10.12. 2017 Martin Frei

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Volkswagen teď často mluví o elektromobilech. Na nejbližší léta ale potřebuje zlepšovat i konvenční techniku. Chystané novinky jsme vyzkoušeli v testovacím středisku u Wolfsburku.

Evropská unie vytrvale a stále rychleji utahuje šrouby emisních předpisů. V příštích několika letech nás kvůli jejich splnění čeká řada technických novinek, jejichž vývoji se musejí věnovat všichni výrobci bez rozdílu. Většina z nich zatím drží všechno pod pokličkou. S kůží na trh chtějí vyrazit až na jaře či v létě příštího roku, aby do září stihli přechod na emisní normu Euro 6c. Minulý týden se ticho prolomilo a jako první pootevřela svou kuchyň značka, od které bychom to čekali vůbec nejméně. Volkswagen totiž poslední dva roky tak umanutě mluví o elektromobilech, až to někdy vypadá, že zapomněl na lidi, kteří potřebují jezdit autem. O to víc nás potěšilo pozvání do testovacího střediska v Ehře u Wolfsburku, kde jsme dostali exkluzivní příležitost vyzkoušet novinky vonící benzinem i naftou. A probrat je přímo s lidmi, kteří na nich pracují.

Nafta nepatří do kamen

Odpovídá Markus Köhne, manažer aplikací vznětových motorů

Jaké bude v nejbližších letech postavení dieselu v osobních autech?

V autech menších než golf jeho význam klesne, zejména kvůli komplexnější a dražší technologii čištění exhalací. Pro manažerské sedany a velká SUV je však stále nepostradatelný. Jeho vysoká účinnost je aktuálně jediným klíčem ke splnění limitů skleníkových emisí.

AdBlue už dnes v autech máme. Co dražšího nás u dieselu čeká?

Katalyzátory SCR jsou účinné, ale vždy jen v určitém rozsahu. První překážkou je fáze po studeném startu, než se systém SCR zahřeje a začne správně pracovat. Proto musí být přítomen i záchytný katalyzátor LNT. Druhou oblastí je rychlá jízda po dálnici, kde základní sestava SCR umístěná hned za motorem nestihne zpracovat celý objem spalin. Pod podlahu vozu musíme umístit ještě druhý, větší katalyzátor s dalším vstřikovačem AdBlue. Samozřejmě se snažíme snížit i surové emise motoru, jimž pomůže další zvýšení vstřikovacího tlaku.

Uvidíme také dieselový hybrid?

Vznětový motor nebude doménou malých aut do města. Proto ekonomicky nedává smysl montovat ho do plug-in hybridu, který ujede na elektřinu 50 km. Využijeme ale mikrohybridní sestavu s rekuperací brzdné energie a baterií na 48 V. Z ní můžeme napájet elektrický kompresor přeplňování. Přestože má výkon jen kolem 7 kW, významně pomůže zlepšit řízení motoru i emise.

 [600×453]

Čistý vítr v plachtách

Jak může přeplňování elektrickým kompresorem zlepšit emise? Snadno – je totiž velmi rychlé. Dnešní diesely s velkým turbem trpí dlouhou prodlevou, kdy dmychadlo ještě nenatlačí do válců dost vzduchu, ale my přitom potřebujeme pálit víc nafty. Výsledkem je bohatá směs a špinavé emise. Přísnější měření emisí tomu od příštího roku vystaví stopku, protože se v něm daleko častěji zrychluje. Elektrický kompresor dodá velké množství vzduchu ihned, takže auto vyrazí pohotově a zároveň čistěji.

U BMW pokračuje doba turbová. Přichází biturbo tříválec

Vyzkoušet jsme to mohli v unikátním prototypu. Do bílého touaregu technici zabudovali agregát připravovaný pro příští generaci. Dvoulitrovému čtyřválci s velkým turbem sekunduje právě elektrický kompresor. V demonstračním autě jde dokonce tlačítkem vypnout, takže můžeme porovnat zrychlení s ním i bez něj. Teprve ve vypnutém stavu s naprosto mrtvým spodkem doceníme, jak významně pomáhá pouhých 7 kW kompresoru – s rychlým vzduchem ve válcích se těžký touareg rozjíždí hned a plynule. Po dlouhé době tak přichází ekologická novinka, která zlepší i dynamiku a pocit z jízdy. A nebude výsadou příštího touaregu – elektrický kompresor dostanou všechny dieselové dvoulitry s výkonem nad 110 kW.

