Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia ecoFLEX: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (132)
Ačkoliv převažujícím trendem na poli „zelených“ vozů je zástavba upraveného slabšího vznětového motoru či dokonce hybridní pohonné soustavy, u Opelu na to šli jinak.

Vzali existující, už tak poměrně úsporný čtyřválcový turbodiesel 2.0 CDTI o nejvyšším výkonu 118 kW a obdařili jej systémem CleanTech. Ten reguluje spalovací proces prostřednictvím elektroniky - přizpůsobení vstřikování nafty aktuálním parametrům tak probíhá v reálném čase.

Piezoelektrické senzory tlaku ve válcích vestavěné do žhavicích svíček měří tlaky při spalování samostatně v každém válci. Získaná data se přenášejí do centrální řídicí jednotky motoru, která potom adekvátně nastavuje objem a čas vstřikování paliva. Systém tak zabezpečuje, že motor vždy pracuje s optimální účinností. Spotřeba tedy o kousek klesne. Filtr pevných částic DPF je montován standardně.

To ale není zdaleka jediná úprava modelu ecoFLEX. Velká pozornost byla věnována aerodynamice vozu. Koeficient aerodynamického odporu cx se snížil z hodnoty 0,28 na 0,26, což je velmi dobrý výsledek. Ono snížení o dvě setiny má na svědomí zakrytování spodku vozu v místě palivové nádrže (-0,009), upravený přední spoiler (-0,003), o 10 mm snížená světlá výška vozu (-0,002), zaslepení horní mřížky chladiče (-0,005) jakož i optimalizace proudění vzduchu spodní mřížkou ke chladiči (-0,001). Vzhledem k zaslepení horní mřížky chladiče se prý úprava ecoFLEX nedoporučuje, pokud plánujete tahat za Insignií těžší přívěs, zvlášť do teplých krajin.

Kromě výše zmíněných úprav je prodloužen stálý převod standardně dodávané šestistupňové převodovky z 3,53 na 3,09, přičemž první dva stupně jsou nastaveny více do rychla. Při rozjezdech se tak motor nedusí a hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h (9,5 sekundy) je stejná jako u klasické verze. Posledním velkým pomocníkem v boji s útratou za naftu jsou pneumatiky Michelin 225/55 R17 s nízkým valivým odporem.

Udávané průměrné spotřebě 4,2 litru nafty na 100 kilometrů při jízdě mimo město se nám u takto velkého sedanu nechtělo moc věřit. Navíc, k provozní hmotnosti 1613 kilogramů, nám ve voze přibyli dva pasažéři, takže celková hmotnost vozu při našich prvních jízdách se dosti výrazně blížila hodnotě 1,8 tuny. A s tím opravdu eko-rallye úspěšně jezdit nejdou...nebo ano?

Sedan - vznětové motory2,0 CDTI Ecotec (81 kW)2,0 CDTI Ecotec (96 kW)2,0 CDTI Ecotec (118 kW)2,0 CDTI ecoFLEX (118 kW)2,0 CDTI Biturbo Ecotec (140 kW)
Zdvihový objem [cm3]19561956195619561956
Válce/ventily3990739907399073990739907
Nejvyšší výkon [kW/min-1]81/400096/4000118/4000118/4000140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]260 (320*) /1750-2500300 (320*) /1750-2500350 (380*) /1750-2500350 (380*) /1750-2500400 /2000
Max. rychlost [km/h]190205 (204)218 (215)221224 (221)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,111,1 (11,2)9,5 (9,6)9,58,8 (9,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,8 (6,7)5,8 (6,7)5,26,7 (7,7)
Spotřeba ve městě [l/100 km]7,77,7 (9,2)7,7 (9,2)6,8-
Spotřeba mimo město[l/100 km]4,74,7 (5,2)4,7 (5,2)4,2-
Cena notchbacku ve výbavě Insignia [Kč]619.900644.900---
Cena notchbacku ve výbavě Edition [Kč]664.900689.900704.900714.900744.900
Cena notchbacku ve výbavě Sport [Kč]-734.900749.900759.900824.900
Cena notchbacku ve výbavě Cosmo [Kč]-729.900744.900754.900814.900

