Opel Ampera vs. Hyundai i30: Český test spotřeby

Opel Ampera vs. Hyundai i30: Český test spotřeby

 
 

Opel Ampera konečně v Česku! Za kolik jezdí? Víme to jako první.

Nový Opel Ampera se z důvodů extrémně nabitého harmonogramu (auto doslova rotuje z redakce do redakce) v naší garáži příliš neohřála. Samozřejmě bychom se mohli tvářit jakože nic a naservírovat vám velký test, podobně jako to udělají ostatní média.

Naší filozofií však je s testovaným autem najet co největší porci kilometrů, obvykle je testovaný automobil v redakci minimálně týden. Kratší zápůjčky mají na auto.cz speciální formát: První jízdní dojmy. Tyto první dojmy píšeme například ze zahraničních prezentací, kdy máme vůz k dispozici několik málo hodin, nebo z vozů, které byly naší redakci zapůjčeny třeba jen na jeden či dva dny. A právě to je případ Ampery, kterou mimochodem máme v Česku jako úplně první.

Jak auto jezdí, brzdí nebo zatáčí jste se však dozvěděli již loni na podzim ve článku Opel Ampera: První jízdní dojmy. Ampera je ale tak specifickým (a nebojíme se říci přelomovým) automobilem, že jsme nyní vymysleli ještě něco navíc. Na českých silnicích, v českém provozu.

V redakční garáži se Ampera potkala s novým Hyundaiem i30 1,6 GDI. Povedená atmosférická šestnáctistovka poskytuje výkon 99 kW, což je alespoň zhruba srovnatelné s elektrickými 111 kW v Opelu. A proto jsme se rozhodli s oběma vozy vyrazit na testovací okruh. Nejde o žádné precizní měření spotřeby, zkrátka jsme šli do garáže, vzali oba vozy a vyrazili. Ampera má tudíž lehkou nevýhodu: její baterie není nabitá na 100 procent, ale jen na 40 %. To však odpovídá každodenní realitě, kdy zkrátka z práce (kde nejspíše nebudete mít možnost dobíjení) budete chtít jet třeba nakoupit na druhou stranu města a až pak jet domů.

Ampera revoluční

Ještě než vám povíme, za kolik oba vozy testovací úsek zvládly, měli bychom si zopakovat alespoň základní technická specifika Ampery (resp. Chevroletu Volt).

Elektromobil s prodlouženým dojezdem, jak Opel čtyřmístnou pětidveřovou Amperu nazývá, je poháněn elektromotorem o výkonu 111 kW (150 k) a točivém momentu 370 Nm. Pohonná jednotka je napájena z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Baterie vydrží v závislosti na provozních podmínkách od 40 do 80 km, poté se uvede v činnost zážehový motor o objemu 1,4 litru. Například nám v teplotách kolem nuly ukazoval palubní počítač dojezd 50 kilometrů. Oproti běžným elektromobilům má Ampera výhodu v neporovnatelně delším dojezdu, který činí i více než 500 km. Po jejich ujetí máte sice vybité baterie, Ampera však funguje dál jako normální automobil: dotankujete nádrž a můžete vyrazit na dalších zhruba 450 kilometrů na benzin. A tak dále, a tak dále...jako s normálním vozem. Maximální rychlost Ampery je elektronicky omezena na 161 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 9,0 s. Prostřednictvím ovladače Drive Mode na středové konzole může řidič volit mezi jízdními režimy Normal, Sport, Hory nebo Hold. Tyto režimy optimalizují hospodaření s energií v závislosti na stylu jízdy a stavu vozovky.

Režim Normal představuje výchozí nastavení a očekává se, že bude využíván po většinu času, kdy bude Ampera v provozu, aby zajistil maximální účinnost jejího pohonného systému.

Při spuštění režimu Sport se sice nedostaví vyšší výkon, ale rychlejší odezva na sešlápnutí akcelerátoru a například i citlivější reakce na pohyby řízením.

V režimu Hory (ano, Ampera umí česky!) se spalovací motor spouští ještě dříve než jsou vybity baterie, aby měl elektromotor neklesající přísun energie. Opel doporučuje tento režim spouštět 10 až 15 minut před tím než vůz vjede do kopcovitého terénu.

Režim Hold by měl být zapínán v příměstském provozu, protože se při něm spouští spalovací motor, aby se dobíjely baterie nebo ušetřila elektrická energie v nich uložená. Při vjezdu do centra města se má tento režim vypnout (přepnout do normálního režimu) a spolu s ním se vypne i spalovací motor, takže Ampera se pohybuje pouze na elektřinu z baterií.

Okolopražský okruh

Trasa je dlouhá zhruba 89 kilometrů a měla by nám trvat asi hodinu a půl jízdního času. Je složena ze čtyř úseků: první je město, následuje klidná jízda po dálnici, pak okresky a následně opět dálnice, tentokráte převážně do kopce při zachování co nejvyššího rychlostního průměru (co nejblíže 130 km/h).

