Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

 
 

Zřejmě poslední motorizace, která přišla do prvního Cayenne před generační obměnou, je současně tou nejvíce kontroverzní variantou. První kilometry za volantem nejpomalejšího Porsche přesto potvrdily, že své místo pod sluncem má právem.

Portfolio motorů, které je možné objednávat do Porsche Cayenne, vypadá už při prohlížení prospektů impozantně. Vybírat lze totiž hned ze čtyř výkonových verzí osmiválce s objemem 4,8 l (2 jsou atmosférické, 2 přeplňované), kterým sekunduje základní vidlicový šestiválec 3,6 l, sdílený s modely VW Group. Od letoška se nejslabším, nejpomalejším a také nejúspornějším modelem značky se sportovní minulostí i přítomností stalo Cayenne s prvním novodobým turbodieselem pod kapotou.

Právě poslední superlativ hrál asi velkou roli v přemítání o tom, zda se montáží naftového motoru nedopustí automobilka nějakého automobilového hříchu. Hrozba vysokých finančních sankcí za nadprodukci emisí CO2 u prodané flotily aut je ale dnes již více než reálná a image značky i síla jména Cayenne zřejmě natolik silná, že do toho nakonec ve Stuttgartu šli.

Porsche TDI
Relativně nízké prodejní objemy naftových modelů byly překážkou k vývoji vlastního šestiválce, a tak Porsche sáhlo do bohaté nabídky turbodieselů vzdáleně příbuzného Audi. Volba padla na vidlicový šestiválec 3,0 TDI, který je i v době redukce objemů a drastického snižování měrných spotřeb dlouhodobě perspektivní jednotkou, na rozdíl od naftových osmi-, deseti- či dvanáctiválců.

Smyslem modelu Cayenne Diesel nebylo ohromit maximálními parametry nebo maximálními výkony, ale nabídnout relativně dostupnou alternativu k základnímu zážehovému šestiválci s přijatelnou spotřebou paliva. Tah, který má přivést ke značce zcela nové zákazníky je promyšlený. Vždyť aktuálnímu modelu zbývá do konce cyklu už jen rok života a šestiválcové turbodiesely patří k nejpopulárnějším motorizacím v této třídě.

Ztráta charakteru?
Ne! Jen další evoluční krok, mělo by se rovnou dodat. Porsche nasadilo před lety kurz lidovění a naftové Cayenne je jen dalším logickým krokem úspěšné, i když asi ne zrovna populární strategie.

Kdo nechce přiznat s Cayenne Diesel barvu, ten nemusí. Zvenku se přítomnost naftové jednotky pod kapotou nepozná, pokud si objednáte vůz bez označení na zádi. Čtveřice koncovek sportovního výfuku (+21.500,-Kč) vypadá impozantně a vůbec přitom nevadí, že (hypoteticky) každá z nich obsluhuje pouze jeden a půl válce.

Po startu naftového Porsche klíčkem vlevo od volantu se každý soustředí na zvuk motoru. I necvičené ucho pozná zvenku chod turbodieselu, ale nutno uznat, že nežádoucí naftový zvuk je v kabině dobře utlumen. Vadit snad mohou jen velmi mírné vibrace, které můžete zaznamenat v podlaze, ale v celkovém výsledku jde spíše o detail, který majitelé jiných TDI snadno přehlédnou.

Automobil je dodáván výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic, dodávaný japonskou firmou Aisin. Jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem, který k charakteru vozu dokonale sedne. Ovládání 550 Nm, které jsou k dispozici od 2000 min-1, je dětsky jednoduché, stejně jako přenos sil z kol na silnici. Cayenne se bez váhání rozjíždí, elektronika nedovoluje měniči velký prokluz, protože točivého momentu má šestiválec dost i nízko nad volnoběhem. Převodovka odřazuje v automatickém modu hbitě, manuální řazení ale mnoho radosti nepřináší vzhledem k prodlevě a taky kvůli umístění řadicích tlačítek na ramenech volantu. V běžném režimu nedovolí převodovka motoru časté návštěvy otáček nad 3000 min-1. Když zvolíte sportovní režim, řadí převodovka později, což může na první pohled vypadat sportovně, ale ani tento turbodiesel bez výraznějších modifikací proti verzím v Audi nemá kolem a nad 4000 ot./min takovou dynamiku, jakou byste od vozu slavné značky čekali.

S Cayenne za 10 l/100 km

Pohyb po dálnicích v rámci povolených limitů se děje s odpovídající dynamikou, jezdit se dá i za méně než 10 l (ve 130 km/h bere Cayenne Diesel 9,5 l/100 km), dynamická jízda zřejmě vyžene krátkodobě průměr na 15 l/100 km, ale ten běžný průměr se včetně městských pojížděk snadno vejde do 12 l/100 km.

