Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche Cayenne Diesel: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (53)
Zřejmě poslední motorizace, která přišla do prvního Cayenne před generační obměnou, je současně tou nejvíce kontroverzní variantou. První kilometry za volantem nejpomalejšího Porsche přesto potvrdily, že své místo pod sluncem má právem.

Portfolio motorů, které je možné objednávat do Porsche Cayenne, vypadá už při prohlížení prospektů impozantně. Vybírat lze totiž hned ze čtyř výkonových verzí osmiválce s objemem 4,8 l (2 jsou atmosférické, 2 přeplňované), kterým sekunduje základní vidlicový šestiválec 3,6 l, sdílený s modely VW Group. Od letoška se nejslabším, nejpomalejším a také nejúspornějším modelem značky se sportovní minulostí i přítomností stalo Cayenne s prvním novodobým turbodieselem pod kapotou.

Právě poslední superlativ hrál asi velkou roli v přemítání o tom, zda se montáží naftového motoru nedopustí automobilka nějakého automobilového hříchu. Hrozba vysokých finančních sankcí za nadprodukci emisí CO2 u prodané flotily aut je ale dnes již více než reálná a image značky i síla jména Cayenne zřejmě natolik silná, že do toho nakonec ve Stuttgartu šli.

Porsche TDI

Relativně nízké prodejní objemy naftových modelů byly překážkou k vývoji vlastního šestiválce, a tak Porsche sáhlo do bohaté nabídky turbodieselů vzdáleně příbuzného Audi. Volba padla na vidlicový šestiválec 3,0 TDI, který je i v době redukce objemů a drastického snižování měrných spotřeb dlouhodobě perspektivní jednotkou, na rozdíl od naftových osmi-, deseti- či dvanáctiválců.

Smyslem modelu Cayenne Diesel nebylo ohromit maximálními parametry nebo maximálními výkony, ale nabídnout relativně dostupnou alternativu k základnímu zážehovému šestiválci s přijatelnou spotřebou paliva. Tah, který má přivést ke značce zcela nové zákazníky je promyšlený. Vždyť aktuálnímu modelu zbývá do konce cyklu už jen rok života a šestiválcové turbodiesely patří k nejpopulárnějším motorizacím v této třídě.

Ztráta charakteru?

Ne! Jen další evoluční krok, mělo by se rovnou dodat. Porsche nasadilo před lety kurz lidovění a naftové Cayenne je jen dalším logickým krokem úspěšné, i když asi ne zrovna populární strategie.

Kdo nechce přiznat s Cayenne Diesel barvu, ten nemusí. Zvenku se přítomnost naftové jednotky pod kapotou nepozná, pokud si objednáte vůz bez označení na zádi. Čtveřice koncovek sportovního výfuku (+21.500,-Kč) vypadá impozantně a vůbec přitom nevadí, že (hypoteticky) každá z nich obsluhuje pouze jeden a půl válce.

Po startu naftového Porsche klíčkem vlevo od volantu se každý soustředí na zvuk motoru. I necvičené ucho pozná zvenku chod turbodieselu, ale nutno uznat, že nežádoucí naftový zvuk je v kabině dobře utlumen. Vadit snad mohou jen velmi mírné vibrace, které můžete zaznamenat v podlaze, ale v celkovém výsledku jde spíše o detail, který majitelé jiných TDI snadno přehlédnou.

Automobil je dodáván výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic, dodávaný japonskou firmou Aisin. Jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem, který k charakteru vozu dokonale sedne. Ovládání 550 Nm, které jsou k dispozici od 2000 min-1, je dětsky jednoduché, stejně jako přenos sil z kol na silnici. Cayenne se bez váhání rozjíždí, elektronika nedovoluje měniči velký prokluz, protože točivého momentu má šestiválec dost i nízko nad volnoběhem. Převodovka odřazuje v automatickém modu hbitě, manuální řazení ale mnoho radosti nepřináší vzhledem k prodlevě a taky kvůli umístění řadicích tlačítek na ramenech volantu. V běžném režimu nedovolí převodovka motoru časté návštěvy otáček nad 3000 min-1. Když zvolíte sportovní režim, řadí převodovka později, což může na první pohled vypadat sportovně, ale ani tento turbodiesel bez výraznějších modifikací proti verzím v Audi nemá kolem a nad 4000 ot./min takovou dynamiku, jakou byste od vozu slavné značky čekali.

S Cayenne za 10 l/100 km

Pohyb po dálnicích v rámci povolených limitů se děje s odpovídající dynamikou, jezdit se dá i za méně než 10 l (ve 130 km/h bere Cayenne Diesel 9,5 l/100 km), dynamická jízda zřejmě vyžene krátkodobě průměr na 15 l/100 km, ale ten běžný průměr se včetně městských pojížděk snadno vejde do 12 l/100 km.

Když se chcete vydat za hranici rychlostního limitu 130 km/h, ukáže vám dieselové Porsche stinné stránky nejslabší motorizace v aktuální modelové skladbě. Pružná akcelerace při dálničním předjíždění už není tak samozřejmá jako u osmiválců a vy sedíte v autě slavné značky s dynamikou, kterou běžně předvádějí konkurenční SUV s podobnými motory.

Komfort i nadprůměrná ovladatelnost

Milým překvapením je jízdní projev auta, které váží bez posádky a nákladu 2,3 t. Na tuto kategorii hodně komunikativní řízení má přímou konkurenci snad jen u BMW, podobně jako podvozek. Testovaný vůz byl vybaven módním maximalistickým průměrem kol (21 palců za 110 tisíc Kč), ale také vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči (cca 68 tisíc Kč), což jako celek fungovalo ukázkově. Ze tří režimů (Sport, Normal, Comfort) si časem oblíbíte ten nejvíce pohodlný. I s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, jejichž praktické využití je diskutabilní nejen v terénu, ale i na běžných českých silnicích, zůstává Cayenne Diesel v režimu Comfort velkým pohodlným autem na cestování. Adaptivní podvozek dovoluje měnit nejen tuhost tlumení, ale také světlou výšku (161 mm až 271 mm), což můžete dělat sami (nízká poloha pro nakládání, vysoká do terénu) nebo to nechat na palubní elektronice (nad 125 km/h snížení na 191 mm, nad 210 km/h na 181 mm).

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu
Model Cayenne Diesel Cayenne Cayenne S
Motor 3,0 l, přepl. 3,6 l, atm 4,8 l, atm.
Zdvihový objem [cm3] 2967 3598 4806
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 176/4000-4400 213/6200 283/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 550/2000-2250 385/3000 500/3500
Max. rychlost [km/h] (214) 227 (227) 252 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] (8,3) 8,1 (8,5) 6,6 (6,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s] (10,1) 9,9 (10,2) 8,6 (8,8)
Komb. spotřeba [l/100 km] (9,3) 12,9 (12,9) 14,9 (13,7)
Pohotovostní hmotnost [kg] (2240) 2160 (2170) 2225 (2245)
Cena [Kč] (1.573.000,-) 1.471.000,- (1.545.000,-) 1.834.000,- (1.910.000,-)

Nízkoprofilové pneumatiky sice neposkytují samy o sobě mnoho komfortu, ale na druhou stranu se v zatáčkách jen minimálně deformují, což podporuje dobrý přenos sil a chování auta za jízdy. Podvozek nastavený v režimu Sport dramaticky tuhne, takže jsou cítit i ty nejmenší nerovnosti. Adaptivní tlumiče bojují za jízdy statečně s hmotou auta i neodpruženou hmotou kol a eliminují náklony v zatáčkách i odskoky kol na přijatelnou úroveň.

