7.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Poznáte, co je tohle auto zač? Napovíme, že ho postavil Bertone

 

Slavná italská karosárna Bertone s automobilkou Porsche v historii spolupracovala pouze jednou. Výsledkem se stal úhledný kabriolet. Co stálo za pozadím této ojedinělé spolupráce?

Fiat Dino byl svého času špičkovým vozem turínské značky. Jméno Dino bylo použito z důvodu pohonné jednotky. Tu tvořil známý šestiválec Ferrari, přičemž pojmenování Dino dostal po předčasně zesnulém Dinu Ferrarim, synovi „commendatore“ Enza Ferrariho. Kromě Fiatu používalo tento motor také Ferrari 246 Dino, dodnes jedno z nejkrásnějších aut, jaká kdy vznikla.

Sportovní Fiat se srdcem z Maranella se vyráběl ve dvou karosářských verzích – kupé a kabriolet. Ty se však lišily mnohem více, než bývá obvyklé. Popisované Porsche od Bertoneho se podobá právě kabrioletu, za nímž však stála karosárna Pininfarina. Bertone naopak karosoval kupé Fiat Dino.

Chtěl kabriolet, Porsche jej nenabízelo

Již na první pohled byste patrně řekli, že popisovaný vůz vznikl jakožto jeden z konceptů firmy Bertone. Už byste ale asi neodhadovali, že si k jeho základu Italové vypůjčili techniku Porsche 911. Tedy koncepci se vzduchem chlazeným motorem vzadu.

Ve skutečnosti auto vzniklo v roce 1965 na přání Johna von Neumanna, dealera vozů značky Porsche z Kalifornie a důvodem byl jeho požadavek na kabriolet Porsche. Ten však tato značka v uvedeném roce nenabízela. Otevřené verze 356 zahrnující také Speester již v nabídce nebyly a model 911 Targa se představil až v roce následujícím, tedy 1966. Jenže Von Neumann byl neústupný. Alespoň to tvrdí firma Gooding & Company, která tento ojedinělý vůz získala pro budoucí dražbu.

Porsche 911 Le Mans Classic Clubsport: Připomínka setkání veteránů na La Sarthe

Von Neumann proto využil možnosti získat relativně snadno podvozek běžné 911 a následně požádal Nuccia Bertoneho, zda by na jeho základě nevytvořil novou, plně otevřenou karoserii. V úvodu jsme zmínili, že auto vpadá trochu jako Fiat Dino Spider. Možná ještě blíže má však k malému Fiatu 850 Spider. Ten karosoval Bertone a s Porsche 911 sdílí koncepci pohonu s motorem uloženým za zadní nápravou.

Nikdo ho nechtěl

Vůz 911 karosovaný Bertonem byl po dokončení vystaven na autosalonu v Ženevě v roce 1966. Smyslem bylo zjistit, zda by auto v této podobě zaujalo širší motoristickou veřejnost. Von Neumann sice auto zamýšlel pro sebe, avšak vzhledem k úsilí, které stálo za jeho vytvořením, firma Porsche přemýšlela, zda by jej nevyužila i pro komerční účely.

Během autosalonu sice automobil budil pozornost kolemjdoucích, nikdo si jej však závazně neobjednal. A to bylo pro Porsche rozhodující, takže zajímavě řešený vůz nakonec zůstal v jediném exempláři.

Von Neumann vůz nějaký čas vlastnil. Následně auto měnilo majitele, téměř výhradně z řad sběratelů klasických automobilů. V průběhu let dostalo motor 2,0 litru z modelu 911 S a dále kola pro změnu z šestiválcové verze modelu VW-Porsche 914.

Dle vyjádření současného vlastníka je auto sice pojízdně, avšak zdaleka ne v ideálním stavu. Údajně je na něm docela dost práce a tedy vyžaduje značné investice. Přesto firma očekává, že se toto zvláštní Porsche 911 prodá za cenu od 700.000 do jednoho milionu amerických dolarů, tedy v přepočtu za 16,5 až 22 milionů korun. Vůz se bude dražit tento měsíc v kalifornském Pebble Beach.

Foto: Gooding and Company

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 

Štítky Porsche Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Porsche 964 od DP Motorsport vypadá jako původní 911 Porsche 964 od DP Motorsport vypadá jako původní 911

Přestavby starších Porsche 911 se poslední dobou vyrojily…

Jako klasika jenom vypadají. Kdo dělá nejlepší restomody Porsche 911? Jako klasika jenom vypadají. Kdo dělá nejlepší restomody Porsche 911?

V poslední letech jsou stále populárnější Porsche 911 se…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…