10.12. 2017 Martin Frei

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Volkswagen teď často mluví o elektromobilech. Na nejbližší léta ale potřebuje zlepšovat i konvenční techniku. Chystané novinky jsme vyzkoušeli v testovacím středisku u Wolfsburku.

Evropská unie vytrvale a stále rychleji utahuje šrouby emisních předpisů. V příštích několika letech nás kvůli jejich splnění čeká řada technických novinek, jejichž vývoji se musejí věnovat všichni výrobci bez rozdílu. Většina z nich zatím drží všechno pod pokličkou. S kůží na trh chtějí vyrazit až na jaře či v létě příštího roku, aby do září stihli přechod na emisní normu Euro 6c. Minulý týden se ticho prolomilo a jako první pootevřela svou kuchyň značka, od které bychom to čekali vůbec nejméně. Volkswagen totiž poslední dva roky tak umanutě mluví o elektromobilech, až to někdy vypadá, že zapomněl na lidi, kteří potřebují jezdit autem. O to víc nás potěšilo pozvání do testovacího střediska v Ehře u Wolfsburku, kde jsme dostali exkluzivní příležitost vyzkoušet novinky vonící benzinem i naftou. A probrat je přímo s lidmi, kteří na nich pracují.

Nafta nepatří do kamen

Odpovídá Markus Köhne, manažer aplikací vznětových motorů

Jaké bude v nejbližších letech postavení dieselu v osobních autech?

V autech menších než golf jeho význam klesne, zejména kvůli komplexnější a dražší technologii čištění exhalací. Pro manažerské sedany a velká SUV je však stále nepostradatelný. Jeho vysoká účinnost je aktuálně jediným klíčem ke splnění limitů skleníkových emisí.

AdBlue už dnes v autech máme. Co dražšího nás u dieselu čeká?

Katalyzátory SCR jsou účinné, ale vždy jen v určitém rozsahu. První překážkou je fáze po studeném startu, než se systém SCR zahřeje a začne správně pracovat. Proto musí být přítomen i záchytný katalyzátor LNT. Druhou oblastí je rychlá jízda po dálnici, kde základní sestava SCR umístěná hned za motorem nestihne zpracovat celý objem spalin. Pod podlahu vozu musíme umístit ještě druhý, větší katalyzátor s dalším vstřikovačem AdBlue. Samozřejmě se snažíme snížit i surové emise motoru, jimž pomůže další zvýšení vstřikovacího tlaku.

Uvidíme také dieselový hybrid?

Vznětový motor nebude doménou malých aut do města. Proto ekonomicky nedává smysl montovat ho do plug-in hybridu, který ujede na elektřinu 50 km. Využijeme ale mikrohybridní sestavu s rekuperací brzdné energie a baterií na 48 V. Z ní můžeme napájet elektrický kompresor přeplňování. Přestože má výkon jen kolem 7 kW, významně pomůže zlepšit řízení motoru i emise.

 [600×453]

Čistý vítr v plachtách

Jak může přeplňování elektrickým kompresorem zlepšit emise? Snadno – je totiž velmi rychlé. Dnešní diesely s velkým turbem trpí dlouhou prodlevou, kdy dmychadlo ještě nenatlačí do válců dost vzduchu, ale my přitom potřebujeme pálit víc nafty. Výsledkem je bohatá směs a špinavé emise. Přísnější měření emisí tomu od příštího roku vystaví stopku, protože se v něm daleko častěji zrychluje. Elektrický kompresor dodá velké množství vzduchu ihned, takže auto vyrazí pohotově a zároveň čistěji.

U BMW pokračuje doba turbová. Přichází biturbo tříválec

Vyzkoušet jsme to mohli v unikátním prototypu. Do bílého touaregu technici zabudovali agregát připravovaný pro příští generaci. Dvoulitrovému čtyřválci s velkým turbem sekunduje právě elektrický kompresor. V demonstračním autě jde dokonce tlačítkem vypnout, takže můžeme porovnat zrychlení s ním i bez něj. Teprve ve vypnutém stavu s naprosto mrtvým spodkem doceníme, jak významně pomáhá pouhých 7 kW kompresoru – s rychlým vzduchem ve válcích se těžký touareg rozjíždí hned a plynule. Po dlouhé době tak přichází ekologická novinka, která zlepší i dynamiku a pocit z jízdy. A nebude výsadou příštího touaregu – elektrický kompresor dostanou všechny dieselové dvoulitry s výkonem nad 110 kW.

 [600×565]

Stop-start už nestačí

Autům vyrobeným od září 2018 se budou emise měřit v cyklu WLTP, který obsahuje daleko víc zrychlení a zpomalení než dnešní metodika NEDC. K vykázání příznivé spotřeby už nebude stačit vypínat motor při zastavení na křižovatce. V mildhybridní sestavě, kterou Volkswagen označuje mHEV, spalování utichne, jakmile za jízdy sundáme nohu z plynu. Tedy jako v hybridní Toyotě Prius. Aby přitom fungovaly brzdy a klimatizace, získají elektrická čerpadla. Proto vůz dostane výkonnější generátor a pomocnou baterii umístěnou pod sedadlem řidiče. Tento systém je už připravený pro Golf 1.5 TSI a uvedený bude příští rok. V další fázi do roku 2020, kdy se zpřísní limity na spotřebu paliva, přibude systém mHEV Plus se sítí posílenou na 48 V a elektromotorem 15 až 25 kW, který pomůže při každém rozjezdu. Jednou z variant je umístění elektromotoru dozadu, kde může částečně suplovat čtyřkolku.

