Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

 
 

První kilometry za volantem základní Panamery máme za sebou. Rychlý závěr? Atmosférické šestiválce ještě neřekly poslední slovo.

Zhruba před rokem Porsche ohlásilo a krátce na to začalo prodávat novou základní motorizaci pro svou vlajkovou loď Panamera. Ze Stuttgartu sice přišla zpráva o „zcela novém“ motoru, ale zdvihový objem 3,6 l a výkon 220 kW leckoho zmátl, protože stejnými parametry disponoval i u nás dobře známý Passat R36. Skutečnost je složitější.

Panamera dostala zcela nový šestiválec se zdvihovým objemem 3605 cm3, který je příbuzným větších osmiválců 4,8 l. Když si nalistujete podrobnější technická data Panamery, snadno si příbuznost těchto jednotek ověříte. Šestiválec i osmiválce mají řady válců uspořádány do V svírajícího úhel 90°. Vrtání činí ve všech případech úctyhodných 96 mm, zdvih 83 mm. Odlišný objem základní motorizace je tedy dán pouze nižším počtem válců.

Nový motor dostal špičkovou motorářskou techniku, jak se ostatně od Porsche očekává. Přímé vstřikování pracuje s tlakem 120 bar, přičemž během fáze zahřívání je palivo do válců vstřikováno ve dvou dávkách kvůli rychlejšímu zahřátí katalyzátorů. Naopak při vysokém zatížení motoru se využívá tzv. vnitřní chlazení motoru odpařováním vstříknutého benzinu uvnitř válce. Že je to v tomto případě na místě ukazuje v této objemové kategorii extrémní kompresní poměr 12,5:1. Vždyť tak velkou kompresi má třeba osmiválec Ferrari 458 Italia.

TEST VW Passat R36 - Lepší než byste čekali (7/2008)

O plnění motoru při vysokém zatížení a vysokou účinnost v běžném provozu se stará vedle přímého vstřiku i VarioCam Plus – tedy variabilní časování a zdvih sacích ventilů. Hladký chod vidlicovému šestiválci zaručuje vyvažovací hřídel. Mazání se suchou klikovou skříní šestiválec zdědil po podstatně výkonnějších osmiválcích.

Pohled pod kapotu je úsměvný, ale prakticky pouze potvrzuje vše, co jsme dosud zjistili z technických dat. Jednoduše tady schází dva válce, pod kapotou se uvolnil prostor před motorem, ale jinak je tady vše tak, jako jsme viděli u osmiválcové Panamery 4S.

A výkony? 220 kW nebo chcete-li 300 koní je slušná výkonová dávka, ale zejména srovnání s hodnotou výkonového maxima několikrát modernizovaného koncernového VR6 působí pro Porsche poněkud nedůstojně. Znalci poměrů u Porsche ale vědí, že nový motor je potřeba stavět s výhledem na příchozí modernizace a gradaci výkonu v čase. Že se u Porsche ani teď nemusí za nový produkt stydět dokazuje hodnota maxima točivého momentu. Se 400 Nm totiž v této objemové kategorii suverénně poráží všechny atmosférické motory a směle se může postavit mnoha přeplňovaným benzinovým šestiválcům.

Jízda

1750 kg živé váhy nepředstavuje pro třísetkoňové stádo zrovna snadný úkol, ale to, co Porschi schází na výstupu z klikového hřídele, bohatě vynahrazuje vedlejšími efekty. Hned po startu (klíčkem ve tvaru auta, nalevo od volantu) na vás objemný šestiválec otáčkově štěkne, aby vás nabudil a připomněl, že sportovní charakter této značky nespí v historických statistikách.

Sytý, ale velmi dobře poslouchatelný zvuk je společníkem posádky při běžné jízdě, takže vlastnictví vozu značky Porsche si nemusíte připomínat výlety k červenému poli otáčkoměru. Proti jiným luxusním limuzínám s dvoumilionovou cenovkou je charakter základní Panamery zřetelně odlišný.

