22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Minule jsme si řekli, co se může stát, pokud řidič jezdí s rukou odloženou na řadicí páce. Nyní se podíváme na podobný nešvar, jímž trpí také celá řada řidičů. Tím je vození si nohy na spojkovém pedálu.

Při řazení po sešlápnutí pedálu spojky a jeho vyšlápnutí správně máte levou nohu odložit vedle pedálu. Za tímto účelem je většina aut vybavena takzvaným mrtvým pedálem. Odkládací plochou vedle pedálu spojky, upevněnou na podběhu levého předního kola. Pokud „mrtvý pedál“ chybí (u některých starších aut), pak si lze nohu opřít o podběh.

Jde o proceduru, která se běžně učí v autoškole. Proč někteří tak nečiní? Možná z lenosti, snad i z obavy, že třeba nestihnou spojku včas sešlápnout při pokusu o rychlé přeřazení. Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky pouze lehce položíte, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak vlastně trvale mírně rozpojena. Zkrátka jako by spojka byla pořád v záběru, což je normálně jen při rozjezdu a řazení. To vede k jejímu zvýšenému opotřebení. Obvykle třecího kotouče (lamely), posléze přítlačného kotouče a v extrému to může odnést i štít setrvačníku. Pokud se setrvačník takzvaně vyhřeje, jeho dosedací plocha se zdeformuje, takže třecí kotouč spojky pak nedoléhá celou plochou, ale jen částí.

Kdo takto jezdí, dokáže spojku zničit klidně během 20 000 km, ačkoliv by mu normálně vydržela třeba pětinásobek. Zde je nutné říci, že mnohem náchylnější na popsaný řidičský zlozvyk jsou systémy s hydraulicky ovládanou spojkou. Hydraulika, nebo chcete-li ovládací kapalina, je totiž na změny tlaku mnohem citlivější než mechanické ovládání za pomoci lanovodu. Příčinou je absence takzvané hysteréze, tedy rozdílu mezi klidovým a smykovým třením, jímž se vyznačují lanovody mechanismy. Právě z důvodu hysteréze jsou systémy s lanovody vůči popsanému řidičovu počínání více imunní.

Opírání si levé nohy o spojkový pedál, i když zrovna nepotřebujete řadit, je docela velký nešvar mnohých řidičů. Však také když v záruce někdo reklamuje na vozidle spojku, servis se zpravidla snaží zjistit, jak zákazník jezdí. A pokud se přijde na to, že si „vozí nohu“, reklamaci automobilka většinou neuzná. Ostatně spojení „vozí si nohu“ vniklo právě v autoopravárenství.

Spolupracujeme s TipCars.com
Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni

Na mýtném se v květnu od kamionů a autobusů vybralo…

111 let záchranářských Škodovek. Připomeňte si slavné sanitky 111 let záchranářských Škodovek. Připomeňte si slavné sanitky

Historie záchranářských aut z Mladé Boleslavi se začala…

Digitální diář na papíře. Daysee vstoupil na Kickstarter, zatím vybral ale jen zlomek Digitální diář na papíře. Daysee vstoupil na Kickstarter, zatím vybral ale jen zlomek

Přepis narozenin rodinných příslušníků, kolegů či přátel…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Opíráte si při jízdě nohu o spojkový…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Online: Kvalifikace na Grand Prix Ázerbájdžánu

Online: Kvalifikace na Grand Prix Ázerbájdžánu

Dnes 14:50

Mercedes, Ferrari a Red Bull se v kvalifikaci poperou o první místa. Kdo získá v Baku pole position? Kvalifikace začíná v 15:00.




Blesk.cz

ISIS zabíjí děti, chce tím odradit rodiny od útěku z Mosulu

ISIS zabíjí děti, chce tím odradit rodiny od útěku z Mosulu

Zvěrstva samozvaného chalífátu neznají mezí. Dobývání Mosulu iráckou armádou jde velmi pomalu. Islamisté totiž…

„Mohl změnit svět.“ S Ottem propuštěným z KLDR se loučilo 2500 lidí

„Mohl změnit svět.“ S Ottem propuštěným z KLDR se…

Ve čtvrtek zazněly před wyomingskou střední školou dudy. Jejich zvuk vedl 2500 smutečních hostů k poslednímu…

 

iSport.cz

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné fotce. Co dnes dělají?

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné…

Bylo jim jenom pár týdnů, když jejich fotografie zaplavily noviny v celé zemi. V létě 1997 se desetibojař Tomáš…

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

 

Reflex.cz

Prasák Manara ukazuje Čechům sex s oslem

Prasák Manara ukazuje Čechům sex s oslem

Pokud jde o vnadné ženy, měl český komiks Káju Saudka. V Itálii mají na bujná poprsí legendárního, světově…

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit hidžáb. To není vtip, ale realita v roce 1958

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit…

Potkal jsem představeného muslimského bratrstva a ten mi navrhl, abych přikázal všem ženám v naší zemi zahalovat…