Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát?

Jiří Baborský
Diskuze (60)
Po nevalném úspěchu prvního koleosu se Renault soustředil na menší SUV a s větším kalibrem to teď zkouší znovu a lépe připravený.

Renault se dlouho specializoval na rodinná MPV a do blátivého světa terénně naladěných crossoverů a SUV vtrhl celkem pozdě – až v roce 2008.

Pro Evropu tenkrát upravil korejský samsung, úspěch se ovšem nekonal. Zato s malým modelem Captur si spravil chuť – je z něj šlágr a nejprodávanější auto kategorie dokonce v celoevropském měřítku.

To byl správný stimul pro vývoj o číslo většího kadjaru a teď nastal čas pokusit se o reparát ve třídě „dospělých“ SUV.

Nový koleos si brousí diodové kly na Hondu CR-V, Toyotu RAV4, Hyundai Santa Fe, Škodu Kodiaq nebo Nissan X-Trail, který v rámci francouzsko-japonské aliance posloužil jako dárce orgánů. Motory, převodovky, podvozkovou platformu CMF-C/D i systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i tedy důvěrně známe a zajímá nás hlavně to, jak Renault vše zabalil a sladil dohromady.

Elegán

Robustní design umocňuje chlapácké rozměry. Od auta této kategorie se očekává i schopnost reprezentace, a tak není divu, že se koleos tváří seriózně a vyvaruje se tvarových excesů.

Uniformitu rozrážejí pro značku typické linky denního svícení a v případě nejvyšší výbavy i chromovaná lišta v předních blatnících.

Uvnitř nás přivítala známá atmosféra. Již nějaký čas Renault vaří z unifikovaných komponentů od mégane po talisman. Koleos je jen další variací na téma digitálního přístrojového štítu a velké obrazovky multimediálního systému R-Link 2.

Potěšila nás velkorysá nabídka prostoru především v podélném směru a velmi komfortní sedadla vpředu i vzadu. Koleos je sice dvojčetem sedmimístného X-Trailu, prodávat se ale bude výhradně s pěti sedadly. Pro početnější rodiny má Renault v arzenálu modely Grand Scénic či Espace.

Srovnání renaultů Koleos Kadjar Captur
Délka (mm) 4673 4449 4122
Šířka (mm) 1843 1836 1778
Výška (mm) 1678 1607 1566
Rozvor (mm) 2705 2646 2606
Kufr (l) 498 472 377-455

Překvápko

Na evropské trhy koleos přijíždí výhradně s dieselem, což je krok v zásadě logický. Šestnáctistovka s výkonem 96 kW zastává úlohu základního modelu, nabízí se pouze s pohonem předních kol a dostanete ji i v nejnižším výbavovém stupni Zen.

Silnější dvoulitr o výkonu 128 kW má standardně pohon všech kol a lze jej koupit i s bezestupňovým automatem CVT.

Komfort se počítá

Přesně s touto vrcholnou specifikací jsme se svezli v okolí Bratislavy a hned třikrát nás mile překvapila.

Předně motor – výborně odhlučněný a běžící tak sametově, že byste ho snadno zaměnili za benzin. Dynamika je spíš průměrná, ale vzhledem k povaze SUV adekvátní.

Pak převodovka – při uvolněném cestování maximálně jemná a komfortní. Díky softwarově nastaveným virtuálním převodovým stupňům už variátor při ostřejší jízdě nevytáčí motor do nebe, ale vytváří dojem normálně řadícího automatu a zní přirozeně.

Ceny Renaultu Koleos
Motor/Výbava Zen Intens Initiale Paris
1.6 dCi/96 kW 4x2 699 900 Kč 749 900 Kč -
2.0 dCi/128 kW 4x4 - 849 900 Kč -
2.0 dCi/128 kW 4x4 X-Tronic - 899 900 Kč 979 900 Kč
X-Tronic – bezestupňová automatická převodovka

Do třetice terénní schopnosti. Přestože zkušenosti ukazují, že doménou koleosu budou silnice, na dobrodružství je připravený. Světlá výška 210 mm představuje dobrý základ, prověřený systém pohonu od Nissanu je sázkou na jistotu. Umožňuje cestovat trvale s předním pohonem, v režimu Auto si elektronika sama rozděluje točivý moment mezi nápravy, do rychlosti 40 km/h lze mezinápravovou spojku naplno sepnout a jezdit trvale v režimu 50:50.

Na terénním polygonu nám koleos dokázal, že umí. S přehledem zvládl prudká stoupání se zastavením v polovině kopce, přejezd terénních zlomů i svižný let rozbitou polní cestou.

