Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

David Bureš
Diskuze (118)

Volkswagen Golf R jsme vždy považovali za skvělého univerzála, který zaujal v různých situacích. Z koncernové stáje ale přijíždí španělský model, který nabízí to samé, ale s výrazně nižší cenovkou!

Koncernoví zástupci kompaktní třídy letos prochází výraznými změnami, na trh postupně míří modernizovaná provedení VW Golf, Škody Octavia i Seatu Leon. Vedle běžných modelů přitom byly vylepšeny i jejich sportovní deriváty. Vyrazili jsme do Španělska, abychom v okolí Barcelony vyzkoušeli modernizovaný Leon Cupra, který se nově dočkal přídomku 300.

Leon Cupra je pro španělskou značku důležitým vozem. Nejedná se přitom jen o imagemaker sportovně laděné automobilky, ale i vůz, který se s ohledem na svoji kategorii slušně prodává. Leon Cupra dnes patří mezi pět nejprodávanějších vozů svého segmentu v Evropě, když se ho loni na starém kontinentu prodalo na 8.300 kopií. Největší zájem je nadále o pětidveřový hatch, který tvoří polovinu prodejů Cupry, následuje kombík s 29% podílem na celkových prodejích auta, zbytek připadá na třídveřový model. Naopak českým registracím vévodí kombi následované pětidvířkem.

I kvůli dosavadním úspěchům se toho v rámci faceliftu zase tolik neměnilo, protože to zkrátka nebylo potřeba. Důležitou změnou je navýšení výkonu na kulatou cifru 300 koní, která se odráží i v názvu. Číslo odpovídající 221 kW následuje v trendu, jestliže v roce 2014 Cupra dávala 280 koní, o rok později to bylo 290 koní a letos je to o dalších 10 koní více. Tento růst dokazuje, že v srdci Cupry, přeplňovaném zážehovém čtyřválci 2.0 TSI je spoustu potenciálu. V rámci faceliftu se motor dočkal vlastně jen jiného nastavení řídící jednotky a upraveného obtokového ventilu turbodmychadla. Takový zásah vedle vyššího výkonu zajistil také vyšší točivý moment, který vzrostl o 30 N.m na 380 N.m.

Motor je nadále možné kombinovat s šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou dodávanou za příplatek 45.000 korun. Cupra se tudíž nedočkala sedmistupňového DSG jako modernizovaný Golf R, k této změně ale podle náznaků pracovníků Seatu časem dojde.

Automobil zůstává předokolkou, kombi je ale možné nově objednávat i s pohonem všech kol. Ten je dodáván výhradně v kombinaci s DSG, přičemž přijde na 50.000 korun. Automobilka touto možností chce nejen dále navýšit praktičnost vozu, ale také vzpomenout na vůbec první generaci Leonu Cupra. Tehdejší model z roku 2000 poháněný šestiválcem o objemu 2,8 litru, byl totiž také čtyřkolkou. Zároveň se auto přiblížilo VW Golf R Variant, který má pohon 4x4 standardně.

V prodeji je modernizovaná Cupra už nyní, první vozy nicméně na české silnice dorazí v dubnu. A málo jich nebude, české zastoupení Seatu eviduje na Cupru zhruba 70 objednávek.

Třídvířko hravé...

Tak jsme se konečně dočkali přes suchý, ale potřebný úvod a nyní se dočkáváme k jádru, tedy k jízdním dojmům. Můžete si říci, že vlastně není co testovat, protože nárůst 10 koní je mizivý a bez přímého porovnání těžko rozpoznatelný, jenže ono co zkoušet bylo.

Vedle jízdy na běžných silnicích na nás čekala i projížďka na závodním okruhu, kde se auta otestují vždy nejlépe, navíc jsme mohli v jednom prostředí přímo porovnat všechny tři nabízené karosářské verze Leonu Cupra. A jejich charakter je odlišnější, než by se na první pohled mohlo zdát. K tomu přidejte ještě vozy vybavené paketem Performance, jehož součástí vedle účinnějších brzd Brembo s děrovanými kotouči, 19palcových kol a aerodynamických lišt na prazích mohou být také semi-slickové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, a rázem je jasné, že testovat toho bylo spoustu! Tak se na to vrhněme.