 [600×453]

Filtr je jednodušší, ale…

Zavedení filtrů je dobrá zpráva pro naše zdraví, jelikož saze nosí rakovinu. Jednodušší vypalování sazí zase potěší uživatele auta. Konstruktéři ale mají s realizací dobrého nápadu pěknou honičku. Přebytek kyslíku, který je potřeba k regeneraci, vadí třícestnému katalyzátoru, do něhož je filtr včleněn. Během vypalování tedy nemůže svou funkci plnit. I benzinovým autům proto přibude pod podlahou další bandaska: malý dodatečný katalyzátor, který pochytá škodliviny vzniklé při regeneraci.

 [600×313]

Plyn už (skoro) bez benzinu

Kromě malých motorů se vstřikováním MPI se už bez výfukového filtru obejde jen pohon na zemní plyn. Ovšem s důležitou podmínkou: přídavná nádrž benzinu se musí zmenšit na 15 litrů. Pak se podle předpisů považuje za nouzovou a vozidlo se při homologaci testuje pouze na plyn. Při jeho spalování nevznikají žádné saze (plyn se ve válci neodpařuje) a filtr není potřeba. Golf 1.5 TGI i jeho sourozenci od Škody a Seatu proto dostanou novou sadu nádrží 21 kg plynu (dosud 15 kg), takže reálný dojezd na CNG se prodlouží z necelých 400 na 550 km.

 [600×453]

Benzin vždy s filtrem

Odpovídá vedoucí vývoje zážehových motorů Lars Hentschel.

Motoristé si pamatují pionýrské doby filtrů na dieselech a obávají se potíží s regeneracemi. Čím je uklidníte?

Jednak tím, že jsme o patnáct let zkušenější a umíme lépe předvídat situace, do kterých se systém může dostat třeba při častých krátkých jízdách zastudena. Ale co je nejdůležitější, regenerace filtru zážehového motoru probíhají úplně jinak.

V čem je rozdíl?

Teplota spalin zážehového motoru je trvale o 80 až 100 °C vyšší než u dieselu, navíc sazí je při stejném objemu daleko méně. Do výfuku proto není třeba dopravovat nespálené palivo. Stačí chvilkově ochudit směs, čímž dále stoupne teplota i obsah kyslíku ve výfuku. Pak se saze samy vznítí – jako když foukáte do ohně.

Dostanou výfukový filtr všechny zážehové motory?

Všechny s přímým vstřikováním, tedy veškerá TSI. Je to podmínka splnění normy Euro 6c, která začne platit v září 2018.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny

Světová konference o klimatu COP24 v polských Katovicích…

Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů

Katarská státní společnost Qatar Petroleum oznámila podle…

Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky

Německá vláda se po dlouhých debatách shodla na návrhu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pohonné jednotky VW pro nejbližší…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 





 
K-Speed K-Storm: Slavná Honda Super Cub ve stylu café raceru

K-Speed K-Storm: Slavná Honda Super Cub ve stylu café raceru

Dnes 17:00

Thajští K-Speed složili bronzovo-černou poctu Super Cubu od Hondy. Co na tom, že základ techniky se nezměnil? Jakou krasavici lze udělat z obyčejného, byť ikonického stroje, to až bere dech...




Blesk.cz

Střelba na Hájích: Muž měl po hádce postřelit partnerku, pak otočit zbraň proti sobě

Střelba na Hájích: Muž měl po hádce postřelit…

Ulice Loosova na pražských Hájích obehnána policejní páskou. Policisté na místě podle informací Blesku…

V ohnivém pekle uhořely desítky zvířat. Lidé se skládají zoo na pomoc

V ohnivém pekle uhořely desítky zvířat. Lidé se…

Požár v sobotu zpustošil zoologickou zahradu v anglickém Chesteru uhynulo několik zvířat. Před plameny se…

 

iSport.cz

Strachová poprvé na lyžích: Skončila jsem v pravý čas. Nechybí mi to!

Strachová poprvé na lyžích: Skončila jsem v pravý…

Ladně upalovala dolů, malovala střední oblouky. Dlouhou sjezdovku dala na jeden zátah, zastavila se až u…

Česko - Švédsko 2:3. Hořký konec na turnaji. Národní tým ztratil vedení

Česko - Švédsko 2:3. Hořký konec na turnaji. Národní…

Byli blízko vítězné tečce na ruském turnaji, nakonec ale smutní z těsné prohry. Čeští hokejisté prohráli v…

 

Reflex.cz

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se na místo činu

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se…

Psal se rok 1898. V hostinci u Valšů na rohu Betlémské a Poštovské ulice (dnes Karoliny Světlé) panovala…

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese útulností je zdraví vysoce nebezpečná

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese…

Dánské slovo hygge je do jiných jazyků těžko přeložitelné. V češtině má asi nejblíže ke slovu „útulný“. Dánové…