Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polární Toyota Hilux jezdí na palivo pro proudové motory

David Bureš
Diskuze (9)
Japonské pick-upy upravené islandskou firmou Arctic Trucks opět vyrazily do Antarktidy.

Toyota Hilux i nadále ukazuje svoji výdrž v extrémních podmínkách, v rámci nejdelší polární expedice v historii zvládly upravené pick-upy po Antarktidě ujet zhruba 9.500 kilometrů. Již v minulosti tento vůz dojel na oba magnetické póly, v rámci televizního pořadu Top Gear vyjel k bouřící islandské sopce Eyjafallajökull.

Během polární výpravy samozřejmě nebyly použity sériové Hiluxy, nýbrž automobily upravené islandskou společností Arctic Trucks. Dva z deseti vozů byly ve speciální verzi 6x6.

Automobily však používaly jen minimálně upravenou standardní převodovku a turbodiesel 3,0 D-4D. Kvůli extrémním podmínkám, které na Antarktidě panují (teploty zde mohou například dosáhnout hodnoty -50 °C), bylo do palivových nádrží tankováno vysoce kvalitní palivo Jet A-1, běžně určené pro proudové motory dopravních letadel.

Každý z deseti speciálních Hiluxů během čtyřměsíční cesty ujel asi 9.500 kilometrů. Expediční tým s vozy jezdil od loňského listopadu do letošního února. Toyoty rovněž pomáhaly při stavbě expedičního skladu paliva a instalaci meteorologické stanice, sloužily také jako podpora závodníků během lyžařského závodu.

Mezi nezbytnými úpravami aut nechyběla montáž jeřábu, který byl určen na zvedání těžkého nákladu, a 280litrové palivové nádrže. Šestikolové Hiluxy měly dokonce nádrže o objemu 800 litrů.

Japonsko-islandské automobily byly rovněž vybaveny zesíleným zavěšením a hnacím ústrojím, převodovka měla kratší převody. Extra velké pneumatiky byly plněné nízkým tlakem 2,0 až 3,0 psi. Obutí sériových Hiluxů přitom má tlak 29 psi.

Islandská firma Arctic Trucks se zabývá úpravou terénních vozidel do extrémních podmínek už od roku 1990. Společnost se primárně zaměřuje na Toyoty, a to na modely Hilux, Land Cruiser a Tacoma. V minulosti však upravila také Nissany a Mercedesy-Benz.

David Bureš
Diskuze (9)
1. 4. 2012 01:58
Re: to mam asi celkom popletene
prave preto mi to nesedi, ci petrolej/ kerozin apod. mozu len tak klepotat v diesli, cakam ci niekto kto o tom fakt vie napise, nech si trocha rozsirim obzory, viem ze hlavne moderne naftaky su strasne citlive na "mazivost" nafty a staci ze co len nachvilu tam tecie nieco ine ako cista mazlava nafta a su v pr..
takze teda ako su na tom porovnanim benzin- nafta- petrolej s oktanovymi/ cetenovymi cislami, samozapalom, apod? vyhrevnost mat petrolej lepsiu ako nafta nebude alebo naopak?
edit--> tak si aj sam odpoviem [odkaz]
Avatar - WinDiesel
31. 3. 2012 20:02
Re: to mam asi celkom popletene
Taky nešlapou, protože toto palivo nemaže. Pokud je ale dostatečně aditivováno, je v pohodě, akorát má nižší výhřevnost než nafta obsahující parafinové složky.
Josu lidi, ktří dokážou sehnal toto palivo (to se děje hlavně v okruhu 50 km kolem letišť) a potom skončí se zničenými vstřikovači a vydřeným čerpadlem.
Avatar - Pekelná Micinka
31. 3. 2012 18:05
Re: idealne auto na rozbite slovenske cesty
:yes:
31. 3. 2012 13:47
Re: idealne auto na rozbite slovenske cesty
:yes:
31. 3. 2012 12:58
Re: to mam asi celkom popletene
ja som bol vzdy v tom, ze cim lahsia frakcia ropy, a vzdy som myslel ze petrolej je, tym skor dochadza k samozapalu a teplota topenia je nizsia, a zas naopak cim tazsia frakcia ropy- od benzinu nafta a postupne cez vsetky tie sajrajty na co jazdia lodne motory az k asfaltu, tym vacsia odolnost voci samozapalu a vyssia teplota topenia, preto mi celkom nebolo jasne preco prave dieslove motory by mali slapat na letecke palivo