Seat Leon Cupra 300 – české ceny a technická data nabízených motorů
Model Cupra 5D Cupra 5D Cupra SC Cupra SC Cupra ST Cupra ST/TD> Cupra ST
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 4Drive
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x2 4x2 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1984 1984 1984 1984 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500-6200 221/5500-6200 221/5500-6200 221/5500-6200 221/5500-6200 221/5500-6200 221/5500-6200
Točivý moment [N.m/min] 380/1800-5500 380/1800-5500 380/1800-5500 380/1800-5500 380/1800-5500 380/1800-5500 380/1800-5500
Převodovka 6M 6DS 6M 6DS 6M 6DS 6DS
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 5,7 5,7 5,6 6,0 5,9 4,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 6,8 6,9 6,7 7,0 6,8 7,2
Pohotovostní h. [Kč] 1395 1421 1375 1395 1440 1466 1545
Cena [Kč] 762.900 807.900 757.900 802.900 792.900 837.900 887.900

Začněme třídveřovým Leonem Cupra SC s manuální převodovkou a paketem Performance včetně semi-slickových gum, jehož hravý charakter nás ze všech testovaných variant zaujal nejvíce. Leon Cupra SC se nám velice líbí už svým vzhledem. Jako celek Leon Cupra vypadá přece jen obyčejně, proti běžným verzím se ve výsledku liší jen minimálně, a tak mu třídveřová karoserie s ostrými řezy na bocích dává potřebný šmrnc. Ten jinak auto postrádá, od sportovně orientované značky bychom si představovali větší odvaz. Proč Cupra nehraje více na efekt? Agresivnější příď nebo výraznější koncovka výfuku by mu rozhodně slušela. Zvlášť když funkci „sleepera“ v koncernové nabídce už hraje Volkswagen Golf R...

Podobně je tomu i vevnitř, kabinu si snadno spletete s běžnými Leonem. Hodně se nám líbil sportovní volant, jehož věnec je částečně čalouněn perforovanou kůží, nebo kulaťoučká hlavice řadicí páky manuální převodovky. Naopak trochu v rozpacích jsme byli z navigace s osmipalcovým displejem. Nešlo by nějak jednodušeji zařídit přiblížení nebo oddálení mapy? A co ty někdy nepřehledné příkazy?

Podobné pocity máme rovněž ze sedaček. Výchozí sportovní sedadla i příplatková skořepinová sedadla jsou na první pohled skvělá. Oba typy nabízejí výrazné boční vedení i dostatečně dlouhý sedák, díky němuž jsou na dlouhých cestách pohodlné. Jenže stačí zvýšit tempo a najednou zjistíte, že jsou příliš široká, a tak v obloucích padáte z jedné strany na druhou. Je zkrátka znát, že Seat univerzálním řešením myslel na osoby různých postav, nafukovací bočnice by se ale výsledku hodily. A co víc, líbilo by se nám, kdyby sedáky byly umístěné níže. Zvlášť v příplatkových skořepinách se nám sedělo výše, než bychom si u sportovně laděného auta přáli. Při bližším pohledu si pak všimnete dalších novinek, kterých se Leon dočkal v rámci faceliftu – elektronické parkovací brzdy nebo třeba ambientního osvětlení.

Samotný motor pod kapotou je skvělý. Díky výkonu 300 koní a točivému momentu 380 N.m má síly na rozdávání, stačí ho držet nad 2000 otáčkami. Lehce nad volnoběhem se zvedá jen ztěžka, jenže při běžné jízdě má v tomto pásmu síly stále dost a při „sportování“ ho takhle nízko spadnout nenecháte. Nad 2000 otáčkami už je živý a plný elánu, který ho nepouští ani v 6000 otáčkách, kdy už se pomalu blíží červené pole. Potěšil nás i hutný zvuk, byť je znát, že je dobarvený reproduktory. Stačí ale vůz přepnout do komfortního módu, netahat ho tolik za pačasy a motor se krásně uklidní, protože za klidné jízdy není prakticky slyšet.

Cupru jsme zkoušeli s manuálem i příplatkovým DSG, přičemž musíme podotknout, že se jedná o jeden z mála hot hatchů, které bychom si raději pořídili s automatem. Samotné řazení je sice příjemně tuhé, u sportovně laděného auta bychom si ale představovali vyšší přesnost drah. S tím bychom se ještě dokázali smířit, horší je to se spojkovým pedálem. Ten při rychlejší jízdě a řazení ve vysokých otáčkách náhle nepříjemně změkne a najednou zjišťujete, že musíte pákou pomalu hýbat, aby se autu chtělo změnit převod. Tím ale ztratíte rytmus, a tak ve výsledku na klikaté silničce s utaženými zatáčkami raději jedete se zařazenou dvojkou a doufáte, že nebude muset řadit.

