15.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

 

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a čtvrté vydání této ikony však příliš nectilo tradice. Z GTI se tak pomalu stával spíše nástroj marketingu než příslib sportovního svezení. Do starých kolejí se vše vrátilo s příchodem pátého vydání.

Pátá generace Golfu byla v mnoha ohledech přelomová. V porovnání se čtvrtým vydáním, vyráběným od roku 1998, přivezla nejen zcela novou podlahovou plošinu, kterou s vozem sdílela i naše Octavia II, nýbrž i zcela nový podvozek. U něj poprvé ustoupila zadní náprava se zkrutnou příčkou nezávislému zavěšení se čtveřicí ramen na každé straně. Koncept se nápadně podobal řešení Fordu Focus, známému jako Control blade. Podle zasvěcených lidí z Fordu je důvodem to, že skupina inženýrů, která toto zavěšení pro Ford vyvíjela, později „vzala čáru“ a namířila si to z Kolína nad Rýnem do Wolfsburgu…

Nová karoserie vozu nabídla poprvé také části, vyrobené z plechů tvarovaných za tepla. Takto je udělaný sloupek B a současně i rám střechy. Změnu představoval rovněž koncept dveří. Do jejich útrob se tak již nedostanete po demontáži vnitřního plastového obložení (čalounění), nýbrž po sundání vnějšího krycího plechového panelu. „Zpočátku se nám nové řešení nelíbilo, avšak později jsme mu přišli na chuť. Jeho výhody oceníte zejména v případě, kdy vám někdo poškodí dveře a vy je potřebujete nalakovat. To pak stačí jen sundat krycí plech, což je mnohem snazší než demontáž a následné odstrojení kompletních dveří,“ říká Petr Pinc, mechanik, který nejen volkswageny ve svém servisu v pražských Horních Počernicích často opravuje.

Video

Naproti tomu na poli pohonných jednotek se už takové změny neděly. Diesely zůstávaly i nadále věrné vstřikování čerpadlo-tryska a zážehové motory s přímým vstřikem FSI se v podobě šestnáctistovky objevily také dříve. Naopak nás opustila úžasná 1.8 20V Turbo, přičemž náhradou za ni měl být nový motor 2.0 FSI o výkonu 110 kW.

Marketing tentokrát v pozadí

Ve snaze vytěžit z písmenek „GTI“ co možná nejvíce, začaly se ve čtvrté generaci na některých trzích objevovat i takto označené dieselové varianty. Vrcholem byla známá 1.9 TDI-PD naladěná na výkon 110 kW, navíc kombinovaná s pohonem všech kol. Autu dávala křídla, avšak jen o rychlosti a zrychlení v přímém směru sportování jízda autem není.

V páté generaci, která dorazila s přibližně ročním zpožděním oproti základním variantám, bylo rozhodnuto, že GTI tentokrát ponese opravdu jen zážehová varianta. Navíc omezená na jediný motor. Tím se stal přeplňovaný dvoulitr FSI, který měl technický základ ve výše zmíněné atmosférické verzi čtyřválce 2.0 FSI.

Zvenku se GTI odlišovalo na první pohled podle jiné mřížky chladiče s tradičním červeným orámováním. V kabině pak sportovními sedadly čalouněnými látkou v „károvaném“ vzoru. I to je krásný odkaz na tradici prvního vydání. Kdo chtěl kožená sedadla, mohl za příplatek zvolit černý, nebo béžový odstín. Spolu s ním ladila také palubní deska, jejíž spodní část byla světlá.

Ladění kupodivu stačilo

Na rozdíl od některých konkurentů, kupříkladu soudobého Méganu R. S., si Volkswagen při navrhování Golfu GTI vystačil s obvyklým řešením předního zavěšení kol. V době příchodu auta to možná mohlo vzbuzovat obavy, jak bude novinka jezdit, ovšem dnešní kupující ojetiny z toho jen těží. Nápravy s oddělenou těhlicí, které využívají uvedené rychlé renaulty, jsou možná kinematicky příznivější a lépe dokážou omezovat vliv záběrových sil do řízení, avšak když přijde řeč na repase podvozku, obyčejně majitelé zatínají zuby.

