Škoda Favorit se měla vyrábět i jako sedan, podívejte se
Po krachu plánů na vývoj a výrobu moderního vozu společně s automobilkami z NDR koncem 70. let si Škodovka prošla údobím, v němž podnik střádal síly a peníze na lepší budoucnost.
Ta se zhmotnila ve favoritu, na svou dobu velmi dobře řešenému hatchbacku s uspořádáním „vše vpředu“. Pokud šlo o konstrukci, nebylo a není týmu kolem ing. Petra Hrdličky co vytknout: Využitím obestavěného prostoru snese vůz přísná měřítka i dnes, to samé platilo o jízdních vlastnostech a třeba i faktu, že standardem se stala pětistupňová převodovka. To vše pasovalo favorit na absolutní vrchol automobilové produkce zemí RVHP a Němci, Rusové, Rumuni či Poláci nám mohli jen tiše závidět. Rezervy se našly tam, kde scházely valuty na nákup modernějších technologií, tedy hlavně v kvalitě vnitřních plastů či komfortní výbavě jako takové.
Výroba se rozjela v roce 1986 a souběžně se pracovalo a dalších karosářských verzích, které předchozí produkci z Mladé Boleslavi tak citelně chyběly. Do série se nakonec (v roce 1990) prosadilo kombi Forman, zatímco třídveřové kupé nikoli. Stejný osud potkal i elegantně řešený sedan s interním kódem 782, který stejně jako hatchback navrhli ve studiu Bertone.
V Česaně vznikly dva pojízdné prototypy a jedna karoserie, bílý exemplář ve sbírkách muzea by udělal i dnes radost globalizátorům maximální unifikací dílů, které sdílí s hatchbackem. I podlaha zavazadelníku je z větší části převzata, objem se podle střízlivého odhadu blíží skvělým 500 l, a to má v podpalubí plnohodnotnou rezervu.... Vůz má najeto 81 674 km a do provozu byl registrován v roce 1989.
porsche autotip |