Opel Meriva 1.3 CDTI – variace na velkoprostorové téma

Opel Meriva 1.3 CDTI – variace na velkoprostorové téma

 
 

Když se na jaře 2003 představila opelova Meriva, vypadalo to, že jde jen o začátek boomu malých MPV. Jednoduchá koncepce čistě jednoprostorové karoserie na podvozku malého vozu nakonec zůstala osamocena.

Podobný automobil nabízí snad ještě Renault, ale ostatní konkurence jde obvykle jinými, jednoduššími cestami. Merivě proto i po třech letech zůstává záviděníhodná role nejryzejšího „malého velkoprostorového“ auta. Co to znamená v praxi?

Prostor, prostor, prostor

To je zaklínadlo, které si zřejmě opakovali inženýři z Rüsselsheimu, když navrhovali automobil dlouhý 4052 mm, postavený na rozvoru 2630 mm. Kouzlo se povedlo! Uvnitř Merivy na podvozku malé Corsy se s veškerým pohodlím usadí čtyři dospělí cestující a k tomu si můžou vzít zavazadel co hrdlo ráčí. Vysoká stavba karoserie (1624 mm) je předpokladem přirozené polohy sezení, k dobru přičítáme Merivě vysoko nad podlahou umístěné sedáky zadních sedadel, které dobře podpírají stehna i dospělým pasažérům.

Variabilita na čtyřech metrech

obrázek [300 x 230] Dostatek místa v rodinném MPV pochopitelně nestačí. „Musíme nabídnout také variabilitu“ zaveleli s vidinou obchodních úspěchů západoněmečtí manažeři. Vývojáři se vybičovali ke kreativnímu řešení zadní řady sedadel, která ve své době a v dané třídě neměla konkurenci. Ostatně zkušenosti s variabilním řešením rodinného MPV měl Opel již z první Zafiry. Menší Meriva také vsadila na systém, který vychází z koncepce „vše s sebou“, a tak sedadla druhé řady lze sklápět nebo posunovat v podélném a dokonce i v příčném směru. Tomu celému se v Merivě říká FlexSpace. Standardní prvek výbavy všech Meriv umožňuje měnit objem zavazadlového prostoru v rozmezí 405 až 560 litrů, přičemž ve voze i pak může cestovat pět resp. čtyři cestující.

Z pětimístné Merivy se k pohodlnější čtyřmístné konfiguraci dostanete sklopením zadního prostředního a poněkud úzkého dílu zadního opěradla a přisunutím krajních dílů lavice směrem doprostřed. Při dalším rozšiřování ložného objemu činí zadní dělená sedadla netypický pohyb dopředu a dolů, lomený koberec v zavazadlovém prostoru pak překlene vzniklou několikacentimetrovou nerovnost mezi dnem kufru a sklopeným sedadlem. Vzniklá plocha je rovná, více než 1,5 m dlouhá a nad ní je 1410 l určených pro zavazadla. Sedadla zůstávají dle původního zadání stále ve voze. Za příplatek 3500,-Kč lze sklápět také přední sedadlo spolujezdce, což umožní přepravu předmětu dlouhého až 2,4 m!

obrázek [300 x 255] Součástí kreativní práce designérů a konstruktérů byla integrace multifunkční odkládací schránky umístěné zezadu prostřední sedačky ve druhé řadě. Schránka může po překlopení středního dílu (20 % šířky opěradla) sloužit jako loketní opěrka s úložným prostorem a dvěma držáky na nápoje. Neobvyklá je možnost vyjmutí z vozu a odnesení této schránky, třeba i s případnými cennostmi, které nechcete nechat ve voze.

