9.7. 2017 Jiří Baborský

Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos: Jak dopadl reparát?

 

Po nevalném úspěchu prvního koleosu se Renault soustředil na menší SUV a s větším kalibrem to teď zkouší znovu a lépe připravený.

Renault se dlouho specializoval na rodinná MPV a do blátivého světa terénně naladěných crossoverů a SUV vtrhl celkem pozdě – až v roce 2008.

Pro Evropu tenkrát upravil korejský samsung, úspěch se ovšem nekonal. Zato s malým modelem Captur si spravil chuť – je z něj šlágr a nejprodávanější auto kategorie dokonce v celoevropském měřítku.

To byl správný stimul pro vývoj o číslo většího kadjaru a teď nastal čas pokusit se o reparát ve třídě „dospělých“ SUV.

Nový koleos si brousí diodové kly na Hondu CR-V, Toyotu RAV4, Hyundai Santa Fe, Škodu Kodiaq nebo Nissan X-Trail, který v rámci francouzsko-japonské aliance posloužil jako dárce orgánů. Motory, převodovky, podvozkovou platformu CMF-C/D i systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i tedy důvěrně známe a zajímá nás hlavně to, jak Renault vše zabalil a sladil dohromady.

Elegán

Robustní design umocňuje chlapácké rozměry. Od auta této kategorie se očekává i schopnost reprezentace, a tak není divu, že se koleos tváří seriózně a vyvaruje se tvarových excesů.

Uniformitu rozrážejí pro značku typické linky denního svícení a v případě nejvyšší výbavy i chromovaná lišta v předních blatnících.

Uvnitř nás přivítala známá atmosféra. Již nějaký čas Renault vaří z unifikovaných komponentů od mégane po talisman. Koleos je jen další variací na téma digitálního přístrojového štítu a velké obrazovky multimediálního systému R-Link 2.

Potěšila nás velkorysá nabídka prostoru především v podélném směru a velmi komfortní sedadla vpředu i vzadu. Koleos je sice dvojčetem sedmimístného X-Trailu, prodávat se ale bude výhradně s pěti sedadly. Pro početnější rodiny má Renault v arzenálu modely Grand Scénic či Espace.

Srovnání renaultů Koleos Kadjar Captur
Délka (mm) 4673 4449 4122
Šířka (mm) 1843 1836 1778
Výška (mm) 1678 1607 1566
Rozvor (mm) 2705 2646 2606
Kufr (l) 498 472 377-455

Překvápko

Na evropské trhy koleos přijíždí výhradně s dieselem, což je krok v zásadě logický. Šestnáctistovka s výkonem 96 kW zastává úlohu základního modelu, nabízí se pouze s pohonem předních kol a dostanete ji i v nejnižším výbavovém stupni Zen.

Silnější dvoulitr o výkonu 128 kW má standardně pohon všech kol a lze jej koupit i s bezestupňovým automatem CVT.

Nový Renault Koleos vstupuje na český trh. V nabídce má jenom turbodiesely

Komfort se počítá

Přesně s touto vrcholnou specifikací jsme se svezli v okolí Bratislavy a hned třikrát nás mile překvapila.

Předně motor – výborně odhlučněný a běžící tak sametově, že byste ho snadno zaměnili za benzin. Dynamika je spíš průměrná, ale vzhledem k povaze SUV adekvátní.

Pak převodovka – při uvolněném cestování maximálně jemná a komfortní. Díky softwarově nastaveným virtuálním převodovým stupňům už variátor při ostřejší jízdě nevytáčí motor do nebe, ale vytváří dojem normálně řadícího automatu a zní přirozeně.

Ceny Renaultu Koleos
Motor/Výbava Zen Intens Initiale Paris
1.6 dCi/96 kW 4x2 699 900 Kč 749 900 Kč -
2.0 dCi/128 kW 4x4 - 849 900 Kč -
2.0 dCi/128 kW 4x4 X-Tronic - 899 900 Kč 979 900 Kč
X-Tronic – bezestupňová automatická převodovka

Do třetice terénní schopnosti. Přestože zkušenosti ukazují, že doménou koleosu budou silnice, na dobrodružství je připravený. Světlá výška 210 mm představuje dobrý základ, prověřený systém pohonu od Nissanu je sázkou na jistotu. Umožňuje cestovat trvale s předním pohonem, v režimu Auto si elektronika sama rozděluje točivý moment mezi nápravy, do rychlosti 40 km/h lze mezinápravovou spojku naplno sepnout a jezdit trvale v režimu 50:50.

Na terénním polygonu nám koleos dokázal, že umí. S přehledem zvládl prudká stoupání se zastavením v polovině kopce, přejezd terénních zlomů i svižný let rozbitou polní cestou.

Na silnici jsme si pak rychle všimli zásadního rozdílu proti X-Trailu. Renault je citelně komfortnější, i na velkých 19palcových kolech se plavně pohupuje a měkce tlumí nerovnosti běžné velikosti. Nečekaně dobře si vede také v zatáčkách, kde jsme se s ním v rámci žánru svižně a zábavně svezli.

Na skladě

V momentě, kdy čtete tyto řádky, už najdete koleos u prodejců. Jestliže se říká, že každý by měl dostat druhou šanci, v tomto případě to platí stoprocentně. Srovnání s kompromisním předchůdcem ani nedává smysl, novinka je plnohodnotným zástupcem své kategorie a má čím zaujmout.

