Praha chystá další třicítky, potěší tím cyklisty
Praha chce nadále podporovat cyklisty. Pracuje se na zavedení sdílení jízdních kol, cyklisty má potěšit i probíhající diskuze o zavedení dalších zón s omezením rychlosti na 30 km/h. O plánech hlavního města informoval deník Mf Dnes.
Nová třicítková zóna by mohla vzniknout v oblasti na pomezí Žižkova a Vinohrad, ohraničenou ulicemi Jičínská, Vinohradská, Milešovská, Ondříčkova a Táboritská. Omezení rychlosti je zvažováno také v oblasti Břevnova a v okolí Zahradního Města. Jejich vznik chtějí pražské radnice nejprve prodiskutovat se zdejšími obyvateli.
V zónách se sníženou maximální povolenou rychlostí má dojít ke zklidnění dopravy, což potěší chodce a cyklisty, pro které jsou ulice se sníženou rychlostí bezpečnější. Vedle nainstalování značek mají být ulice upraveny tak, aby byly pro cyklisty a pěší opravdu bezpečnější. Do dostatečně širokých ulic s jednosměrným provozem by pak cyklisté mohli vjíždět oběma směry.
Podporovatelé těchto zón také argumentují tím, že mají pozitivní dopad na životní prostředí. Tento argument je ale sporný, auta totiž při průjezdu takovou zónou mohou mít zařazený nižší stupeň, což může kvůli vyšším otáčkám motoru z dlouhodobého hlediska emise naopak zvýšit.
Už předloni byla zavedena „třicítková“ zóna v Karlíně. Zdejší zkušenosti ukazují, že řidiči omezenou rychlost často nedodržují. Proto radnice nyní pracuje na tom, jak šoféry zpomalit, aniž by zde neustále hlídkovali policisté.
Tzv. bikesharing, tedy veřejné sdílení jízdních kol chce Praha nabídnout ještě letos. Projekt počítá s asi tisícovkou bicyklů a 150 stojany. Inspirací byly systémy z Vídně nebo Paříže.
Počáteční investice do takového projektu má činit 40 až 50 milionů korun, roční provoz systému přijde asi na 10 milionů korun. Provoz zaplatí sponzoři a především uživatelé – roční poplatek za využití bikesharingu se má podle odhadů pohybovat okolo 500 Kč. Cena krátkodobého půjčení kola zatím stanovena nebyla.
Magistrát aktuálně pracuje na vypsání výběrového řízení na provozovatele systému. Rovněž chce najít vhodná místa pro stojany, které mají být umístěny hlavně podél Vltavy mezi Podolím a Palmovkou.