Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 208 GTi: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (184)

Peugeot 208 GTi jsme otestovali na jeho domácí půdě, v horských silničkách kolem francouzského Nice. Jak jezdí?

I automobilka Peugeot se může pochlubit ikonickými modely. Jedním z nejvýraznějších byl model 205 GTi, úřadující na evropských okreskách ve druhé polovině osmdesátých let. S motorem o objemu 1,9 litru a výkonem až 132 koní (při hmotnosti 875 kilogramů) šlo o opravdové zjevení, které se po revoluci, nejčastěji jako ojetina, dostávalo i k nám.

Přes rychlé verze modelů 206 RC a 207 RC se přesouváme do dnešních dnů. Nyní přišel čas oprášit úspěšnou značku a pustit do světa ostré malé auto. Jaký je prodejní plán? V současné době je segment rychlých vozů z B segmentu na vzestupu, ostatně ekonomická krize nás nutí kupovat spíše menší a levnější vozy. Minulý rok tvořily prodeje malých hatchbacků o výkonu přes 150 koní jen zhruba 0,8 procenta, což sice nevypadá nikterak oslnivě, nicméně v celkových objemech B segmentu jde o solidních 25 tisíc aut. Peugeot chce být s 10 tisíci prodanými kusy v roce 2014 jedničkou.

Ostrá 208

Oproti modelu 207 RC je 208 GTi o 90 kilogramů lehčí (váží 1.160 kg) a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou se ukrývá velmi povedená benzinová přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 147 kW (200 k), známá například z modelů Mini. Třídveřové GTi s její pomocí zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,8 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 230 km/h.

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení. Polokožené sedačky jsou ukotveny o centimetr níže, než v běžných verzích. To znamená, že do auta docela pěkně zapadnete. Volantík (je opravdu maličký) dostal rudou pásku na pozici 12, ta však téměř není potřeba, protože řízení je s 2,9 otáčkami mezi dorazy příjemně strmé. Opět, stejně jako u ostatních verzí modelu 208, zakrývá věnec většině řidičů výhled na spodní část přístrojového panelu.

V základní výbavě najdeme sedmnáctipalcová hliníková kola, zadní parkovací asistent, hliníkové pedály, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo rádio s barevným dotykovým displejem. Metalíza vyjde na 11 tisíc, vyhřívání předních sedadel na 8 tisíc a třeba za navigaci s Bluetooth a CD přehrávačem připlatíte jen 12 tisíc Kč.

Jízda: lepší, než jsme čekali

U Peugeotu naštěstí nepodlehli mámení a GTi je k dostání s poctivým šestistupňovým manuálem. Ten nabízí krátké a dobře vymezené dráhy plus hliníkovou hlavici řadicí páky. Díky dobře tvarovaným sedadlům a neklouzavé látce ani v ostrých zatáčkách po interiéru „necestujete“, přesto by se spolujezdci stropní madlo hodilo.

Na rozdíl od původní 205 GTi je 208 GTi naladěno neutrálně, přesto zde jistý odkaz na divoké odsazování zádě při ubrání plynu v zatáčce najdeme. Zadek auta lze na brzdách hezky čitelně nasměrovat do požadovaného směru, při rychlých průjezdech zatáčkami pak o pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) odvádí perfektní práci a auto drží poslušně zvolenou stopu. Sportovně naladěný podvozek je přiměřeně tuhý, řekl bych na hranici použitelnosti i v českých podmínkách. Francouzský hot-hatch skvěle brzdí, přední kotouče mají 302 mm v průměru a ani sjezd z Col de Turini se na jejich výkonu znatelněji neprojevil.

Peugeot 208 GTi - srovnání s konkurenty
Značka Peugeot Ford Mini Opel Renault Volkswagen
Model 208 GTi Fiesta ST Cooper S Corsa OPC Clio R.S. Polo GTI
Motor 1.6 THP 1.6 EB 1.6 Turbo 1.6 Turbo 1.6 TCe 1.4 TSI
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6DS 7DS
Zdvihový objem [cm3] 1598 1596 1598 1598 1618 1390
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 147/5800 134/5700 135/5500 141/5850 147/6000 132/6200
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 275/1700 240/1600 240/1600 230/1950 240/1750 250/2000
Max. rychlost [km/h] 230 220 228 225 230 229
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,8 6,9 7,0 7,2 6,7 6,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,9 5,8 7,3 5,9 5,9
Cena [Kč] 510.000,- 459.150,- 587.500,- 525.900,- 564.900,- 419.900,-

Volant sice může vypadat jako z dětského koutku nákupního centra, nicméně svou práci odvádí perfektně: řízení je citlivé a nepřeposilované, bez mrtvé středové polohy. Přední kola, obutá do sedmnáctipalcových pneumatik o rozměru 205/45, si s dvěma stovkami koňských sil poradila dobře, mechanický samosvor zde ještě nutností není. Nedotáčivost auta je naprosto minimální. Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují pohodlné meziplyny) pustila řídící jednotka výstražné blikače a to ještě dlouho před hranicí zásahu ABS. Je třeba vypnout stabilizaci, která se opravdu zcela vypnout nechá, potom už můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné zběsilé blikání nepřijde.

Jednotlivé rychlostní stupně jsou poskládané blízko za sebou, což se pro horské radovánky skvěle hodí. Když však řadit nechcete, v podstatě nemusíte: agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích má příkladně plochou momentovou křivku a 275 N. m, dostupných už při 1.750 min-1. Výkon motoru plynule graduje, řidiči stačí kontrolovat, aby otáčky neklesly z ostrého pásma, začínajícího mezi třemi a čtyřmi tisíci. Zvuk pohonné jednotky sice není (mimo vysoké otáčky, kde se na poslední chvíli rozezní) kdovíjak libozvučný, decentně laděný výfuk však dopomáhá k celkově dobře vyladěnému, sportovnímu zvuku na palubě.

Jak si stojí Peugeot 208 GTi oproti třeba nové Fiestě ST? Ford ze začátku působí ostřejším dojmem, ostatně i podvozek je pravděpodobně o něco tužší. Čím víc kilometrů jsem však v Peugeotu najel, tím větší sympatie jsem k němu choval – rozhodně nejde říci, že by jeden z nich byl výrazně lepší než ten druhý. Počkejme na klasický český test.

Při běžné jízdě zhruba stokilometrovou rychlostí lze počítat se spotřebou pod sedm litrů paliva, výjezd horským průsmykem znamenal odběr sedmnáct litrů Naturalu 95.

Vůz bude vyráběn ve francouzském Poissy, uvedení na náš trh je plánováno na konec jara. Ceny na českém trhu začínají na 510.000 Kč, podrobnější informace o základní výbavě najdete ve článku Peugeot 208 GTi: Francouzský Cooper S stojí 510.000 korun.


Aleš Jungmann
Diskuze (184)
Avatar - woody-alien
19. 4. 2013 21:25
Re: PEUGTiEOT
>:D Jj, papír (monitor) snese všechno. "Live" by to možná bylo o něčem jiném... ;-)
19. 4. 2013 21:21
Bravo Peugeot!!!
Oprava:odkaz na autoforum.cz
19. 4. 2013 21:13
Bravo Peugeot!!!
Tady je ostrý test :-) [odkaz]
Avatar - white label
19. 4. 2013 18:41
Re: Bravo Peugeot!!!
To je to samé co tady, jen bílé na černém (resp. na tmavě šedém)... ;-)
Avatar - white label
19. 4. 2013 18:40
Re: Bravo Peugeot!!!