Paříž: Bude se jezdit po francouzské metropoli všude třicítkou?

Paříž: Bude se jezdit po francouzské metropoli všude třicítkou?

Na třetině území Paříže je omezená rychlost na 30 km/h. A podle nové starostky se bude ještě snižovat. Francouzská dopravní revoluce nejspíš už začala.

Nová prví dáma Paříže Anne Hidalgo povýšila z funkce místostarostky. Rostou této původem Španělce a člence francouzských socialistů snad křídla? Už po třetině metropole (zhruba 560 km silnic) země galského kohouta se nedá jet rychleji než třicítkou. A bude prý ještě hůře. Jinde se má limit dále snižovat. Jak? Až na 20 km/h. Kde? V úsecích, ve kterých se pohybuje spousta pěších a cyklistů. Madame Hidalgo i její kolegové z radnice se zkrátka snaží nízkorychlostní zóny rozšířit.

Proč? Nejenom kvůli bezpečnosti, ale pochopitelně hlavně kvůli emisím. Co se nehod týče, dejme tomu, nabrat neopatrného chodce ve 30 km/h není nic příjemného a hrozí mu vážná zranění. A statistiky varují. Ale ekologie je zkrátka byznys, který přináší, ehm, ani tak ne úspory, jako spíš hodně peněz do městských kas. Ano, ve městech smog je, ale všechny ty zákazy vjezdu aut do center (Londýn) nebo emisní povolenky (Německo) jsou jen dalším taháním peněz z kapes motoristů. Proti „třicítkám“ se postavil už v listopadu 2012 německý ADAC, jehož studie ukázala, že spotřeba paliva při tomto tempu naopak vzrůstá, takže ovzduší se kazí více a v zácpách se bezpečnost naopak snižuje, takže se celý návrh kontraproduktivní.

Vraťme se zpět do Paříže, v samotném městě žije 2,2 milionu obyvatel. Cílem starostky i radních je však třicítka po celém městě. Jen silnice kolem řeky Seiny a hlavní tahy vedoucí ven z města dostanou padesátikilometrový limit. Přitom například na příjezdových komunikacích vnějšího okruhu byl nedávno snížen z 80 na 70 km/h. Proč ne, známe to i od nás, dokonce i z menších měst. Tam, kde na okraji není žádná zástavba a nepohybují se chodci, je možné až do první křižovatky jet sedmdesátkou, i když jste minuli ceduli se začátkem obce. Jenže dokážete si představit, co by taková restrikce udělala v Praze?

Experiment, kdy mohla vyjet na silnice v určitém dni jen auta s registračními značkami končícími sudými nebo lichými čísly, pařížští radní 17. března 2014 po 24 hodinách zrušili. Nejspíš se vzduch ve městě za pouhý den vyčistil. O stejnou věc se pokoušely už na konci 80. let minulého věku Atény. Peking v době pořádání letní olympiády (2008) dokonce jízdu motorovými vozidly na několik dní zakázal, ale situace v Číně je dramaticky jiná než v Evropě.

Dočkáme se v Praze díky Auto*Matu něčeho podobného? To, že je naše metropole přecpaná auty, je pravda, ale je to hlavně zapříčiněno nedostatečnou infrastrukturou a průtahy při její stavbě. Na druhou stranu, ještě, že jich už jezdí tolik. Někoho by mohlo napadnout zavést znovu praporkový zákon jako v 19. století v Anglii. Díky tomu ztratila své vedoucí postavení ve vývoji silničních (tehdy ještě parních) vozidel a převzala jej právě Francie. Za chvíli budeme po velkých městech jezdit jen na kolech, nebo chodit pěšky, protože se prostě svými čtyřkolovými miláčky kvůli nesmyslným rychlostním omezením nikam nedostaneme. A povrchovou dopravou též ne.

Komentář: Paříž chce zakázat youngtimery!

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
Zdroj: WorldStreets, Autoblog
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…