S čím si naopak starosti moc dělat nemusíte, je nájezdová rychlost do zatáček. Leon Cupra SC totiž dokáže oblouk vykroužit v neuvěřitelné rychlosti. Ve finále tak jde spíše o odvahu pilota než o schopnosti vozu, Cupra zkrátka oblouk vykrouží. Jestli pak přepnete stabilizaci do sportovního módu (ten vypne protiprokluz), případně ji zcela vypnete, dočkáte se i hravého charakteru. Escéčko se totiž v zatáčkách občas hravě zavrtí zádí, aby následně s jistotou pokračovalo dále. Díky slušnému, tužšímu řízení navíc dobře víte, co se děje pod koly.

Nutno však podotknout, že neskutečnému gripu testovaného kousku pomáhaly příplatkové semislickové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, které vůz na suchém podkladu doslova přilepí k zemi. Jen jimi to není, protože už v základní výbavě máte samosvorný diferenciál VAQ fungující na bázi elektrohydraulicky ovládané lamelové spojky. Hodily se i na přání dodávané brzdiče Brembo, které díky děrovaným kotoučům neuvadají ani při ostrém zacházení. Díky nim tak můžete před zatáčkou brzdit hodně pozdě, tedy pokud si zvyknete na jejich dávkování. Práce s těmito brzdami chce totiž trochu zvyku, na poprvé se zdají trochu jedovaté, jakmile ale přijdete na to, že s nimi lze brzdit ostře, až na poslední chvíli, začnete je milovat. I jinak skvělé základní brzdy Cupry se totiž ve srovnání s nimi zdají jako neúčinné.

Seat Leon Cupra 300 – srovnání s vybranou konkurencí
Model Seat Leon Cupra 5D Ford Focus RS Peugeot 308 GTi VW Golf R 5D
Motor 2.0 TSI 2.3 EcoBoost 1.6 THP 2.0 TSI
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1984 2261 1598 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500-6200 257/6000 200/6000 228/5500-6500
Točivý moment [N.m/min] 380/1800-5500 440/2000-4500 330/1900 380 (400)/2000-5400
Převodovka 6M (6DS) 6M 6M 6M (7DS)
Max. rychlost [km/h] 250 (250) 268 250 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 (5,7) 4,7 6,0 5,1 (4,6)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 (6,8) 7,7 6,0 7,9 (7,0)
Cena [Kč] 762.900 959.900 799.500 1.019.200

...kombi stabilní

Hravé naladění Leonu Cupra SC vyjde o to víc najevo, když na stejných silničkách jedete s kombíkem. Zkoušený Leon Cupra ST s výchozím pohonem přední nápravy a bez paketu Performance se na klikaté silnici rázem zdá méně obratný. V prudkých zatáčkách je najednou citelná nedotáčivost a znát je i vyšší hmotnost, vždyť v porovnání s třídveřovým hatchem je kombi o 65 kilogramů těžší. Jasně patrný je i rozdíl v brzdách a pneumatikách, protože bez semi slicků auto nemá takový grip a bez silnějších brzd musíte před obloukem brzdit dříve. Přesto bychom brali kompromis v podobě paketu Performance bez příplatkových semi-slickových michelinek. Ty se vskutku hodí jen do suchého prostředí, na mokru ve srovnání s běžnými gumami hodně kloužou.

Zatím se to zdá jako kritika kombíku, jenže nebýt přímého porovnání s Leonem SC, vůbec by nám takové nepřipadalo. I s ním dokážete jezdit setsakramentsky rychle, navíc díky delší zádi je v táhlých obloucích stabilnější než SC a v zatáčkách se tolik nechvěje jako třídveřový bratr. A navíc tu praktičtější karoserii s zavazadelníkem o objemu 587 litrů (SC má jen 380 litrů) kombíku neodpářete.

Když pak z kombi s pohonem předních kol přesednete do čtyřkolky, rázem zjistíte, že je charakter auta opět jiný. Pohon s obchodním názvem 4Drive tvořený systémem Haldex autu jasně pomáhá při rozjezdech. Zatímco dvoukolka často hrabe předními koly, protože 380 N.m motoru je pro přední nápravu už zkrátka hodně, čtyřkolka se při rozjezdu odpíchne jako nic. A je to patrné i na udávaných parametrech. Kombík s pohonem všech kol zrychlí z 0-100 km/h za neskutečné 4,9 sekundy, zatímco dvoukolka s DSG je o rovnou sekundu pomalejší!

Jiné je i chování v zatáčkách. Tam, kde dvoukolku do oblouku táhne skvělý grip díky samosvornému diferenciálu a případně semi-slickovým gumám, čtyřkolka si pomáhá posláním síly motoru na zadní nápravu. Do zatáčky jí zkrátka netáhne příď, ale záď. Samosvorný diferenciál VAQ s elektronickým řízením a hydraulickým ovládáním v tomto případě chybí, čtyřkolka místo něj využívá „pouze“ jeho elektronickou náhražku, systém XDS.

Cupra ale není jen o krouhání zatáček co nejvyšší rychlostí, je totiž dokonalým praktikem, který zvládne i každodenní život. Přepněte ho z módu Cupra do komfortního nastavení a rázem zjistíte, že se s tímhle autem dá pohodlně jezdit i do práce. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu se lehce otupí, abyste se na semaforech před školkou vašeho dítěte nerozjížděli jak závodníci Formule 1, standardně dodávané adaptivní tlumiče změknou, aby z vás auto nevytlouklo duši. Zkrátka jízdní komfort, jak má být.

Motor je při klidné jízdě výtečně odhlučněn a také hluk od podvozku nebo aerodynamický hluk je i při dálničním tempu výtečně odfiltrován. V kombíku vám leda bude vadit lehčí hučení způsobené velkou kabinou, po kterém v Leonu SC není ani slechu. Ve finále to není špatné ani se spotřebou, když se budete krotit, dostanete se k devíti litrům, zatímco při rychlejší jízdě vám palubní počítač ukáže nějakých 13 litrů.

A teď na okruh!

Pětidveřového Leona Cupra jsme pak vyzkoušeli přímo na závodním okruhu Castellolí, na kterém se díky ostrým 11 zatáčkám a výraznému převýšení cítil jako doma, zvlášť díky paketu s lepivými pneumatikami a silnějšími brzdami. Oboje totiž na závodní trati nejvíce oceníte, a to díky potřebnému gripu a brzdnému výkonu, který se neztratí ani po několika kolech ostré práce.

Přestože Cupra (název je mimochodem zkratkou pro Cup racer) umí na okruhu zaujmout, přece jen dokazuje, že jsou pro ni přirozenějším prostředním okresní silnice. Superrychlé tempo plně vyjeví nevýhodu širokých sedadel a dokáže, že ani příplatková dvouspojková převodovka není bez chyb. DSG sice v automatickém režimu řadí logicky, hladce a rychle, což v módu Cupra mnohdy doplní skvělým výstřelem do výfuku, jenže zvlášť na okruhu si chcete užít manuálního řazení, které by stálo za to doladit.

Závodní okruh Castellolí
Parcmotor Castellolí je závodní okruh ležící asi 60 kilometrů severozápadně od španělské Barcelony. Dlouhý je 4,114 kilometru a tvoří ho 11 zatáček. Nejdelší rovinka měří 624 metrů.

Specialitou tratě je jednak velké převýšení, jednak fakt, že se v jednom místě kříží, okruh tudíž tvoří osmičku.

Okruh je to vcelku nový, otevřen byl v roce 2009. Slouží hlavně jako testovací dráha, pořádají se zde ale i lokální závody.

Na okruhu si všimnete, že na manuální pokyn páčkou pod volantem by převodovka mohla reagovat rychleji a co víc, při dosažení omezovače otáček si i v manuálním režimu sama odřadí. Ve výsledku tak šlapete autu na krk, čekáte na vhodnou příležitost k přeřazení, a když podle vás konečně nastane, zjistíte, že jste přeřadili o dva stupně. Mezitím si totiž převodovka přeřadila sama, aby o chvilinku později poslechla i váš pokyn. Nejen na okruhu tak ve vás taková situace vyvolá vodopád nadávek, protože vás neskutečně zpomalí.