Největší smysl nám dává dvoulitr 4x4, který s manuálem stojí 849.900 Kč a s automatem 899.900 Kč. Málo to není, alespoň že výbavy je dost.

Závan luxusu

Koleos je po modelech Espace, Talisman a Captur čtvrtým renaultem, který nabízí luxusní výbavu Initiale Paris. Poznáte ji podle chromovaných lišt na předních blatnících, speciálních devatenáctipalcových kol a plaket s názvem výbavy. Pouze po tento vrcholný model si můžete objednat černou metalízu Améthyste. Interiér včetně palubní desky je čalouněný jemnou kůží a obložený specifickým dekorem. Bohatá standardní výbava zahrnuje například na míru vyvinutý audiosystém Bose.

Zůstalo jen jméno

První generace koleosu se v Česku začala prodávat koncem roku 2008. Šlo o premiérový počin Renaultu v kategorii SUV, do té doby nabízel jen terénně naladěné verze kangoo a scéniku. Už tenkrát se koleos dovážel z Asie, kde žil pod pseudonymem Samsung QM5, ale v Evropě se mu příliš nedařilo. Právě představený nástupce je od základu jiným vozem, zůstal pouze věrný stejnému jménu.

Víte, že…

… koleos se ve světové premiéře představil už na jaře 2016 v Pekingu? Od té doby se prodává v Austrálii, Perském zálivu, Jižní Americe a Asii, do Evropy tedy přichází s víc než ročním zpožděním.

… výrobu zajišťuje alianční továrna v jihokorejském Busanu? Na tamním trhu se SUV prodává jako Samsung QM6.

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Komfortní podvozek
  • Tichý a kultivovaný diesel 2.0 dCi
  • Solidní terénní schopnosti

Minusy

  • Skromnější nabídka verzí
  • Průměrná dynamika
  • Vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com
České dráhy vypsaly soutěž na nákup více jak stovky nových vlaků České dráhy vypsaly soutěž na nákup více jak stovky nových vlaků

České dráhy (ČD) vypsaly soutěž na 120 nových vlaků pro…

Komentář Michaela Romancova: NATO a stará ruská optika Komentář Michaela Romancova: NATO a stará ruská optika

Před pár dny uplynulo deset let od rusko-gruzínské války,…

Zájem o stavební spoření pro děti prudce roste Zájem o stavební spoření pro děti prudce roste

Nízké úročení v bankách zvyšuje atraktivitu stavebního…

Bakala vypovídat nepřišel. Vyšetřovací komise požádá policii o jeho předvedení Bakala vypovídat nepřišel. Vyšetřovací komise požádá policii o jeho předvedení

Sněmovní vyšetřovací komise k prověření privatizace…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem nového Renaultu Koleos:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Benzinová Škoda Kodiaq RS nevznikne. Němci ale našli náhradu Benzinová Škoda Kodiaq RS nevznikne. Němci ale našli náhradu

Ještě před oficiálním představením Kodiaqu RS uvádí…

Nebaví vás nudné a slabé dodávky? Tento VW Multivan má 700 koní! Nebaví vás nudné a slabé dodávky? Tento VW Multivan má 700 koní!

Pokud byste nutně potřebovali byznys dodávku s výkonem…

 



Nový Renault Koleos vstupuje na český trh. V nabídce má jenom turbodiesely Nový Renault Koleos vstupuje na český trh. V nabídce má jenom turbodiesely

Nové generaci SUV automobilky Renault pohon všech kol…

Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi

Druhá generace koleosu pokračuje v současném designovém…

 



 
Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

Dnes 09:54

Passat, Mondeo, Vectra nebo Laguna, to bývaly králové střední třídy. Časy se ale mění...




Blesk.cz

Šokující záběry útoku na BMW: Seděl v něm i pětiletý chlapeček!

Šokující záběry útoku na BMW: Seděl v něm i pětiletý…

Šokující záběry pochází z anglického Blackburne. Tam se na BMW vrhlo pět mužů s baseballovými pálkami a běsnili,…

Módní policie: Frajer Kanyza, humus nevkusu Štik, proměny Štěpánové

Módní policie: Frajer Kanyza, humus nevkusu Štik,…

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Plíšková ukončila spolupráci s koučem Krupou. Pomůže jí Australanka

Plíšková ukončila spolupráci s koučem Krupou. Pomůže…

Když měl během Wimbledonu zhodnotit Tomáš Krupa sezonu Karolíny Plíškové, raději opáčil: bez komentáře. Dnes již…

Slavia chce obrátit scénář: Trpišovský v odvetě zřejmě vsadí na Tecla

Slavia chce obrátit scénář: Trpišovský v odvetě…

PŘÍMO Z KYJEVA | V poslední půl hodině se zápas diametrálně proměnil. Do té doby klidné Dynamo utkání hlídalo,…

 

Reflex.cz

The Economist: žebříček nejlepších a nejhorších měst pro život. Nejlepší místo máme kousek od hranic

The Economist: žebříček nejlepších a nejhorších měst…

Rakouské hlavní město Vídeň letos obsadilo podle prestižního žebříčku nejlepších měst pro život, který tradičně…

Politici a bankéři poslali Turecko do výprodeje. Nejvyšší čas vyrazit na dovolenou! Sleva je 40 procent

Politici a bankéři poslali Turecko do výprodeje.…

Pokud jste ještě letos nebyli u moře a přemýšlíte nad tím, zauvažujte nad Tureckem. Nejenže je to krásná země a…