reklama


Opel Insignia – Nástupce Vectry i Omegy

Opel Insignia – Nástupce Vectry i Omegy

 
 

Po dvacet let bylo působení Opelu ve střední třídě spojené s názvem Vectra. Letos nahradí třetí generaci nová Insignia. Velikostí ale nijak nezaostává za větším modelem Omega, který zmizel z nabídky v roce 2003.

Když v roce 1988 nahradila Vectra model Ascona, symbolizovala změna názvu výrazný posun nové generace v designu i technice. Nyní po dvaceti letech se situace v určitém smyslu opakuje – konzervativněji laděnou Vectru (C) vystřídá sportovně střižená a moderními technologiemi prošpikovaná Insignia.

Nový směr

Insignia je ukázkou nového designového směru, který bude Opel aplikovat na své modely. Vizuální ztvárnění v sobě spojuje mohutné proporce, ostré hrany a elegantní přechody – inspirací byl tvar ostří a tvar křídla, který je vidět zejména na dvojici prolisů v jinak hladké ploše bočních dveří.

Pětiúhelníková maska chladiče nese nový znak Opelu zasazený do široké horní pochromované lišty. Kruh, který tvoří obvod loga, je tvarován jako část povrchu koule. Zároveň tato část loga obsahuje nahoře umístěný nápis Opel. Podobným způsobem jako vpředu, je pak nové logo zakomponováno i v zádi, kde je součástí chromované lišty spojující koncová světla. Pod ní se opakuje motiv pětiúhelníku. Zadní část je zakulacená, s výjimkou svislé hrany, která tvoří šípovitý tvar, a je opět opakováním stylistického prvku z přídě.

obrázek [555 x 399]

Sedan a liftback přicházejí se sportovněji střiženým designem, který se vyznačuje linií střechy ve stylu kupé. Zádě těchto karosářských verzí jsou tvarem značně identické. Zadní časti verze Sports Tourer dali designéři sebevědomý výraz. Páté dveře zasahují až do boků vozu a jsou zvýrazněné velkými, plně integrovanými koncovými světly. Ta jsou podobně jako u předchůdce Vectry Caravan orientována horizontálně, ale místo jejich rozdělení na roh karoserie a víko, došlo na radikální rozšíření víka, které nenápadně zasahuje i do zadního nárazníku.

Interiér

Uvnitř Insignie panují podobné tvary jako na exteriéru – hlavní je opět motiv křídla a ostří. Prostor kolem předních sedadel je stylizován do prostoru oblouku, který obepíná cestující. Netradiční je řešení dekoru, který tvoří jednolitou plochu: od středového tunelu, příčným pruhem do dveřních výplní a na horní straně pod linií bočních oken a čelního skla.

Hladké tvary horní části palubní desky narušuje výrazná kaplička nad přístrojovým štítem a směrem vzhůru se rozšiřující středový panel se sdruženým ovládáním klimatizace, rádia a dalších elektronických systémů. I pojetí interiéru má být inspirací budoucích modelů Opelu.

obrázek [555 x 368]

Sedadla Ergonomic Sport Seat, která jsou součástí výbavy Sport, získala ocenění odborného nezávislého panelu AGR. Němečtí ortopedové ocenili široký rozsah nastavení ve všech směrech a dobrou oporu zad. Bederní opěra je nastavitelná ve čtyřech směrech, což je jednou z podmínek pro ocenění AGR, bočnice jsou zesílené a vyplněné pěnou. Při sezení jsou tři čtvrtiny těla v kontaktu se sedadlem, proto AGR u Ergonomic Sport Seat oceňuje, že jeho konstrukce předchází bolesti zad při dlouhých cestách a odvětrávání zabraňuje pocení zad. Navíc jsou sedadla vybavena novou generací aktivních opěrek hlavy.