To přední náprava Golfu GTI je obyčejným pseudo McPhersonem, byť jedna změna tady přeci jen je. Zatímco běžné golfy mají ramena svařená z plechů, dostalo GTI „trojúhelníky“ tvořené výkovky, které jsou mnohem tužší. Na rozebíratelnost to však žádný vliv nemá. Jak jeho kulový čep, tak i obě uložení lze proto zakoupit zvlášť. Zvláštností je to zadní. Rameno má v daném místě pouze čep, který se zasune do silentbloku, jenž je součástí hliníkového držáku. Kupuje se vždy spolu s ním. V náhradě vyjde na částku začínající na 900 korun.

V rámci sportovnější „feelingu“ došlo u přední nápravy ke zvětšení záklonu osy rejdu. To spolu s jinak naladěným elektromechanickým posilovačem řízení přineslo stabilnější chování v zatáčkách a současně i větší cit v řízení. Na výběr byla 17palcová nebo 18palcová kola specifického designu, přičemž my bychom preferovali ta menší.

Kilowatty nejsou rozhodující

Kupující Golfu GTI pátého vydání neměl příliš na výběr v otázce pohonné jednotky. Zájemce o ojetinu se však může setkat se dvěma odlišnými čtyřválci. Na první pohled se jmenují stejně - TFSI, mají identický zdvihový objem 1984 cm3 a dokonce ani vrtání spolu se zdvihem pístů žádné rozdíly neprozradí. A taktéž výkon 147 kW je stejný.

Auta vyráběná do roku 2008 mají pod kapotou starší čtyřválec z řady EA113. Označen je kódy AXX, BPY, případně BWA. Rozvody u něj pohání ozubený řemen v kombinaci s krátkým řetězem, propojujícím na opačné straně hlavy válců výfukovou vačku se sací. Jemnost šestiválce mu dává kazeta s vyvažovacími hřídeli vložená do spodního víka motoru.

Od uvedeného data přešlo GTI na nový motor z řady EA888, jemuž přísluší kód CAWB. Namísto řemene je řetěz a vyvažovací hřídele našly své místo v bloku, poháněné samostatným tenčím a kratším řetězem. Narazit můžete ještě na verzi GTI 30, uvedené u příležitosti 30. výročí této rychlé varianty golfu. U ní výrobce zvýšil výkon na 169 kW, přičemž ji pohání motor BYD z řady EA113, tedy starší pohonná jednotka.

Neklesá vám výkon?

Většina Golfů GTI nabízených v české inzerci je poháněna starším řemenovým čtyřválcem a je to dobře. Je totiž asi tak tisícinásobně jistější volbou než novější motor. Ozubený řemen tady vyžaduje výměnu po ujetí 180.000 km, přičemž rozvodová sada vyjde v druhovýrobě na 7.200 korun. Mnozí při tom nechávají vyměnit také pomocný krátký řetěz, který na opačné straně hlavy válců pohání sací vačkový hřídel od výfukového. Koupíte jej rovněž v druhovýrobě dokonce v sadě s napínákem za asi 4.700 korun. Popsané řešení rozvodů s řemenem a krátkým pomocným řetězem je u motorů od Volkswagenu, ale také Audi či Porsche, běžné už od 80.let.

Starší čtyřválec 2.0 TFSI platí za spolehlivý pohon. Třeba ložiskový uzel turbodmychadla je tady zařazený do okruhu chlazení motoru. Navíc je zde ještě systém dochlazování po vypnutí agregátu. Cirkulaci chladicí kapaliny zajišťuje pomocná elektrická pumpa. S turbodmychadlem se ovšem pojí závada systému řízení recirkulace vzduchu. Jde o takzvaný „pop off“ ventil, jehož hlavním úkolem je zrychlovat reakci turbodmychadla při přechodu z ubrání do přidání plynu. V okamžiku, kdy sundáte nohu z akcelerátoru, dojde k otevření přepouštěcího kanálu na výtlačné (dmychadlové) straně. V opačném případě by proudící vzduch narážel do zavřené škrticí klapky a následně by tak putoval vlastně v opačném směru, tedy proti proudu vzduchu od dmychadla.

