16.3. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy

 

Na perfektních francouzských okreskách jsme si při novinářské prezentaci vyzkoušeli, jak jezdí nová generace Fiesty ST.

Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS, tedy odborníci na slovo vzatí. Model se od standardních verzí liší jinými nárazníky (zadní s difuzorem), změněnými prahovými lištami a černou mřížkou v masce chladiče. K tomu se ještě přidává střešní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a sedmnáctipalcová litá kola s na míru upečenými pneumatikami Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 205/40. V interiéru se verze ST pozná podle sportovních sedadel Recaro, hliníkových pedálů nebo červeně prošívaného volantu a řadicí páky.

My jsme měli tu čest s verzí ST+, která má ještě automatickou klimatizaci nebo částečně kožená sedadla s vyhříváním. Nesmíme také zapomenout na barvy: vedle obvyklé palety máte k dispozici tři nové odstíny.

Sportovní verze malého hatchbacku má kratší a tužší pružiny (tužší je i zadní zkrutná příčka) a sedí o 15 mm blíže k asfaltu. Zajímavostí je zařízení zvané sound symposer, které zlepšuje zvuk motoru vnímaný posádkou. Na rozdíl od Focusu ST s elektronicky řízenou klapkou je zde celé zařízení plně mechanické, spoléhající pouze na speciálně laděnou membránu a zvukovod. A musím říct, že zvuk je to opravdu hezký. K tomu se však ještě dostaneme. Jedinou nevýhodou, vyplývající z jeho mechanické podstaty, tedy může být nemožnost vypnutí. Přiznám se, že při „německých“ dálničních rychlostech mi umělý zvuk v jinak solidně utlumeném autě po čase trochu vadil.

Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT - Nejsilnější FieSTa

Pokud jste se o Fiestu ST zajímali, nejspíše vám neuniklo, že na americkém trhu Ford uvádí nejvyšší výkon 147 kW. Sportovní modely značky jdou cestou globalizace, tak proč mají za oceánem vyšší výkon? Nejde o diskriminaci evropských zákazníků (tu si Ford schovává na Mondeo, které přijde na trh až příští rok), příčinou jsou rozdílné předpisy. Zatímco v USA může být oficiálně uváděn výkon i s overboostem, u nás ne. Takže i Fiesta ST koupená v Česku (za 460.000 Kč) má ve výsledku slušných 134 kW a 290 N.m.

Fiesta STatečná

Usednutí do sportovních sedadel Recaro provází, stejně jako u Focusu, lehký povzdech. Nejde o jejich tvar nebo boční vedení, obojí je naprosto perfektní. Jde o výšku jejich uchycení: i v nejnižší poloze sedím pořád trochu na autě a nikoliv v něm. Dobrou zprávou je, že po pár kilometrech si na to zvyknete.

 [310×460] Fiesta ST totiž skvěle navazuje na minulou Fiestu ST. Atmosférický motor, se všemi jeho klady a zápory, sice odnesl čas, nicméně stále je ST velmi příjemné auto na hraní. Podvozek je tuhý, nicméně na nerovnostech neodskakuje a mistrně naladěná zadní náprava se asfaltu drží jako klíště. Když už dojde na utíkání, jde o postupný a nezáludný proces. Ona celá Fiesta ST je nezáludné auto, které se chová tak, jak od ní chcete. Díky krátkému rozvoru je velmi hravá a mrštná, k čemuž patří třeba i drobné pohození zádě při ostrém brzdění. Zkrátka, pořád se něco děje, vy však víte proč. A ví to i ESP s „prostředním“ režimem, ve kterém vás nechá trochu divočit.

S Fordem v Brands Hatch: Shelby GT500 a tříválcový Caterham

Velkou zásluhu na tom má i řízení. Mezi dorazy měkkého, rudě vyšívaného volantu jsme naměřili jenom dvě a čtvrt otáčky (oficiálně 2,32), takže ani ve velmi utažených zatáčkách nebylo nutné přehmatávat. Přední kola reagují i na malé pohyby kolem středové polohy, projev posilovače je sportovně tužší. Mezi hot-hatchi s plně elektrickým posilovačem je Fiesta na špici. Podobně výborné je řazení. Šestistupňový manuál má krátké dráhy a páka se v kulise pohybuje bez náznaku drhnutí a s pouze malou gumovostí. Každopádně, díky za něj! Cpát do hot-hatche povinně automat je skoro zločin, protože tahle auta se přece kupují proto, aby se člověk vyblbnul a něco se třeba i naučil. Že budete na Severní smyčce (kde se auto mimochodem ladilo) s manuálem o trochu pomalejší vem čert.