Model střední třídy s rozměry vyšší střední třídy

Pohled na mezigenerační srovnání odhaluje nárůst všech rozměrů v řádu centimetrů – Insignia je o 6 cm širší, o 4 cm vyšší, stejný je nárůst rozvoru náprav, rozchod kol se zvětšil o 5 cm vpředu, resp. o 6 cm vzadu. Tomuto pravidlu se ale zcela vymyká změna délky – Insignia sedan a liftback jsou o plných 219 mm (!) delší než Vectra. Základní objem zavazadlového prostoru zůstává na 500 litrech u sedanu, liftback na tomto poli získal k dobru 20 litrů.

Srovnání Opel Insignia a Vectra C - karoserie sedan/liftback
RozměrInsigniaVectra Crozdíl
Délka [mm]48304611+ 219
Šířka [mm]18561798+ 58
Výška [mm]14981460+ 38
Rozvor [mm]27372700+ 37
Rozchod vpředu [mm]15851536+ 49
Rozchod vzadu [mm]15871525+ 62
Objem zav. prostoru [l]500/520500-

Kombi dostane místo tradičního přívlastku Caravan dynamičtěji znějící název Insignia Sports Tourer. Opel opouští svoji dosavadní konstrukční přístup, kdy kombi má delší rozvor než výchozí model. Sedan, liftback i kombi Insignia budou mít rozvor shodný, Sports Tourer má ale i tak větší celkovou délku, konkrétně o 8 cm.

Zajímavé je ale také srovnání s Omegou, kterou přestal Opel vyrábět v roce 2003; vyšší střední třídu tehdy opustil jako jedna z posledních evropských mainstreamových automobilek. Ve stejné době představená Vectra C se tehdy na Omegu dotáhla šířkou, výškou i rozvorem. Tento trend nyní dokončuje Insignia – ve všech třech zmíněných rozměrech poslední generaci Omegy o několik milimetrů překonává. Co do délky pak má Insignia Sports Tourer o 1 cm víc než Omega, sedanu a liftbacku do Omegy chybí jen 7 cm.

Srovnání Opel Insignia a Vectra C - karoserie kombi
RozměrInsignia Sports TourerVectra C Caravanrozdíl
Délka [mm]49104839+ 71
Šířka [mm]18561798+ 58
Výška [mm]14981500+ 38
Rozvor [mm]27372830- 93
Rozchod vpředu [mm]15851536+ 49
Rozchod vzadu [mm]15871525+ 62
Objem zav. prostoru [l]540530+ 10

Opel tímto způsobem zřejmě definitivně vyřešil otázku nástupce Omegy. I když se o novém velkém Opelu v nepravidelných intervalech objevují neoficiální zprávy, současná situace v automobilovém odvětví asi nepřinese v tomto směru nic převratného.

Insignia se velikostí zařadí na špičku střední třídy a má ambice oslovit majitele velkých SUV, proto velké rozměry hrají důležitou roli. Samotná automobilka pak tento model označuje za svoji novou vlajkovou loď.

obrázek [555 x 281]

Tři karosářské verze by se podle předpokladů měly prodávat ve vyrovnaném poměru, přesto Opel očekává velké rozdíly mezi jednotlivými trhy – například ve Francii a Velké Británii by měl být nejžádanější liftback, ve Španělsku, střední a východní Evropě zase klasický sedan. Prodeje kombi jsou tradičně silné v Německu a Itálii.

Doslova nadstandardní rozměry v rámci střední třídy lze ilustrovat srovnáním s několika nejnovějšími konkurenty. Pokud se zaměříme na karoserii sedan, která je dostupná u všech hlavních konkurentů, nepatrně větší je jen Ford Mondeo. Ten má ve všech rozměrech pár milimetrů k dobru (výjimkou je o 11 cm delší rozvor), poslední generace Mondea však byla koncipována jako auto s ambicí konkurovat prémiovým vozům z vyšší střední třídy, situace je tedy do značné míry podobná s Insignií.

Srovnání rozměrů s konkurencí - karoserie sedan
RozměrOpel InsigniaCitroën C5Ford MondeoHonda AccordMazda 6
Délka [mm]48304779484447254735
Šířka [mm]18561860188618401795
Výška [mm]14981451150014401440
Rozvor [mm]27372815285027052725
Objem zav. pr. [l]500439493467519

Ostatní modely jsou pak, s výjimkou nového Citroënu C5, ve všech vnějších rozměrech menší, na délku často i o více než 10 cm. Rozvor se u většiny vozů střední třídy pohybuje mezi 2,7 a 2,8 m.

