Ženeva živě: Porsche Boxster
V designu vyznávají v Zuffenhausenu spíše evoluci než revoluci. Alespoň si Boxster (složenina pochází ze slov boxer a roadster) s žádným jiným autem nelze splést. Na základní siluetě, která se objevila už na prvním konceptu 986 Boxster v Detroitu 1993, není třeba nic měnit. Ano, tvarům bude příští rok kulatých dvacet let! Dosti odlišná sériová verze se prodávala od konce roku 1996. V Paříži 2004 se objevila druhá řada 987. Ta měla celých 80 procent nových dílů, ač to na první pohled nebylo zřejmé. Jako první auto se skládací plátěnou střechou se mohla pochlubit hlavovými airbagy. V roce 2005 přišlo kupé, které dostalo jméno Cayman.
Stále stejný recept
Novinka s kódem 981 je postavena podle stejného receptu jako předchozí generace. Zepředu je končící 987 podobná asi nejvíce a obě od sebe bude velice těžké rozlišit. Z boku už je identifikace lepší, tady dominují velké vstupy vzduchu před zadními koly. A vzadu najdeme decentní spoiler, který přechází do koncových světel. Vysunuje se samočinně při překročení rychlosti 120 km/h. Interiér navazuje na nejnovější 911. Řadicí páka je umístěna na vysokém středovém tunelu, podobné řešení bylo poprvé použito u supersportu Carrera GT už v jeho jedenáct let staré podobě koncepční studie. Trojice kruhových přístrojů (rychloměr, otáčkoměr a TFT obrazovka) zůstala. Displej má úhlopříčku 4,6 palce a zobrazuje informace z palubního počítače, audio systému, navigace a PCM. Klasická plátěná střecha má konstrukci z hliníku a hořčíku a je, jak doba velí, elektrická. Manipulovat s ní lze až do 50 km/h a její složení (nebo naopak rozložení) trvá zhruba 9 s.
Porsche Boxster - technická data (2012) | ||
Model | Boxster | Boxster S |
Převodovka | 6M (7PDK) | 6M (7PDK) |
Zdvihový objem [l] | 2,7 | 3,4 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 195/6700 | 232/6700 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 280/4500 | 360/4400 |
Max. rychlost [km/h] | 264 (262) | 279 (277) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] | 5,8 (5,7) | 5,2 (5,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,2 (7,7) | 8,8 (8,0) |
Poh. hmotnost [kg] | 1310 | 1320 |
Více výkonu, méně paliva
Tradiční ploché kapalinou chlazené šestiválce mají své místo před zadní nápravou. Základní Boxster se dočkal snížení zdvihového objemu z 2,9 litru na 2,7 litru, zatímco výkon narostl ze 188 kW (255 k) na 195 kW (265 k). Ostřejší Boxster S zůstává věrný objemu 3,4 litru, ale profituje z mírného zvýšení výkonu, nyní má 232 kW (315 k) místo dřívějších 228 kW (310 k). Obě pohonné jednotky jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva, rekuperací elektrické energie a start-stopem. Standardním převodným ústrojím je vždy šestistupňová manuální skříň, kterou lze za příplatek vyměnit za sedmistupňovou dvouspojkovou PDK.
Nový Boxster jezdící s převodovkou PDK akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Dosavadní model zvládl stejnou disciplínu za 5,8 s, resp. 5,6 s s paketem Sport Chrono Plus. Nový Boxster S má z 0 na 100 km/h zrychlovat za 5,0 s, zatímco v druhé generaci potřeboval 5,2 s, resp. 5,0 se zmíněným sportovním balíčkem. Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu činí 7,7 litru na 100 km u Boxsteru (dosud 9,1 l/100 km) a 8,0 litru na 100 km u Boxsteru S (z 9,4 l). Údaje se opět týkají pouze dvouspojkového ústrojí.
Delší a nižší
Změnily se základní rozměry podvozku. Rozvor náprav byl prodloužen o 60 mm na 2475 mm, kola jsou také dále od sebe:vpředu o 40 mm na 1530 mm a vzadu o 10 mm na 1544 mm. Boxster má osmnáctipalcové ráfky. Je delší a nižší. Objem dvojice zavazadlových prostorů v přídi a zádi se nezměnil. Příplatková výbava je poměrně bohatá, zahrnuje například již vzpomínaný paket Sport Chrono Plus, elektronickou stabilizaci PSM, PTV (Porsche Torque Vectoring), keramické brzdy nebo výkonné audio od Bose.
Porsche Boxster - srovnání rozměrů třetí a druhé generace | |||
Model | Porsche Boxster (2012) | Porsche Boxster (2011) | Rozdíl |
Délka [mm] | 4374 | 4342 | +32 |
Šířka [mm] | 1801 | 1801 | -0 |
Výška [mm] | 1281 | 1292 | -11 |
Rozvor [mm] | 2475 | 2415 | +60 |
Rozchod vpředu [mm] | 1530 | 1490 | +40 |
Rozchod vzadu [mm] | 1544 | 1534 | +10 |
Objem zav. prostoru (vpředu/vzadu) [l] | 150/130 | 150/130 | 0 |
Již na jaře
Nový Boxster bude uveden na evropský trh v polovině dubna. Američané si musí počkat do léta.
Pro domácí Německo jsou základní ceny stanoveny na 48.291 eur (přibližně 1.202.000 Kč) a 59.120 eur (okolo 1.471.000 korun) za ostřejší S, obojí včetně DPH. Oficiální ceník pro USA začíná na 49.500 dolarech (asi 940.000 Kč) za Boxster a 60.900 dolarech (zhruba 1.156.000 korunách) za Boxster S, ovšem bez obvyklých místních poplatků.