Peter Bijvelds: Landwind je bezpečný
První čínský automobil, který se dováží na evropský trh, dostal od německého autoklubu při příležitosti frankfurtského autosalonu neobvyklý dárek. ADAC jej poslal proti zdi, aby zjistil jak na tom automobil je z hlediska pasivní bezpečnosti. Peter Bijvelds, dovozce prvních stovek čínských vozů do Evropy, uspořádal minulý týden tiskovou konferenci, na níž se s novináři setkal také marketingový ředitel Jiangling Motor, Liang Bo. Cíl: zveřejnit stanovisko výrobce k problematické bezpečnosti vozu...
Představitelé čínské automobilky zveřejnili prohlášení, v němž ujišťují zákazníky o bezpečnosti vozu Jiangling Landwind. Zjednodušené homologační řízení bylo po neúspěchu v testu ADAC doplněno crash-testem podle předpisů, platných v současné době v Evropě (více viz CRASHTESTsekce crashtesty). Německá TÜV, která testy prováděla shledala Landwind způsobilým k provozu na evropských silnicích.
Peter Bijvelds se pozastavil nad tím, že se o výsledku testů ADAC dozvěděl až z tisku. Podle něj je obvyklejší cestou přizvání představitelů výrobce k testu samotnému, nebo alespoň podrobné seznámení s výsledkem, které by pak mohlo sloužit k nápravě problémových míst. Dovozci čínských vozů se také nezamlouvají prohlášení ADAC o "nebezpečnosti" Landwindu, mj. proto, že automobil v současné době splňuje všechny platné předpisy. Neobvyklé je také to, že ADAC testoval automobil, který byl v Evropě zatím prodán pouze ve dvousetkusové sérii. Další dodávka je naplánována na podzimní měsíce letošního roku.
Základním rozdílem v testech ADAC a TÜV byla rychlost, kterou automobil čelně naráží do bariéry. V prvním případě je to 64 km/h, v tom druhém jen 56 km/h. Testy ADACu (přední a boční náraz) přitom nepostihují celou šíři hodnocení pasivní bezpečnosti organizace Euro NCAP. Exemplář testovaný zkušebnou TÜV byl vybaven přídavnou výztuhou pod přední kapotou, která zvýší tuhost přední části vozu a bude dodána všem exemplářům jezdícím po evropských silnicích. Jde údajně o další opatření, které ukazuje zájem výrobce na zlepšování bezpečnosti svých produktů. TÜV na rozdíl od ADACu prováděl pouze test čelního nárazu.
Liang Bo na tiskové konferenci prohlásil, že během posledních tří let žádný ze zákazníků v Landwindu nezemřel při dopravní nehodě. "Landwind splňuje všechny předpisy pro vozy prodávané na evropských trzích. Landwind je bezpečný" prohlásil Bijvelds. Připustil však také, že na trhu jsou i bezpečnější vozy.