 [600×565]

Stop-start už nestačí

Autům vyrobeným od září 2018 se budou emise měřit v cyklu WLTP, který obsahuje daleko víc zrychlení a zpomalení než dnešní metodika NEDC. K vykázání příznivé spotřeby už nebude stačit vypínat motor při zastavení na křižovatce. V mildhybridní sestavě, kterou Volkswagen označuje mHEV, spalování utichne, jakmile za jízdy sundáme nohu z plynu. Tedy jako v hybridní Toyotě Prius. Aby přitom fungovaly brzdy a klimatizace, získají elektrická čerpadla. Proto vůz dostane výkonnější generátor a pomocnou baterii umístěnou pod sedadlem řidiče. Tento systém je už připravený pro Golf 1.5 TSI a uvedený bude příští rok. V další fázi do roku 2020, kdy se zpřísní limity na spotřebu paliva, přibude systém mHEV Plus se sítí posílenou na 48 V a elektromotorem 15 až 25 kW, který pomůže při každém rozjezdu. Jednou z variant je umístění elektromotoru dozadu, kde může částečně suplovat čtyřkolku.

 [600×453]

Filtr je jednodušší, ale…

Zavedení filtrů je dobrá zpráva pro naše zdraví, jelikož saze nosí rakovinu. Jednodušší vypalování sazí zase potěší uživatele auta. Konstruktéři ale mají s realizací dobrého nápadu pěknou honičku. Přebytek kyslíku, který je potřeba k regeneraci, vadí třícestnému katalyzátoru, do něhož je filtr včleněn. Během vypalování tedy nemůže svou funkci plnit. I benzinovým autům proto přibude pod podlahou další bandaska: malý dodatečný katalyzátor, který pochytá škodliviny vzniklé při regeneraci.

 [600×313]

Plyn už (skoro) bez benzinu

Kromě malých motorů se vstřikováním MPI se už bez výfukového filtru obejde jen pohon na zemní plyn. Ovšem s důležitou podmínkou: přídavná nádrž benzinu se musí zmenšit na 15 litrů. Pak se podle předpisů považuje za nouzovou a vozidlo se při homologaci testuje pouze na plyn. Při jeho spalování nevznikají žádné saze (plyn se ve válci neodpařuje) a filtr není potřeba. Golf 1.5 TGI i jeho sourozenci od Škody a Seatu proto dostanou novou sadu nádrží 21 kg plynu (dosud 15 kg), takže reálný dojezd na CNG se prodlouží z necelých 400 na 550 km.

 [600×453]

Benzin vždy s filtrem

Odpovídá vedoucí vývoje zážehových motorů Lars Hentschel.

Motoristé si pamatují pionýrské doby filtrů na dieselech a obávají se potíží s regeneracemi. Čím je uklidníte?

Jednak tím, že jsme o patnáct let zkušenější a umíme lépe předvídat situace, do kterých se systém může dostat třeba při častých krátkých jízdách zastudena. Ale co je nejdůležitější, regenerace filtru zážehového motoru probíhají úplně jinak.

V čem je rozdíl?

Teplota spalin zážehového motoru je trvale o 80 až 100 °C vyšší než u dieselu, navíc sazí je při stejném objemu daleko méně. Do výfuku proto není třeba dopravovat nespálené palivo. Stačí chvilkově ochudit směs, čímž dále stoupne teplota i obsah kyslíku ve výfuku. Pak se saze samy vznítí – jako když foukáte do ohně.

Dostanou výfukový filtr všechny zážehové motory?

Všechny s přímým vstřikováním, tedy veškerá TSI. Je to podmínka splnění normy Euro 6c, která začne platit v září 2018.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pohonné jednotky VW pro nejbližší…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína. Najdete zde více než tisíc vinných sklepů

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína.…

Těsně vedle maďarského městečka Hajós čeká na mlsné bonvivány více než tisícovka útulných vinných sklípků.…