15.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

 

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a čtvrté vydání této ikony však příliš nectilo tradice. Z GTI se tak pomalu stával spíše nástroj marketingu než příslib sportovního svezení. Do starých kolejí se vše vrátilo s příchodem pátého vydání.

Pátá generace Golfu byla v mnoha ohledech přelomová. V porovnání se čtvrtým vydáním, vyráběným od roku 1998, přivezla nejen zcela novou podlahovou plošinu, kterou s vozem sdílela i naše Octavia II, nýbrž i zcela nový podvozek. U něj poprvé ustoupila zadní náprava se zkrutnou příčkou nezávislému zavěšení se čtveřicí ramen na každé straně. Koncept se nápadně podobal řešení Fordu Focus, známému jako Control blade. Podle zasvěcených lidí z Fordu je důvodem to, že skupina inženýrů, která toto zavěšení pro Ford vyvíjela, později „vzala čáru“ a namířila si to z Kolína nad Rýnem do Wolfsburgu…

Nová karoserie vozu nabídla poprvé také části, vyrobené z plechů tvarovaných za tepla. Takto je udělaný sloupek B a současně i rám střechy. Změnu představoval rovněž koncept dveří. Do jejich útrob se tak již nedostanete po demontáži vnitřního plastového obložení (čalounění), nýbrž po sundání vnějšího krycího plechového panelu. „Zpočátku se nám nové řešení nelíbilo, avšak později jsme mu přišli na chuť. Jeho výhody oceníte zejména v případě, kdy vám někdo poškodí dveře a vy je potřebujete nalakovat. To pak stačí jen sundat krycí plech, což je mnohem snazší než demontáž a následné odstrojení kompletních dveří,“ říká Petr Pinc, mechanik, který nejen volkswageny ve svém servisu v pražských Horních Počernicích často opravuje.

Video

Naproti tomu na poli pohonných jednotek se už takové změny neděly. Diesely zůstávaly i nadále věrné vstřikování čerpadlo-tryska a zážehové motory s přímým vstřikem FSI se v podobě šestnáctistovky objevily také dříve. Naopak nás opustila úžasná 1.8 20V Turbo, přičemž náhradou za ni měl být nový motor 2.0 FSI o výkonu 110 kW.

Marketing tentokrát v pozadí

Ve snaze vytěžit z písmenek „GTI“ co možná nejvíce, začaly se ve čtvrté generaci na některých trzích objevovat i takto označené dieselové varianty. Vrcholem byla známá 1.9 TDI-PD naladěná na výkon 110 kW, navíc kombinovaná s pohonem všech kol. Autu dávala křídla, avšak jen o rychlosti a zrychlení v přímém směru sportování jízda autem není.

V páté generaci, která dorazila s přibližně ročním zpožděním oproti základním variantám, bylo rozhodnuto, že GTI tentokrát ponese opravdu jen zážehová varianta. Navíc omezená na jediný motor. Tím se stal přeplňovaný dvoulitr FSI, který měl technický základ ve výše zmíněné atmosférické verzi čtyřválce 2.0 FSI.

Zvenku se GTI odlišovalo na první pohled podle jiné mřížky chladiče s tradičním červeným orámováním. V kabině pak sportovními sedadly čalouněnými látkou v „károvaném“ vzoru. I to je krásný odkaz na tradici prvního vydání. Kdo chtěl kožená sedadla, mohl za příplatek zvolit černý, nebo béžový odstín. Spolu s ním ladila také palubní deska, jejíž spodní část byla světlá.

Ladění kupodivu stačilo

Na rozdíl od některých konkurentů, kupříkladu soudobého Méganu R. S., si Volkswagen při navrhování Golfu GTI vystačil s obvyklým řešením předního zavěšení kol. V době příchodu auta to možná mohlo vzbuzovat obavy, jak bude novinka jezdit, ovšem dnešní kupující ojetiny z toho jen těží. Nápravy s oddělenou těhlicí, které využívají uvedené rychlé renaulty, jsou možná kinematicky příznivější a lépe dokážou omezovat vliv záběrových sil do řízení, avšak když přijde řeč na repase podvozku, obyčejně majitelé zatínají zuby.

To přední náprava Golfu GTI je obyčejným pseudo McPhersonem, byť jedna změna tady přeci jen je. Zatímco běžné golfy mají ramena svařená z plechů, dostalo GTI „trojúhelníky“ tvořené výkovky, které jsou mnohem tužší. Na rozebíratelnost to však žádný vliv nemá. Jak jeho kulový čep, tak i obě uložení lze proto zakoupit zvlášť. Zvláštností je to zadní. Rameno má v daném místě pouze čep, který se zasune do silentbloku, jenž je součástí hliníkového držáku. Kupuje se vždy spolu s ním. V náhradě vyjde na částku začínající na 900 korun.

V rámci sportovnější „feelingu“ došlo u přední nápravy ke zvětšení záklonu osy rejdu. To spolu s jinak naladěným elektromechanickým posilovačem řízení přineslo stabilnější chování v zatáčkách a současně i větší cit v řízení. Na výběr byla 17palcová nebo 18palcová kola specifického designu, přičemž my bychom preferovali ta menší.

Kilowatty nejsou rozhodující

Kupující Golfu GTI pátého vydání neměl příliš na výběr v otázce pohonné jednotky. Zájemce o ojetinu se však může setkat se dvěma odlišnými čtyřválci. Na první pohled se jmenují stejně - TFSI, mají identický zdvihový objem 1984 cm3 a dokonce ani vrtání spolu se zdvihem pístů žádné rozdíly neprozradí. A taktéž výkon 147 kW je stejný.