Když se chcete vydat za hranici rychlostního limitu 130 km/h, ukáže vám dieselové Porsche stinné stránky nejslabší motorizace v aktuální modelové skladbě. Pružná akcelerace při dálničním předjíždění už není tak samozřejmá jako u osmiválců a vy sedíte v autě slavné značky s dynamikou, kterou běžně předvádějí konkurenční SUV s podobnými motory.

Komfort i nadprůměrná ovladatelnost

Milým překvapením je jízdní projev auta, které váží bez posádky a nákladu 2,3 t. Na tuto kategorii hodně komunikativní řízení má přímou konkurenci snad jen u BMW, podobně jako podvozek. Testovaný vůz byl vybaven módním maximalistickým průměrem kol (21 palců za 110 tisíc Kč), ale také vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči (cca 68 tisíc Kč), což jako celek fungovalo ukázkově. Ze tří režimů (Sport, Normal, Comfort) si časem oblíbíte ten nejvíce pohodlný. I s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, jejichž praktické využití je diskutabilní nejen v terénu, ale i na běžných českých silnicích, zůstává Cayenne Diesel v režimu Comfort velkým pohodlným autem na cestování. Adaptivní podvozek dovoluje měnit nejen tuhost tlumení, ale také světlou výšku (161 mm až 271 mm), což můžete dělat sami (nízká poloha pro nakládání, vysoká do terénu) nebo to nechat na palubní elektronice (nad 125 km/h snížení na 191 mm, nad 210 km/h na 181 mm).

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu
ModelCayenne DieselCayenneCayenne S
Motor3,0 l, přepl.3,6 l, atm4,8 l, atm.
Zdvihový objem [cm3]296735984806
Válce/ventily6/46/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]176/4000-4400213/6200283/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]550/2000-2250385/3000500/3500
Max. rychlost [km/h](214)227 (227)252 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s](8,3)8,1 (8,5)6,6 (6,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s](10,1)9,9 (10,2)8,6 (8,8)
Komb. spotřeba [l/100 km](9,3)12,9 (12,9)14,9 (13,7)
Pohotovostní hmotnost [kg](2240)2160 (2170)2225 (2245)
Cena [Kč](1.573.000,-)1.471.000,- (1.545.000,-)1.834.000,- (1.910.000,-)

Nízkoprofilové pneumatiky sice neposkytují samy o sobě mnoho komfortu, ale na druhou stranu se v zatáčkách jen minimálně deformují, což podporuje dobrý přenos sil a chování auta za jízdy. Podvozek nastavený v režimu Sport dramaticky tuhne, takže jsou cítit i ty nejmenší nerovnosti. Adaptivní tlumiče bojují za jízdy statečně s hmotou auta i neodpruženou hmotou kol a eliminují náklony v zatáčkách i odskoky kol na přijatelnou úroveň.

Zázraky se nedějí, 4,8 m dlouhé a 1,7 m vysoké auto s logem Porsche zůstává velkým a těžkým SUV, které se za jízdy marně snaží vzdorovat obrovským bočním a podélným silám. Přesto je způsob s jakým zvládá rychlé průjezdy zatáček bez technicky náročného přerozdělování točivého momentu na zadní nápravě obdivuhodný.

Příplatek za TDI: 28 tisíc Kč
Nejlevnější rodinné Porsche dnes stojí 1,471 mil. Kč. Jenže to mluvíme o Cayenne 3,6 (213 kW) s manuální převodovkou. Když doobjednáte automat, vyskočí cena na 1,545 mil. Kč a stojí-li naftový Cayenne (i s automatem) jen o 28 tisíc korun více, je v segmentu, kde se drtivá většina aut prodává s turbodieselem, vymalováno. BMW i Mercedes-Benz mají své konkurenční modely naceněny řádově o desítky tisíc níže, ale to jistě nebude pro novou klientelu firmy Porsche nepřekonatelná překážka.

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu - pokračování
ModelCayenne GTSCayenne TurboCayenne Turbo S
Motor4,8 l, atm.4,8 l, přepl.4,8 l, přepl.
Zdvihový objem [cm3]480648064806
Válce/ventily8/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]293/6500368/6000404/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]500/3500700/2250-4500750/2250-4500
Max. rychlost [km/h]253 (251)(275)(280)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1 (6,5)(5,1)(4,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]6,6 (7,8)(5,5)(5,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]15,1 (13,9)(14,9)(14,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]2225 (2245)(2355)(2355)
Cena [Kč]2.163.000,-(3.077.000,-)(3.647.000,-)
Spolupracujeme s TipCars.com
Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně

Obrat české firmy, která patří ke globálním průkopníkům…

Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s gólem, Nečas debutoval

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s…

SOUHRN | Brankář Michal Neuvirth pomohl v úterním utkání NHL 40 zákroky k výhře hokejistů Philadelphie nad…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…