
Podvod s emisemi: Kterých modelů Škoda se týká?
V tuto chvíli není jasné, zda se kauza vztahuje na opravdu všechny vyrobené automobily s těmito motory. VW Group totiž teprve zjišťuje, kde se automobily se speciálně upraveným softwarem prodaly.
I majitelé Škodovek tak zatím musejí počkat na řešení problému. Nejpravděpodobnějším scénářem je svolání vozů do servisů, kde jim bude přehrána řídicí jednotka motoru. Koncern nicméně stále zdůrazňuje, že u naprosté většiny motorů se podvodný software při běžné jízdě žádným způsobem neprojeví.
Volkswagen již přiznal, že podvodný software nalezený v modelech prodávaných v USA byl nainstalován i ve vozech nabízených mimo Ameriku. Tyto vozy přitom neprodával jen Volkswagen, ale i další značky koncernu VW Group, včetně Škody. Zjišťovali jsme, v jakých modelech mladoboleslavské značky se tyto motory objevovaly.
Z oficiálního prohlášení vyplývá, že se skandál týká 11 milionů automobilů poháněných naftovými agregáty EA189. Jmenovitě se jedná o čtyřválce prodávané s obchodním označením 1.6 TDI a 2.0 TDI mezi lety 2009 až 2015. Jsou to ty motory, které v Evropě splňují emisní normu Euro 5. Rodina EA189 zahrnuje i tříválec 1.2 TDI, ten se však v USA neprodával, tudíž by objevený software používat neměl.
Jmenované motory nejsou známé jen z modelů Volkswagen, ale také z aut nabízených Audi, Seatem a Škodou. V případě mladoboleslavské automobilky je používaly všechny modely, kromě minivozu Citigo.
U Octavie agregáty EA189 z české nabídky zmizely již v roce 2013 – po nástupu třetí generace tohoto modelu, která je kvůli platformě MQB nahradila modernějšími jednotkami EA288. Také Fabia a Superb se jich zbavily po mezigenerační výměně – po nástupu třetích generací v roce 2014, respektive 2015.
V modelech Yeti a Roomster turbodiesely EA189 setrvaly až do letošního roku. Zatímco Roomster (a užitkový Praktik) s nimi vydržel až do konce své výroby, Yeti je kvůli přísnější emisní normě Euro 6 nahradil v průběhu letoška, jak jinak než již zmíněnými motory novější generace EA288.
Modely Škoda s motory EA189 | ||||
Model | Motor | Interní kód | Výkon | Roky výroby |
Fabia II | 1.6 TDI CR | CAYA | 55 | 2010-2014 |
Fabia II | 1.6 TDI CR | CAYB | 66 | 2010-2014 |
Fabia II | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2010-2014 |
Octavia II | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2009-2013 |
Octavia II | 2.0 TDI CR | CFHF | 81 | 2011-2013 |
Octavia II | 2.0 TDI CR | CFHC | 103 | 2010-2013 |
Octavia II | 2.0 TDI CR | CEGA | 125 | 2008-2013 |
Rapid | 1.6 TDI CR | CAYB | 66 | 2013-2015 |
Rapid | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2012-2015 |
Roomster | 1.6 TDI CR | CAYB | 66 | 2010-2015 |
Roomster | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2010-2015 |
Superb II | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2010-2015 |
Superb II | 2.0 TDI CR | CFHC | 103 | 2010-2015 |
Superb II | 2.0 TDI CR | CFJA | 125 | 2010-2015 |
Yeti | 1.6 TDI CR | CAYC | 77 | 2010-2015 |
Yeti | 2.0 TDI CR | CFHA/CFHF | 81 | 2009-2015 |
Yeti | 2.0 TDI CR | CFHC | 103 | 2009-2015 |
Yeti | 2.0 TDI CR | CFJA | 125 | 2013-2015 |