Na silnici jsme si pak rychle všimli zásadního rozdílu proti X-Trailu. Renault je citelně komfortnější, i na velkých 19palcových kolech se plavně pohupuje a měkce tlumí nerovnosti běžné velikosti. Nečekaně dobře si vede také v zatáčkách, kde jsme se s ním v rámci žánru svižně a zábavně svezli.

Na skladě

V momentě, kdy čtete tyto řádky, už najdete koleos u prodejců. Jestliže se říká, že každý by měl dostat druhou šanci, v tomto případě to platí stoprocentně. Srovnání s kompromisním předchůdcem ani nedává smysl, novinka je plnohodnotným zástupcem své kategorie a má čím zaujmout.

Největší smysl nám dává dvoulitr 4x4, který s manuálem stojí 849.900 Kč a s automatem 899.900 Kč. Málo to není, alespoň že výbavy je dost.

Závan luxusu

Koleos je po modelech Espace, Talisman a Captur čtvrtým renaultem, který nabízí luxusní výbavu Initiale Paris. Poznáte ji podle chromovaných lišt na předních blatnících, speciálních devatenáctipalcových kol a plaket s názvem výbavy. Pouze po tento vrcholný model si můžete objednat černou metalízu Améthyste. Interiér včetně palubní desky je čalouněný jemnou kůží a obložený specifickým dekorem. Bohatá standardní výbava zahrnuje například na míru vyvinutý audiosystém Bose.

Zůstalo jen jméno

První generace koleosu se v Česku začala prodávat koncem roku 2008. Šlo o premiérový počin Renaultu v kategorii SUV, do té doby nabízel jen terénně naladěné verze kangoo a scéniku. Už tenkrát se koleos dovážel z Asie, kde žil pod pseudonymem Samsung QM5, ale v Evropě se mu příliš nedařilo. Právě představený nástupce je od základu jiným vozem, zůstal pouze věrný stejnému jménu.

Víte, že…

… koleos se ve světové premiéře představil už na jaře 2016 v Pekingu? Od té doby se prodává v Austrálii, Perském zálivu, Jižní Americe a Asii, do Evropy tedy přichází s víc než ročním zpožděním.

… výrobu zajišťuje alianční továrna v jihokorejském Busanu? Na tamním trhu se SUV prodává jako Samsung QM6.

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Komfortní podvozek
  • Tichý a kultivovaný diesel 2.0 dCi
  • Solidní terénní schopnosti

Minusy

  • Skromnější nabídka verzí
  • Průměrná dynamika
  • Vyšší cena

Jiří Baborský
Diskuze (60)
11. 7. 2017 07:01
Re: 50:50
Ne, na poměr 50:50 u mezinápravové spojky hocico pasovat nemůže, moc toho na výběr není
A už vůbec ne v kontextu té věty v testu
Avatar - Beefcake
11. 7. 2017 00:45
Re: 50:50
50:50 je len pomer bez jednotiek, ze ano, takze to moze pasovat na hocico :-)
10. 7. 2017 18:30
Re: 50:50
Jak jsem napsal v jiném příspěvku, spojka se na to nehodí. Reagoval jsem ale na tohle: "kdyby tam bylo 50:50, auto by se s kolem v luftě hned zastavilo"
10. 7. 2017 16:38
Re: 50:50
Tím poměrem se obvykle myslí rozdělení momentu a tedy i tažné síly.

u výkonu by to bylo dost irelevantní, protože žádný systém neumí nastavit ani udržet pevné rozdělení výkonu, ani to není potřeba
a rychlost to nemůže vyjadřovat vůbec, nepasovala by číselná hodnota

Avatar - Beefcake
10. 7. 2017 15:38
Re: 50:50
Ja rozumiem tomu, co pises, len som chcel vediet o akom 50:50 sa tu bavime, asi treba vzdy presne povedat, ci moment/rychlost/vykon.

"Byť je jedno kolo ve vzduchu a neklade skoro žádný odpor, nebude se divoce točit. Prakticky veškerý moment půjde na to kolo na zemi. Budeš mít značný nepoměr mezi koly. A to je přesně to, co chceš."
Presne preto som spomenul ako etalon MB G (tvrdy lock), lebo je to idealne riesenie (co chceme) a mi neslo do hlavy, preco by to nemalo stacit.
Tu je to pekne ukazane bez technickych detailov: [odkaz]
Ja som vlastne cely cas mal na mysli rovnaku rychlost otacania kolies bez ohladu na prenasany vykon, ci ich trakciu.

kalousek: Ten clanok som cital uz viackrat.