Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

 
 

Zřejmě poslední motorizace, která přišla do prvního Cayenne před generační obměnou, je současně tou nejvíce kontroverzní variantou. První kilometry za volantem nejpomalejšího Porsche přesto potvrdily, že své místo pod sluncem má právem.

Portfolio motorů, které je možné objednávat do Porsche Cayenne, vypadá už při prohlížení prospektů impozantně. Vybírat lze totiž hned ze čtyř výkonových verzí osmiválce s objemem 4,8 l (2 jsou atmosférické, 2 přeplňované), kterým sekunduje základní vidlicový šestiválec 3,6 l, sdílený s modely VW Group. Od letoška se nejslabším, nejpomalejším a také nejúspornějším modelem značky se sportovní minulostí i přítomností stalo Cayenne s prvním novodobým turbodieselem pod kapotou.

Právě poslední superlativ hrál asi velkou roli v přemítání o tom, zda se montáží naftového motoru nedopustí automobilka nějakého automobilového hříchu. Hrozba vysokých finančních sankcí za nadprodukci emisí CO2 u prodané flotily aut je ale dnes již více než reálná a image značky i síla jména Cayenne zřejmě natolik silná, že do toho nakonec ve Stuttgartu šli.

Porsche TDI
Relativně nízké prodejní objemy naftových modelů byly překážkou k vývoji vlastního šestiválce, a tak Porsche sáhlo do bohaté nabídky turbodieselů vzdáleně příbuzného Audi. Volba padla na vidlicový šestiválec 3,0 TDI, který je i v době redukce objemů a drastického snižování měrných spotřeb dlouhodobě perspektivní jednotkou, na rozdíl od naftových osmi-, deseti- či dvanáctiválců.

Smyslem modelu Cayenne Diesel nebylo ohromit maximálními parametry nebo maximálními výkony, ale nabídnout relativně dostupnou alternativu k základnímu zážehovému šestiválci s přijatelnou spotřebou paliva. Tah, který má přivést ke značce zcela nové zákazníky je promyšlený. Vždyť aktuálnímu modelu zbývá do konce cyklu už jen rok života a šestiválcové turbodiesely patří k nejpopulárnějším motorizacím v této třídě.

Ztráta charakteru?
Ne! Jen další evoluční krok, mělo by se rovnou dodat. Porsche nasadilo před lety kurz lidovění a naftové Cayenne je jen dalším logickým krokem úspěšné, i když asi ne zrovna populární strategie.

Kdo nechce přiznat s Cayenne Diesel barvu, ten nemusí. Zvenku se přítomnost naftové jednotky pod kapotou nepozná, pokud si objednáte vůz bez označení na zádi. Čtveřice koncovek sportovního výfuku (+21.500,-Kč) vypadá impozantně a vůbec přitom nevadí, že (hypoteticky) každá z nich obsluhuje pouze jeden a půl válce.

Po startu naftového Porsche klíčkem vlevo od volantu se každý soustředí na zvuk motoru. I necvičené ucho pozná zvenku chod turbodieselu, ale nutno uznat, že nežádoucí naftový zvuk je v kabině dobře utlumen. Vadit snad mohou jen velmi mírné vibrace, které můžete zaznamenat v podlaze, ale v celkovém výsledku jde spíše o detail, který majitelé jiných TDI snadno přehlédnou.

Automobil je dodáván výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic, dodávaný japonskou firmou Aisin. Jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem, který k charakteru vozu dokonale sedne. Ovládání 550 Nm, které jsou k dispozici od 2000 min-1, je dětsky jednoduché, stejně jako přenos sil z kol na silnici. Cayenne se bez váhání rozjíždí, elektronika nedovoluje měniči velký prokluz, protože točivého momentu má šestiválec dost i nízko nad volnoběhem. Převodovka odřazuje v automatickém modu hbitě, manuální řazení ale mnoho radosti nepřináší vzhledem k prodlevě a taky kvůli umístění řadicích tlačítek na ramenech volantu. V běžném režimu nedovolí převodovka motoru časté návštěvy otáček nad 3000 min-1. Když zvolíte sportovní režim, řadí převodovka později, což může na první pohled vypadat sportovně, ale ani tento turbodiesel bez výraznějších modifikací proti verzím v Audi nemá kolem a nad 4000 ot./min takovou dynamiku, jakou byste od vozu slavné značky čekali.

S Cayenne za 10 l/100 km

Pohyb po dálnicích v rámci povolených limitů se děje s odpovídající dynamikou, jezdit se dá i za méně než 10 l (ve 130 km/h bere Cayenne Diesel 9,5 l/100 km), dynamická jízda zřejmě vyžene krátkodobě průměr na 15 l/100 km, ale ten běžný průměr se včetně městských pojížděk snadno vejde do 12 l/100 km.

Když se chcete vydat za hranici rychlostního limitu 130 km/h, ukáže vám dieselové Porsche stinné stránky nejslabší motorizace v aktuální modelové skladbě. Pružná akcelerace při dálničním předjíždění už není tak samozřejmá jako u osmiválců a vy sedíte v autě slavné značky s dynamikou, kterou běžně předvádějí konkurenční SUV s podobnými motory.

