reklama


25.9. 2012 Auto Tip

Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se!

 

Jako nové bylo tohle auto příliš drahé, coby ojetina zase směšně laciné. Teprve teď milovníci youngtimerů odhalují jeho přednosti, že šlo o jedno z nejlepších „levných“ porsche v historii firmy.

Kasaštyk – jinak se projekt Porsche 924 nazvat nedá. Stuttgartské automobilce se povedlo vytvořit auto, které se velmi slušně prodávalo po celých 13 let, neohrozilo pozici hlavní modelové řady 911 a díky řadě akčních modelů se jeho cena často dostala do absurdních výšin. Zákazník se někdy chová nevyzpytatelně. Jako třeba ten, který si šel na samotném sklonku výrobního cyklu v roce 1988 pro akční verzi 924 Le Mans a na stůl v showroomu vysázel 52 950 marek. Klobouk dolů před schopnostmi marketingových manažerů značky Porsche...

Původně přitom mohl tento vůz skončit v rukou VW. Právě Volkswagen se počátkem 70. let rozhodl obohatit portfolio o sportovní kupé, kvůli chybějící kapacitě ve vlastním vývojovém oddělení ale oslovil firmu Porsche, která projekt s kódem 425 přijala jako externí zakázku. Podmínkou bylo použití standardního koncernového řadového čtyřválce 2,0 l. Konstruktéři Porsche zvolili pohon zadních kol s umístěním převodovky podle vzoru Transaxle u zadní nápravy.

Škoda Favorit se měla vyrábět i jako sedan, podívejte se

Ropná krize roku 1973 donutila VW přehodnotit plány, projekt 425 měl jít k ledu, pro investice vybralo představenstvo ve Wolfsburgu lidovější cestu v podobě typu Scirocco, vycházejícího z golfu. Prakticky hotové plány se ale hodily do krámu Porsche, a to jako náhrada za typy 914 či 912 – tedy coby levnější alternativa k řadě 911. Mezi automobilkami došlo k dohodě, zahrnující i výrobu vozu v závodě Audi v Neckarsulmu.

Odbyt Porsche 924 značce výrazně pomohl při překonání finanční krize, malé kupé vlastně vydělalo peníze na další vývoj ikony 911. Přitom se tento vůz musel vyrovnat s ne zrovna optimálním věnem, které mu z pohledu image do kolébky dala spolupráce s VW. Motor měl z VW/Audi, zadní nápravu z brouku, poloosy pasovaly z armádního typu VW 181 Kübelwagen, madla dveří se shodovala s golfem... A k tomu nevděčný punc Porsche pro ty, kteří na pořádné (tedy typ 911) prostě nemají peníze. Anebo auta, jež kupují movití pánové v letech svým milenkám.

GAZ 69 – z Molotovových saní je žádaný veterán

Zlom ve vnímání přinesla verze 924 Turbo a následně 924 S, vybavená výborným celohliníkovým agregátem 2,5 l od motorářů Porsche. Jeho zavedení bylo vlastně vynucené rozhodnutím Volkswagenu ukončit výrobu původního čtyřválce. Do řady 924 tak putoval vlastní agregát, používaný v mezitím vzniklé řadě 944, a to s výkonem mírně sníženým na 110 kW. Do konce výroby typu 924 S se výkon dostal až na 119 kW, na odbyt šly zejména akční verze, odlišující se barevným provedeným kokpitu a interiéru či úpravou standardní výbavy. Vyhledávané provedení Le Mans tak standardně dostalo tehdy velebený „šíbr“.

A jaké je Porsche 924 S z dnešního pohledu? Ideální sportovní youngtimer za dostupnou cenu. Svezení s ním snese díky vitálnímu motoru s příjemným zvukem i náročnější měřítka, nízká pozice sezení se nijak netluče s praktičností, kterou podporuje velká výklopná záď. Spotřeba se dá v pohodě uhlídat na desetilitrové hranici a pátrání po nějakém zásadním slabém místě vychází naprázdno.

Kromě Porsche 924 přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických Porsche, a to včetně historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.

Porsche 912

Ve stínu ikonické řady 911 zůstal model 912 hlavně proto, že mu v zádi tlouklo jen čtyřválcové srdce, nepomohly ani velmi podobné tvary.

Porsche 914

Auto samá hrana, s podivným profilem, zato s možností sejmout střechu. Bez ní nabídne hodně bezprostřední kontakt s okolím.

Porsche 924 S

Kdo si tohle auto před časem koupil za babku, může začít počítat zisk – jeho ceny totiž rychle rostou.

Porsche 928 Automatik

Technicky náročně řešené auto s charakteristickými světlomety je luxusní, má prestiž – a dnes i punc výjimečnosti.

Porsche 968 Tiptronic

Styl má, zajímavá technika by se také našla, ale chybí emotivnější design.


 [150×197]

Další zajímavosti z historie, profily a testy youngtimerů, servisní informace atd. najdete v magazínu Auto Tip Klassik, který je na stáncích právě teď.




Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video) Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video)

Porsche si letos připomíná čtyřicet let od uvedení modelu…

Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku

Porsche 924 letos slaví 40 let. Skalní příznivci značky…

 



 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Dnes 18:59

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace politických vězňů podlehla nemoci

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace…

Ve věku 93 let v pátek nemocnici v Pardubicích náhle zemřela dlouholetá předsedkyně Konfederace politických…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

 
 
reklama