22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Minule jsme si řekli, co se může stát, pokud řidič jezdí s rukou odloženou na řadicí páce. Nyní se podíváme na podobný nešvar, jímž trpí také celá řada řidičů. Tím je vození si nohy na spojkovém pedálu.

Při řazení po sešlápnutí pedálu spojky a jeho vyšlápnutí správně máte levou nohu odložit vedle pedálu. Za tímto účelem je většina aut vybavena takzvaným mrtvým pedálem. Odkládací plochou vedle pedálu spojky, upevněnou na podběhu levého předního kola. Pokud „mrtvý pedál“ chybí (u některých starších aut), pak si lze nohu opřít o podběh.

Jde o proceduru, která se běžně učí v autoškole. Proč někteří tak nečiní? Možná z lenosti, snad i z obavy, že třeba nestihnou spojku včas sešlápnout při pokusu o rychlé přeřazení. Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky pouze lehce položíte, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak vlastně trvale mírně rozpojena. Zkrátka jako by spojka byla pořád v záběru, což je normálně jen při rozjezdu a řazení. To vede k jejímu zvýšenému opotřebení. Obvykle třecího kotouče (lamely), posléze přítlačného kotouče a v extrému to může odnést i štít setrvačníku. Pokud se setrvačník takzvaně vyhřeje, jeho dosedací plocha se zdeformuje, takže třecí kotouč spojky pak nedoléhá celou plochou, ale jen částí.

Kdo takto jezdí, dokáže spojku zničit klidně během 20 000 km, ačkoliv by mu normálně vydržela třeba pětinásobek. Zde je nutné říci, že mnohem náchylnější na popsaný řidičský zlozvyk jsou systémy s hydraulicky ovládanou spojkou. Hydraulika, nebo chcete-li ovládací kapalina, je totiž na změny tlaku mnohem citlivější než mechanické ovládání za pomoci lanovodu. Příčinou je absence takzvané hysteréze, tedy rozdílu mezi klidovým a smykovým třením, jímž se vyznačují lanovody mechanismy. Právě z důvodu hysteréze jsou systémy s lanovody vůči popsanému řidičovu počínání více imunní.

Opírání si levé nohy o spojkový pedál, i když zrovna nepotřebujete řadit, je docela velký nešvar mnohých řidičů. Však také když v záruce někdo reklamuje na vozidle spojku, servis se zpravidla snaží zjistit, jak zákazník jezdí. A pokud se přijde na to, že si „vozí nohu“, reklamaci automobilka většinou neuzná. Ostatně spojení „vozí si nohu“ vniklo právě v autoopravárenství.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy zřejmě postoupili Filip a Skála Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy zřejmě postoupili Filip a Skála

O křeslo předsedy KSČM se zřejmě utkají nynější stranický…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Opíráte si při jízdě nohu o spojkový…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

První Čech na stupních SP: o pravěku lyžování, normalizaci či carvingu

První Čech na stupních SP: o pravěku lyžování,…

První Čech, který se probil na stupně vítězů Světového poháru v alpském lyžování. V Kitzbühelu na slavném…

 

Reflex.cz

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu XY Nettie Stevensovou se zapomnělo. Byla totiž žena

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu…

Identifikovat faktor ovlivňující pohlaví dítěte si přáli již starověcí Řekové. Aristoteles se domníval, že…

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…