Vyrážíme z garáží v Holešovicích. Chvíli se motáme ulicemi Prahy, projíždíme vnitřním centrem a přejíždíme Jiráskův most. Odtud míříme stále do kopce směr Motol a na začátku Rozvadovské spojky porovnáváme spotřeby. Ujeli jsme 24 kilometrů, Hyundai i30 se odpolední špičkou probil za 8,3 litru Naturalu a Ampera za...0! Ano, i částečně nabitá baterie stačila na bezproblémový průjezd zacpaným hlavním městem. Zbývá však už jen tříkilometrový dojezd a to znamená, že na následujícím úseku již benzinový agregát pracovat začne.

Po Rozvadovské spojce míříme na Pražský okruh, na který najedeme ve směru na Kladno a pokračujeme dále po R7. Udržujeme odpočinkovou cestovní rychlost, benzinová i30 je (jako pokaždé) vpředu a udává tempo. Výsledek? Ampera úsek urazila za 5,6 litru, Hyundai za 5,4 litru. V Ampeře je na dálnici příjemně ticho, vůz se chová velmi dospěle a dlouhé dálniční přesuny mu nebudou činit žádné potíže.

Třetí díl cesty tvoří jízda po okreskách. Korejský vůz vpředu udává klidné tempo, kolega Vaverka za volantem i30 nechce Ampeře vítězství darovat zadarmo. Ampera se v zatáčkách chová, díky tužšímu podvozku, velmi poslušně, občas se ale do výhledu připletou široké A sloupky. Brzdy díky rekuperaci téměř nepoužívám a kde to jde, tam si pomohu polohou „L“, ve které je rekuperace a tedy i brzdný účinek přibližně třikrát vyšší. Klasické kotoučové brzdy přijdou ke slovu jen velmi zřídka, odměnou jsou poměrně dlouhé úseky cesty, kde Opel využívá nashromážděnou energii a jede s vypnutým spalovacím motorem. I zde je výsledek velmi těsný: Ampera tentokráte vítězí, na palubním počítači svítí 4,7, zatímco u i30 displej ukázal o desetinku více.

Poslední úsek zahrnuje rychlou jízdu po dálnici, tedy disciplína, kde by Ampera neměla být příliš silná. Snažíme se držet vysoké tempo. Výsledkem jsou opět téměř totožné hodnoty spotřeby (7,9 vs. 8 litrů), následný úsek z kopce (od konce D8 do Holešovic) do redakční garáže projela za méně Ampera. Konkrétní čísla naleznete v tabulce.

Úsekvzdálenost [km]Opel Ampera
[l/100 km]
Hyundai i30 GDI
[l/100 km]
Holešovice-centrum-Zličín (město)23,40,08,3
Zličín-Stehelčeves (R7)20,85,65,4
Stehelčeves-Úžice (mimo město)23,14,74,8
Úžice-Zdiby (D8)11,68,07,9
Zdiby-Holešovice (konec dálnice)9,73,24,0
celkem88,63,96,2

Výsledek: Ampera o více než dva litry úspornější!

Jaký je výsledek? Výborný pro Amperu, ale velmi dobrý i pro Hyundai. V tabulce jasně vidíme, že oba vozy mají v mimoměstském provozu téměř totožnou spotřebu. Klíčový byl průjezd městem, kde Ampera ani jednou nepotřebovala pomoc spalovacího motoru a celý úsek absolvovala na baterie. Pokud bychom městem nejeli (a baterie nebyly nabité), byl by výsledek obou vozů shodný: v průměru 5,4 litru Naturalu na 100 kilometrů.

U Ampery nás nepřekvapil ani tak celkový výsledek (3,9 litru), jako spíše příznivá spotřeba při jízdě po dálnici. Co to znamená? Majitel Ampery ve městě šetří, a když elektřina dojde, jede i po dálnici s rozumnou spotřebou. Uvažujeme-li běžný den, kdy se ráno posadíte do nabitého vozu, dojedete do práce a odpoledne zase zpět domů, může být výsledná spotřeba benzinu rovna nule. Po celý týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Ampera vs. Hyundai i30: Český test spotřeby







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 



Euro NCAP 2017: Opel Ampera-e – Čtyři hvězdy pro elektromobil Euro NCAP 2017: Opel Ampera-e – Čtyři hvězdy pro elektromobil

Opel Ampera-e z testů Euro NCAP odjíždí se čtyřmi…

Papež František jde s dobou. Bude jezdit v elektrickém Opelu Ampera-e Papež František jde s dobou. Bude jezdit v elektrickém Opelu Ampera-e

Zbrusu nový elektromobil Opel Ampera-e si převzal papež…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…