Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Podvod s emisemi: Kterých modelů Škoda se týká?

Podvod s emisemi: Kterých modelů Škoda se týká? Zdroj: acz

Podvod s emisemi: Kterých modelů Škoda se týká?

Turbodiesely generace EA189 v minulosti používaly všechny modely Škoda, kromě nejmenšího Citigo. Jak poznat, jestli se problémová jednotka týká i vás?

V tuto chvíli není jasné, zda se kauza vztahuje na opravdu všechny vyrobené automobily s těmito motory. VW Group totiž teprve zjišťuje, kde se automobily se speciálně upraveným softwarem prodaly.

I majitelé Škodovek tak zatím musejí počkat na řešení problému. Nejpravděpodobnějším scénářem je svolání vozů do servisů, kde jim bude přehrána řídicí jednotka motoru. Koncern nicméně stále zdůrazňuje, že u naprosté většiny motorů se podvodný software při běžné jízdě žádným způsobem neprojeví.

Volkswagen již přiznal, že podvodný software nalezený v modelech prodávaných v USA byl nainstalován i ve vozech nabízených mimo Ameriku. Tyto vozy přitom neprodával jen Volkswagen, ale i další značky koncernu VW Group, včetně Škody. Zjišťovali jsme, v jakých modelech mladoboleslavské značky se tyto motory objevovaly.

Z oficiálního prohlášení vyplývá, že se skandál týká 11 milionů automobilů poháněných naftovými agregáty EA189. Jmenovitě se jedná o čtyřválce prodávané s obchodním označením 1.6 TDI a 2.0 TDI mezi lety 2009 až 2015. Jsou to ty motory, které v Evropě splňují emisní normu Euro 5. Rodina EA189 zahrnuje i tříválec 1.2 TDI, ten se však v USA neprodával, tudíž by objevený software používat neměl.

Jmenované motory nejsou známé jen z modelů Volkswagen, ale také z aut nabízených Audi, Seatem a Škodou. V případě mladoboleslavské automobilky je používaly všechny modely, kromě minivozu Citigo.

U Octavie agregáty EA189 z české nabídky zmizely již v roce 2013 – po nástupu třetí generace tohoto modelu, která je kvůli platformě MQB nahradila modernějšími jednotkami EA288. Také Fabia a Superb se jich zbavily po mezigenerační výměně – po nástupu třetích generací v roce 2014, respektive 2015.

V modelech Yeti a Roomster turbodiesely EA189 setrvaly až do letošního roku. Zatímco Roomster (a užitkový Praktik) s nimi vydržel až do konce své výroby, Yeti je kvůli přísnější emisní normě Euro 6 nahradil v průběhu letoška, jak jinak než již zmíněnými motory novější generace EA288.

Modely Škoda s motory EA189
ModelMotorInterní kódVýkonRoky výroby
Fabia II1.6 TDI CRCAYA552010-2014
Fabia II1.6 TDI CRCAYB662010-2014
Fabia II1.6 TDI CRCAYC772010-2014
Octavia II1.6 TDI CRCAYC772009-2013
Octavia II2.0 TDI CRCFHF812011-2013
Octavia II2.0 TDI CRCFHC1032010-2013
Octavia II2.0 TDI CRCEGA1252008-2013
Rapid1.6 TDI CRCAYB662013-2015
Rapid1.6 TDI CRCAYC772012-2015
Roomster1.6 TDI CRCAYB662010-2015
Roomster1.6 TDI CRCAYC772010-2015
Superb II1.6 TDI CRCAYC772010-2015
Superb II2.0 TDI CRCFHC1032010-2015
Superb II2.0 TDI CRCFJA1252010-2015
Yeti1.6 TDI CRCAYC772010-2015
Yeti2.0 TDI CRCFHA/CFHF812009-2015
Yeti2.0 TDI CRCFHC1032009-2015
Yeti2.0 TDI CRCFJA1252013-2015