reklama


16.3. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy

 

Na perfektních francouzských okreskách jsme si při novinářské prezentaci vyzkoušeli, jak jezdí nová generace Fiesty ST.

Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS, tedy odborníci na slovo vzatí. Model se od standardních verzí liší jinými nárazníky (zadní s difuzorem), změněnými prahovými lištami a černou mřížkou v masce chladiče. K tomu se ještě přidává střešní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a sedmnáctipalcová litá kola s na míru upečenými pneumatikami Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 205/40. V interiéru se verze ST pozná podle sportovních sedadel Recaro, hliníkových pedálů nebo červeně prošívaného volantu a řadicí páky.

My jsme měli tu čest s verzí ST+, která má ještě automatickou klimatizaci nebo částečně kožená sedadla s vyhříváním. Nesmíme také zapomenout na barvy: vedle obvyklé palety máte k dispozici tři nové odstíny.

Sportovní verze malého hatchbacku má kratší a tužší pružiny (tužší je i zadní zkrutná příčka) a sedí o 15 mm blíže k asfaltu. Zajímavostí je zařízení zvané sound symposer, které zlepšuje zvuk motoru vnímaný posádkou. Na rozdíl od Focusu ST s elektronicky řízenou klapkou je zde celé zařízení plně mechanické, spoléhající pouze na speciálně laděnou membránu a zvukovod. A musím říct, že zvuk je to opravdu hezký. K tomu se však ještě dostaneme. Jedinou nevýhodou, vyplývající z jeho mechanické podstaty, tedy může být nemožnost vypnutí. Přiznám se, že při „německých“ dálničních rychlostech mi umělý zvuk v jinak solidně utlumeném autě po čase trochu vadil.

Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT - Nejsilnější FieSTa

Pokud jste se o Fiestu ST zajímali, nejspíše vám neuniklo, že na americkém trhu Ford uvádí nejvyšší výkon 147 kW. Sportovní modely značky jdou cestou globalizace, tak proč mají za oceánem vyšší výkon? Nejde o diskriminaci evropských zákazníků (tu si Ford schovává na Mondeo, které přijde na trh až příští rok), příčinou jsou rozdílné předpisy. Zatímco v USA může být oficiálně uváděn výkon i s overboostem, u nás ne. Takže i Fiesta ST koupená v Česku (za 460.000 Kč) má ve výsledku slušných 134 kW a 290 N.m.

Fiesta STatečná

Usednutí do sportovních sedadel Recaro provází, stejně jako u Focusu, lehký povzdech. Nejde o jejich tvar nebo boční vedení, obojí je naprosto perfektní. Jde o výšku jejich uchycení: i v nejnižší poloze sedím pořád trochu na autě a nikoliv v něm. Dobrou zprávou je, že po pár kilometrech si na to zvyknete.

 [310×460] Fiesta ST totiž skvěle navazuje na minulou Fiestu ST. Atmosférický motor, se všemi jeho klady a zápory, sice odnesl čas, nicméně stále je ST velmi příjemné auto na hraní. Podvozek je tuhý, nicméně na nerovnostech neodskakuje a mistrně naladěná zadní náprava se asfaltu drží jako klíště. Když už dojde na utíkání, jde o postupný a nezáludný proces. Ona celá Fiesta ST je nezáludné auto, které se chová tak, jak od ní chcete. Díky krátkému rozvoru je velmi hravá a mrštná, k čemuž patří třeba i drobné pohození zádě při ostrém brzdění. Zkrátka, pořád se něco děje, vy však víte proč. A ví to i ESP s „prostředním“ režimem, ve kterém vás nechá trochu divočit.

S Fordem v Brands Hatch: Shelby GT500 a tříválcový Caterham

Velkou zásluhu na tom má i řízení. Mezi dorazy měkkého, rudě vyšívaného volantu jsme naměřili jenom dvě a čtvrt otáčky (oficiálně 2,32), takže ani ve velmi utažených zatáčkách nebylo nutné přehmatávat. Přední kola reagují i na malé pohyby kolem středové polohy, projev posilovače je sportovně tužší. Mezi hot-hatchi s plně elektrickým posilovačem je Fiesta na špici. Podobně výborné je řazení. Šestistupňový manuál má krátké dráhy a páka se v kulise pohybuje bez náznaku drhnutí a s pouze malou gumovostí. Každopádně, díky za něj! Cpát do hot-hatche povinně automat je skoro zločin, protože tahle auta se přece kupují proto, aby se člověk vyblbnul a něco se třeba i naučil. Že budete na Severní smyčce (kde se auto mimochodem ladilo) s manuálem o trochu pomalejší vem čert.