Pracoviště řidiče

…se podobně jako celý interiér pyšní pro německá auta charakteristickou volbou materiálů a pečlivým dílenským zpracováním. Ciferníky čtyř přístrojů jsou v našem nejvyšším provedení Cosmo chromovaně orámovány a mají dobře čitelné popisky. V poměrně drahém stupni výbavy jsou obsaženy také položky jako kůží obšitý věnec volantu, hlavice řadící páky a rukojeť ruční brzdy, přístrojová deska má dekorační lištu připomínající ušlechtilou ocel se zvláštní povrchovou úpravou. Všechny Merivy jsou standardně dodávány s chromovanými ocelovými dveřními klikami, které temně černému interiéru dodávají nezpochybnitelný stupeň německy chladné elegance. Za volantem není obtížné nalézt optimální polohu díky všestrannému nastavení sedadla i volantu. V interiéru je dostatek odkládacích prostor (mj. pod i pod předními sedadly).

Kola musí do koutů!

obrázek [300 x 238] …aby zbylo místo pro variabilitu. Velký rozvor, minimální převisy a poměrně malé rozchody kol spolu s vysokou stavbou karoserie nejsou právě jednoduchým zadáním pro „podvozkáře“. Meriva kvůli stabilitě při vyhýbacích manévrech dostala tuhé stabilizátory, které zabraňují extrémním náklonům karoserie. Opačnou stranou mince je pak nadnášení celé karoserie na nerovnostech a již při relativně nízkých rychlostech počínající smyk všech kol. Situace, které jsme si vyzkoušeli na mezinárodním letišti v Mnichově Hradišti (tímto provozovatelům děkujeme za tuto možnost), jsou naštěstí dobře předvídatelné a i když už se řítíte do zatáčky příliš rychle, zůstává stále dost prostoru na korekce. Vyšší poloha za volantem řidiče v dravě projížděných zatáčkách nabádá, aby přeci jen zpomalil, protože subjektivně se Meriva blíží převrácení. Ve skutečnosti to zase tak snadné není, pouze náklony karoserie a deformace pneumatik se zvětšují. Konstruktéři dozajista byli historií poučeni, jak nepříjemné může být řešení problémů se stabilitou malého MPV, jaké zažili v devadesátých letech u Mercedesu.

obrázek [300 x 226] Ovládání Merivy ve městě ani na dálnici nečiní řidiči sebemenší potíže, snad jen převodovka by mohla mít snazší chod řadicí páky. Výhled z vozu je dobrý, při parkování je třeba přivyknout na to, že automobil končí velmi těsně za zadní nápravou. Na křižovatkách občas budete proklínat „pocit prostoru“, který vozu dodává malé trojúhelníkové okno se dvěma předními sloupky bránícími výhledu. U nízkonákladové spotřeby paliva malého turbodieselu bychom uvítali, podobně jako řada zákazníků, informace palubního počítače. Bohužel, s motorem 1.3 CDTi není tento prvek výbavy k dispozici.

Čtyřválec 1,3 CDTI co má ve skutečnosti jen 1248 cm3

..je protipólem několika tříválcovým motorům, které se v této kubatuře v posledních letech objevily. Standardní chování motoru se čtyřmi válci v řadě, na které je stále většina řidičů ve střední Evropě zvyklá, je v případě motoru 1,3 CDTI provázeno překvapivě vyšším hlukem a jemnými vibracemi do podlahy a řadící páky, které nevymizí ani při vyšších rychlostech a vyšších otáčkách motoru. Máme-li hledat opravdu drobné vady na kráse, musíme uvést také vibrace od kol přenášené do volantu při jízdě na hrubších površích.

Malá Meriva váží téměř 1400 kg, takže motor má s vozem a případnou posádkou dost práce. Ani při vyšším obsazení se není třeba obávat výrazného nárůstu spotřeby paliva, což už tak zcela neplatí o vyšších dálničních rychlostech. Předpisová stotřicítka je přeci jen již dost blízko k limitu 157 km/h, který udává výrobce. Při zařazeném pátém převodovém stupni se v té chvíli na otáčkoměru objeví na malý turbodiesel vysoká hodnota 3500 ot./min a s ní související spotřeba kolem sedmi litrů. Běžné cestování včetně městských pojížděk znamená asi pětilitrový odběr.

