Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

 
 

První kilometry za volantem základní Panamery máme za sebou. Rychlý závěr? Atmosférické šestiválce ještě neřekly poslední slovo.

Zhruba před rokem Porsche ohlásilo a krátce na to začalo prodávat novou základní motorizaci pro svou vlajkovou loď Panamera. Ze Stuttgartu sice přišla zpráva o „zcela novém“ motoru, ale zdvihový objem 3,6 l a výkon 220 kW leckoho zmátl, protože stejnými parametry disponoval i u nás dobře známý Passat R36. Skutečnost je složitější.

Panamera dostala zcela nový šestiválec se zdvihovým objemem 3605 cm3, který je příbuzným větších osmiválců 4,8 l. Když si nalistujete podrobnější technická data Panamery, snadno si příbuznost těchto jednotek ověříte. Šestiválec i osmiválce mají řady válců uspořádány do V svírajícího úhel 90°. Vrtání činí ve všech případech úctyhodných 96 mm, zdvih 83 mm. Odlišný objem základní motorizace je tedy dán pouze nižším počtem válců.

Nový motor dostal špičkovou motorářskou techniku, jak se ostatně od Porsche očekává. Přímé vstřikování pracuje s tlakem 120 bar, přičemž během fáze zahřívání je palivo do válců vstřikováno ve dvou dávkách kvůli rychlejšímu zahřátí katalyzátorů. Naopak při vysokém zatížení motoru se využívá tzv. vnitřní chlazení motoru odpařováním vstříknutého benzinu uvnitř válce. Že je to v tomto případě na místě ukazuje v této objemové kategorii extrémní kompresní poměr 12,5:1. Vždyť tak velkou kompresi má třeba osmiválec Ferrari 458 Italia.

TEST VW Passat R36 - Lepší než byste čekali (7/2008)

O plnění motoru při vysokém zatížení a vysokou účinnost v běžném provozu se stará vedle přímého vstřiku i VarioCam Plus – tedy variabilní časování a zdvih sacích ventilů. Hladký chod vidlicovému šestiválci zaručuje vyvažovací hřídel. Mazání se suchou klikovou skříní šestiválec zdědil po podstatně výkonnějších osmiválcích.

Pohled pod kapotu je úsměvný, ale prakticky pouze potvrzuje vše, co jsme dosud zjistili z technických dat. Jednoduše tady schází dva válce, pod kapotou se uvolnil prostor před motorem, ale jinak je tady vše tak, jako jsme viděli u osmiválcové Panamery 4S.

A výkony? 220 kW nebo chcete-li 300 koní je slušná výkonová dávka, ale zejména srovnání s hodnotou výkonového maxima několikrát modernizovaného koncernového VR6 působí pro Porsche poněkud nedůstojně. Znalci poměrů u Porsche ale vědí, že nový motor je potřeba stavět s výhledem na příchozí modernizace a gradaci výkonu v čase. Že se u Porsche ani teď nemusí za nový produkt stydět dokazuje hodnota maxima točivého momentu. Se 400 Nm totiž v této objemové kategorii suverénně poráží všechny atmosférické motory a směle se může postavit mnoha přeplňovaným benzinovým šestiválcům.

Jízda

1750 kg živé váhy nepředstavuje pro třísetkoňové stádo zrovna snadný úkol, ale to, co Porschi schází na výstupu z klikového hřídele, bohatě vynahrazuje vedlejšími efekty. Hned po startu (klíčkem ve tvaru auta, nalevo od volantu) na vás objemný šestiválec otáčkově štěkne, aby vás nabudil a připomněl, že sportovní charakter této značky nespí v historických statistikách.

Sytý, ale velmi dobře poslouchatelný zvuk je společníkem posádky při běžné jízdě, takže vlastnictví vozu značky Porsche si nemusíte připomínat výlety k červenému poli otáčkoměru. Proti jiným luxusním limuzínám s dvoumilionovou cenovkou je charakter základní Panamery zřetelně odlišný.

Skutečnost, že točivý moment (jeho výše a průběh) je silnou stránkou nového šestiválce, zjistíte při pružné akceleraci. Panamera i bez řazení zvládá zrychlování ze středních do vyšších otáček. Když ale ke slovu PDK přeci jen pustíte, dostanete dynamiku odpovídající renomé značky. Sedm stupňů ve dvouspojkové převodovce je poskládáno těsněji než v šestistupňovém manuálu, a tak tato Panamera zrychluje nejsvižněji ze všech šestiválcových variant (ve srovnání s verzí s poháněnou zadní nápravou, resp. s manuálem). Radost vám snad můžou pokazit jen dálniční policisté, jejichž Passaty R36 dají stovku z klidu o několik desetin sekundy rychleji, než toto větší a o 100 kg těžší Porsche (za 6,1 s).