Na výjezdech ze zatáček se elektronická napodobenina mechanického diferenciálu se zvýšenou svorností (eTVC ) snažila seč mohla, aby přenesla všech 240 N.m (resp. 290 N.m) na asfalt. Dokud nebyl poloměr utažený příliš (tedy na pomalejší dvojku), fungovalo to hezky: cítil jsem, jak systém pracuje a efektivně bojuje proti protáčení odlehčeného kola. Vše má ale své limity, opravdu utažená zatáčka a ostrý výjezd už elektronice hlavu zamotal.

 [600×349]

Při sportování jsou velmi důležité brzdy a u Fordu to samozřejmě vědí. Fiesta ST má jako jediná z řady zadní kotoučové brzdy, ty přední jsou pak o 19 mm větší a destičky mají kvalitnější směs. Jak jsme vyzkoušeli při dlouhých sjezdech, fungují opravdu dobře, znatelnější únava přichází až po několika desítkách kilometrů.

Za zmínku stojí i fenomenální grip. Fiesta ST je schopna ustát velmi vysoké boční přetížení, a když už přijde nedotáčivost, děje se tak velmi čitelně. Nutno dodat, že díky skvělému použitému asfaltu na francouzských okreskách se nedotáčivost znatelněji přihlásila jenom v rychle najetých ostrých zatáčkách.

Na konec jsem si nechal motor. Dvoulitrový čtyřválec s atmosférickým plněním se k minulému ST hodil naprosto báječně; lehoučké auto vysoký točivý moment nepotřebuje a jízda s ním byla opravdu precizní. I nová generace Fiesty ST je lehoučká, má pohotovostní hmotnost 1163 kg, pod kapotou jí však pracuje přeplňovaná šestnáctistovka. Moderní EcoBoost má znatelně vyšší výkon (134 vs. 110 kW) i točivý moment (240 vs. 190 N.m), nicméně jeho projev je o něco tupější a ve vysokých otáčkách plošší. Jízdní dynamika je naprosto famózní, na stovku vystřelí o sekundu a půl rychleji (6,9 s), přičemž v případě pružného zrychlení bude rozdíl ještě drtivější.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Agregát má dostatek síly už od dvou tisíc otáček, maximum točivého momentu je doslova placka: 240 N.m je k dispozici mezi 1.600 a 5.000 otáčkami! Výkon 134 kW vrcholí při 5.700 min-1, nicméně až tak vysoko nemá cenu motor hnát. Ideální pracovní pásmo, když se jede pila, leží mezi čtyřmi a pěti a půl tisíci. Ve čtyřech tisících se motor znatelně nadechne (změní i zvuk) a hezky „tahá“. Jak se ale na otáčkoměru blíží šestka, je jeho projev stále méně a méně přesvědčivý, takže je lépe s řazením neváhat. Když na to však přijde, zastaví vás elektronika v rozletu až při 6.500 min-1.

 [600×403]

Reakce na sešlápnutí plynu není okamžitá, turbu i ve vysokých otáčkách chvíli trvá, než zmobilizuje síly. Zato je vytočený motor až nepochopitelně tichý, když třeba v pěti tisících sundáte nohu z plynu. Brzdit motorem se však kvůli nucenému scavengingu moc nedá, díky stálému proudu přes motor má však turbodmychadlo rychlejší reakci při opětovném přidání plynu. Spotřeba se ani při využívání potenciálu motoru na maximum nevyšplhala nad třináct litrů, pohodička na dálnici v rámci rychlostních limitů znamenala lehce nad sedm litrů naturalu.

Mimochodem, šéfinženýr projektu při večeři povídal něco o tom, že si Ford nechává možná až příliš velkou „bezpečnou zónu“ při stanovování výkonu motorů. I v případě Fiesty tak platí, že bychom se mohli dočkat nějaké té ostřejší limitované edice.

Závěr

Co nám řeklo zhruba 150 kilometrů za volantem Fiesty ST? Především to, že jde o dobře postavené auto, schopné nabídnout pěkné svezení i náročnějším zákazníkům. Nejde o žádné ořezávátko, ale plně vyzbrojenou stíhačku na zatáčkovité okresky, tam bude mít problém „uviset“ Fiestu ST i leckterý mnohem silnější automobil.

Otázkou zůstává naladění podvozku, které se zdálo být méně kompromisní než v případě Focusu ST. Jak bude fungovat u nás si netroufám hodnotit, občasnou francouzskou nerovnost sice auto zvládalo bez problémů nebo dokonce odskoků, nicméně v naší kotlině čeká na tlumiče Fiesty ST opravdové peklo.

 [600×453]

JAKE.auto.cz: vše o Fordu Fiesta


Ford Fiesta ST
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama