25.9. 2012 Auto Tip

Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se!

 

Jako nové bylo tohle auto příliš drahé, coby ojetina zase směšně laciné. Teprve teď milovníci youngtimerů odhalují jeho přednosti, že šlo o jedno z nejlepších „levných“ porsche v historii firmy.

Kasaštyk – jinak se projekt Porsche 924 nazvat nedá. Stuttgartské automobilce se povedlo vytvořit auto, které se velmi slušně prodávalo po celých 13 let, neohrozilo pozici hlavní modelové řady 911 a díky řadě akčních modelů se jeho cena často dostala do absurdních výšin. Zákazník se někdy chová nevyzpytatelně. Jako třeba ten, který si šel na samotném sklonku výrobního cyklu v roce 1988 pro akční verzi 924 Le Mans a na stůl v showroomu vysázel 52 950 marek. Klobouk dolů před schopnostmi marketingových manažerů značky Porsche...

Původně přitom mohl tento vůz skončit v rukou VW. Právě Volkswagen se počátkem 70. let rozhodl obohatit portfolio o sportovní kupé, kvůli chybějící kapacitě ve vlastním vývojovém oddělení ale oslovil firmu Porsche, která projekt s kódem 425 přijala jako externí zakázku. Podmínkou bylo použití standardního koncernového řadového čtyřválce 2,0 l. Konstruktéři Porsche zvolili pohon zadních kol s umístěním převodovky podle vzoru Transaxle u zadní nápravy.

Škoda Favorit se měla vyrábět i jako sedan, podívejte se

Ropná krize roku 1973 donutila VW přehodnotit plány, projekt 425 měl jít k ledu, pro investice vybralo představenstvo ve Wolfsburgu lidovější cestu v podobě typu Scirocco, vycházejícího z golfu. Prakticky hotové plány se ale hodily do krámu Porsche, a to jako náhrada za typy 914 či 912 – tedy coby levnější alternativa k řadě 911. Mezi automobilkami došlo k dohodě, zahrnující i výrobu vozu v závodě Audi v Neckarsulmu.

Odbyt Porsche 924 značce výrazně pomohl při překonání finanční krize, malé kupé vlastně vydělalo peníze na další vývoj ikony 911. Přitom se tento vůz musel vyrovnat s ne zrovna optimálním věnem, které mu z pohledu image do kolébky dala spolupráce s VW. Motor měl z VW/Audi, zadní nápravu z brouku, poloosy pasovaly z armádního typu VW 181 Kübelwagen, madla dveří se shodovala s golfem... A k tomu nevděčný punc Porsche pro ty, kteří na pořádné (tedy typ 911) prostě nemají peníze. Anebo auta, jež kupují movití pánové v letech svým milenkám.

GAZ 69 – z Molotovových saní je žádaný veterán

Zlom ve vnímání přinesla verze 924 Turbo a následně 924 S, vybavená výborným celohliníkovým agregátem 2,5 l od motorářů Porsche. Jeho zavedení bylo vlastně vynucené rozhodnutím Volkswagenu ukončit výrobu původního čtyřválce. Do řady 924 tak putoval vlastní agregát, používaný v mezitím vzniklé řadě 944, a to s výkonem mírně sníženým na 110 kW. Do konce výroby typu 924 S se výkon dostal až na 119 kW, na odbyt šly zejména akční verze, odlišující se barevným provedeným kokpitu a interiéru či úpravou standardní výbavy. Vyhledávané provedení Le Mans tak standardně dostalo tehdy velebený „šíbr“.

A jaké je Porsche 924 S z dnešního pohledu? Ideální sportovní youngtimer za dostupnou cenu. Svezení s ním snese díky vitálnímu motoru s příjemným zvukem i náročnější měřítka, nízká pozice sezení se nijak netluče s praktičností, kterou podporuje velká výklopná záď. Spotřeba se dá v pohodě uhlídat na desetilitrové hranici a pátrání po nějakém zásadním slabém místě vychází naprázdno.

Kromě Porsche 924 přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických Porsche, a to včetně historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.

Porsche 912

Ve stínu ikonické řady 911 zůstal model 912 hlavně proto, že mu v zádi tlouklo jen čtyřválcové srdce, nepomohly ani velmi podobné tvary.

Porsche 914

Auto samá hrana, s podivným profilem, zato s možností sejmout střechu. Bez ní nabídne hodně bezprostřední kontakt s okolím.

Porsche 924 S

Kdo si tohle auto před časem koupil za babku, může začít počítat zisk – jeho ceny totiž rychle rostou.

Porsche 928 Automatik

Technicky náročně řešené auto s charakteristickými světlomety je luxusní, má prestiž – a dnes i punc výjimečnosti.

Porsche 968 Tiptronic

Styl má, zajímavá technika by se také našla, ale chybí emotivnější design.


 [150×197]

Další zajímavosti z historie, profily a testy youngtimerů, servisní informace atd. najdete v magazínu Auto Tip Klassik, který je na stáncích právě teď.




Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Porsche Auto Tip

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video) Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video)

Porsche si letos připomíná čtyřicet let od uvedení modelu…

Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku

Porsche 924 letos slaví 40 let. Skalní příznivci značky…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…