Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

 
 

Zřejmě poslední motorizace, která přišla do prvního Cayenne před generační obměnou, je současně tou nejvíce kontroverzní variantou. První kilometry za volantem nejpomalejšího Porsche přesto potvrdily, že své místo pod sluncem má právem.

Portfolio motorů, které je možné objednávat do Porsche Cayenne, vypadá už při prohlížení prospektů impozantně. Vybírat lze totiž hned ze čtyř výkonových verzí osmiválce s objemem 4,8 l (2 jsou atmosférické, 2 přeplňované), kterým sekunduje základní vidlicový šestiválec 3,6 l, sdílený s modely VW Group. Od letoška se nejslabším, nejpomalejším a také nejúspornějším modelem značky se sportovní minulostí i přítomností stalo Cayenne s prvním novodobým turbodieselem pod kapotou.

Právě poslední superlativ hrál asi velkou roli v přemítání o tom, zda se montáží naftového motoru nedopustí automobilka nějakého automobilového hříchu. Hrozba vysokých finančních sankcí za nadprodukci emisí CO2 u prodané flotily aut je ale dnes již více než reálná a image značky i síla jména Cayenne zřejmě natolik silná, že do toho nakonec ve Stuttgartu šli.

Porsche TDI
Relativně nízké prodejní objemy naftových modelů byly překážkou k vývoji vlastního šestiválce, a tak Porsche sáhlo do bohaté nabídky turbodieselů vzdáleně příbuzného Audi. Volba padla na vidlicový šestiválec 3,0 TDI, který je i v době redukce objemů a drastického snižování měrných spotřeb dlouhodobě perspektivní jednotkou, na rozdíl od naftových osmi-, deseti- či dvanáctiválců.

Smyslem modelu Cayenne Diesel nebylo ohromit maximálními parametry nebo maximálními výkony, ale nabídnout relativně dostupnou alternativu k základnímu zážehovému šestiválci s přijatelnou spotřebou paliva. Tah, který má přivést ke značce zcela nové zákazníky je promyšlený. Vždyť aktuálnímu modelu zbývá do konce cyklu už jen rok života a šestiválcové turbodiesely patří k nejpopulárnějším motorizacím v této třídě.

Ztráta charakteru?
Ne! Jen další evoluční krok, mělo by se rovnou dodat. Porsche nasadilo před lety kurz lidovění a naftové Cayenne je jen dalším logickým krokem úspěšné, i když asi ne zrovna populární strategie.

Kdo nechce přiznat s Cayenne Diesel barvu, ten nemusí. Zvenku se přítomnost naftové jednotky pod kapotou nepozná, pokud si objednáte vůz bez označení na zádi. Čtveřice koncovek sportovního výfuku (+21.500,-Kč) vypadá impozantně a vůbec přitom nevadí, že (hypoteticky) každá z nich obsluhuje pouze jeden a půl válce.

Po startu naftového Porsche klíčkem vlevo od volantu se každý soustředí na zvuk motoru. I necvičené ucho pozná zvenku chod turbodieselu, ale nutno uznat, že nežádoucí naftový zvuk je v kabině dobře utlumen. Vadit snad mohou jen velmi mírné vibrace, které můžete zaznamenat v podlaze, ale v celkovém výsledku jde spíše o detail, který majitelé jiných TDI snadno přehlédnou.

Automobil je dodáván výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic, dodávaný japonskou firmou Aisin. Jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem, který k charakteru vozu dokonale sedne. Ovládání 550 Nm, které jsou k dispozici od 2000 min-1, je dětsky jednoduché, stejně jako přenos sil z kol na silnici. Cayenne se bez váhání rozjíždí, elektronika nedovoluje měniči velký prokluz, protože točivého momentu má šestiválec dost i nízko nad volnoběhem. Převodovka odřazuje v automatickém modu hbitě, manuální řazení ale mnoho radosti nepřináší vzhledem k prodlevě a taky kvůli umístění řadicích tlačítek na ramenech volantu. V běžném režimu nedovolí převodovka motoru časté návštěvy otáček nad 3000 min-1. Když zvolíte sportovní režim, řadí převodovka později, což může na první pohled vypadat sportovně, ale ani tento turbodiesel bez výraznějších modifikací proti verzím v Audi nemá kolem a nad 4000 ot./min takovou dynamiku, jakou byste od vozu slavné značky čekali.

S Cayenne za 10 l/100 km

Pohyb po dálnicích v rámci povolených limitů se děje s odpovídající dynamikou, jezdit se dá i za méně než 10 l (ve 130 km/h bere Cayenne Diesel 9,5 l/100 km), dynamická jízda zřejmě vyžene krátkodobě průměr na 15 l/100 km, ale ten běžný průměr se včetně městských pojížděk snadno vejde do 12 l/100 km.