Karoserie má aerodynamický tvar – hodnota součinitele aerodynamického odporu Cd je 0,27 (Insignia ecoFLEX 0,26), což je o jednu setinu méně než měla Vectra C. Stejné hodnoty dosahují aktuální generace prémiových modelů Audi A4 a Mercedes-Benz C, například přímý konkurent Citroën C5 má součinitel vyšší – 0,29.

Insignia využívá novou podvozkovou platformu GM Epsilon 2, která má v Insignii premiéru. Nové je také zavěšení předních i zadních kol. Vpředu je náprava typu McPherson s dvojitým uchycením, které odděluje otřesy přenášené pružinou a tlumičem. Řízení a spodní ramena jsou upevněny na pomocném rámu, který omezuje přenášení vibrací do karoserie. Přední stabilizátor tvoří kvůli úspoře hmotnosti dutá ocelová tyč. Zadní náprava má čtyřprvkové zavěšení s jedním spodním ramenem z hliníku.

Všechny motory s Euro 5 a šestistupňovými převodovkami

Insignia má v době zahájení prodeje v nabídce celkem sedm motorů – čtyři benzinové a tři dieselové. Opel Insignia je prvním autem na světě prodávaným výhradně s pohonnými jednotkami, které splňují emisní normu Euro 5. Stejnou skutečností se může pyšnit také později představený VW Golf V, který se začne prodávat prakticky souběžně s Insignií.

Základ tvoří dva modernizované benzinové čtyřválce o objemu 1,6 a 1,8 litru, které dávají nejvyšší výkon 85, resp. 103 kW. Vyznačují se lehkou konstrukcí s hmotností pouze 118 kg, což znamená úsporu 20 % proti předchůdci. Stejně jako motor 2,0 Turbo jsou vybaveny variabilním časováním sacích i výfukových ventilů.

Opel Insignia - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 Ecotec1,8 Ecotec2,0 Turbo Ecotec2,0 Turbo Ecotec (4x4)2,8 V6 Turbo Ecotec (4x4)
Zdvihový objem [cm3]15981796199819982792
Válce/ventily4/44/44/44/46/4
Vrtání [mm]79,080,586,086,089,0
Zdvih [mm]81,588,286,086,074,8
Kompresní poměr10,8 : 110,5 : 19,3 : 19,3 : 19,5 : 1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300162/5300162/5300191/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000175/3800350/2000-4000350/2000-4000350 (400*)/1900-4500
Max. rychlost [km/h]192207242 (240)240 (237)250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,57,6 (7,8)7,7 (7,9)6,9 (7,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,67,88,9 (9,6)9,2 (9,8)10,9 (11,6)
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost

Přeplňovaný přímovstřikový dvoulitr je odvozen od pohonné jednotky z Opelu GT. Vysoký výkon 162 kW mu zaručuje výborné jízdní výkony. Nejvyšší plnicí tlak je 1,38 bar, přitom kompresní poměr je na silný přeplňovaný motor vysoký – 9,3:1 – i když ne až tak jako u jiné německé konkurence. Svody výfukového potrubí jsou oddělené zvlášť pro vnější a vnitřní válce a spojují se až těsně před turbodmychadlem typu twin-scroll. Díky tomu začíná turbo zvyšovat plnicí tlak už od 1400 ot./min.

Vrcholem benzinových motorizací je 2,8 Turbo V6, který dosahuje výkonu 191 kW. Řady válců svírají úhel 60°. Variabilní časování sacích ventilů a samostatné svody pro každou řadu válců, které se spojují těsně před turbodmychadlem, zajišťují rychlou odezvu a vysoký točivý moment už od nejnižších otáček. Maximum 350 Nm je dosaženo mezi 1900 a 4500 ot./min.

