reklama


17.4. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Peugeot 208 GTi: První jízdní dojmy

 

Peugeot 208 GTi jsme otestovali na jeho domácí půdě, v horských silničkách kolem francouzského Nice. Jak jezdí?

I automobilka Peugeot se může pochlubit ikonickými modely. Jedním z nejvýraznějších byl model 205 GTi, úřadující na evropských okreskách ve druhé polovině osmdesátých let. S motorem o objemu 1,9 litru a výkonem až 132 koní (při hmotnosti 875 kilogramů) šlo o opravdové zjevení, které se po revoluci, nejčastěji jako ojetina, dostávalo i k nám.

Přes rychlé verze modelů 206 RC a 207 RC se přesouváme do dnešních dnů. Nyní přišel čas oprášit úspěšnou značku a pustit do světa ostré malé auto. Jaký je prodejní plán? V současné době je segment rychlých vozů z B segmentu na vzestupu, ostatně ekonomická krize nás nutí kupovat spíše menší a levnější vozy. Minulý rok tvořily prodeje malých hatchbacků o výkonu přes 150 koní jen zhruba 0,8 procenta, což sice nevypadá nikterak oslnivě, nicméně v celkových objemech B segmentu jde o solidních 25 tisíc aut. Peugeot chce být s 10 tisíci prodanými kusy v roce 2014 jedničkou.

Ostrá 208

Oproti modelu 207 RC je 208 GTi o 90 kilogramů lehčí (váží 1.160 kg) a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou se ukrývá velmi povedená benzinová přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 147 kW (200 k), známá například z modelů Mini. Třídveřové GTi s její pomocí zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,8 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 230 km/h.

TEST Peugeot 208 1,4 VTi – Návrat ke kořenům

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení. Polokožené sedačky jsou ukotveny o centimetr níže, než v běžných verzích. To znamená, že do auta docela pěkně zapadnete. Volantík (je opravdu maličký) dostal rudou pásku na pozici 12, ta však téměř není potřeba, protože řízení je s 2,9 otáčkami mezi dorazy příjemně strmé. Opět, stejně jako u ostatních verzí modelu 208, zakrývá věnec většině řidičů výhled na spodní část přístrojového panelu.

V základní výbavě najdeme sedmnáctipalcová hliníková kola, zadní parkovací asistent, hliníkové pedály, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo rádio s barevným dotykovým displejem. Metalíza vyjde na 11 tisíc, vyhřívání předních sedadel na 8 tisíc a třeba za navigaci s Bluetooth a CD přehrávačem připlatíte jen 12 tisíc Kč.

Jízda: lepší, než jsme čekali

U Peugeotu naštěstí nepodlehli mámení a GTi je k dostání s poctivým šestistupňovým manuálem. Ten nabízí krátké a dobře vymezené dráhy plus hliníkovou hlavici řadicí páky. Díky dobře tvarovaným sedadlům a neklouzavé látce ani v ostrých zatáčkách po interiéru „necestujete“, přesto by se spolujezdci stropní madlo hodilo.

TEST Peugeot 208 1,6 e-HDI – Jednoduše lepší!

Na rozdíl od původní 205 GTi je 208 GTi naladěno neutrálně, přesto zde jistý odkaz na divoké odsazování zádě při ubrání plynu v zatáčce najdeme. Zadek auta lze na brzdách hezky čitelně nasměrovat do požadovaného směru, při rychlých průjezdech zatáčkami pak o pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) odvádí perfektní práci a auto drží poslušně zvolenou stopu. Sportovně naladěný podvozek je přiměřeně tuhý, řekl bych na hranici použitelnosti i v českých podmínkách. Francouzský hot-hatch skvěle brzdí, přední kotouče mají 302 mm v průměru a ani sjezd z Col de Turini se na jejich výkonu znatelněji neprojevil.

Peugeot 208 GTi - srovnání s konkurenty
ZnačkaPeugeotFordMiniOpelRenaultVolkswagen
Model208 GTiFiesta STCooper SCorsa OPCClio R.S.Polo GTI
Motor1.6 THP1.6 EB1.6 Turbo1.6 Turbo1.6 TCe1.4 TSI
Převodovka6M6M6M6M6DS7DS
Zdvihový objem [cm3]159815961598159816181390
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]147/5800134/5700135/5500141/5850147/6000132/6200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]275/1700240/1600240/1600230/1950240/1750250/2000
Max. rychlost [km/h]230220228225230229
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,86,97,07,26,76,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,95,87,35,95,9
Cena [Kč]510.000,-459.150,-587.500,-525.900,-564.900,-419.900,-

Volant sice může vypadat jako z dětského koutku nákupního centra, nicméně svou práci odvádí perfektně: řízení je citlivé a nepřeposilované, bez mrtvé středové polohy. Přední kola, obutá do sedmnáctipalcových pneumatik o rozměru 205/45, si s dvěma stovkami koňských sil poradila dobře, mechanický samosvor zde ještě nutností není. Nedotáčivost auta je naprosto minimální. Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují pohodlné meziplyny) pustila řídící jednotka výstražné blikače a to ještě dlouho před hranicí zásahu ABS. Je třeba vypnout stabilizaci, která se opravdu zcela vypnout nechá, potom už můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné zběsilé blikání nepřijde.

Jednotlivé rychlostní stupně jsou poskládané blízko za sebou, což se pro horské radovánky skvěle hodí. Když však řadit nechcete, v podstatě nemusíte: agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích má příkladně plochou momentovou křivku a 275 N. m, dostupných už při 1.750 min-1. Výkon motoru plynule graduje, řidiči stačí kontrolovat, aby otáčky neklesly z ostrého pásma, začínajícího mezi třemi a čtyřmi tisíci. Zvuk pohonné jednotky sice není (mimo vysoké otáčky, kde se na poslední chvíli rozezní) kdovíjak libozvučný, decentně laděný výfuk však dopomáhá k celkově dobře vyladěnému, sportovnímu zvuku na palubě.

Peugeot se vrací na legendární Pikes Peak

Jak si stojí Peugeot 208 GTi oproti třeba nové Fiestě ST? Ford ze začátku působí ostřejším dojmem, ostatně i podvozek je pravděpodobně o něco tužší. Čím víc kilometrů jsem však v Peugeotu najel, tím větší sympatie jsem k němu choval – rozhodně nejde říci, že by jeden z nich byl výrazně lepší než ten druhý. Počkejme na klasický český test.

Při běžné jízdě zhruba stokilometrovou rychlostí lze počítat se spotřebou pod sedm litrů paliva, výjezd horským průsmykem znamenal odběr sedmnáct litrů Naturalu 95.

Vůz bude vyráběn ve francouzském Poissy, uvedení na náš trh je plánováno na konec jara. Ceny na českém trhu začínají na 510.000 Kč, podrobnější informace o základní výbavě najdete ve článku Peugeot 208 GTi: Francouzský Cooper S stojí 510.000 korun.

JAKE.AUTO.CZ Peugeot 208 – všechny testy a další články


Peugeot 208 GTi
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 208 GTi: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 







 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama