Opel Zafira Tourer: Jízdní dojmy

Opel Zafira Tourer: Jízdní dojmy

 

Nová Zafira se přiblížila horní hranici nižší střední třídy a právem dostala přívlastek Tourer. Nové a lepší je totiž téměř vše.

Opel v posledních několika letech vyměnil nebo zmodernizoval téměř všechny své modely. Na konci roku 2011 přišla řada i na Zafiru.

Třetí, zcela nová generace Zafiry, představená v září na IAA ve Frankfurtu, nemá s předchozím MPV mnoho společného.

Větší a hezčí

Nová karoserie je větší a líbivější, její vzhled odpovídá nejnovějšímu stylu, který dostanou všechny Opely uváděné od roku 2012 na trh.

Výrazná je hlavně příď. Už neláká pohledy pouze diodami ve světlometech, ale nově i výraznými tmavými prvky ve tvaru bumerangu, které opticky propojují mlhovky se světlomety.

Zatímco u Insignie i Astry šel design místy i dost výrazně proti funkci, Zafira Tourer tímto problémem netrpí. Naživo působí velmi elegantně a uvnitř zjistíte, že je na půli cesty k plnohodnotným MPV formátu Espace nebo S-Maxe. Dospělými vnějšími rozměry se tentokrát neplýtvalo, interiér je snad ještě o trochu větší, než od auta očekáváte.

Uvnitř Toureru najdete kombinaci povědomých prvků z ostatních nových Opelů. Důvěrně známý je velmi dobrý multifunkční volant, příplatková ergonomická sedadla se skvělými seřizovacími rozsahy a dospělými rozměry i poněkud méně přehledné uspořádání středové konzoly s panelem klimatizace a audio-navigační soustavy.

Skvělou zprávou je, že se německým inženýrům povedlo usadit řidiče pohodlně, přirozeně a vše navíc kolem něj uspořádat tak, že má nečekaně dobrý výhled i šikmo vpřed, přes vhodně tvarované A-sloupky.

Variabilita z Rüsselsheimu

Velkoprostorová MPV se kupují obvykle jako rodinná auta, v nichž hraje flexibilita důležitou roli. Zafira byla v roce 1999 průkopníkem v tom, jak na půdorysu auta nižší střední třídy uspořádat sedm míst a přitom všechna sedadla vozit na palubě, i když zrovna nejsou potřeba.

Zafira Tourer přijíždí s třetí evolucí systému variability sedadel Flex7. Ve druhé řadě, sestavené nyní ze tří samostatných sedadel, lze nově vyrobit luxusní dvoumístné uspořádání, u něhož se krajní sedadla posunují vzad a o něco blíže podélné ose vozidla. Vzniká tak velkorysý prostor s dlouhou a širokou loketní opěrkou a spoustou místa i pro nadprůměrně velkého člověka. Složitě konstruované prostřední sedadlo, z něhož se vyklápějí po stranách dva segmenty s funkcí loketní opěrky, naštěstí zůstává plně funkční a je srovnatelně pohodlné jako dvě místa po stranách.

I když zůstaneme u běžnější základní konfigurace, potěší výše umístěné sedáky podpírající nohy cestujících v celé délce – jev u naprosté většiny podobně velkých MPV spíše výjimečný.

Samozřejmostí je možnost vytvoření zcela rovné podlahy, do níž se zanořují sedadla druhé a třetí řady. Trochu méně je samozřejmá a tedy potěšující snadnost manipulace s plnohodnotnými sedadly. Skoro vše jde tak nějak samozřejmě, návody netřeba dlouho studovat a hlavně, vše zvládne i něžnější část populace.

FlexFix pro 4 jízdní kola

Opely Corsa, Astra, Antara a Insignia lze koupit s integrovaným nosičem kol, který se vysouvá ze zadního nárazníku.

Zafira Tourer dostala druhou generaci tohoto užitečného zařízení. Novinkou je možnost převážení až 4 jízdních kol. Nosič obsazený koly lze odklopit, takže se teď už dostanete výklopným víkem do zavazadelníku i když máte plně naloženo.

Výbava pro pohodu a bezpečnost

Opelův rodinný Tourer má být lepším zbožím, které splní i požadavky náročných zákazníků. Tomu odpovídá široká škála příplatkové výbavy. Začít by se dalo velkoplošným čelním sklem, které má konkurovat zřejmě hlavně francouzským Picassům, pokračovat můžeme nadprůměrně velkými koly nebo velmi dobrými anatomickými sedadly. Pak už ale přichází ke slovu převážně elektronika.