Dieselové motory 2,0 CDTI Ecotec mají novou konstrukci, vycházející ze známé jednotky 1,9 CDTI. Mají čtyři ventily na válec, vstřikování common-rail a turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek. V nabídce při zahájení prodeje budou tři výkonové verze – 81, 96 a 118 kW. S manuální převodovkou dosahují všechny tři kombinované spotřeby 5,8 l/100 km, což při 70litrové palivové nádrži znamená dojezd na jedno natankování 1200 km.

Opel Insignia - přehled dieselových motorizací
Motor2,0 CDTI Ecotec (81 kW)2,0 CDTI Ecotec (96 kW)2,0 CDTI ecoFLEX2,0 CDTI Ecotec (118 kW)
Zdvihový objem [cm3]1956195619561956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Vrtání [mm]83,083,083,083,0
Zdvih [mm]90,490,490,490,4
Kompresní poměr16,5 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/400096/4000118/4000118/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]260 (320*)/1750-2500300 (320*)/1750-2500350 (380*)/1750-2500350 (380*)/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190205 (204)218218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,111,1 (11,2)9,59,5 (9,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,8 (6,7)< 5,25,8 (6,7)
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost

V průběhu roku 2009 se k této trojici přidá nejsilnější vznětový dvoulitr ve verzi ecoFLEX. Propracované aerodynamické vlastnostmi karoserie snižují koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,26. Speciálně pro tento model byly vyvinuty i pneumatiky Michelin Primacy HP s nízkým valivým odporem. Konkrétní hodnotu kombinované spotřeby výrobce zatím nezveřejnil, ale slíbil, že vůz v kombinovaném cyklu nevypustí více než 140 gramů oxidu uhličitého na 1 km, což odpovídá méně než 5,2 l/100 km. Ostatní parametry zůstávají proti běžné verzi 2,0 CDTI Ecotec nezměněny.

Oznámen je také motor 2,0 CDTI Biturbo o výkonu 140 kW a benzinový 1,6 Turbo se 132 kW. Také těchto dvou motorizací se zákazníci dočkají v průběhu roku 2009.

Adaptive 4x4 – pohon všech kol se samosvorným nápravovým diferenciálem

Všechny motory jsou nabízeny se šestistupňovou manuální, případně automatickou převodovkou. Pro motory 2,0 Turbo a 2,8 Turbo V6 je určen nový pohon všech kol Adaptive 4x4 – v případě dvoulitru za příplatek, pro šestiválec je pak standardem. Tento systém má proti Insignii s pohonem předních kol navíc mezinápravovou spojku u převodovky, přídavné rameno zadní nápravy ve tvaru písmene H, modul zadního diferenciálu a třídílný kardanový hřídel.

Moment je mezi nápravy rozdělován hydraulickou kotoučovou spojkou, a to v rozsahu 0-100 % pro každou nápravu. Systém se přizpůsobuje aktuální situaci, ještě než dojde k potížím s ovladatelností. Při rozjezdu je 4x4 aktivováno už, když vozidlo stojí. Nemusí proto dojít k prokluzu předních kol, aby se moment dostal i na zadní nápravu. Adaptive 4x4 je regulován elektronicky v návaznosti na ABS a ESP a reaguje dříve než stabilizační systém.

obrázek [555 x 406]

Ve verzi Sport je na zadní nápravě diferenciál s elektronicky realizovaným zvýšením svornosti (eLSD). V praxi se jedná o podobnou hydraulickou kotoučovou spojku, jaká rozděluje moment mezi nápravy. Adaptive 4x4 v této variantě tak dokáže rozdělovat moment nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi levé a pravé zadní kolo, což zlepšuje ovladatelnost v zatáčkách. Podobný systém ve střední třídě nabízí jen Saab 9-3 XWD a nová Audi S4.

Moderní technika za příplatek

Insignia přichází hned s několika pokrokovými prvky výbavy, které si budou moci zákazníci přiobjednat do svých vozů. Prvním z nich je adaptivní podvozek FlexRide (pro výbavu Sport a motor 2,8 V6 Turbo dodávaný standardně), který umožňuje stejně jako podobné konkurenční systémy výběr ze tří režimů nastavení – zde nazvaných Standard, Sport a Tour. Změny se projeví v tuhosti tlumičů, reakci na pohyb plynového pedálu, nastavení posilovače řízení a v intenzitě zásahů ESP.