Komfort i nadprůměrná ovladatelnost

Milým překvapením je jízdní projev auta, které váží bez posádky a nákladu 2,3 t. Na tuto kategorii hodně komunikativní řízení má přímou konkurenci snad jen u BMW, podobně jako podvozek. Testovaný vůz byl vybaven módním maximalistickým průměrem kol (21 palců za 110 tisíc Kč), ale také vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči (cca 68 tisíc Kč), což jako celek fungovalo ukázkově. Ze tří režimů (Sport, Normal, Comfort) si časem oblíbíte ten nejvíce pohodlný. I s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, jejichž praktické využití je diskutabilní nejen v terénu, ale i na běžných českých silnicích, zůstává Cayenne Diesel v režimu Comfort velkým pohodlným autem na cestování. Adaptivní podvozek dovoluje měnit nejen tuhost tlumení, ale také světlou výšku (161 mm až 271 mm), což můžete dělat sami (nízká poloha pro nakládání, vysoká do terénu) nebo to nechat na palubní elektronice (nad 125 km/h snížení na 191 mm, nad 210 km/h na 181 mm).

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu
ModelCayenne DieselCayenneCayenne S
Motor3,0 l, přepl.3,6 l, atm4,8 l, atm.
Zdvihový objem [cm3]296735984806
Válce/ventily6/46/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]176/4000-4400213/6200283/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]550/2000-2250385/3000500/3500
Max. rychlost [km/h](214)227 (227)252 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s](8,3)8,1 (8,5)6,6 (6,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s](10,1)9,9 (10,2)8,6 (8,8)
Komb. spotřeba [l/100 km](9,3)12,9 (12,9)14,9 (13,7)
Pohotovostní hmotnost [kg](2240)2160 (2170)2225 (2245)
Cena [Kč](1.573.000,-)1.471.000,- (1.545.000,-)1.834.000,- (1.910.000,-)

Nízkoprofilové pneumatiky sice neposkytují samy o sobě mnoho komfortu, ale na druhou stranu se v zatáčkách jen minimálně deformují, což podporuje dobrý přenos sil a chování auta za jízdy. Podvozek nastavený v režimu Sport dramaticky tuhne, takže jsou cítit i ty nejmenší nerovnosti. Adaptivní tlumiče bojují za jízdy statečně s hmotou auta i neodpruženou hmotou kol a eliminují náklony v zatáčkách i odskoky kol na přijatelnou úroveň.

Zázraky se nedějí, 4,8 m dlouhé a 1,7 m vysoké auto s logem Porsche zůstává velkým a těžkým SUV, které se za jízdy marně snaží vzdorovat obrovským bočním a podélným silám. Přesto je způsob s jakým zvládá rychlé průjezdy zatáček bez technicky náročného přerozdělování točivého momentu na zadní nápravě obdivuhodný.

Příplatek za TDI: 28 tisíc Kč
Nejlevnější rodinné Porsche dnes stojí 1,471 mil. Kč. Jenže to mluvíme o Cayenne 3,6 (213 kW) s manuální převodovkou. Když doobjednáte automat, vyskočí cena na 1,545 mil. Kč a stojí-li naftový Cayenne (i s automatem) jen o 28 tisíc korun více, je v segmentu, kde se drtivá většina aut prodává s turbodieselem, vymalováno. BMW i Mercedes-Benz mají své konkurenční modely naceněny řádově o desítky tisíc níže, ale to jistě nebude pro novou klientelu firmy Porsche nepřekonatelná překážka.

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu - pokračování
ModelCayenne GTSCayenne TurboCayenne Turbo S
Motor4,8 l, atm.4,8 l, přepl.4,8 l, přepl.
Zdvihový objem [cm3]480648064806
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]293/6500368/6000404/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]500/3500700/2250-4500750/2250-4500
Max. rychlost [km/h]253 (251)(275)(280)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1 (6,5)(5,1)(4,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]6,6 (7,8)(5,5)(5,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]15,1 (13,9)(14,9)(14,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]2225 (2245)(2355)(2355)
Cena [Kč]2.163.000,-(3.077.000,-)(3.647.000,-)
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů

Apple se v roce 2018 pravděpodobně stane první…

Turecká armáda se probojovala do Afrínu. Chce vytvořit bezpečnou zónu Turecká armáda se probojovala do Afrínu. Chce vytvořit bezpečnou zónu

Turecké pozemní síly se v neděli probojovaly do…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Dnes 15:21

Počátkem ledna jsme v redakční garáži měli vzácnou společnost – Porsche Cayenne S. Příležitost jsme využili k dalšímu ostrému pokusu v Bělé pod Bezdězem.




Blesk.cz

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Moravec s Krčmářem dojeli v závodě s hromadným startem ve druhé desítce. Vítkové se nedařilo

Moravec s Krčmářem dojeli v závodě s hromadným…

 V dnešních závodech Světového poháru s hromadným startem v Anterselvě si lépe vedla mužská část českého…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…