Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž: Bude se jezdit po francouzské metropoli všude třicítkou?

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Na třetině území Paříže je omezená rychlost na 30 km/h. A podle nové starostky se bude ještě snižovat. Francouzská dopravní revoluce nejspíš už začala.

Nová prví dáma Paříže Anne Hidalgo povýšila z funkce místostarostky. Rostou této původem Španělce a člence francouzských socialistů snad křídla? Už po třetině metropole (zhruba 560 km silnic) země galského kohouta se nedá jet rychleji než třicítkou. A bude prý ještě hůře. Jinde se má limit dále snižovat. Jak? Až na 20 km/h. Kde? V úsecích, ve kterých se pohybuje spousta pěších a cyklistů. Madame Hidalgo i její kolegové z radnice se zkrátka snaží nízkorychlostní zóny rozšířit.

Proč? Nejenom kvůli bezpečnosti, ale pochopitelně hlavně kvůli emisím. Co se nehod týče, dejme tomu, nabrat neopatrného chodce ve 30 km/h není nic příjemného a hrozí mu vážná zranění. A statistiky varují. Ale ekologie je zkrátka byznys, který přináší, ehm, ani tak ne úspory, jako spíš hodně peněz do městských kas. Ano, ve městech smog je, ale všechny ty zákazy vjezdu aut do center (Londýn) nebo emisní povolenky (Německo) jsou jen dalším taháním peněz z kapes motoristů. Proti „třicítkám“ se postavil už v listopadu 2012 německý ADAC, jehož

studie ukázala, že spotřeba paliva při tomto tempu naopak vzrůstá, takže ovzduší se kazí více a v zácpách se bezpečnost naopak snižuje, takže se celý návrh kontraproduktivní.

Vraťme se zpět do Paříže, v samotném městě žije 2,2 milionu obyvatel. Cílem starostky i radních je však třicítka po celém městě. Jen silnice kolem řeky Seiny a hlavní tahy vedoucí ven z města dostanou padesátikilometrový limit. Přitom například na příjezdových komunikacích vnějšího okruhu byl nedávno snížen z 80 na 70 km/h. Proč ne, známe to i od nás, dokonce i z menších měst. Tam, kde na okraji není žádná zástavba a nepohybují se chodci, je možné až do první křižovatky jet sedmdesátkou, i když jste minuli ceduli se začátkem obce. Jenže dokážete si představit, co by taková restrikce udělala v Praze?

Experiment, kdy mohla vyjet na silnice v určitém dni jen auta s registračními značkami končícími sudými nebo lichými čísly, pařížští radní 17. března 2014 po 24 hodinách zrušili. Nejspíš se vzduch ve městě za pouhý den vyčistil. O stejnou věc se pokoušely už na konci 80. let minulého věku Atény. Peking v době pořádání letní olympiády (2008) dokonce jízdu motorovými vozidly na několik dní zakázal, ale situace v Číně je dramaticky jiná než v Evropě.

Dočkáme se v Praze díky Auto*Matu něčeho podobného? To, že je naše metropole přecpaná auty, je pravda, ale je to hlavně zapříčiněno nedostatečnou infrastrukturou a průtahy při její stavbě. Na druhou stranu, ještě, že jich už jezdí tolik. Někoho by mohlo napadnout zavést znovu praporkový zákon jako v 19. století v Anglii. Díky tomu ztratila své vedoucí postavení ve vývoji silničních (tehdy ještě parních) vozidel a převzala jej právě Francie. Za chvíli budeme po velkých městech jezdit jen na kolech, nebo chodit pěšky, protože se prostě svými čtyřkolovými miláčky kvůli nesmyslným rychlostním omezením nikam nedostaneme. A povrchovou dopravou též ne.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
3. 6. 2014 11:30
Re: metro
A hlavně pro letadla v okolí letiště bych tu rychlost omezil pro začátek aspoň na padesátku, ne? >:D
3. 6. 2014 10:48
Re: Blbost vládne světu
O příštího roku bude v rámci iniciativy zvyšování zaměstnanosti imigrantů před každým autem běhat černoch s praporkem :-)
Nehody nebudou.
3. 6. 2014 10:16
Re: Nesmysl,
Žádné opatření není všemocné. Zavedením třicítky ale oddálíš moment, kdy jedou všichni těch 0 -10. Taky to celé nemá smysl jako opatření trvalé a plošné.
3. 6. 2014 09:56
Re: Nesmysl,
Ale oni tech "porad tricet" nepojedou, pojedou porad 0 - 10 stejne jako tedka. :-!
3. 6. 2014 09:20
Re: Nesmysl,
Auto při 30 km/h zabírá ale mnohem míň místa, než auto jedoucí 50, tudíž několikasetmetrová kolona hrnoucí se 30 pojme mnohem víc aut, než kdyby jela 50. K tomu smradu a autům, co nejsou konstruovány na jízdu třicítkou, co je lepší, jet pořád 30 nebo střídavě 50 a 0, na to ty auta konstruované jsou? A míň to pak smrdí? Dnešní auta navíc nemají problém jet 30 na 3. kvaltu. Další věc je možnost zkrácení prodlevy na semaforech (oranžová nemusí svítit 4 vteřiny), pro odbočování vlevo je z psychologického hlediska mnohem jednodušší vjet do mezery mezi pomalu jedoucí auta atd. atd. Takže vidíš, žádný nesmysl to není, jenom tomu nerozumíš.