Porsche 911 Turbo a Turbo S: Nová generace dorazí v září
Porsche 911 Turbo, typ 930, se představilo v roce 1974. Za dveřmi je tedy čtyřicáté výročí, ale také nová generace – šestá v pořadí. Do prodeje se dostane v září a samozřejmě nebude z levného kraje. Základní model vyjde zhruba na 4,1 milionu korun, za výkonnější Turbo S vydáte 5 milionů.
Srdcem auta je motor a ten v nové 911 Turbo má objem 3,8 litru, přímé vstřikování a dvojici turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek – Porsche je i nadále jediná automobilka, která u benzinového motoru používá takovou technologii přeplňování. Šestiválec má v základním ladění 520 koní (383 kW), výkonnější 911 Turbo S dosahuje 560 koní (412 kW). Pro srovnání, předchůdce měl s motorem shodného objemu výkon 500, resp. 530 koní.
Standardem je pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK. V zájmu snížení kombinované spotřeby dostala funkci start-stop a vyřazování na neutrál při jízdě na volnoběh. Výsledkem je udávaná spotřeba 9,7 l/100 km, o 16 % lepší než v předchozí generaci.
Podstatnější ale je, jak PDK prospívá rychlosti. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 3,2 sekundy, Turbo S je ještě o desetinu rychlejší. Maximum činí 318 km/h.
Porsche 911 Turbo - technická data a srovnání s předchozí generací | |||||
Motor | 991 Turbo S | 991 Turbo | 997 Turbo S | 997 Turbo | 997 Turbo |
Rok výroby | od 2013 | od 2013 | 2010-2013 | 2009-2010 | 2006-2009 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 7DS | 6M (7DS) | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 3800 | 3800 | 3800 | 3800 | 3600 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 412/- | 383/- | 390/6250 | 368/6000 | 353/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | - | - | 700/2100-4250 | 650/1950-5000 | 620/1950-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 318 | 318 | 315 | 312 | 310 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,1 | 3,2 | 3,3 | 3,6 (3,4) | 3,9 (3,7) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,7 | 9,7 | 11,4 | 11,6 (11,4) | 12,8 (13,6) |
Stejně jako výchozí 911, i 911 Turbo má rozvor mezigeneračně prodloužený o 100 mm. Zároveň ale přichází novinka: aktivní řízení zadních kol. V nízkých rychlostech se natáčejí až o 2,8° proti směru natočení předních kol. Manévrovatelnost pak odpovídá autu s rozvorem o 250 mm kratším. V rychlostech nad 80 km/h se zadní kola natáčejí podle těch předních a přínos je ještě výraznější: jako by 911 v zatáčkách měla o půl metru delší rozvor!
Karoserie se oproti 911 Carrera 4 rozšířila o 28 mm a dostala aktivní aerodynamické prvky. Poprvé může mít 911 Turbo i aktivní stabilizátory PDCC, za příplatek se bude nabízet i aktivní uložení motoru a keramické brzdy PCCB. Díky všem vylepšením se 911 Turbo výrazně zrychlí, Porsche slibuje čas na Nordschleife výrazně pod 7 minut a 30 sekund. Díky tomu by novinka pokořila Carreru GT a mohla by ohrozit i výsledky Nissanu GT-R.
Porsche 911 - historický přehled modelů | ||||
Typ | rok výroby | motor | výkon [kW] | toč. mom. [N.m] |
930 Turbo 3.0 | 1974-1977 | 3,0 l | 191 | 343 |
930 Turbo 3.3 | 1978-1989 | 3,3 l | 221 | 430 |
964 Turbo | 1990-1993 | 3,3 l | 235 | 450 |
964 Turbo S | 1992-1993 | 3,3 l | 280 | 490 |
964 Turbo 3.6 | 1993-1994 | 3,6 l | 265 | 520 |
993 Turbo | 1995-1998 | 3,6 l | 300 | 540 |
996 Turbo | 2000-2006 | 3,6 l | 309 | 560 |
996 Turbo S | 2004-2006 | 3,6 l | 331 | 620 |
997 Turbo | 2006-2009 | 3,6 l | 353 | 620 |
997 Turbo | 2009-2013 | 3,8 l | 368 | 650 |
997 Turbo S | 2010-2013 | 3,8 l | 390 | 700 |
991 Turbo | od 2013 | 3,8 l | 383 | - |
991 Turbo S | od 2013 | 3,8 l | 412 | - |