Paříž: Bude se jezdit po francouzské metropoli všude třicítkou?
Nová prví dáma Paříže Anne Hidalgo povýšila z funkce místostarostky. Rostou této původem Španělce a člence francouzských socialistů snad křídla? Už po třetině metropole (zhruba 560 km silnic) země galského kohouta se nedá jet rychleji než třicítkou. A bude prý ještě hůře. Jinde se má limit dále snižovat. Jak? Až na 20 km/h. Kde? V úsecích, ve kterých se pohybuje spousta pěších a cyklistů. Madame Hidalgo i její kolegové z radnice se zkrátka snaží nízkorychlostní zóny rozšířit.
Proč? Nejenom kvůli bezpečnosti, ale pochopitelně hlavně kvůli emisím. Co se nehod týče, dejme tomu, nabrat neopatrného chodce ve 30 km/h není nic příjemného a hrozí mu vážná zranění. A statistiky varují. Ale ekologie je zkrátka byznys, který přináší, ehm, ani tak ne úspory, jako spíš hodně peněz do městských kas. Ano, ve městech smog je, ale všechny ty zákazy vjezdu aut do center (Londýn) nebo emisní povolenky (Německo) jsou jen dalším taháním peněz z kapes motoristů. Proti „třicítkám“ se postavil už v listopadu 2012 německý ADAC, jehož
studie ukázala, že spotřeba paliva při tomto tempu naopak vzrůstá, takže ovzduší se kazí více a v zácpách se bezpečnost naopak snižuje, takže se celý návrh kontraproduktivní.
Vraťme se zpět do Paříže, v samotném městě žije 2,2 milionu obyvatel. Cílem starostky i radních je však třicítka po celém městě. Jen silnice kolem řeky Seiny a hlavní tahy vedoucí ven z města dostanou padesátikilometrový limit. Přitom například na příjezdových komunikacích vnějšího okruhu byl nedávno snížen z 80 na 70 km/h. Proč ne, známe to i od nás, dokonce i z menších měst. Tam, kde na okraji není žádná zástavba a nepohybují se chodci, je možné až do první křižovatky jet sedmdesátkou, i když jste minuli ceduli se začátkem obce. Jenže dokážete si představit, co by taková restrikce udělala v Praze?
Experiment, kdy mohla vyjet na silnice v určitém dni jen auta s registračními značkami končícími sudými nebo lichými čísly, pařížští radní 17. března 2014 po 24 hodinách zrušili. Nejspíš se vzduch ve městě za pouhý den vyčistil. O stejnou věc se pokoušely už na konci 80. let minulého věku Atény. Peking v době pořádání letní olympiády (2008) dokonce jízdu motorovými vozidly na několik dní zakázal, ale situace v Číně je dramaticky jiná než v Evropě.
Dočkáme se v Praze díky Auto*Matu něčeho podobného? To, že je naše metropole přecpaná auty, je pravda, ale je to hlavně zapříčiněno nedostatečnou infrastrukturou a průtahy při její stavbě. Na druhou stranu, ještě, že jich už jezdí tolik. Někoho by mohlo napadnout zavést znovu praporkový zákon jako v 19. století v Anglii. Díky tomu ztratila své vedoucí postavení ve vývoji silničních (tehdy ještě parních) vozidel a převzala jej právě Francie. Za chvíli budeme po velkých městech jezdit jen na kolech, nebo chodit pěšky, protože se prostě svými čtyřkolovými miláčky kvůli nesmyslným rychlostním omezením nikam nedostaneme. A povrchovou dopravou též ne.