Jako jediné MPV nižší střední třídy můžete Zafiru Tourer koupit s adaptivním tempomatem. Běžné nejsou ve třídě ani adaptivní tlumiče, vyhřívání volantu nebo automatické rozpoznávání dopravních značek. Opel zdá se nenechal nic náhodě.

Jízda

V okolí Mnichova jsme vyzkoušeli prozatím nejsilnější motorizaci, inovovaný turbodiesel 2,0 CDTI se 121 kW. Proti Astře nebo Insignii je vylepšený motor v rodinném MPV kultivovanější, hluk do interiéru proniká jen málo a vibrace jsou téměř neznatelné.

Podvozková technika vychází z toho, co znají řidiči Insignie (přední náprava) a Astry (zadní náprava s Wattovým přímovodem). Když k tomu přidáte velmi dospělé míry rozvoru náprav (2760 mm), rozchodu kol (1584 mm vpředu, 1588 mm vzadu) a nadprůměrně velká kola, dostanete slušné výchozí předpoklady pro sebevědomé chování na silnici.

4,66 m dlouhé MPV se po silnicích vodí příjemně, nenaklání se, samotné řízení podporované elektrickým posilovačem patří k tomu lepšímu ve třídě, brzdy se snadno ovládají, měkce nastupují, ale třeba na dálnici dokáží rázně zpomalit i pěkně rozjeté vozidlo.

Podvozek velmi dobře tlumil nerovnosti, navzdory nízkoprofilovým 19palcovým pneumatikám, a přitom zůstával jistý v zatáčkách, o přímé dálniční jízdě nemluvě. Musíme ale dodat i to, že svou zásluhu na tom měly příplatkové adaptivní tlumiče, které Opelům (od Astry výš) pomáhají vylepšovat aktivní bezpečnost i jízdní pohodlí současně. Vedle standardního režimu je zde ještě volba Sport (přitvrzení podvozku, další omezení náklonů karoserie) a Tour (komfortní charakteristika tlumičů).

Pochval už snad bylo dost. Nezodpovězená zůstává otázka, jak se bude chovat Zafira s běžnějšími rozměry pneumatik, bez adaptivních tlumičů a navíc na českých silnicích.

Už v Německu bylo znát, že drobný problém přetrvává v případě hladkosti řazení. Páka se s oblibou zadrhává v kulise při přechodu z poloh standardního dvojitého háčka, což ale dobře znají i řidiči ostatních Opelů.

Jízdní dynamika nejsilnějšího turbodieselu odpovídá hmotnosti auta a kategorii, ve které se pohybujeme. Ano, najdete i svižnější konkurenty, ale těch, kteří umí jet přes 200 km/h a současně zrychlovat na stovku pod 10 s mnoho není.

Motory

Při uvedení na trh dostane Zafira do vínku tři zážehové a tři vznětové motory.

Zážehová škála je prozatím tvořena čtyřválci 1,8 (85 kW) a přeplňovaným 1,4 Turbo (88 kW a 103 kW). Ze vznětových motorů jsou nabízeny tři výkonové verze motoru 2,0 CDTI s 81 kW, 96 kW a 121 kW.

Vybrané jednotky bude možné krátce po začátku roku 2012 pořídit v úsporné variantě ecoFLEX, v jejíž výbavě nechybí Stop-Start systém.

Opel Zafira Tourer - Technické údaje benzinových motorů
Motor1,81,4 Turbo1,4 Turbo ecoFLEX1,4 Turbo1,4 Turbo ecoFLEX1,6 CNG Turbo
Převodovka5M6M6M6M (6A)6M6M
Zdvihový objem [cm3]179613641364136413641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/560088/4200-600088/4200-6000103/4900-6000103/4900-6000110/5000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]175/3800200/1850-4200200/1850-4200200/1850-4900200/1850-4900210/2300-5000
Max. rychlost [km/h]185190192200 (197)202204
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,911,810,8 (10,9)10,711,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,26,76,36,7 (7,2)6,3-

Později nabídku rozšíří Zafira Tourer na CNG se čtyřválcem 1,6 Turbo o výkonu 110 kW, na podzim 2012 bude následovat verze na LPG motorem o výkonu 103 kW.