Zázraky se nedějí, 4,8 m dlouhé a 1,7 m vysoké auto s logem Porsche zůstává velkým a těžkým SUV, které se za jízdy marně snaží vzdorovat obrovským bočním a podélným silám. Přesto je způsob s jakým zvládá rychlé průjezdy zatáček bez technicky náročného přerozdělování točivého momentu na zadní nápravě obdivuhodný.

Příplatek za TDI: 28 tisíc Kč

Nejlevnější rodinné Porsche dnes stojí 1,471 mil. Kč. Jenže to mluvíme o Cayenne 3,6 (213 kW) s manuální převodovkou. Když doobjednáte automat, vyskočí cena na 1,545 mil. Kč a stojí-li naftový Cayenne (i s automatem) jen o 28 tisíc korun více, je v segmentu, kde se drtivá většina aut prodává s turbodieselem, vymalováno. BMW i Mercedes-Benz mají své konkurenční modely naceněny řádově o desítky tisíc níže, ale to jistě nebude pro novou klientelu firmy Porsche nepřekonatelná překážka.

Porsche Cayenne - přehled modelové řady na českém trhu - pokračování
Model Cayenne GTS Cayenne Turbo Cayenne Turbo S
Motor 4,8 l, atm. 4,8 l, přepl. 4,8 l, přepl.
Zdvihový objem [cm3] 4806 4806 4806
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 293/6500 368/6000 404/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 500/3500 700/2250-4500 750/2250-4500
Max. rychlost [km/h] 253 (251) (275) (280)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,1 (6,5) (5,1) (4,8)
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s] 6,6 (7,8) (5,5) (5,5)
Komb. spotřeba [l/100 km] 15,1 (13,9) (14,9) (14,9)
Pohotovostní hmotnost [kg] 2225 (2245) (2355) (2355)
Cena [Kč] 2.163.000,- (3.077.000,-) (3.647.000,-)
Ondřej Láník
Diskuze (53)
Avatar - Balkan
2. 9. 2009 14:11
Re: Ono to nebude tak horký
Octavia na 17tkach je sportova? tu da dole aj U.S voz z 80tych rokov, ale LR Freelander, pritom tie auta nie su co sa zakruty tyka nic moc
Avatar - Balkan
2. 9. 2009 14:08
Re: ta spotřeba....
skvela? Lexus RX350 ma podobnu velkost a benzin, 3.5 liter, a to dosahuje rovnake paramatre aj lepsie!!!!pripominam BENZIN. Subaru Tribeca ma 3.6 a ma rorvanku spotrebu, dokonca par cm dlhsie a sirsie..nic moc podla mna tiez- nato ze to je TDI. Samozrejme vahu Lexusu nepamatam, ale pokila viem Subaru lahsie nie je
Avatar - Balkan
2. 9. 2009 14:05
Re: žužlanie plastov
odpoviem na toto asi takto...bol som v par autosalonoch v BA. Podla mna Subaru Tribeca ma horsi plast- je to tak velkostna kategoria- aj ked cena sa u porsche s podobonou vybavou pohybuje ovela vyssie. Ale, podla toho co som videl(a dufam ze nielen Lonestarstate mi da za pravdu)- tak teda Cadillac Escalade to rozhodne nie je- jedna pouziva Escalade viac koze, dreva a hliniku a jednak tiez, zda sa mi ze kvalita plastov je podstatne lepsia- to je moje porovnanie- X5,X6 slabo pamatam- tazko hodnotit
31. 8. 2009 11:34
Re: žužlanie plastov
tak to sa ti veru nezda... ten material interieru je otrasný taka akasi lacna koženka alebo čo to je >:D stale sa na tom bavim ked sa veziem. okrem toho celý ten interier je šmejd >:-[] všetky tie strieborne čudlíku sa vaklú a su natrete nejakou striebrenkou >:D proste proti X5_X6 je ten interier asi o 10 rokov pozadu
30. 8. 2009 23:05
Re: žužlanie plastov
To akože myslíš to, čo Kórejci vyrábajú ráno? >:D