letošního roku nepřijme žádné migranty z Turecka. V televizních Otázkách Václava…

Konečně v Česku! Americká rodina rozprodala majetek a cestuje kolem světa

Konečně v Česku! Americká rodina rozprodala majetek…

Starosti všedních dnů hodili za hlavu, rozprodali majetek, sbalili kufry a vyrazili na cesty! Po celém světě…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Dukla – Sparta 0:2. Frýdek zařídil výhru dvěma góly

CELÝ SESTŘIH: Dukla – Sparta 0:2. Frýdek zařídil…

Fotbalisté Sparty zvládli náročný duel na půdě Dukly a po výhře 2:0 se vyšvihli do čela ePojisteni.cz ligy.…

SESTŘIHY: Sparta dál v čele, Plzeň ovládla šlágr, Liberec poprvé vyhrál

SESTŘIHY: Sparta dál v čele, Plzeň ovládla šlágr,…

Fotbalisté Sparty se drží dál v čele ePojisteni.cz ligy, když v 5. kole zvítězili na půdě Dukly 2:0. Ve šlágru…

 

Reflex.cz

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích a pomáhá mu to. V Česku to většinu stran nenapadlo

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích…

V přepočtu více než půl miliardy korun bude stát 2. října uspořádání referenda v Maďarsku o přerozdělení…

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i Zeman, tak já si ji nezasloužím, tvrdí

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i…

Německý historik Werner Imhof se rozhodl vrátit Českému svazu bojovníků za svobodu ocenění, které mu bylo…