Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha chystá další třicítky, potěší tím cyklisty

David Bureš
Diskuze (35)
Ulice se sníženou rychlostí jsou pro cyklisty bezpečnější. Zóny s omezením rychlosti na 30 km/h mohou vzniknout v Praze 3, Praze 6 a Praze 10.

Praha chce nadále podporovat cyklisty. Pracuje se na zavedení sdílení jízdních kol, cyklisty má potěšit i probíhající diskuze o zavedení dalších zón s omezením rychlosti na 30 km/h. O plánech hlavního města informoval deník Mf Dnes.

Nová třicítková zóna by mohla vzniknout v oblasti na pomezí Žižkova a Vinohrad, ohraničenou ulicemi Jičínská, Vinohradská, Milešovská, Ondříčkova a Táboritská. Omezení rychlosti je zvažováno také v oblasti Břevnova a v okolí Zahradního Města. Jejich vznik chtějí pražské radnice nejprve prodiskutovat se zdejšími obyvateli.

V zónách se sníženou maximální povolenou rychlostí má dojít ke zklidnění dopravy, což potěší chodce a cyklisty, pro které jsou ulice se sníženou rychlostí bezpečnější. Vedle nainstalování značek mají být ulice upraveny tak, aby byly pro cyklisty a pěší opravdu bezpečnější. Do dostatečně širokých ulic s jednosměrným provozem by pak cyklisté mohli vjíždět oběma směry.

Podporovatelé těchto zón také argumentují tím, že mají pozitivní dopad na životní prostředí. Tento argument je ale sporný, auta totiž při průjezdu takovou zónou mohou mít zařazený nižší stupeň, což může kvůli vyšším otáčkám motoru z dlouhodobého hlediska emise naopak zvýšit.

Už předloni byla zavedena „třicítková“ zóna v Karlíně. Zdejší zkušenosti ukazují, že řidiči omezenou rychlost často nedodržují. Proto radnice nyní pracuje na tom, jak šoféry zpomalit, aniž by zde neustále hlídkovali policisté.

Tzv. bikesharing, tedy veřejné sdílení jízdních kol chce Praha nabídnout ještě letos. Projekt počítá s asi tisícovkou bicyklů a 150 stojany. Inspirací byly systémy z Vídně nebo Paříže.

Počáteční investice do takového projektu má činit 40 až 50 milionů korun, roční provoz systému přijde asi na 10 milionů korun. Provoz zaplatí sponzoři a především uživatelé – roční poplatek za využití bikesharingu se má podle odhadů pohybovat okolo 500 Kč. Cena krátkodobého půjčení kola zatím stanovena nebyla.

Magistrát aktuálně pracuje na vypsání výběrového řízení na provozovatele systému. Rovněž chce najít vhodná místa pro stojany, které mají být umístěny hlavně podél Vltavy mezi Podolím a Palmovkou.

David Bureš
Diskuze (35)
12. 3. 2014 12:43
Re: Neohldeuplni zabednenci
Pod to se podepisuju. Také jezdím buď na kole nebo autem, ale po Praze. Ale nejezdím v centru, takže nevím, jak to tam vypadá. Znám jen východ Prahy a za těch 15 let, co jezdím, se pro cyklisty nezlepšilo vůbec nic, naopak se to spíše zhoršuje. Na Zahraďáku je mi jasné, kde tam dají 30-tku - bude to na těch sídlištích, kde se stejně víc jak 30 nejezdí moc nejezdí a bude to naprosto zbytečná akce.