Skutečnost, že točivý moment (jeho výše a průběh) je silnou stránkou nového šestiválce, zjistíte při pružné akceleraci. Panamera i bez řazení zvládá zrychlování ze středních do vyšších otáček. Když ale ke slovu PDK přeci jen pustíte, dostanete dynamiku odpovídající renomé značky. Sedm stupňů ve dvouspojkové převodovce je poskládáno těsněji než v šestistupňovém manuálu, a tak tato Panamera zrychluje nejsvižněji ze všech šestiválcových variant (ve srovnání s verzí s poháněnou zadní nápravou, resp. s manuálem). Radost vám snad můžou pokazit jen dálniční policisté, jejichž Passaty R36 dají stovku z klidu o několik desetin sekundy rychleji, než toto větší a o 100 kg těžší Porsche (za 6,1 s).

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Od nové jednotky vyvinuté ve Weissachu jsme po pravdě čekali nejen vytrvalý tah od 3000 do více než 6000 min-1, ale i možnost výletů daleko za 6000. Červená na centrálním otáčkoměru končí už na 6500 min-1 a výše vás motormanagement nepustí.

Na druhou stranu, bezprostřední reakce jakou předvádí tento atmosférický šestiválec po rychlém sešlápnutí plynu, ta se dnes už hned tak nevidí. Smekáme a ptáme se, proč čekat na nástup turbodmychadel, když můžete celých 400 Nm dostat i bez nich a hlavně hned. Vydatně v celkovém projevu pomáhá dokonalá převodovka PDK, která je pekelně rychlá, ale nemá problém ani s popojížděním ve městě.

Tuhost, přesnost a zpětná vazba v řízení mají učebnicové parametry, brzdy jakbysmet, ale přesto není Panamera jednoznačný sportovní stroj. Její rozměry a absolutně značná, byť ve třídě relativně nízká hmotnost, brání dokonalému vyžití za volantem. Zatáčky zvládá Panamera s poháněnými všemi čtyřmi koly, s adaptivními tlumiči a vzduchovým odpružením bez mrknutí oka, ale asi chápete, že vodit bezmála pětimetrový vůz po okreskách prostě nemůže být až tak velký úlet.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je to mnohem zajímavější svezení než s podobně motorizovaným Cayenne, ale proti šestiválcovým Carrerám je obratnost Panamery takřka tragická. Ano, srovnání s malou devětsetjedenáctkou není úplně fér.

Optikou zájemce o velký sportovněji střižený sedan (liftback) je Panamera 4 volbou fanoušků značky, volbou přátel precizních jízdních vlastností, dobré ovladatelnosti (v rámci této velikostní kategorie) a řidičských vjemů, které dnes už běžně tak velké sedany k řidiči neposílají. Teď mluvíme o skvělém zvuku motoru, velmi dobrém řízení, tuhém ale ne nepohodlném podvozku a účinných brzdách s progresivním účinkem. Má sice „jen“ 300 koní, ale duší i vnějším projevem je to pořád Porsche. Ať chcete nebo nechcete.

Abyste si jej užili, není třeba s ním jezdit na Nürburgring. Je to auto, které je použitelné do běžného provozu a když se budete držet předpisů a tempomatu, zvládne dálničních 130 km/h za rozumných 8,5 l/100 km. Když povolíte opratě, počítejte s 13 l/100 km.

Na závěr jedna dobrá a jedna špatná zpráva. Výrazně těžší, ale podobně rychlé BMW 740i je v základu přibližně stejně drahé jako Panamera. Zbrusu nový Mercedes-Benz CLS 350 CGI je asi o 400 tisíc Kč levnější! A teď vybírejte…

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.070.000,--2.569.000,---
Cena PDK [Kč]2.169.000,-2.287.000,-2.667.000,-2.798.000,-3.725.000,-

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…