Auta vyráběná do roku 2008 mají pod kapotou starší čtyřválec z řady EA113. Označen je kódy AXX, BPY, případně BWA. Rozvody u něj pohání ozubený řemen v kombinaci s krátkým řetězem, propojujícím na opačné straně hlavy válců výfukovou vačku se sací. Jemnost šestiválce mu dává kazeta s vyvažovacími hřídeli vložená do spodního víka motoru.

Od uvedeného data přešlo GTI na nový motor z řady EA888, jemuž přísluší kód CAWB. Namísto řemene je řetěz a vyvažovací hřídele našly své místo v bloku, poháněné samostatným tenčím a kratším řetězem. Narazit můžete ještě na verzi GTI 30, uvedené u příležitosti 30. výročí této rychlé varianty golfu. U ní výrobce zvýšil výkon na 169 kW, přičemž ji pohání motor BYD z řady EA113, tedy starší pohonná jednotka.

Neklesá vám výkon?

Většina Golfů GTI nabízených v české inzerci je poháněna starším řemenovým čtyřválcem a je to dobře. Je totiž asi tak tisícinásobně jistější volbou než novější motor. Ozubený řemen tady vyžaduje výměnu po ujetí 180.000 km, přičemž rozvodová sada vyjde v druhovýrobě na 7.200 korun. Mnozí při tom nechávají vyměnit také pomocný krátký řetěz, který na opačné straně hlavy válců pohání sací vačkový hřídel od výfukového. Koupíte jej rovněž v druhovýrobě dokonce v sadě s napínákem za asi 4.700 korun. Popsané řešení rozvodů s řemenem a krátkým pomocným řetězem je u motorů od Volkswagenu, ale také Audi či Porsche, běžné už od 80.let.

Starší čtyřválec 2.0 TFSI platí za spolehlivý pohon. Třeba ložiskový uzel turbodmychadla je tady zařazený do okruhu chlazení motoru. Navíc je zde ještě systém dochlazování po vypnutí agregátu. Cirkulaci chladicí kapaliny zajišťuje pomocná elektrická pumpa. S turbodmychadlem se ovšem pojí závada systému řízení recirkulace vzduchu. Jde o takzvaný „pop off“ ventil, jehož hlavním úkolem je zrychlovat reakci turbodmychadla při přechodu z ubrání do přidání plynu. V okamžiku, kdy sundáte nohu z akcelerátoru, dojde k otevření přepouštěcího kanálu na výtlačné (dmychadlové) straně. V opačném případě by proudící vzduch narážel do zavřené škrticí klapky a následně by tak putoval vlastně v opačném směru, tedy proti proudu vzduchu od dmychadla.

„Ventil recirkulace vzduchu je tvořený krokovým servomotorem, který ovládá membránu. Ta po čase začne praskat. Se zvětšující se prasklinou klesá výkon motoru. Tím, že se to děje postupně, si toho mnozí uživatelé ani nevšimnou,“ vysvětluje Petr Pinc. „Jde o závadu, která se postupně vyskytne na naprosté většině těchto motorů.“ VW na to dokonce vydal technickou produktovou informaci (TPI, obdoba TSB). Naštěstí stačí vyměnit zmíněný servomotor za asi 1.500 korun.

Ačkoliv Golf GTI vznětový motor nikdy neměl, některá auta mohou takto znít. Příčin může být překvapivě více. „Zdrojem hluku bývá ventil odvětrávání palivové nádrže. Doslova cvaká, avšak funkce jako taková tím ohrožena není,“ vysvětluje Petr Pinc. Zdrojem klepavých zvuků může být také zdvihátko vysokotlaké palivové pumpy přímého vstřikování benzínu FSI. Problém se týkal motoru BPY v letech 2006 až 2007, přičemž i na toto VW vydal produktovou informaci (TPI). Výrobce také předepisoval palivo o oktanovém čísle minimálně 98. Sice lze použít i 95, ovšem dlouhodobý provoz na ni vede k podpálení ventilů. „Pozor si tak dejte na nepravidelný volnoběh motoru po zahřátí,“ uzavírá Petr Pinc.

Jak šel čas

2004 Představen VW Golf 5. generace. Nová platforma, podvozek a některé pohonné jednotky.

2005 Uvedení sportovní verze GTI. Tří a pětidveřová karoserie. Zážehový motor 2.0 TFSI. Převodovka šestistupňová manuální, nebo dvouspojková DSG.

2006 Představena edice GTI 30 k třicátému výročí Golfu GTI. Výkon motoru zvýšený na 169 kW. Jiná kola, interiér.

2008 Nový motor z řady EA888 (CAWB).

2009 Ukončení produkce 5. generace Golfu. Uveden nástupce využívající stejnou podlahovou plošinu.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Pátá generace rychlého golfu nadchla v době premiéry širokou motoristickou veřejnost. I v ojetém stavu se jedná o dobře prodejné zboží. Navíc v této třídě jde o asi nejrozšířenější auto. Konkurovat golfu v počtech prodaných exemplářů může snad jen Ford Focus ST s pětiválcem od Volva. Je o něco rychlejší, avšak hmotná příď fordu znamená v porovnání s golfem méně agility. Při koupi auta si ohlídejte také právní původ. Přeci jen, tyhle golfy se v době své největší slávy stávaly častým terčem zlodějů. V tom se Volkswagen nezapře. Technicky je však tato generace zvládnutá velice dobře. Když už nějaké chyby jsou, jde zejména o drobnosti, jejichž výčet je ovšem širší. I tak je to po letech skvělé auto.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…