Nejvíce se schopnosti FlexRide projeví ve výchozím módu Standard, který je určený pro každodenní provoz s měnícími se podmínkami. Řídicí jednotka systému vyhodnocuje údaje o rychlosti vozidla, frekvenci a intenzitě brzdění, režimu motoru a podélné a příčné akceleraci v zatáčkách. Na základě těchto informací systém vyhodnotí, zda se auto pohybuje po městě, okresních silnicích nebo na dálnici, a jaký je momentální jízdní styl řidiče – FlexRide má nastaveno 11 různých kombinací klíčových faktorů a podle nich upravuje nastavení podvozku.

Režim Sport mění například okamžik přeřazení u automatické převodovky nebo vyvážení pohonu Adaptive 4x4. Řidič si může sám zvolit, které funkce jsou ovlivněny sportovním módem. Tak jako Sport podporuje agresivnější jízdní styl, přepnutím na Tour řidič aktivuje komfortní nastavení.

obrázek [555 x 309]

Nová funkce Opel Eye v sobě spojuje dvě funkce. Zatímco upozornění na opuštění jízdního pruhu se v nových modelech vyšších tříd stává obvyklou součástí příplatkové výbavy, rozpoznávání značek, které se nachází kolem cest, v autech zatím běžné není.

Systém čte značky s omezením rychlosti a zákazové značky. Základem je širokoúhlá kamera s vysokým rozlišením umístěná mezi čelním sklem a vnitřním zpětným zrcátkem. Počítač porovnává obraz z kamery s uloženými vzory dopravních značek a pokud najde shodu, upozorní řidiče zobrazením značky na přístrojovém panelu.

Symboly značek se zobrazují mezi kruhovými ukazateli rychloměru a otáčkoměru a lze je zpětně vyvolat tlačítkem na volantu. Takto získané údaje jsou přesnější a aktuálnější než rychlostní omezení uložená v přenosných navigacích. Výhodou také je, že systém dokáže rozlišit rozdílná rychlostní omezení v jízdních pruzích na víceproudých silnicích, na což satelitní navigace není schopna reagovat.

obrázek [400 x 261]

Další významnou novinkou jsou „inteligentní“ bi-xenonové světlomety AFL+ o výkonu 35 W. Běžné funkce potkávacích a dálkových světel rozšiřují na celkem devět různých režimů. Městská světla mají širší a kratší paprsek a aktivují se při rychlosti do 50 km/h, světla do pěší zóny ještě více rozšiřují úhel osvětlené plochy – řidič tak lépe vidí osoby, které se pohybují po stranách silnice. Také v režimu pro okresní silnice je šířka osvětlené plochy větší než u běžných potkávacích světel. V tomto případě světla svítí 70 metrů daleko, režim je aktivní v rychlostech 50-100 km/h.

Při rychlostech nad 100 km/h fungují světla na dálnici, která svítí 140 m daleko a mají intenzivnější paprsek. Asymetrická světla pro špatné počasí se aktivují dešťovým senzorem – výkon pravého světlometu vzroste z 35 na 38 W, u levého naopak klesne z 35 na 32 W, aby neoslňoval protijedoucí řidiče.

Dálková světla zvýší výkon obou světlometů na 38 W, a to buď v manuálním režimu nebo automatickém, který je řízen kamerou Opel Eye a deaktivuje dálková světla, pokud v protisměru jede vozidlo. Poslední dvojicí režimů je osvětlení zatáček – dynamické (vychýlení paprsku v závislosti na poloměru zatáčky až o 15°) a statické (při odbočování rychlostí do 40 km/h přisvícení až 90° na jednu stranu).

obrázek [555 x 323]

Opel Insignia se v Evropě začne prodávat jako sedan a liftback v listopadu 2008, kombi Sports Tourer se přidá na jaře 2009.

Spolupracujeme s TipCars.com
Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI

Značka Opel postupně rozšiřuje nabídku nové vznětové…

Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace! Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace!

Král firemních flotil nejen v Česku. Tímto titulem by se…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama