Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 GT2 Evo 993 (1995): Bylo jich jen jedenáct

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Relativně modernímu Porsche 911 série 993 nechyběly vzácné verze. Třeba čistě závodní GT2 Evo. Jeden kousek bude k mání v Monterey.

Na počátku devadesátých let minulého věku nebylo Porsche v nejlepší kondici, bojovalo o holé přežití. Závody GT ovšem prožívaly konjunkturu, zatímco prototypy skupiny C pomalu mizely ze scény a nakonec zaniklo i vytrvalostní mistrovství světa.

Když přišla na podzim 1993 nová generace 911 s doplňkovým označením 993, zákaznické týmy už se těšily na to, až nahradí své dosluhující závodní 964 s atmosférickými plochými šestiválci 3,8 l. Nejdříve však musely přijít na řadu základní verze RS určené pro okruhové hrátky, které s těmito agregáty začínaly na 300 koních (221 kW). Vypadaly jako Turbo, měly větší brzdové kotouče se čtyřpístkovými třmeny a nastavitelné stabilizátory. Lehčí RSR pak přidaly ochrannou klec, hasicí přístroj, šestibodové pásy a zadní křídlo, se kterým se dalo hýbat.

V Zuffenhausenu a Weissachu se ovšem pustili do vývoje menšího agregátu 3,6 l se dvěma turby.

Původní agresivní verze GT2 byla homologována pro stejnojmennou kategorii, nabídla 450 koní (331 kW) a maximálku 306 km/h. Pochopitelně neměla pohon všech kol, který pravidla nepovolovala a beztak by zvyšoval hmotnost. Ale chtělo to ještě něco pro silnější GT1. Vrchol evropských závodů tehdy představoval šampionát BPR – ještě než jej převzala FIA a začaly v něm startovat placky. Tak vzniklo v polovině 90. let Evo, navíc ve stejné době jako McLaren F1, GTR.

Dále posílený motor dával až 600 koní (441 kW) a 660 N.m. Byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Šílené ospoilerované porsche s vytaženými blatníky a obrovským zadním křídlem s integrovanými vstupy vzduchu, původem ze zmiňované GT2, bylo schopné jet až 322 km/h, dostalo navíc novou příď s dírami pro udržování teploty předních brzd i oleje. Jenže právě mnohem rychlejší stroje z Wokingu jej odstavily na vedlejší kolej, takže se Němci pustili horečně do vývoje už mnohem slavnější ploché 911 GT1.

Aukční síň Mecum nabídne jeden z 11 vyrobených exemplářů v srpnu v Monterey. Má VIN WP0ZZZ99ZS394062 a je zajímavý svou bílou barvou bez jakýchkoli log sponzorů. Pochopitelně jde o obrovskou vzácnost. Najelo jen 7.000 km, což je ovšem na závoďák dost. Historii včetně podniků, kterých se auto zúčastnilo, bohužel dražební společnost neuvedla. GT2 Evo samozřejmě nebyla určena pro silniční provoz na rozdíl od původní „neevoluce“, takže nabízený exemplář jezdil pouze po okruzích. Čemuž odpovídá i výbava včetně jediné sedačky Recaro, ochranné klece a rychloupínáků karosářských panelů.

Přesto je po prvním majiteli, prakticky ve stavu nového vozu. Ceny posledních vzduchem chlazených devětsetjedenáctek i v běžných verzích stoupají strmě vzhůru, „vodník“ 996 už prostě nebyl to pravé... Navíc nevyužíval původní karosářský skelet. Mecum bohužel zatím předpokládanou částku za 993 GT2 Evo nezveřejnili. Nepředpokládáme, že by o něj nebyl zájem.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Kolouš
12. 7. 2016 21:55
sila
Měl jsem možnost odkrouzit pár kol Lausitzringu v 993rsr. Doted mne mrazí zatylek, když na to vzpomenu (a ze na to vzpomínám casto). Oholena kabina bez izolace... No a tady je dokonce 441kW a 660Nm, to si dost dobře ani nedokážu představit. Bohužel pochybuju že tohle auto uvidím někde naživo, o to víc si ho sám povodit... mokrý sen.