* - při využití funkce Overboost

Vyrážíme s Insignií ecoFLEX z parkoviště frankfurtského letiště a nulujeme ukazatel spotřeby. Cílem naší přibližně 150 kilometrů dlouhé trasy je jet šetrně, ale zase se úplně neloudat, abychom stihli oběd. Pomalu zrychlujeme na 100 km/h, což považujeme za rozumné dálniční ekotempo a řadíme šestku. Motor si díky dlouhému převodu lehce přidušeně pobrukuje, jeho zvuk i dynamický projev se prý od klasické Insignie 2.0 CDTI neliší – a není důvod nevěřit, posádka opravdu není hlukem ani vibracemi některak obtěžována a vůz díky točivému momentu 350 Nm (380 Nm krátkodobě) již od 1750 otáček zrychluje příjemně svižně. To ale moc nezkoušíme, přeci jen, vrozená soutěživost nám velí porazit ostatní české posádky.

Trasa vedla zhruba ze 60 % po dálnici, zbytek zahrnovaly okresní silnice a jeden průjezd městem právě v odpolední špičce. Spotřeba se během ekologické jízdy nejenže dostala pod cílových 4,2 litru nafty na 100 kilometrů, ale palubní počítač nám dokonce ukázal hodnotu 3,6 litru!

Na cestě zpět jsme opět počítač vynulovali, ovšem tentokráte jsme jeli o poznání svižněji a na dálnici se podívali i do trojciferných rychlostí, začínajících dvojkou. Podíl okresek byl o něco větší, konečná spotřeba je ale přesto působivá – jeli jsme v průměru za 5,9 litru nafty na 100 km.

Příplatek za verzi ecoFLEX je oproti standardní verzi se stejným motorem (sedany: 4.dv. notchback, 5.dv. liftback a kombi) velmi přívětivých 10 tisíc korun. A proč tedy Opel nenabízí tuto úpravu sériově? Inu, třeba právě kvůli milovníkům obytných přívěsů – ať tedy vyšší náklady na testy v aerodynamickém tunelu nese opravdu jen ten, kdo těží z jejich benefitů.

Nakonec jenom několik organizačních poznámek. Modely ecoFLEX ještě u českých dealerů neuvidíte, dorazit by měly až v září (objednávat je ale pochopitelně lze). Někdy během podzimu by také měla být k dispozici Insignia s dvojitě přeplňovaným vznětovým dvoulitrem o výkonu 140 kW.

A nakonec asi zklameme ty, kteří se po v médiích ohlášeném masivním zlevňování chystali koupit si nějaký Opel s velkou (prý až 40%) slevou. Bohužel, podle vedení českého Opelu je to typická letní kachna.

Aleš Jungmann
Diskuze (132)
15. 7. 2009 22:05
Re: Insignia
:yes:
15. 7. 2009 22:05
Re: Insignia
Ty jsi dobrej, 1,6Turbo je slaba na Insignii, vzdyt je to jedna ze zakladaek....Idealni je sahnout do strdnich vykonu...
15. 7. 2009 22:02
Re: GUMOVAČKA
To nikdo kdo ma normalni auto >:D :yes:
15. 7. 2009 15:57
Re: 50/90/130
Pripadam Ti jako tva rodina, nebo tvi zrejme znacne poklesli kamaradi? Nech si ty invektivy nezkuseny skolacku! Nenajel jsi ani km, o rizeni nevis ani zbla. Umis jen pritrouble papouskovat odstavce z prospektu!
15. 7. 2009 15:36
Re: Kde jsou příspěvky?
Poschoďovej tupec byl OK, možná si to nějaký cenzůrek, nebo práskač popletl s otázkou kolem vízové povinnosti do Kanady. ;-)