Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GAZ 69: z Molotovových saní je žádaný veterán

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 18. 9. 2012
25
4
Zobrazit náhledy (25)
Proto popisy u téměř každého ovladače. Vůz dostal pro sibiřské zimy výkonné topení. Gaz Gaz Gaz Gaz V létě můžete odepnout dveřní okna, posléze plátěnou střechu a nakonec i sklopit přední okno. V zimě dovnitř táhne ze všech stran, topení je ale výkonné. Gaz Gaz Gaz Gaz Evoluční verze spodového čtyřválce objemu 2,43 l jede výrazně lépe, než původní 2,12 l a v nouzi jde snadno roztočit klikou. Hledáček se ovládá zevnitř vozu. I když je označení GAZ zažité, naprostá většina u nás jezdících kusů se jmenuje UAZ podle nového výrobního závodu S rezervou na levém boku je počítáno i pro ochranu posádky proti střelbě, kvůli ní jsou levé dveře menší než pravé Gaz Gaz Gaz První nádrž má plnění na obvyklém místě, druhá, menší, potom pod sedačkou spolujezdce. Hodily se i tři kanystry ve stojánku na zádi. Žebřinový rám, pevné nápravy, nejnutnější výbava - jednodušeji už to nejde GAZ 69 se dočkal nejroztodivnějších rolí, například jako počišťovač ulic
Automobilka GAZ po druhé světové válce zahajovala masovou výrobu terénních aut v SSSR typem 69. Ten se právě nyní stává atraktivním veteránem.

Málokdo si z pionýrských táborů, lesních závodů a horských chat nepamatuje GAZ 69 (později UAZ - těch u nás byla většina) s charakteristickou

kulatou přídí, který byl až do sedmdesátých let jediným běžně dostupným terénním automobilem v takzvaném východním bloku. Stal se i standardním dopravním prostředkem vojsk Varšavské smlouvy, vznikal v několika modifikacích, z nichž potom vzešly stovky nejrůznějších úprav.

Kromě vojenských - například tahač bezzákluzového děla ráže 82 mm či mobilní rampa pro samonaváděcí rakety země-vzduch - sloužil i v bezpočtu civilních rolí, zejména v komunálních službách. Vozil záchranáře, geology, myslivce i energetiky.

Kromě typu 69 a modernizovaného 69M s jedním párem dveří, dvěma sedadly a podélnými lavicemi pro dalších šest mužů existovala pětimístná čtyřdveřová štábní verze 69A/AM. Obě spočívaly na jednoduchém žebřinovém rámu a uvezly buď osm lidí, nebo dva pasažéry a půl tuny nákladu. Dvě pevné nápravy byly odpruženy půleliptickými listovými pružinami, k trvalému pohonu zadní bylo možné připojit i přední nápravu a uzavřít diferenciál. Třírychlostní převodovka se synchronizací 2. a 3. stupně spolupracovala s dvoustupňovou redukcí. Ortodoxní čtyřválec 2,12 l SV měl kořeny v modelu M20 Poběda. Napájel se ze dvou nádrží, startoval nožním táhlem s ručním plynem a na rozdíl od před chůdců už obsahoval i topení pro posádku a jiné vymoženosti.

Půvaby nádherně zachovalého GAZu 69M v osmimístné verzi nám demonstroval nadšený sběratel pan Ernest, který se k výrobkům gorkovské automobilky dostal přes carevnu, tedy nádherný exemplář GAZ M-21 Volha, a zhruba před deseti lety se dal do shromažďování kolekce vojenských vozidel. Kromě krásné „šedesát devítky“ se pyšní i originálním přívěsem 704, nástupcem 469, válečným čapajevem a kromě toho i jediným v Česku přihlášeným exemplářem náklaďáčku 51. Prý nestihl dobu, kdy se hezké vojenské gazíky prodávaly téměř zadarmo, nebo rovnou putovaly na šrotiště, nicméně méně vzácné exempláře lze stále pořídit za příčetné peníze.

