3.12. 2012 Svět motorů

Parkování ve městech: Je modrá opravdu dobrá?

Parkování ve městech: Je modrá opravdu dobrá?

Parkovacích zón k nelibosti řidičů přibývá. Podívali jsme se na historii tohoto fenoménu v Evropě.

Parkovacím zónám už je pětapadesát let. Poprvé byly zavedeny v Paříži v roce 1957. Důvod byl tehdy stejný jako dnes – nadměrný počet vozů. Od samotného začátku nešlo o vyhlášení „války“ autům a parkování ve městech, ale nalezení způsobu, jak by mohli krátkodobě vůz odstavit všichni.

Paříž roku 1938 registrovala 400 000 automobilů, ale v roce 1955 už jich bylo 920 000. Začalo se vymýšlet, jak nedovolit, aby centrum zaplnily bezmála trvale parkující vozy, a zároveň umožnit jiným stát krátkodobě. Výsledkem bylo omezit čas parkování (nadále ho ale poskytovat zdarma), a přitom nezahltit město automaty.

Lakmusové papírky a disky

Experimentálně bylo v listopadu 1955 na Champs-Élysées zavedeno parkování zdarma do dvou hodin. Doba stání se určovala papírky nalepovanými na pneumatiky, které se postupem času zabarvovaly. Bylo tak zjevné, kdo stojí déle, než je povoleno.

Po vyhodnocení experimentu byl přijat návrh inženýra Roberta Thiébaulta s obálkou obsahující otočný kotouč a dva otvory. V jednom byl vyznačen příjezd, v druhém povinná doba odjezdu. Místa jejich použití byla znázorněna modře a začalo se jim říkat modré zóny.

Příklady táhnou

Zřejmě prvním následovníkem Paříže byl rakouský Salcburk. Trochu jinou podobu měly parkovací papírové hodiny za oknem vozu ve Vídni. Byly zavedeny 16. března 1959, kdy je představil ředitel odboru plánování Vídně Aladar Pecht. Začalo se jim pak říkat Pechtscheibe (Pechtův disk).

Prvním německým městem s podobným systémem byl v roce 1961 Kassel. Postupně se v šedesátých letech ujal v celé západní Evropě. Modré zóny znají města ve Švédsku, Belgii i na Islandu.

Další změny

Postupně zbylo na kotouči jediné okénko na vyznačení času příjezdu. V řadě míst se totiž doba parkování zdarma odlišuje – od 30 minut do hodiny a půl i déle. V řadě měst se také volí odstupňování „volných minut“. V centru je to třeba hodina, ale dál od něj lze parkovat déle. Diferencovaně se také řeší noční parkování. Je obvyklé, že od 18 do 8 hodin zaparkujete zdarma a bez omezení času. K modrým zónám se často přiřazují takzvané černé, kde je doba parkování delší. Historie tak zná například švýcarské patnáctihodinové parkovací kotouče.

Dnešní stav

Současná podoba parkovacích hodin vychází ze závěrů konference ministrů dopravy EU z 31. března 1979. Disk s jediným vyznačením času se stal součástí federálního zákona v Německu v listopadu 1981, staré vzory byly postupně zrušeny ve většině zemí k roku 1998, ve Švýcarsku 2003 a ve Francii 2007. Zároveň byla ve městech nejčastěji stanovena doba volného parkování v modrých zónách na 1 hodinu a 30 minut, přičemž na parkovacích hodinách řidič nastavuje čas příjezdu.

Podobně jako ve švýcarské Basileji jsou modré zóny označeny modrou linkou na obrubníku či vozovce. Ostatní prostory – pokud není stanoveno dopravní značkou jinak – jsou pak k využití zdarma a bez časového omezení. Tento režim obvykle platí od pondělí do soboty, někdy jen do pátku. Neděle dovoluje parkovat i v modrých zónách bez omezení.

Parkování na Západě a v Praze

V Unii je obvyklé, že se ve městech parkovací místa bezplatná a bez omezení doby stání kombinují s černými zónami na delší parkování, s modrými obvykle na hodinu a půl a žlutými se zákazem stání. Doplňují je placená či bezplatná parkoviště ve městech nebo záchytná na jejich okrajích. Dá se říct, že nikde nejde městům o neumožnění návštěvníkům, podnikatelům a živnostníkům parkovat v centrech s cílem „vystrnadit“ je. Smyslem není každé parkování zpoplatnit, ale nabídka všech možností. To je do značné míry něco jiného než v Praze, kde modré zóny většinou znamenají pro motoristy výdaje. Ať jste rezident hradící roční poplatek nebo jedete na návštěvu a musíte platit za parkování prostřednictvím automatů. V Praze se tak ztrácí původní smysl modrých zón – umožnit krátkodobé stání všem a zdarma.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Parkování ve městech: Je modrá opravdu dobrá?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…