22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Minule jsme si řekli, co se může stát, pokud řidič jezdí s rukou odloženou na řadicí páce. Nyní se podíváme na podobný nešvar, jímž trpí také celá řada řidičů. Tím je vození si nohy na spojkovém pedálu.

Při řazení po sešlápnutí pedálu spojky a jeho vyšlápnutí správně máte levou nohu odložit vedle pedálu. Za tímto účelem je většina aut vybavena takzvaným mrtvým pedálem. Odkládací plochou vedle pedálu spojky, upevněnou na podběhu levého předního kola. Pokud „mrtvý pedál“ chybí (u některých starších aut), pak si lze nohu opřít o podběh.

Jde o proceduru, která se běžně učí v autoškole. Proč někteří tak nečiní? Možná z lenosti, snad i z obavy, že třeba nestihnou spojku včas sešlápnout při pokusu o rychlé přeřazení. Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky pouze lehce položíte, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak vlastně trvale mírně rozpojena. Zkrátka jako by spojka byla pořád v záběru, což je normálně jen při rozjezdu a řazení. To vede k jejímu zvýšenému opotřebení. Obvykle třecího kotouče (lamely), posléze přítlačného kotouče a v extrému to může odnést i štít setrvačníku. Pokud se setrvačník takzvaně vyhřeje, jeho dosedací plocha se zdeformuje, takže třecí kotouč spojky pak nedoléhá celou plochou, ale jen částí.

Kdo takto jezdí, dokáže spojku zničit klidně během 20 000 km, ačkoliv by mu normálně vydržela třeba pětinásobek. Zde je nutné říci, že mnohem náchylnější na popsaný řidičský zlozvyk jsou systémy s hydraulicky ovládanou spojkou. Hydraulika, nebo chcete-li ovládací kapalina, je totiž na změny tlaku mnohem citlivější než mechanické ovládání za pomoci lanovodu. Příčinou je absence takzvané hysteréze, tedy rozdílu mezi klidovým a smykovým třením, jímž se vyznačují lanovody mechanismy. Právě z důvodu hysteréze jsou systémy s lanovody vůči popsanému řidičovu počínání více imunní.

Opírání si levé nohy o spojkový pedál, i když zrovna nepotřebujete řadit, je docela velký nešvar mnohých řidičů. Však také když v záruce někdo reklamuje na vozidle spojku, servis se zpravidla snaží zjistit, jak zákazník jezdí. A pokud se přijde na to, že si „vozí nohu“, reklamaci automobilka většinou neuzná. Ostatně spojení „vozí si nohu“ vniklo právě v autoopravárenství.

Spolupracujeme s TipCars.com
Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura

Pět let po krvavých násilnostech na kyjevském náměstí…

Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky

V tuzemsku působící banky mohou od úterý nabízet službu…

Rusňák prodává třetinu DRFG, jedním z kupců je bývalý top manažer Home Creditu Rusňák prodává třetinu DRFG, jedním z kupců je bývalý top manažer Home Creditu

Brněnský podnikatel David Rusňák prodává část své…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Opíráte si při jízdě nohu o spojkový…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 





 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Dnes 18:58

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém novém chlapovi!

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém…

Už to vypadalo, že si po rozchodu s manželem Tomášem Plekancem (36) může Lucie Vondráčková (38) trochu…

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro Davídka (2): Rakovina mu požírala ledvinu

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro…

Jsou zvyklí pomáhat a zachraňovat lidské životy. Tatínek Davídka (2) je řidičem u záchranné služby, maminka…

 

iSport.cz

DUEL kluci vs. holky: Kdo zná rychlost klokana a syny kouče Bohemians

DUEL kluci vs. holky: Kdo zná rychlost klokana a…

Další díl pořadu DUEL kluci vs. holky je tu! Tentokrát se dvojice reportérů Simona Kubišová a Oliver Cuadra…

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům asi nehraje dobře

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům…

V prosinci byl plný očekávání, co Tomáš Rosický v klubu přes zimu provede. Výsledkový posun se v podání…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…