Otevřela se garáž, letitý vojenský GAZ se blýskl dokonalým lakem a naskočil na první otočení startérem. Rozběhl se měkce a tiše, bez očekávaného kuckání a oblak modrého dýmu. Tak prý startují skoro všechny, předimenzovaný čtyřválec má totiž neuvěřitelnou výdrž a málokdy bývá opotřebený. Při řazení nesynchronizované jedničky se musí dvakrát na spojku, spodový motor se ale z místa snadno rozkolébá i na dvojku. Trojku zasunete ve třiceti, a když nezastavíte, vystačí vám na celý zbytek cesty. Vše sice chodí ztuha, ale přesně. Nebýt značných ovládacích sil, bylo by ovládání ideální. Přední okno si můžete sklopit, i pokud se nechystáte ostřelovat nepřátele kulometem. Po několika kilometrech vás ale všudypřítomný průvan omrzí.

V terénu dosud trochu nemotorný a uskákaný zelenáč ukáže, zač jsou válečné zkušenosti. Obrovská kola už sama žehlí menší díry, přes ty větší se lehký vozík přešplhává s grácií. Jen to chce mít zařazeno předem, lovit jedničku za jízdy v terénu není moc dobrý nápad. Motor má sílu přesně tam, kde je jí třeba, tedy těsně nad volnoběhem. Vytáčet jej nemá smysl a při plné zátěži přijde ke slovu redukce. „Pro osm lidí už je to přece jen trochu slabé,“ komentuje pan Ernest. Když vymění moderní volant za historický, rozprostře se mu po tváři mimoděčný úsměv. Takový čeká i na vás, když neodoláte.

Kromě „Gazíku“ přináší Auto Tip Klassik také podrobné profily následujících klasických čtyřkolek, a to včetně

historie, kladů a záporů, situace na trhu, dostupnosti dílů a technických údajů. Časopis dostanete u každého dobrého prodejce tisku.

Audi Quattro

Když dnes řeknete Audi, automaticky k tomu doplníte Quattro, ať už nahlas či jen v duchu. Pohon všech kol představilo Audi v typu Ur-Quattro již v roce 1980. Byl to start klání, na jehož konci se značka zařadila do prémiové extraligy.
gaz autotip gaz autotip

Mercedes-Benz 300 E 4MATIC

Jen to nejlepší je dost dobré. Mercedes-Benz se tím řídil a skvělým důkazem je pohon všech kol 4Matic v typu W124.
gaz autotip gaz autotip

Subaru 1800 4WD

Po vzoru drsnějších off-roadů bojuje Subaru s terénem každý den, a to s kompletní nabídkou osobních aut. Subaru 1800 4WD je jednoduché, decentní a efektivní. Jak vypadá, je mu jedno. Hlavně že dojede. Kamkoliv.
gaz autotip gaz autotip

Range Rover

Středa 17. června 1970 se do historie automobilky Land Rover zapsala zlatým písmem. V tento den se totiž představil luxusní Range Rover. S odstupem let vynikne jeho význam pro značku.
gaz autotip gaz autotip

Willys MB

V roce 1940 získala skomírající a do té doby poměrně bezvýznamná americká firma Willys-Overland obří státní zakázku na výrobu džípu. Jeden z nejznámějších automobilů druhé světové války má za sebou více než sedmdesátiletou historii.
gaz autotip gaz autotip

Mercedes-Benz Unimog

Dost bylo hraní. Představujeme vám jedinou pravou čtyřkolku, která dokáže všechno, co je fyzicky možné, a ještě zastane spoustu práce. A nejen to – unimog umí srovnat myšlenky a vylepšit pohled na okolní svět.
gaz autotip gaz autotip


porsche autotip porsche autotip

Další zajímavosti z historie, profily a testy youngtimerů, servisní informace atd. najdete v magazínu Auto Tip Klassik, který je na stáncích právě teď.






Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - ryman
supr fotky
ryman
| 19. 9. 2012
:yes: :yes:
Avatar - Barrichello
Tlacitko CTAPT
Barrichello
| 19. 9. 2012
To víš, oni byli vždycky napřed >:D
Tlacitko CTAPT
Nicco
| 19. 9. 2012
Mozno mali aj CTO|^|-CTAPT a "dvoj(slap)spojku"
Tlacitko CTAPT
stanislaff
| 19. 9. 2012
Rusove jiz hned po 2. svetove valce pouzivali tlacitko Start ve svych autech. >:D