Závěr

Seat Leon Cupra nás vždycky bavil a na tom se v rámci faceliftu nic nezměnilo. Nabídka tří karosářských variant navíc znamená, že zákazníci mají široké možnosti výběru, protože charakter jednotlivých modelů se liší více, než byste čekali. Já osobně bych si vybral Leon SC kvůli nejhezčí karoserii, hravým jízdním vlastnostem a také ceně – je totiž ze všech karosářských variant nejlevnější, také sourozenci ale mají své výhody a vlastní osobnost.

Zatímco SC je hravým ďáblíkem, kombi je hlavně rychlým praktikem. Sveze vás velice rychle, jen musíte počítat s tím, že v zatáčkách je už přece jen znát jeho velikost a váha. Pětidvéřový hatch je pak zajímavým kompromisem mezi oběma zbývajícími bratry. Jen berte příplatkové brzdy Brembo! Jakmile si jednou zvyknete na jejich dávkování, oceníte, jak fungují a neuvadají. Ve všech případech ale platí, že Cupra nabízí vynikající univerzálnost, díky níž můžete vlastně bez omezení vůz používat každý den pro dojíždění do práce i o víkendu při zábavné projížďce.

To je ale zároveň trochu potíž, protože podobně laděný automobil v této výkonové kategorii už koncern VW Group přece nabízí, a to v podobě Volkswagenu Golf R. A tak leckoho napadne otázka, k čemu Seat Leon Cupra vlastně slouží? Neměly by se oba vozy více odlišit, třeba agresivnějším vzhledem Leonu Cupra, který ve výsledku vypadá obyčejně? Jenže stačí se podívat do ceníku, z něhož zjistíte, že otázka by mohla znít i jinak. K čemu slouží VW Golf R za takřka milion korun, když skoro to samé můžete mít v Leonu Cupra, který stojí o více než 200.000 korun méně? Jasně, Golf R nabízí silnější motor, přece jen ještě vyšší kvalitu (zpracování, materiály nebo i jízda), pohon všech kol i pro hatchback nebo bohatší výbavu (digitální přístrojový štít, hlídání mrtvého úhlu), jenže otázkou je, zda je o tolik lepší než Leon Cupra, aby si svoji vyšší cenovku obhájil. My si tím totiž tak jistí nejsme...

David Bureš
Diskuze (118)
8. 3. 2017 15:02
Re: Cupra 300 u nas az v dubnu?
Mezi těmi auty bude určitě rozdíl, ale to vážně pošleš 200k (předpokládaná ztráta z původní ceny) do kanálu po roce ježdění, abys měl nový lepší auto? To jsem si myslel, že to funguje snad jen u bláznů na bikách (těch šlapacích ;-) ). Ti pořád něco mění, až mi přijdou jak ten dědeček v pohádce ...
8. 3. 2017 14:59
Re: Na Slovensku nepredajný
To bude asi nějaká socialistická vymoženost :no:
8. 3. 2017 14:51
Re: zvuk
Mám to v autě a okamžitě jsem to deaktivoval. Je to kravina! Když člověk najezdí trochu víc km/rok, je to otravné, hlavně po dálnici. A je jedno, kdo to vyrábí, může to být klidně Bentley.
8. 3. 2017 14:42
Re: Smysl?
Já takové mám. Je to v každém případě dobré na předjíždění. Místa je málo a aut je moc. Pak si trochu zajezdíš na okreskách (letošní zima byla obzvláště :yes: ). Přehledných míst bez aut s dobrým asfaltem bohužel taky moc není. Nejsem prase, tak nechci kolem normálně se pohybujících řidičů jezdit 200. Stačilo by mi i 250k, ale nikdo takové auto ve 4x4 (teď mě tu všichni sežerou, že jediné opravdové 4x4 dělá úžasné a jedinečné Su u baru >:-[] ) nedělá. Všichni mají jen 4x2 a to je na ten výkon vážně moc. Všichni to testují na suchu s dobrým pneu, ale když za mokra chceš předjet kamion a ono to začne na trojku v 80k/h hrabat, tak to zas taková (_!_) není. Dobré pneu je samozřejmě základ. Třeba to na vysvětlenou stačí.
Avatar - removed
26. 2. 2017 17:52
Re: Smysl?
No vzdyt...konzerva ;-)