Když se chcete vydat za hranici rychlostního limitu 130 km/h, ukáže vám dieselové Porsche stinné stránky nejslabší motorizace v aktuální modelové skladbě. Pružná akcelerace při dálničním předjíždění už není tak samozřejmá jako u osmiválců a vy sedíte v autě slavné značky s dynamikou, kterou běžně předvádějí konkurenční SUV s podobnými motory.

Komfort i nadprůměrná ovladatelnost

Milým překvapením je jízdní projev auta, které váží bez posádky a nákladu 2,3 t. Na tuto kategorii hodně komunikativní řízení má přímou konkurenci snad jen u BMW, podobně jako podvozek. Testovaný vůz byl vybaven módním maximalistickým průměrem kol (21 palců za 110 tisíc Kč), ale také vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči (cca 68 tisíc Kč), což jako celek fungovalo ukázkově. Ze tří režimů (Sport, Normal, Comfort) si časem oblíbíte ten nejvíce pohodlný. I s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, jejichž praktické využití je diskutabilní nejen v terénu, ale i na běžných českých silnicích, zůstává Cayenne Diesel v režimu Comfort velkým pohodlným autem na cestování. Adaptivní podvozek dovoluje měnit nejen tuhost tlumení, ale také světlou výšku (161 mm až 271 mm), což můžete dělat sami (nízká poloha pro nakládání, vysoká do terénu) nebo to nechat na palubní elektronice (nad 125 km/h snížení na 191 mm, nad 210 km/h na 181 mm).

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu
ModelCayenne DieselCayenneCayenne S
Motor3,0 l, přepl.3,6 l, atm4,8 l, atm.
Zdvihový objem [cm3]296735984806
Válce/ventily6/46/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]176/4000-4400213/6200283/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]550/2000-2250385/3000500/3500
Max. rychlost [km/h](214)227 (227)252 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s](8,3)8,1 (8,5)6,6 (6,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s](10,1)9,9 (10,2)8,6 (8,8)
Komb. spotřeba [l/100 km](9,3)12,9 (12,9)14,9 (13,7)
Pohotovostní hmotnost [kg](2240)2160 (2170)2225 (2245)
Cena [Kč](1.573.000,-)1.471.000,- (1.545.000,-)1.834.000,- (1.910.000,-)

Nízkoprofilové pneumatiky sice neposkytují samy o sobě mnoho komfortu, ale na druhou stranu se v zatáčkách jen minimálně deformují, což podporuje dobrý přenos sil a chování auta za jízdy. Podvozek nastavený v režimu Sport dramaticky tuhne, takže jsou cítit i ty nejmenší nerovnosti. Adaptivní tlumiče bojují za jízdy statečně s hmotou auta i neodpruženou hmotou kol a eliminují náklony v zatáčkách i odskoky kol na přijatelnou úroveň.

Zázraky se nedějí, 4,8 m dlouhé a 1,7 m vysoké auto s logem Porsche zůstává velkým a těžkým SUV, které se za jízdy marně snaží vzdorovat obrovským bočním a podélným silám. Přesto je způsob s jakým zvládá rychlé průjezdy zatáček bez technicky náročného přerozdělování točivého momentu na zadní nápravě obdivuhodný.

Příplatek za TDI: 28 tisíc Kč
Nejlevnější rodinné Porsche dnes stojí 1,471 mil. Kč. Jenže to mluvíme o Cayenne 3,6 (213 kW) s manuální převodovkou. Když doobjednáte automat, vyskočí cena na 1,545 mil. Kč a stojí-li naftový Cayenne (i s automatem) jen o 28 tisíc korun více, je v segmentu, kde se drtivá většina aut prodává s turbodieselem, vymalováno. BMW i Mercedes-Benz mají své konkurenční modely naceněny řádově o desítky tisíc níže, ale to jistě nebude pro novou klientelu firmy Porsche nepřekonatelná překážka.

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu - pokračování
ModelCayenne GTSCayenne TurboCayenne Turbo S
Motor4,8 l, atm.4,8 l, přepl.4,8 l, přepl.
Zdvihový objem [cm3]480648064806
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]293/6500368/6000404/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]500/3500700/2250-4500750/2250-4500
Max. rychlost [km/h]253 (251)(275)(280)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1 (6,5)(5,1)(4,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]6,6 (7,8)(5,5)(5,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]15,1 (13,9)(14,9)(14,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]2225 (2245)(2355)(2355)
Cena [Kč]2.163.000,-(3.077.000,-)(3.647.000,-)
Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“ krve bychom tu potřebovali jako sůl

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“…

Minulý týden na televizních obrazovkách doběhl dokumentární cyklus „Modrá krev“ mapující minulost a především…