Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se!

Auto Tip Klassik
Diskuze (5)
Jako nové bylo tohle auto příliš drahé, coby ojetina zase směšně laciné. Teprve teď milovníci youngtimerů odhalují jeho přednosti, že šlo o jedno z nejlepších „levných“ porsche v historii firmy.

Kasaštyk – jinak se projekt Porsche 924 nazvat nedá. Stuttgartské automobilce se povedlo vytvořit auto, které se velmi slušně prodávalo po celých

13 let, neohrozilo pozici hlavní modelové řady 911 a díky řadě akčních modelů se jeho cena často dostala do absurdních výšin. Zákazník se někdy

chová nevyzpytatelně. Jako třeba ten, který si šel na samotném sklonku výrobního cyklu v roce 1988 pro akční verzi 924 Le Mans a na stůl v showroomu vysázel 52 950 marek. Klobouk dolů před schopnostmi marketingových manažerů značky Porsche...

Původně přitom mohl tento vůz skončit v rukou VW. Právě Volkswagen se počátkem 70. let rozhodl obohatit portfolio o sportovní kupé, kvůli chybějící

kapacitě ve vlastním vývojovém oddělení ale oslovil firmu Porsche, která projekt s kódem 425 přijala jako externí zakázku. Podmínkou bylo použití standardního koncernového řadového čtyřválce 2,0 l. Konstruktéři Porsche zvolili pohon zadních kol s umístěním převodovky podle vzoru Transaxle u zadní nápravy.

Ropná krize roku 1973 donutila VW přehodnotit plány, projekt 425 měl jít k ledu, pro investice vybralo představenstvo ve Wolfsburgu lidovější cestu v podobě typu Scirocco, vycházejícího z golfu. Prakticky hotové plány se ale hodily do krámu Porsche, a to jako náhrada za typy 914 či 912 – tedy coby levnější alternativa k řadě 911. Mezi automobilkami došlo k dohodě, zahrnující i výrobu vozu v závodě Audi v Neckarsulmu.

Odbyt Porsche 924 značce výrazně pomohl při překonání finanční krize, malé kupé vlastně vydělalo peníze na další vývoj ikony 911. Přitom se tento vůz musel vyrovnat s ne zrovna optimálním věnem, které mu z pohledu image do kolébky dala spolupráce s VW. Motor měl z VW/Audi, zadní

nápravu z brouku, poloosy pasovaly z armádního typu VW 181 Kübelwagen, madla dveří se shodovala s golfem... A k tomu nevděčný punc Porsche pro ty, kteří na pořádné (tedy typ 911) prostě nemají peníze. Anebo auta, jež kupují movití pánové v letech svým milenkám.

Zlom ve vnímání přinesla verze 924 Turbo a následně 924 S, vybavená výborným celohliníkovým agregátem 2,5 l od motorářů Porsche. Jeho zavedení bylo vlastně vynucené rozhodnutím Volkswagenu ukončit výrobu původního čtyřválce. Do řady 924 tak putoval vlastní agregát, používaný v mezitím vzniklé řadě 944, a to s výkonem mírně sníženým na 110 kW. Do konce výroby typu 924 S se výkon dostal až na 119 kW, na odbyt šly zejména akční verze, odlišující se barevným provedeným kokpitu a interiéru či úpravou standardní výbavy. Vyhledávané provedení Le Mans tak standardně dostalo tehdy velebený „šíbr“.

A jaké je Porsche 924 S z dnešního pohledu? Ideální sportovní youngtimer za dostupnou cenu. Svezení s ním snese díky vitálnímu motoru s příjemným zvukem i náročnější měřítka, nízká pozice sezení se nijak netluče s praktičností, kterou podporuje velká výklopná záď. Spotřeba se dá v pohodě uhlídat na desetilitrové hranici a pátrání po nějakém zásadním slabém místě vychází naprázdno.

Kromě Porsche 924 přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických Porsche, a to včetně

historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.

Porsche 912

Ve stínu ikonické řady 911 zůstal model 912 hlavně proto, že mu v zádi tlouklo jen čtyřválcové srdce, nepomohly ani velmi podobné tvary. porsche autotip porsche autotip

Porsche 914

Auto samá hrana, s podivným profilem, zato s možností sejmout střechu. Bez ní nabídne hodně bezprostřední kontakt s okolím. porsche autotip porsche autotip

Porsche 924 S

Kdo si tohle auto před časem koupil za babku, může začít počítat zisk – jeho ceny totiž rychle rostou. porsche autotip porsche autotip

Porsche 928 Automatik

Technicky náročně řešené auto s charakteristickými světlomety je luxusní, má prestiž – a dnes i punc výjimečnosti. porsche autotip porsche autotip

Porsche 968 Tiptronic

Styl má, zajímavá technika by se také našla, ale chybí emotivnější design. porsche autotip porsche autotip


porsche autotip porsche autotip

Další zajímavosti z historie, profily a testy youngtimerů, servisní informace atd. najdete v magazínu Auto Tip Klassik, který je na stáncích právě teď.




Auto Tip Klassik
Diskuze (5)
8. 12. 2014 20:33
Re: 924
No 968 nebyla nikdy náhrada levného porsche. Bylo to velice moderní GT na delší cesty vybavené tím nejlepším co Porsche mělo k dispozici. Funkci levného Porsche plnila po 914 a 912 právě 924 a později 944 (dneska bychom asi řekli facelift 924). Jsou to neprávem podceňovaná auta (jak 924,944 tak i 928). Samozřejmě nenabízejí ikonickou image 911 ale jízdní vlastnosti jsou stále Porsche.
26. 9. 2012 14:11
Re: 924
njn, to by o tom novinari museli neco vedet...

a taky mi moc do hlavy neleze, ze tu velebi 924ku pred 968ckou.

kdo ma 968cku, ten muze pocitat zisk uz ted, aktualne pod 300 tisic neni, v CR je jich par kousku, auto je to prakticky nesehnatelne a to uz vubec nemluvim o club sportu nebo verzich v turbu.
Ta ma mimochodem jeden z nejvykonnejsich seriovych 4valcu ktery znam... 968 turbo S - 350 HP v aute s 1212 kily a to se psal rok 1992...

Kam se hrabou pozdejsi Boxstery...
Avatar - beibej
26. 9. 2012 01:42
tak to mě dostalo
zadní náprava z brouka >:D
25. 9. 2012 22:34
924
Jako budoucí perspektivní youngtimer, je přece jasná 944 S2 nebo turbo. U 924 se dá snad jen bavit o limitovaných edicích, ale 24 bude vždy jen stínem 44. Jen těch bodykitů a přestaveb z 24 na 44 se tehdy provedlo nepočítaně.
Avatar - Sonny Crockett
25. 9. 2012 21:00
Doufám
Doufám, že takhle nedopadnou i budoucí Porsche pod VW :-(