Co se týče chování, tak je pravda, že se někdy cyklisti chovají nepředvídatelně, ale platí to vesměs o těch svátečních. Zrovna třeba včera jsem potkal cyklistu, který si vezl na místě flašky PET lahev s pivem a kolíbal se ze strany na stranu. Ale třeba u aut naprosto přesně vím, co udělají. Např:
- Když stojí v protisměru auto a proti mne jede auto a potkáme se tam, tak mi auto nikdy nedá přednost a vytlačuje mne ze silnice, přestože tam na to není místo. Kdyby to bylo naopak, tak na mne bude najíždět a troubit.
- Jezdím vesměs postranními uličkami, kde jsou často jednosměrky a také s nima jezdím. V 50% případů, když tam potkám auto a jedu v protisměru, tak mi auto dává najevo, že jsem *, najíždí na mne, troubí a pokřikuje, přestože je tam dostatek místa a k žádnému kontaktu ani omezení nedochází. Ale to, že tam auta jezdí taky v protisměru, to je v pořádku.
- Cestou do práce jezdím po asfaltové "polní" cestě, kde sice není zákaz, ale šířka je tak na auto a pokud se musím vyhýbat s autem, tak oba musí hodně ke kraji, která je rozbitý a jsou tam místy až 10 cm díry. Samozřejmě se většina řidičů rozčiluje, když je okamžitě nepustím.
- O kus dál se polňačka křižuje se silnicí, ale dále pokračuje a ja tam už zákaz vjezdu. Samořejmě tam jezdí jedno auto za druhým.
- Na siídlištích, kde je přednost z prava a cyklista přijíždí z prava, tak ho auto z 90% ignoruje a vjede mu tam.
- Jezdím slnicí, která je zúžená a je tam omezení na 40tku, skoro každý tam jede 80 a víc a při míjení cyklisty se ani neobtěžuje zpomalit
- Při předjíždění řidič většinou nechce ubrat plyn a prosviští kolem cyklisty na 10 cm a to při rychlosti třeba 80km/h (přitom bezpečná vzdálenost se udává 0,5m+ 1cm na každý km/h auta, tedy při 50km/h by mělo auto jet minimálně metr od cyklisty)

Problém je v lidech a ne v předpisech. Jsou neohleduplní a na ostatní kašlou, myslí jen na sebe. A platí to nejen na silnici, ale i v ostatních oborech lidské činnosti.

A co se týče zde zmiňovaných občanských sdružení, tak tam se bohužel slézají ti nejhorší z dané kategorie. Třeba neznám cyklistu, který má rád Automat, všichni na ně nadávají. A po právu, protože vymýšlejí kraviny.
Avatar - curwasportiva
12. 3. 2014 00:44
Re: Blbost
Bozinku prevyseni 90m na 6 kilometrech >:D
Avatar - curwasportiva
12. 3. 2014 00:28
Neohldeuplni zabednenci
Jezdi na kole i autem. Myslim si ze omezovani rychlosti a zavadeni podobnych zon je blbost, protoze v cechach chybi dve elementarni veci a to jsou SLUSNOST a OHLEDUPLNOST. Staci si projit tuhle diskuzi...

V Brne jsem jezdil do prace na kole z centra (Moravak) az na okraj (Letiste) je to 12km a bylo to pro me rychlejsi nez auto nebo MHD. Ale nebylo tydne, aby me aspon jednou nejaky * neohrozil na zivote a to by mohlo byt vsude klidne milion znacek. Ale kdyz se lidi v cechach chovaji jak h*vada nekde z Ruska, tak nepomuze nic...

Btw. tady jak vsichni volaji pro proskolovani cyklistu. Ano jezdim do jednosmerek, u stopky jen pribrzdim, jezdim po chodniku, jezdim po trave i po schodech. Proto jezdim na KOLE, protoze je to tak rychlejsi a ne autem. Ale vzdy, VZDY, kdyz delam neco co je v rozporu s dopravimi predpisy, tak jsem 2x tak opatrny neustale mam hlavu na hore, protoze kdyz se stane cokoliv, tak mrtvy jsem ja, ne plechovkar a samozrejme davam prednost tem, kterym v nalezitem useku patri prednost. To same i v aute kdyz jedu pres rychlostni limit, tak jedu 2x tak opatrne, protoze vim, ze kdyz se neco stane, tak bude vina na me...
Avatar - Rampa89
11. 3. 2014 21:12
Pro bezpečnější cyklistiku...
[odkaz]
11. 3. 2014 10:26
Re: Blbost
Přidám se i já, bydlím na Praze 10 a cestu do práce jsem zkoušel na kole dvakrát. Převýšení po cestě dělalo cca 90 metru na 6km, a celá cesta byla z kopce do kopce. Do práce jsem dorazil zpocenej, a vyklepanej, jelikož silnice jsou dělaný na šířku pro dvě protijedoucí auta a já se tam holt už nevejdu....a mosty předpokládám nový stavět nebudou aby pod nimi byl širší prostor. Celý to je prostě nesmysl...Praha na to není vhodná. Mimochodem už jsem zažil pruh pro cyklisty na tak blbým místě že větší dodávka se prostě do pruhu pro auta nevešla..