Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 935 se vrací! Jako krásný limitovaný dárek k narozeninám značky

David Bureš
Diskuze (1)
Limitovaná novinka na bázi 911 GT2 RS vznikne jen v 77 kusech. Vzdává hold slavnému závodnímu autu přezdívanému Moby Dick.

Porsche letošní sedmdesátiny pojalo ve velkém stylu. Postavilo repliku svého prvního vozu, jeden kousek 911 generace 993 osadilo moderní technikou, překonalo dlouhá léta držený rekord na Nordschleife a patrně ještě letos představí novou generaci svého klíčového sportovního modelu 911. Mimo to vzdává hold jednomu ze svých mnoha slavných závodních aut.

Tím je v tomto případě Porsche 935/78 přezdívaný kvůli svému vzhledu Moby Dick, podle bílé velryby ze slavného románu Hermana Melvilla. Vrcholná verze závodního speciálu 935 pro Le Mans roku 1978 má charakteristicky protaženou záď a upravenou příď.

Základem auta je sériové Porsche 911 GT2 RS, upraveno je však tak, že novinka je určena pouze pro závodní okruhy. „Protože není homologována pro žádnou sérii, inženýři, ani designéři se nemuseli přizpůsobovat obvyklým pravidlům a měli tak naprostou volnost ve vývoji,“ říká k tomu Frank-Steffen Walliser viceprezident pro motorsport v automobilce Porsche.

Oproti výchozímu autu se zcela změnila aerodynamika, která svými tvary i bílou barvou vzdává hold právě Moby Dickovi. Nová karoserie tvořená karbonem vyztuženými polymery (CFRP) znamená, že je auto dlouhé 4,87 metru a široké 2,03 metru. Důležitým prvkem se pak stává zadní přítlačné křídlo, široké 1.909 mm a hluboké 400 mm. Na Moby Dicka pak odkazují i aerodynamicky optimalizovaná 18palcová kovaná kola.

Vedle 935/78 ale novinka připomíná i další okruhová auta Porsche. Ventilační otvory v předních blatnících pocházejí z 911 GT3 R, zrcátka zase z 911 RSR, koncová diodová světla v zadním spoileru odkazují na 919 Hybrid LMP1, zatímco odhalené titanové koncovky výfuku jsou modelovány jako u 908 z roku 1968.

To samé platí pro interiér. Hlavice volicí páky evokuje někdejší dřevěné řadičky třeba z 917, zatímco karbonový volant byl převzat z 911 GT3 R. Kvůli bezpečnosti tu nechybí masivní ochranná klec, určitou pohodu zase zajišťuje klimatizace. Jezdce pak drží na místě poctivá skořepinová sedačka s šestibodovými pásy. V základu má 935 jednu sedačku, lze si však objednat i místo pro spolujezdce, kdybyste na okruhovém dni chtěli svézt kamaráda nebo přítelkyni.

Co se pak týče pohonu, tak v útrobách 1.380 kilogramů vážícího Porsche 935 pracuje dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec o objemu 3,8 litru, který je takřka shodný jako v sériové 911 GT2 RS. Naladěn je tak rovněž na 700 koní, alias 515 kW. Spárován je se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která posílá jeho sílu na zadní kola.

Zajímavý speciál Porsche postaví jen v 77 exemplářích, takže se bude jednat o opravdovou exkluzivitu. I kvůli tomu zákazníci za auto zaplatí vcelku tučných 701.948 eur bez daně, tedy bezmála 18 milionů korun. Zákazníci se auta dočkají od června 2019, přičemž si mohou vybrat, zda chtějí světle šedou karoserii, nebo zbarvení evokující speciály sponzorované firmou Martini.

David Bureš
Diskuze (1)
30. 9. 2018 12:05
Cena
Taky ta cena bude krásná >:D