Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž živě: Škoda Joyster – dostupné české mini

Ondřej Láník
Diskuze (150)
Rok Roomsteru se v Paříži pozvolna mění v rok Joysteru. Novinka, kterou před půl rokem snad nikdo nečekal, je určena pro mladou generaci, má pouze tři dveře a moderní elektroniku na palubě.

Sportovní nádech nové studie je zatím ostatním sériovým modelům cizí, ale to se může s probíhající "emocionalizací" značky změnit.

"Joyster je třídveřový kompaktní vůz pro volný čas s výjimečně dynamickými tvary a pohonem předních kol", píše se v tiskové zprávě Škody. Rozkódujme alespoň část tohoto sdělení. Za slovem kompaktní stojí vlastně příslušnost ke třídě malých vozů. Ač má Joyster pouze jeden pár dveří, vnější rozměry nebudou příliš odlišné od Fabie, což lze předpokládat také o dalších neviditelných částech vozu, které zatím zůstávají pro návštěvníky pařížského stánku zahaleny tajemném. Pozitivní emoce má u potenciálních zákazníků novinka vzbuzovat v míře podobné vozům Mini, cena by však v případě výroby měla zůstat v lidovějších sférách.

Tři dveře po mnoha letech

Efektní žlutý odstín karoserie jakoby vléval značce novou krev do žil. Joyster oslovuje především mladou generaci, a to nejen designem, ale i řadou módních prvků. Sem patří nejmodernější komunikační rozhraní na přístrojové desce nebo výměnné barevné díly v interiéru. Studii nemůžou chybět extrémně velká kola z lehkých slitin, která však již dnes nejsou ani pro případný sériový model tak nereálná jako před několika lety.

Designu studie Joyster vévodí výrazná, dozadu protažená maska chladiče, která svou prostorovou podobou navazuje na ostatní současné modely značky Škoda. Nízké přední světlomety zvýrazňují sebevědomou tvář vozu a používají moderní zdroje světla z několika LED. Třídimenzionální design se opakuje i na bocích studie, robustní blatníky propůjčují studii dojem síly a suverenity. Boční linie kabiny je posunuta dopředu, což koresponduje s krátkým zadním převisem karoserie. Joyster díky své kompaktní délce opticky vypadá širší, a díky tomu působí sportovním a dynamickým dojmem. Několik stylistických řešení z vozu Roomster se opakuje i v Joysteru: efekt zatmavených A-sloupků připomínající kokpit letadla resp. tvar průhledu helmy nebo velká prosklená střecha, zde navíc s možností posunu přední části.

Interiér ve znamení informačních technologií

V interiéru jsou čtyři anatomicky tvarovaná samostatná sedadla. Na zadní straně předních sedadel jsou instalovány robustní odkládací boxy, které pojmou vše, co mladí cestující přes den mohou potřebovat – laptop, iPod či digitální kameru. Za jízdy lze opěradlo sedadla spolujezdce sklopit dopředu a současně odklopit víko boxu, který pak řidič využívá jako další odkládací prostor. V případě potřeby je možné oba boxy vyjmout z úchytů a díky integrovaným popruhům použít jako batohy.

Na přístrojové desce vystřídala obvyklý audiosystém šachta pro zasunutí nejnovější generace notebooku typu UMPC (Ultra Mobile PC). Ten se obsluhuje přes dotekový displej, vyniká špičkovým výkonem a minimální energetickou náročností. Počítač řidiči poslouží i mimo automobil, ve škole nebo doma, a to jako záznamové médium na video a hudbu či jako digitální diář. Když jej řidič vloží do šachty v přístrojové desce, stane se z něj řídicí a ovládací centrum pro všechny informační a zábavní systémy instalované na palubě. Počítač UMPC tak cestující ve voze Škoda Joyster využijí pro telefonování přes internet, jako databanku nejoblíbenějších skladeb či satelitní navigaci. Navíc jim umožní podle potřeby nebo podle nálady nastavit vnitřní osvětlení interiéru, samozřejmostí je i zobrazení technických informací o stavu vozu, tlaku v pneumatikách, teplotě oleje či případných závadách. Aby bylo možné notebook používat opravdu ve všech situacích bez obav o jeho poškození, byla pro jeho displej použita krycí vrstva odolná proti poškrábání. UMPC tak současně slouží jako mobilní palubní kniha, kterou využijí i autorizované servisy při opravách a pravidelných prohlídkách.

Změnu si posádka může dopřát i v případě barevného provedení interiéru. Obě poloviny přístrojové desky jsou pokryty elastickými textilními díly, které lze snadno vyměnit za jiné, s odlišným odstínem. Krycí potahy jsou vyrobeny z kvalitní a pružné textilie a upevňují se do příchytek pod čelním sklem a na spodní hraně přístrojové desky.

