Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poznáte, co je tohle auto zač? Napovíme, že ho postavil Bertone

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
Slavná italská karosárna Bertone s automobilkou Porsche v historii spolupracovala pouze jednou. Výsledkem se stal úhledný kabriolet. Co stálo za pozadím této ojedinělé spolupráce?

Fiat Dino byl svého času špičkovým vozem turínské značky. Jméno Dino bylo použito z důvodu pohonné jednotky. Tu tvořil známý šestiválec Ferrari, přičemž pojmenování Dino dostal po předčasně zesnulém Dinu Ferrarim, synovi „commendatore“ Enza Ferrariho. Kromě Fiatu používalo tento motor také Ferrari 246 Dino, dodnes jedno z nejkrásnějších aut, jaká kdy vznikla.

Sportovní Fiat se srdcem z Maranella se vyráběl ve dvou karosářských verzích – kupé a kabriolet. Ty se však lišily mnohem více, než bývá obvyklé. Popisované Porsche od Bertoneho se podobá právě kabrioletu, za nímž však stála karosárna Pininfarina. Bertone naopak karosoval kupé Fiat Dino.

Chtěl kabriolet, Porsche jej nenabízelo

Již na první pohled byste patrně řekli, že popisovaný vůz vznikl jakožto jeden z konceptů firmy Bertone. Už byste ale asi neodhadovali, že si k jeho základu Italové vypůjčili techniku Porsche 911. Tedy koncepci se vzduchem chlazeným motorem vzadu.

Ve skutečnosti auto vzniklo v roce 1965 na přání Johna von Neumanna, dealera vozů značky Porsche z Kalifornie a důvodem byl jeho požadavek na kabriolet Porsche. Ten však tato značka v uvedeném roce nenabízela. Otevřené verze 356 zahrnující také Speester již v nabídce nebyly a model 911 Targa se představil až v roce následujícím, tedy 1966. Jenže Von Neumann byl neústupný. Alespoň to tvrdí firma Gooding & Company, která tento ojedinělý vůz získala pro budoucí dražbu.

Von Neumann proto využil možnosti získat relativně snadno podvozek běžné 911 a následně požádal Nuccia Bertoneho, zda by na jeho základě nevytvořil novou, plně otevřenou karoserii. V úvodu jsme zmínili, že auto vpadá trochu jako Fiat Dino Spider. Možná ještě blíže má však k malému Fiatu 850 Spider. Ten karosoval Bertone a s Porsche 911 sdílí koncepci pohonu s motorem uloženým za zadní nápravou.

Nikdo ho nechtěl

Vůz 911 karosovaný Bertonem byl po dokončení vystaven na autosalonu v Ženevě v roce 1966. Smyslem bylo zjistit, zda by auto v této podobě zaujalo širší motoristickou veřejnost. Von Neumann sice auto zamýšlel pro sebe, avšak vzhledem k úsilí, které stálo za jeho vytvořením, firma Porsche přemýšlela, zda by jej nevyužila i pro komerční účely.

Během autosalonu sice automobil budil pozornost kolemjdoucích, nikdo si jej však závazně neobjednal. A to bylo pro Porsche rozhodující, takže zajímavě řešený vůz nakonec zůstal v jediném exempláři.

Von Neumann vůz nějaký čas vlastnil. Následně auto měnilo majitele, téměř výhradně z řad sběratelů klasických automobilů. V průběhu let dostalo motor 2,0 litru z modelu 911 S a dále kola pro změnu z šestiválcové verze modelu VW-Porsche 914.

Dle vyjádření současného vlastníka je auto sice pojízdně, avšak zdaleka ne v ideálním stavu. Údajně je na něm docela dost práce a tedy vyžaduje značné investice. Přesto firma očekává, že se toto zvláštní Porsche 911 prodá za cenu od 700.000 do jednoho milionu amerických dolarů, tedy v přepočtu za 16,5 až 22 milionů korun. Vůz se bude dražit tento měsíc v kalifornském Pebble Beach.

Foto: Gooding and Company

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
Avatar - 3_diamanty
7. 8. 2018 19:49
Re: Trošku to
ja to vidim na taky dizajnovy mix
Avatar - wladyk
7. 8. 2018 19:10
Trošku to
připomíná Alfu, ale předek je jako Corvette Stingray.