Potvrzen je také příchod nové generace vysokovýkonné motorizace pro Zafiru. Během několika měsíců proto nabídku rozšíří zcela nový agregát pro rychlou Zafiru Tourer, zřejmě s přívlastkem OPC.

Opel Zafira Tourer - Technické údaje dieselových motorů
Motor2,0 CDTI2,0 CDTI2,0 CDTI ecoFLEX2,0 CDTI Start-Stop2,0 CDTI
Převodovka6M6M6M6M6A
Zdvihový objem [cm3]19561956195619561956
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]81/400096/400096/4000121/4000121/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]260/1750-2500300/1750-2500300/1750-2500350/1750-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]183191193208205
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,511,411,49,89,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,25,24,55,26,0

Pěkná první cena, ale jen za 5 míst

První cena Zafiry Tourer 1,8 (85 kW) na českém trhu bude začínat na 449.900,-Kč, v ceně přitom již je ESP, rádio s CD i klimatizace.

S třetí generací se na trh poprvé dostane i pětimístná verze, které se týká i výše uvedená cenovka. Za sedmimístné provedení bude třeba připlatit, resp. bude standardem až ve vyšších stupních výbav.

Objednávky budou prodejci přijímat od listopadu, kdy bude zveřejněn kompletní ceník. První Zafiry Tourer pro české zákazníky dorazí na začátku roku 2012.       


Opel Zafira Tourer - Jízdní dojmy (říjen 2011)
 

Opel Zafira Tourer - Oficiální fotografie (říjen 2011)
 

Opel Zafira Tourer - Oficiální fotografie (září 2011)
 

Anketa

Ohodnoťte design Opelu Zafira Tourer jako ve škole
Spolupracujeme s TipCars.com
Ústavní soud zrušil části zákona o EET Ústavní soud zrušil části zákona o EET

Ústavní soud podle dnešního vyhlášení zrušil části zákona…

Synovci venezuelské první dámy byli odsouzeni za pašování drog Synovci venezuelské první dámy byli odsouzeni za pašování drog

Dva synovci první dámy Venezuely Cilie Floresové byli ve…

Americká daňová reforma je v ohrožení. Akcie klesají Americká daňová reforma je v ohrožení. Akcie klesají

Americké akciové trhy ve čtvrtek uzavřely obchodování se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira Tourer: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira

V Rüsselsheimu se rozjela za účasti vrcholných manažerů…

 Opel Zafira 2017: MPV nekončí! Opel Zafira 2017: MPV nekončí!

Také jste si mysleli, že crossover sdílející techniku s…

 



 
Budoucnost automobilů? Prohlédněte si sporťák vytvoření 3D tiskárnou

Budoucnost automobilů? Prohlédněte si sporťák vytvoření 3D tiskárnou

Dnes 08:53

Před dvěma lety vznikl výkonný sporťák vytisknutý na 3D tiskárně, jenž nedávno ohromil i Jaye Lena. Své řešení chce tvůrce nabízet velkým automobilkám.




Blesk.cz

Bára Štěpánová s manželem: Kvůli dluhům přijdou o střechu nad hlavou?

Bára Štěpánová s manželem: Kvůli dluhům přijdou o…

Coby jedna z hvězd seriálu Ordinace v růžové zahradě 2 si Bára Štěpánová (58) vydělává slušné peníze. Jenže i…

Popravil Kim Čong-un svého poradce? Soudci: Spáchal už 10 z 11 zločinů proti lidskosti

Popravil Kim Čong-un svého poradce? Soudci: Spáchal…

Jeden z hlavních poradců severokorejského diktátora Kim Čong-una zmizel z povědomí veřejnosti. Zahraniční média…

 

iSport.cz

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být nejlepší útok v Itálii

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být…

Téměř půl roku. Tak dlouho trvalo, než si Patrik Schick od červnového EURO do 21 let zahrál celý zápas.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Natočil si vlastní smrt. Známý lezec po střechách mrakodrapů se zabil při jednom ze svých triků

Natočil si vlastní smrt. Známý lezec po střechách…

Čínského lezce po střechách výškových budov stála život objednávka na spot, který si u něj zaplatil zatím…

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední z Jediů je liberalistický sen o relativizaci hodnot

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední…

Příšerky jsou tam super. Stejně jako vesmírné bitvy. Ale všechno ostatní v nových Hvězdných válkách bolí. Tohle…