Odmyslíme-li si chromované, stříbrně nebo titanově šedé prvky interiéru, futuristický volant a moderní přenosnou palubní elektroniku, je interiér až překvapivě jednoduchý a tudíž snadno přenositelný právě v této třídě do vozů do sériové výroby.

Dvoudílné zadní víko

O víkendu se podle tvůrců z vozu Joyster stane společník na večerní party. Výkonný audiosystém se postará o atmosféru, krásné počasí si cestující mohou vychutnat při posezení pod širým nebem díky unikátnímu řešení zadních dvoudílných dveří. Ty jsou horizontálně dělené, spodní díl se vyklápí ve dvou polohách. V první vodorovně naváže na podlahu zavazadlového prostoru. Nyní je možné z vnitřní strany víka jednou rukou vyklopit druhý stupeň, který se upevní v mírně dozadu skloněné pozici. Tím se zadní dveře promění v lavici s nosností až 150 kg, určenou pro dvě osoby. Sedáky a opěrky pro záda jsou čalouněné.

Záď samotná je jedním z dosud utajovaných detailů. Jednoduché tvarování jednotlivých ploch na zádi využívá poněkud amerického stylu s mohutným plastovým pásem opticky spojujícím koncová světla umístěná ve sloupcích karoserie po stranách zadního skla. Charakteristické písmeno C dle aktuálního nočního designu vozů Škoda bude mít v tomto případě zřejmě ležérnější podobu.

Tisková zpráva končí neurčitým odstavcem, ze kterého sami vyhodnoťte, zda je záměrem výrobce přivézt model až k sériové produkci: "Joyster je ukázkou dalšího vývoje základních designových prvků vozů Škoda, zároveň ale naznačuje i cestu, jakou se může ubírat vývoj kompaktních automobilů budoucnosti vhodných pro každodenní použití. Joyster přitom naplňuje i heslo automobilky Škoda „Simply Clever“ a přináší chytrá řešení a sympatické detaily, které jsou konstrukčně a výrobně nenáročné a pomáhají i při vysoké inovační hodnotě zachovat pro zákazníky mimořádně výhodnou prodejní cenu vozu."

Fotogalerii z výstaviště najdete v tomto článku

Nepřehlédněte:

Pokud vám něco uniklo během živých reportáží z Paříže, přehled všech novinek a fotogalerií (např. nové Mondeo, Logan Kombi, Audi R8, Renault Koleos, Renault Twingo, Chevrolet WTCC Ultra a další) najdete na jednom místě v rubrice Paříž 2006


Paříž v našem videomagazínu Roadlook TV

Po návratu týmu AUTO.CZ z Paříže zveřejníme i další díl našeho videomagazínu Roadlook TV věnovaný škodováckým novinkám a poté i pořad s nejzajímavějšími pařížskými novinkami.

Speciální pařížská příloha AUTO.CZ

Popis všech novinek u většiny značek s cca. 2.000 (!) fotografiemi zastřeší tradiční speciální příloha serveru AUTO.CZ. Pro představu si prohlédněte přílohu letošního ženevského autosalonu.

Blog Libora Zezulky

Dění ze zákulisí pařížského autosalonu a našeho týmu popisuje Libor Zezulka na svém blogu (libor.blog.auto.cz)

Ondřej Láník
Diskuze (150)
Avatar - VelkejChytrák
30. 9. 2006 11:15
Re: Povedená studie
Kdyby bylo po tvym, tak skoda do dnes bmw dodnes vyrábí jen malý auta, audi kopie mercedesu a mazda velocypédy.
30. 9. 2006 00:08
Re: JOY-STRATOS
:-) ;-) :yes:
29. 9. 2006 12:16
Re: JOY-STRATOS
:yes:
29. 9. 2006 11:37
Re: Povedená studie
ked chcem, tak na tom aute najdem odkaz skoro na vsetko, nie len na S110R... Poviem pravdu, keby som v Joysteri hladal odkaz erkoveho kupatka, skor by mi ho pripomenul rovny ponton palubovky...ale to je vec pohladu a nazoru.
29. 9. 2006 11:34
Re: JOY-STRATOS
Vy ste sa nejak zostra pustili do seba pani... Ano, v Skode sa urcite tvrdo maka a snazia sa ako este nikdy. Podla mna hladaju novy smer, kam by sa mala Skoda uberat, najma pri malych autach, lebo Fabia ma celosvetovo dost slabe predajne cisla, Octavka II ju vysoko prekonala. Fabia II asi nebude to prave orechove, asi to pocitili aj sami. Mas pravdu, GTI, Skoda je silne konzervativna, co si myslim, ze je ciastocne na skodu a konecne s tym zacali nieco robit. Mne osobne sa Joyster absolutne nepaci (moj vlastny subjektivny nazor), ale to, ze tak znicoho-nic pustili do sveta taku odvaznu studiu o niecom vypoveda. Mozno Skoda opusti tvrdy konzervatizmus a bude produkovat zaujimavy a mladistvy dizajn. Nechajme sa prekvapit.