Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se!
Kasaštyk – jinak se projekt Porsche 924 nazvat nedá. Stuttgartské automobilce se povedlo vytvořit auto, které se velmi slušně prodávalo po celých
13 let, neohrozilo pozici hlavní modelové řady 911 a díky řadě akčních modelů se jeho cena často dostala do absurdních výšin. Zákazník se někdy
chová nevyzpytatelně. Jako třeba ten, který si šel na samotném sklonku výrobního cyklu v roce 1988 pro akční verzi 924 Le Mans a na stůl v showroomu vysázel 52 950 marek. Klobouk dolů před schopnostmi marketingových manažerů značky Porsche...
Původně přitom mohl tento vůz skončit v rukou VW. Právě Volkswagen se počátkem 70. let rozhodl obohatit portfolio o sportovní kupé, kvůli chybějící
kapacitě ve vlastním vývojovém oddělení ale oslovil firmu Porsche, která projekt s kódem 425 přijala jako externí zakázku. Podmínkou bylo použití standardního koncernového řadového čtyřválce 2,0 l. Konstruktéři Porsche zvolili pohon zadních kol s umístěním převodovky podle vzoru Transaxle u zadní nápravy.
Ropná krize roku 1973 donutila VW přehodnotit plány, projekt 425 měl jít k ledu, pro investice vybralo představenstvo ve Wolfsburgu lidovější cestu v podobě typu Scirocco, vycházejícího z golfu. Prakticky hotové plány se ale hodily do krámu Porsche, a to jako náhrada za typy 914 či 912 – tedy coby levnější alternativa k řadě 911. Mezi automobilkami došlo k dohodě, zahrnující i výrobu vozu v závodě Audi v Neckarsulmu.
Odbyt Porsche 924 značce výrazně pomohl při překonání finanční krize, malé kupé vlastně vydělalo peníze na další vývoj ikony 911. Přitom se tento vůz musel vyrovnat s ne zrovna optimálním věnem, které mu z pohledu image do kolébky dala spolupráce s VW. Motor měl z VW/Audi, zadní
nápravu z brouku, poloosy pasovaly z armádního typu VW 181 Kübelwagen, madla dveří se shodovala s golfem... A k tomu nevděčný punc Porsche pro ty, kteří na pořádné (tedy typ 911) prostě nemají peníze. Anebo auta, jež kupují movití pánové v letech svým milenkám.
Zlom ve vnímání přinesla verze 924 Turbo a následně 924 S, vybavená výborným celohliníkovým agregátem 2,5 l od motorářů Porsche. Jeho zavedení bylo vlastně vynucené rozhodnutím Volkswagenu ukončit výrobu původního čtyřválce. Do řady 924 tak putoval vlastní agregát, používaný v mezitím vzniklé řadě 944, a to s výkonem mírně sníženým na 110 kW. Do konce výroby typu 924 S se výkon dostal až na 119 kW, na odbyt šly zejména akční verze, odlišující se barevným provedeným kokpitu a interiéru či úpravou standardní výbavy. Vyhledávané provedení Le Mans tak standardně dostalo tehdy velebený „šíbr“.
A jaké je Porsche 924 S z dnešního pohledu? Ideální sportovní youngtimer za dostupnou cenu. Svezení s ním snese díky vitálnímu motoru s příjemným zvukem i náročnější měřítka, nízká pozice sezení se nijak netluče s praktičností, kterou podporuje velká výklopná záď. Spotřeba se dá v pohodě uhlídat na desetilitrové hranici a pátrání po nějakém zásadním slabém místě vychází naprázdno.
Kromě Porsche 924 přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických Porsche, a to včetně
historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.
Porsche 912 | |
Ve stínu ikonické řady 911 zůstal model 912 hlavně proto, že mu v zádi tlouklo jen čtyřválcové srdce, nepomohly ani velmi podobné tvary. | porsche autotip |
Porsche 914 | |
Auto samá hrana, s podivným profilem, zato s možností sejmout střechu. Bez ní nabídne hodně bezprostřední kontakt s okolím. | porsche autotip |
Porsche 924 S | |
Kdo si tohle auto před časem koupil za babku, může začít počítat zisk – jeho ceny totiž rychle rostou. | porsche autotip |
Porsche 928 Automatik | |
Technicky náročně řešené auto s charakteristickými světlomety je luxusní, má prestiž – a dnes i punc výjimečnosti. | porsche autotip |
Porsche 968 Tiptronic | |
Styl má, zajímavá technika by se také našla, ale chybí emotivnější design. | porsche autotip |