17.4. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Peugeot 208 GTi: První jízdní dojmy

 

Peugeot 208 GTi jsme otestovali na jeho domácí půdě, v horských silničkách kolem francouzského Nice. Jak jezdí?

I automobilka Peugeot se může pochlubit ikonickými modely. Jedním z nejvýraznějších byl model 205 GTi, úřadující na evropských okreskách ve druhé polovině osmdesátých let. S motorem o objemu 1,9 litru a výkonem až 132 koní (při hmotnosti 875 kilogramů) šlo o opravdové zjevení, které se po revoluci, nejčastěji jako ojetina, dostávalo i k nám.

Přes rychlé verze modelů 206 RC a 207 RC se přesouváme do dnešních dnů. Nyní přišel čas oprášit úspěšnou značku a pustit do světa ostré malé auto. Jaký je prodejní plán? V současné době je segment rychlých vozů z B segmentu na vzestupu, ostatně ekonomická krize nás nutí kupovat spíše menší a levnější vozy. Minulý rok tvořily prodeje malých hatchbacků o výkonu přes 150 koní jen zhruba 0,8 procenta, což sice nevypadá nikterak oslnivě, nicméně v celkových objemech B segmentu jde o solidních 25 tisíc aut. Peugeot chce být s 10 tisíci prodanými kusy v roce 2014 jedničkou.

Ostrá 208

Oproti modelu 207 RC je 208 GTi o 90 kilogramů lehčí (váží 1.160 kg) a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou se ukrývá velmi povedená benzinová přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 147 kW (200 k), známá například z modelů Mini. Třídveřové GTi s její pomocí zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,8 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 230 km/h.

TEST Peugeot 208 1,4 VTi – Návrat ke kořenům

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení. Polokožené sedačky jsou ukotveny o centimetr níže, než v běžných verzích. To znamená, že do auta docela pěkně zapadnete. Volantík (je opravdu maličký) dostal rudou pásku na pozici 12, ta však téměř není potřeba, protože řízení je s 2,9 otáčkami mezi dorazy příjemně strmé. Opět, stejně jako u ostatních verzí modelu 208, zakrývá věnec většině řidičů výhled na spodní část přístrojového panelu.

V základní výbavě najdeme sedmnáctipalcová hliníková kola, zadní parkovací asistent, hliníkové pedály, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo rádio s barevným dotykovým displejem. Metalíza vyjde na 11 tisíc, vyhřívání předních sedadel na 8 tisíc a třeba za navigaci s Bluetooth a CD přehrávačem připlatíte jen 12 tisíc Kč.

Jízda: lepší, než jsme čekali

U Peugeotu naštěstí nepodlehli mámení a GTi je k dostání s poctivým šestistupňovým manuálem. Ten nabízí krátké a dobře vymezené dráhy plus hliníkovou hlavici řadicí páky. Díky dobře tvarovaným sedadlům a neklouzavé látce ani v ostrých zatáčkách po interiéru „necestujete“, přesto by se spolujezdci stropní madlo hodilo.

TEST Peugeot 208 1,6 e-HDI – Jednoduše lepší!

Na rozdíl od původní 205 GTi je 208 GTi naladěno neutrálně, přesto zde jistý odkaz na divoké odsazování zádě při ubrání plynu v zatáčce najdeme. Zadek auta lze na brzdách hezky čitelně nasměrovat do požadovaného směru, při rychlých průjezdech zatáčkami pak o pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) odvádí perfektní práci a auto drží poslušně zvolenou stopu. Sportovně naladěný podvozek je přiměřeně tuhý, řekl bych na hranici použitelnosti i v českých podmínkách. Francouzský hot-hatch skvěle brzdí, přední kotouče mají 302 mm v průměru a ani sjezd z Col de Turini se na jejich výkonu znatelněji neprojevil.

Peugeot 208 GTi - srovnání s konkurenty
ZnačkaPeugeotFordMiniOpelRenaultVolkswagen
Model208 GTiFiesta STCooper SCorsa OPCClio R.S.Polo GTI
Motor1.6 THP1.6 EB1.6 Turbo1.6 Turbo1.6 TCe1.4 TSI
Převodovka6M6M6M6M6DS7DS
Zdvihový objem [cm3]159815961598159816181390
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]147/5800134/5700135/5500141/5850147/6000132/6200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]275/1700240/1600240/1600230/1950240/1750250/2000
Max. rychlost [km/h]230220228225230229
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,86,97,07,26,76,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,95,87,35,95,9
Cena [Kč]510.000,-459.150,-587.500,-525.900,-564.900,-419.900,-

Volant sice může vypadat jako z dětského koutku nákupního centra, nicméně svou práci odvádí perfektně: řízení je citlivé a nepřeposilované, bez mrtvé středové polohy. Přední kola, obutá do sedmnáctipalcových pneumatik o rozměru 205/45, si s dvěma stovkami koňských sil poradila dobře, mechanický samosvor zde ještě nutností není. Nedotáčivost auta je naprosto minimální. Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují pohodlné meziplyny) pustila řídící jednotka výstražné blikače a to ještě dlouho před hranicí zásahu ABS. Je třeba vypnout stabilizaci, která se opravdu zcela vypnout nechá, potom už můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné zběsilé blikání nepřijde.

Jednotlivé rychlostní stupně jsou poskládané blízko za sebou, což se pro horské radovánky skvěle hodí. Když však řadit nechcete, v podstatě nemusíte: agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích má příkladně plochou momentovou křivku a 275 N. m, dostupných už při 1.750 min-1. Výkon motoru plynule graduje, řidiči stačí kontrolovat, aby otáčky neklesly z ostrého pásma, začínajícího mezi třemi a čtyřmi tisíci. Zvuk pohonné jednotky sice není (mimo vysoké otáčky, kde se na poslední chvíli rozezní) kdovíjak libozvučný, decentně laděný výfuk však dopomáhá k celkově dobře vyladěnému, sportovnímu zvuku na palubě.

Peugeot se vrací na legendární Pikes Peak

Jak si stojí Peugeot 208 GTi oproti třeba nové Fiestě ST? Ford ze začátku působí ostřejším dojmem, ostatně i podvozek je pravděpodobně o něco tužší. Čím víc kilometrů jsem však v Peugeotu najel, tím větší sympatie jsem k němu choval – rozhodně nejde říci, že by jeden z nich byl výrazně lepší než ten druhý. Počkejme na klasický český test.

Při běžné jízdě zhruba stokilometrovou rychlostí lze počítat se spotřebou pod sedm litrů paliva, výjezd horským průsmykem znamenal odběr sedmnáct litrů Naturalu 95.

Vůz bude vyráběn ve francouzském Poissy, uvedení na náš trh je plánováno na konec jara. Ceny na českém trhu začínají na 510.000 Kč, podrobnější informace o základní výbavě najdete ve článku Peugeot 208 GTi: Francouzský Cooper S stojí 510.000 korun.

JAKE.AUTO.CZ Peugeot 208 – všechny testy a další články


Peugeot 208 GTi
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 208 GTi: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 






 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…