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Od nové jednotky vyvinuté ve Weissachu jsme po pravdě čekali nejen vytrvalý tah od 3000 do více než 6000 min-1, ale i možnost výletů daleko za 6000. Červená na centrálním otáčkoměru končí už na 6500 min-1 a výše vás motormanagement nepustí.

Na druhou stranu, bezprostřední reakce jakou předvádí tento atmosférický šestiválec po rychlém sešlápnutí plynu, ta se dnes už hned tak nevidí. Smekáme a ptáme se, proč čekat na nástup turbodmychadel, když můžete celých 400 Nm dostat i bez nich a hlavně hned. Vydatně v celkovém projevu pomáhá dokonalá převodovka PDK, která je pekelně rychlá, ale nemá problém ani s popojížděním ve městě.

Tuhost, přesnost a zpětná vazba v řízení mají učebnicové parametry, brzdy jakbysmet, ale přesto není Panamera jednoznačný sportovní stroj. Její rozměry a absolutně značná, byť ve třídě relativně nízká hmotnost, brání dokonalému vyžití za volantem. Zatáčky zvládá Panamera s poháněnými všemi čtyřmi koly, s adaptivními tlumiči a vzduchovým odpružením bez mrknutí oka, ale asi chápete, že vodit bezmála pětimetrový vůz po okreskách prostě nemůže být až tak velký úlet.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je to mnohem zajímavější svezení než s podobně motorizovaným Cayenne, ale proti šestiválcovým Carrerám je obratnost Panamery takřka tragická. Ano, srovnání s malou devětsetjedenáctkou není úplně fér.

Optikou zájemce o velký sportovněji střižený sedan (liftback) je Panamera 4 volbou fanoušků značky, volbou přátel precizních jízdních vlastností, dobré ovladatelnosti (v rámci této velikostní kategorie) a řidičských vjemů, které dnes už běžně tak velké sedany k řidiči neposílají. Teď mluvíme o skvělém zvuku motoru, velmi dobrém řízení, tuhém ale ne nepohodlném podvozku a účinných brzdách s progresivním účinkem. Má sice „jen“ 300 koní, ale duší i vnějším projevem je to pořád Porsche. Ať chcete nebo nechcete.

Abyste si jej užili, není třeba s ním jezdit na Nürburgring. Je to auto, které je použitelné do běžného provozu a když se budete držet předpisů a tempomatu, zvládne dálničních 130 km/h za rozumných 8,5 l/100 km. Když povolíte opratě, počítejte s 13 l/100 km.

Na závěr jedna dobrá a jedna špatná zpráva. Výrazně těžší, ale podobně rychlé BMW 740i je v základu přibližně stejně drahé jako Panamera. Zbrusu nový Mercedes-Benz CLS 350 CGI je asi o 400 tisíc Kč levnější! A teď vybírejte…

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.070.000,--2.569.000,---
Cena PDK [Kč]2.169.000,-2.287.000,-2.667.000,-2.798.000,-3.725.000,-

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Ikonický Chevrolet slaví 65 let od svého představení OBRAZEM: Ikonický Chevrolet slaví 65 let od svého představení

Chevrolet Corvette slaví 65 let od svého…

Koruna prolomila novou hranici, vůči euru je nejsilnější za pět let Koruna prolomila novou hranici, vůči euru je nejsilnější za pět let

Česká měna k euru dnes zpevnila na nejsilnější úroveň za…

Růst průmyslové produkce Spojených států předčil očekávání Růst průmyslové produkce Spojených států předčil očekávání

Průmyslová produkce ve Spojených státech se v prosinci…

Zeman odkládá přijetí demise Babišovy vlády Zeman odkládá přijetí demise Babišovy vlády

Prezident Miloš Zeman tento týden demisi menšinové vlády…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 






 
Tesla Model 3 má na kontě první vážnou nehodu. Skončila v potoce

Tesla Model 3 má na kontě první vážnou nehodu. Skončila v potoce

Dnes 17:50

Americký výrobce automobilů pozvolna spouští dodávky Modelu 3 k prvním zákazníkům. Na kontě tak máme nejen první hodnocení, ale i menší či větší nehody.




Blesk.cz

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Patnáctiletá Ukrajinka ohromuje. Za co utratí vydělané miliony z Austrálie?

Patnáctiletá Ukrajinka ohromuje. Za co utratí…

Mladičká tenistka Marta Kosťuková se chystá z prémií za úspěšné účinkování na Australian Open pořídit dárky pro…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…