I když se motor objevuje v různých Fiatech, Opelech či Suzuki již drahnou dobu, automobilky jej vydávají za agregát s objemem 1,3 l. Pohled do technických dat ukáže, že vhodnější by bylo buď zaokrouhlení hodnoty 1248 cm3 směrem dolů nebo uvádění asi příliš dlouhého označení 1,25 l.

Výbava

Velké plánované objemy prodeje a snad také integrace řady technických prvků z jiných modelových řad vyústila ve velmi dlouhý seznam příplatkové výbavy i pro rodinnou Merivu. K dispozici je mnoho praktických prvků o těch bezpečnostních ani nemluvě. Na rozdíl od Roomsteru je možné pro Merivu objednávat nejen halogenové natáčecí světlomety, ale také xenonová světla. Testovaný automobil byl vybaven adaptivními světlomety, avšak nedávná zkušenost s podobnou technikou v Roomsteru v nás zanechala podstatně lepší dojmy.

Meriva zůstává ryzí formou ve třídě malých rodinných MPV. Na rozdíl od Roomsteru je opravdu kompaktní a téměř celou délku věnuje interiéru, do něhož se vejdou v případě potřeby až neuvěřitelně velké předměty. Německá konstrukce se odráží na provedení a zpracování interiéru. Jízdní vlastnosti jsou dobré, ale výška karoserie si vynutila naladění podvozku, které nepůsobí tak jistě jako v případě robustního jízdního projevu velkoprostorové Škody.

První cena vozu379.900,- Kč
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- Kč
Základní cena testovaného vozu516.900,- Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatků575.100,- Kč

Plusy

  • výborné využití obestavěného prostoru
  • úsporný motor
  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • variabilní zavazadlový prostor (bez příplatku), téměř rovná podlaha po sklopení
  • bohatá výbava
  • dostupnost prvků výbavy obvyklých až ve vyšších třídách

Minusy

  • tužší odpružení
  • specifické jízdní vlastnosti díky vyšší stavbě karoserie a malé délce
  • vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Meriva 1.3 CDTI

Cena v základní výbavě: 516 900 Kč Cena v testované výbavě: 575 100 Kč

Základní výbava:ABS, přední airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna v předních i zadních dveřích, manuálně regulovaná klimatizace, posilovač řízení, imobilizér, sklopná a posuvná zadní sedadla FlexSpace, sklopná středová loketní opěrka, volant s věncem potaženým kůží, rádio CD30 s CD přehrávačem a 6 reproduktorů, ovládání rádia na volantu, mlhová světla, kola z lehkých slitin 6J x 15, 7-paprskové+pneu 185/60 R15

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12000,-Kč), adaptivní halogenové světlomety AFL (+11.000,-Kč), hlavové a boční airbagy (+11.900,-Kč), aktivní opěrky hlav (+1.900,-Kč), elektronicky řízená klimatizace (+14.000,-Kč), tónovaná skla se zvýšeným zatmavěním středních a zadních oken (včetně B sloupku v černé barvě) (+4.900,-Kč), Travel Asistent (+2.500,-Kč)

Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 

Štítky Opel Testy MPV

Technické údaje
Motor Opel Meriva 1.3 CDTI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.3 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 405 / 1410
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1330 / 455
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4052
b) šířka (mm): 1694
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1499
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 520
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Opel Meriva 1.3 CDTI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Opel Meriva: Vyroben vůz s pořadovým číslem 1.000.000 Opel Meriva: Vyroben vůz s pořadovým číslem 1.000.000

15. července vyjel z továrny ve španělské Zaragoze…

Český trh v říjnu 2008: Méně Roomsterů, úspěch Zafiry a návrat dodávek mezi velkými MPV Český trh v říjnu 2008: Méně Roomsterů, úspěch Zafiry a návrat dodávek mezi velkými MPV

Desátý měsíc nepřinesl ve třídě MPV nic nového, mezi…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity lidských možností

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity…

Fotograf, režisér, scénárista, kameraman. Taky průkopník paraglidingu u nás, nadšený dokumentarista Rallye…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…