Na výjezdech ze zatáček se elektronická napodobenina mechanického diferenciálu se zvýšenou svorností (eTVC ) snažila seč mohla, aby přenesla všech 240 N.m (resp. 290 N.m) na asfalt. Dokud nebyl poloměr utažený příliš (tedy na pomalejší dvojku), fungovalo to hezky: cítil jsem, jak systém pracuje a efektivně bojuje proti protáčení odlehčeného kola. Vše má ale své limity, opravdu utažená zatáčka a ostrý výjezd už elektronice hlavu zamotal.

 [600×349]

Při sportování jsou velmi důležité brzdy a u Fordu to samozřejmě vědí. Fiesta ST má jako jediná z řady zadní kotoučové brzdy, ty přední jsou pak o 19 mm větší a destičky mají kvalitnější směs. Jak jsme vyzkoušeli při dlouhých sjezdech, fungují opravdu dobře, znatelnější únava přichází až po několika desítkách kilometrů.

Za zmínku stojí i fenomenální grip. Fiesta ST je schopna ustát velmi vysoké boční přetížení, a když už přijde nedotáčivost, děje se tak velmi čitelně. Nutno dodat, že díky skvělému použitému asfaltu na francouzských okreskách se nedotáčivost znatelněji přihlásila jenom v rychle najetých ostrých zatáčkách.

Na konec jsem si nechal motor. Dvoulitrový čtyřválec s atmosférickým plněním se k minulému ST hodil naprosto báječně; lehoučké auto vysoký točivý moment nepotřebuje a jízda s ním byla opravdu precizní. I nová generace Fiesty ST je lehoučká, má pohotovostní hmotnost 1163 kg, pod kapotou jí však pracuje přeplňovaná šestnáctistovka. Moderní EcoBoost má znatelně vyšší výkon (134 vs. 110 kW) i točivý moment (240 vs. 190 N.m), nicméně jeho projev je o něco tupější a ve vysokých otáčkách plošší. Jízdní dynamika je naprosto famózní, na stovku vystřelí o sekundu a půl rychleji (6,9 s), přičemž v případě pružného zrychlení bude rozdíl ještě drtivější.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Agregát má dostatek síly už od dvou tisíc otáček, maximum točivého momentu je doslova placka: 240 N.m je k dispozici mezi 1.600 a 5.000 otáčkami! Výkon 134 kW vrcholí při 5.700 min-1, nicméně až tak vysoko nemá cenu motor hnát. Ideální pracovní pásmo, když se jede pila, leží mezi čtyřmi a pěti a půl tisíci. Ve čtyřech tisících se motor znatelně nadechne (změní i zvuk) a hezky „tahá“. Jak se ale na otáčkoměru blíží šestka, je jeho projev stále méně a méně přesvědčivý, takže je lépe s řazením neváhat. Když na to však přijde, zastaví vás elektronika v rozletu až při 6.500 min-1.

 [600×403]

Reakce na sešlápnutí plynu není okamžitá, turbu i ve vysokých otáčkách chvíli trvá, než zmobilizuje síly. Zato je vytočený motor až nepochopitelně tichý, když třeba v pěti tisících sundáte nohu z plynu. Brzdit motorem se však kvůli nucenému scavengingu moc nedá, díky stálému proudu přes motor má však turbodmychadlo rychlejší reakci při opětovném přidání plynu. Spotřeba se ani při využívání potenciálu motoru na maximum nevyšplhala nad třináct litrů, pohodička na dálnici v rámci rychlostních limitů znamenala lehce nad sedm litrů naturalu.

Mimochodem, šéfinženýr projektu při večeři povídal něco o tom, že si Ford nechává možná až příliš velkou „bezpečnou zónu“ při stanovování výkonu motorů. I v případě Fiesty tak platí, že bychom se mohli dočkat nějaké té ostřejší limitované edice.

Závěr

Co nám řeklo zhruba 150 kilometrů za volantem Fiesty ST? Především to, že jde o dobře postavené auto, schopné nabídnout pěkné svezení i náročnějším zákazníkům. Nejde o žádné ořezávátko, ale plně vyzbrojenou stíhačku na zatáčkovité okresky, tam bude mít problém „uviset“ Fiestu ST i leckterý mnohem silnější automobil.

Otázkou zůstává naladění podvozku, které se zdálo být méně kompromisní než v případě Focusu ST. Jak bude fungovat u nás si netroufám hodnotit, občasnou francouzskou nerovnost sice auto zvládalo bez problémů nebo dokonce odskoků, nicméně v naší kotlině čeká na tlumiče Fiesty ST opravdové peklo.

 [600×453]

JAKE.auto.cz: vše o Fordu Fiesta


Ford Fiesta ST
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…