„Ventil recirkulace vzduchu je tvořený krokovým servomotorem, který ovládá membránu. Ta po čase začne praskat. Se zvětšující se prasklinou klesá výkon motoru. Tím, že se to děje postupně, si toho mnozí uživatelé ani nevšimnou,“ vysvětluje Petr Pinc. „Jde o závadu, která se postupně vyskytne na naprosté většině těchto motorů.“ VW na to dokonce vydal technickou produktovou informaci (TPI, obdoba TSB). Naštěstí stačí vyměnit zmíněný servomotor za asi 1.500 korun.

Ačkoliv Golf GTI vznětový motor nikdy neměl, některá auta mohou takto znít. Příčin může být překvapivě více. „Zdrojem hluku bývá ventil odvětrávání palivové nádrže. Doslova cvaká, avšak funkce jako taková tím ohrožena není,“ vysvětluje Petr Pinc. Zdrojem klepavých zvuků může být také zdvihátko vysokotlaké palivové pumpy přímého vstřikování benzínu FSI. Problém se týkal motoru BPY v letech 2006 až 2007, přičemž i na toto VW vydal produktovou informaci (TPI). Výrobce také předepisoval palivo o oktanovém čísle minimálně 98. Sice lze použít i 95, ovšem dlouhodobý provoz na ni vede k podpálení ventilů. „Pozor si tak dejte na nepravidelný volnoběh motoru po zahřátí,“ uzavírá Petr Pinc.

Jak šel čas

2004 Představen VW Golf 5. generace. Nová platforma, podvozek a některé pohonné jednotky.

2005 Uvedení sportovní verze GTI. Tří a pětidveřová karoserie. Zážehový motor 2.0 TFSI. Převodovka šestistupňová manuální, nebo dvouspojková DSG.

2006 Představena edice GTI 30 k třicátému výročí Golfu GTI. Výkon motoru zvýšený na 169 kW. Jiná kola, interiér.

2008 Nový motor z řady EA888 (CAWB).

2009 Ukončení produkce 5. generace Golfu. Uveden nástupce využívající stejnou podlahovou plošinu.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Pátá generace rychlého golfu nadchla v době premiéry širokou motoristickou veřejnost. I v ojetém stavu se jedná o dobře prodejné zboží. Navíc v této třídě jde o asi nejrozšířenější auto. Konkurovat golfu v počtech prodaných exemplářů může snad jen Ford Focus ST s pětiválcem od Volva. Je o něco rychlejší, avšak hmotná příď fordu znamená v porovnání s golfem méně agility. Při koupi auta si ohlídejte také právní původ. Přeci jen, tyhle golfy se v době své největší slávy stávaly častým terčem zlodějů. V tom se Volkswagen nezapře. Technicky je však tato generace zvládnutá velice dobře. Když už nějaké chyby jsou, jde zejména o drobnosti, jejichž výčet je ovšem širší. I tak je to po letech skvělé auto.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana…

Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí

První zahraniční cesta prezidenta Trumpa vedla na Blízký…

Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy

Pražský dopravní podnik (DPP) hospodařil v minulém roce…

Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině

Zubní lékaři, kteří vystudovali mimo Evropskou unii,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman

Volkswagen Golf V vznikl za doznívající piëchovské touhy…

 



 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

Uškrtil družku, poté do ní kopal a tloukl: Pražský vrchní soud potvrdil trest 14,5 roku

Uškrtil družku, poté do ní kopal a tloukl: Pražský…

Pražský vrchní soud v úterý 30. května potvrdil trest 14,5 roku odnětí svobody vrahovi Liboru Léblovi (46),…

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou ženám uspíšit porod

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou…

Úterý bude tím nejteplejším a nejvíce zátěžovým dnem týdne. Vysoké teploty a výskyt bouřek v odpoledních…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony, jezdilo jen pár týdnů

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony,…

Policisté v noci na dnešek havarovali s autem BMW i8, které má policie zapůjčené a které stojí čtyři miliony…

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to zapomeňte, říká komentátor Záruba

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to…

Hráči si málo věří, v tréninku se světové špičce vyrovnají, ale v zápasech jim chybí sebevědomí, říká Robert…