Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polar, Valeria nebo Snowman. Připomeňte si, jak se mohly jmenovat nové Škodovky

David Bureš
Diskuze (6)
Fabia se nemusela jmenovat Fabia a i Kodiaq mohl nést jiné jméno. Pamatujete si, nad jakými názvy Škoda v minulosti uvažovala?

Pojmenovat nový model není pro automobilky vůbec snadná záležitost, proto někteří výrobci nadále raději volí číselné označení nebo alfanumerický název, jako tomu bylo v počátcích automobilismu. U nich hrozí menší rizika, že něco sprostého znamenají nebo že už někomu patří (i když spor o Q2 mezi Audi a Alfou dokazuje, že potíž může nastat i zde). Škoda ale od dob Favorita sází na slovní pojmenování, přičemž vždy se uvažovalo nad více možnostmi.

Zvolit správné jméno totiž není jen tak. Mělo by sedět ke značce i charakteru toho konkrétního modelu. Musí být libozvučné a hlavně nesmí znamenat něco vulgárního v nějakém jazyce. Ostatně Mazda Laputa znamenající ve španělštině prostitutka (respektive k***a) by mohla vyprávět...

Cesta k výslednému jménu je trnitá, přičemž vždy se rozhoduje nad více alternativami, jak chystaný vůz pojmenovat. Dokazuje to i příklad automobilky Škoda, jejíž modely se mohly jmenovat jinak, než jak se skutečně jmenují.

Nejnovějším takovým příkladem je Scala. O názvu nástupce Rapidu Spaceback se dlouhou dobu spekulovalo. Od doby, kdy bylo jasné, že se nový kompaktní hatchback nebude jmenovat Rapid, se řešilo, zda to nebude Spaceback, Popular, Spartak nebo třeba Felicia. Označení Spaceback měla automobilka registrované, jiné názvy by zase odkázaly na historické modely značky, což je u Škody časté řešení.

Právě databáze Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) dokazuje, nad jakými názvy pro své modely automobilka v minulosti uvažovala. Konkrétně v případě nástupce Rapidu se ukazuje, že se mohl jmenovat i Skala nebo Suedia, což jsou označení, registrovaná automobilkou v minulých měsících.

V době registrace označení pro model Karoq si automobilka zase nechala evidovat také jméno Anuq a Amiq, naznačující, že i tahle jména byla alternativami ke Karoqu. Nebo některý z výrazů firma teprve použije pro malé SUV vycházející z letošního konceptu Vision X? A nebo to bude třeba Airon, Iron a Aratan, které má Škoda registrované už od roku 2015?

Ono se i větší Kodiaq se nemusel jmenovat podle největšího medvěda hnědého. V souvislosti s až sedmimístným SUV se dlouho spekulovalo o užití názvů Polar nebo Snowman, které Škoda skutečně měla registrované. Tím by automobil nepochybně odkazoval na menšího Yetiho, Snowman se totiž dá přeložit nejen jako sněhulák, ale také jako „sněžný muž.“ Když se ale projevilo, že označení Yeti není na všech trzích oblíbené jako třeba v Česku, hledala automobilka označení jinde...

Pojďme ale dál do historie. V roce 2010 si automobilka před příchodem nejmenšího modelu Citigo nechala registrovat také označení Citico nebo Tauny, nad nimiž se zřejmě též uvažovalo. Později evidovaný Citifun byl zřejmě určen pro nějakou nikdy nerealizovanou verzi...

V době před příchodem Roomsteru si zase automobilka nechala ve stejné době vedle finálního označení registrovat také jména Raumstar, Kubig, Spacefun nebo Spaceliner, u nichž však není jasné, zda byly opravdu myšleny vážně. I když takový Spacefun by se nám k netradičně tvarovanému malému MPV též hodilo...

Fabia zase mohla podle databáze ochranných známek nést jméno Valeria, které si Škoda v té době také registrovala. V tomto ohledu je zajímavostí fakt, že jméno Fabia nemá žádné přímé vysvětlení, jen se dodnes říká, že se tehdejšímu vedení zkrátka líbilo. Musíme ale podotknout, že Škoda Valeria by také znělo dobře...

Jména nových Škodovek se ale řešila ještě před revolucí. Dobře známým příběhem je ten o Favoritu. Hatchback s designem od Bertone se měl jmenovat Laura, takový název byl vybrán v tehdejší soutěži Světa motorů. Veřejnost hojně podporovala i pojmenování Bella, Bertonetta nebo Optima. Automobilka se ale už mezitím rozhodla oživit označení meziválečného modelu Favorit.

„Z historického hlediska značka Škoda vždy používala na svých modelech čtyři jména. Rapid, Popular, Favorit a Superb, což byly zároveň názvy, které měla dlouhodobě licencované," řekl k tomu šéfkonstruktér Favoritu Petr Hrdlička. Rapid byl už tehdy používán na nástupci Garde, Popular se podle Hrdličky nelíbil Bertonemu, zatímco u Superbu se autoři báli toho, že se veřejnost názvu vysměje, a tak zbyl Favorit.

Na Lauru, odkazující na spoluzakladatele automobilky Václava Laurina, ale nakonec také došlo, toto pojmenování na indickém trhu nějaký čas nesla Octavia.

Právě Favorit mohl být oživen už v šedesátých letech. O tomto pojmenování se hovořilo v souvislosti s modelem později nakonec označeným 1000 MB, toto označení dokonce nesly jeho prototypy z padesátikusové ověřovací série. Nakonec ale bylo sáhnuto po alfanumerickém označení odkazující na objem motoru a domovskou továrnu v Mladé Boleslavi. Stejně tak Škoda nakonec nevyužila slovní pojmenování u modelu 440, přezdívaného Spartak, u něhož se zvažovalo označení Orlík nebo Rival. Nakonec se ale vůz jmenoval podle počtu válců a výkonu v koních.

Tak jaké z možných jmen se vám líbí nejvíce? Nebo jste raději za skutečně realizované názvy? Dejte nám vědět v diskuzi pod článkem.

David Bureš
Diskuze (6)
Avatar - Floyd
21. 10. 2018 23:07
Re: na pocest
Nemáš tam nějakou jinou větu na adresu Škodovky? Tato už je děsně trapná a profláknutá.
21. 10. 2018 21:06
Re: Prvni z dvaceti
Jj, rikal jsem si, koho muze neco takovyho zajimat >:D
Avatar - holden2
21. 10. 2018 20:55
na pocest
slovenskyho vyhozenyho gastarbajtra bych udelal model vandraq >:-[]
skodovka je hnuj pro dobytek. skodovkou jezdis protoze musis. skodovka se nekupuje ale fasuje
21. 10. 2018 13:09
přejmenování
Stejně si našinec ty názvy zase upraví podle svého. Fabia (např. Fabka, Fobie, Fabule), Octavia (např. Okta, Kokta), Felicie (např. Felda, Felina, Filcka), Favorit (např. Fazol, Fáčko), Kodiaq (Kaďák, Kardiak) a jiné :-) Mě přijde poněkud úsměvný také název SuperB, který by se hodil spíše pro vůz segmentu B, čili třeba Fabia. Tak jej nese vůz vyšší střední a je to spíše úsměvné pojmenování super béčko, což evokuje spíše dojem béčkového vozu >:D
21. 10. 2018 11:58
Re: Prvni z dvaceti
Tahle informace o škodofce má pro všechny cenu zlata..