Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra - třetí generace na obzoru

Michal Fokt
Německá automobilka v amerických rukách má velký důvod k oslavám. Její zástupce ve střední třídě, model Vectra, totiž na jaře příštího roku projde generační změnou.

Třetí generace automobilu Opel Vectra už není žádným tajemstvím. Jen krátce po skončení frankfurtského autosalonu se totiž objevily první fotografie a informace o největším konkurentu Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo. Opel se tak postaral o pořádný rozruch již půl roku před světovou premiérou vectry. Ta je totiž plánována až na březnový autosalon v Ženevě.

Na karoserii nového Opelu najdeme nejen již známé designérské rysy ruesselsheimské automobilky, ale také nové prvky. Ty lze spatřit na přídi vozu, a není třeba na ně příliš upozorňovat - nové hranaté světlomety přehlédne opravdu jen málokdo. Jak se tento prvek bude líbit zákazníkům zůstává velkou neznámou. Nápadně se totiž podobají těm u kupé Honda Prelude, u níž výbuchy nadšení zrovna nezpůsobovaly, sedan střední třídy však přece jen patří do jiné sorty. Pokud bychom chtěli nějak podrobně rozebírat profil vozu a jeho záď, bylo by to však nošení dříví do lesa. Vectra s pořadovým číslem tři totiž v těchto partiích "opisovala" od své menší sestry - Astry se stupňovitou zádí, i když profil nového sedanu působí o poznání dynamičtěji, spíše jako u Astry Coupe. Každopádně však prý bude styling nové vectry aplikován i na budoucí vozy s bleskem ve znaku.

Vzhled interiéru zatím zůstává tajemstvím, údajně se stále vyvíjí. Je otázkou, zda půjde Opel cestou německé strohosti svých rivalů passatu a mondea, nebo překvapí něčím speciálním. My bychom tipovali spíše první možnost. Co je však jisté již nyní - prostor pro cestující opět povyroste, tentokráte však výrazněji, než tomu bylo v případě střídání stráží před šesti lety (tedy vlastně sedmi, pokud počítáme světovou premiéru na jaře 2002). Většina důležitých rozměrů je sice zatím ještě utajena, mnohé však napoví o 60 mm delší rozvor, který nyní činí 2695 mm, ale také o 52 mm větší výška vozu (1477 mm). Širší je však také rozchod, jenž z původních 1465 mm u vectry II povyrostl o 52 mm vpředu na 1517 mm a vzadu o 45mm na 1510 mm. Je však patrné, že se Opel nesnažil za každou cenu trumfnout Ford, jehož mondeo, si svými proporcemi již pomalu říká o zařazení do vyšší střední třídy.

Pod kapotou vectry budou zpočátku zážehové čtyřválce 1,8 l/90 kW a 2,0 l/108 kW a přeplňované vznětové motory o objemu 2,0 l. Ten slabší bude mít výkon 74 kW, silnější pak 92 kW. Kromě pětistupňové mechanické převodovky bude v nabídce též samočinné ústrojí s možností ruční volby, další, výkonnější pohonné jednotky a převodovky včetně CVT s plynulým převodem přijdou později. Zcela nový by měl být také podvozek, vzadu s víceprvkovým zavěšením, jenž Opel pojmenoval IDS (Interactive Driving System). Elektrohydraulické řízení bude měnit svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, korekci jízdních vlastností zajistí ESP nové generace s přídomkem Plus, jež bude mít v tomto voze světovou premiéru. Karoserie, rám a podvozek využívají kromě oceli také lehké prvky z hliníku a hořčíku.

Vůz Opel Vectra se začne vyrábět ve zcela nové továrně v Ruesselsheimu, která by měla patřit k nejmodernějším v Evropě a vznikla díky investici ve výši 800 milionů EUR. Do prodeje se však tyto automobily dostanou až po skončení ženevského autosalonu, tedy ve druhé polovině března. Pod značkou Vauxhall Vectra se bude vůz vyrábět také v modernizovaném závodě v Ellesmere Port (Velká Británie).



Michal Fokt