Porsche ustupuje VW v otázkách zákona i sídla nového koncernu

Porsche ustupuje VW v otázkách zákona i sídla nového koncernu

 
12.5. 2009 ČTK

Porsche je při fúzi s koncernem Volkswagen ochotno k četným ústupkům. Šéf firmy Wendelin Wiedeking už nebrojí proti kontroverznímu zákonu o VW, který zaručuje blokační menšinu v podniku spolkové zemi Dolní Sasko.

Na jejím území - ve Wolfsburgu, nebo v Hannoveru - má mít nový koncern své sídlo. Vyplývá to z informací včerejšího vydání německého magazínu Der Spiegel.

Süddeutsche Zeitung navíc s odvoláním na firemní kruhy píše, že Wiedeking a finanční šéf Porsche Holger Härter už nebudou hrát podstatnou roli v novém koncernu, jehož součástí bude deset značek od Porsche až po českou Škodu. Dobré vyhlídky stát se šéfem nově vytvořené skupiny mají podle deníku naopak dosavadní šéf Volkswagenu Martin Winterkorn nebo nynější ředitel koncernové automobilky Audi Rupert Stadler.

Rodinná firma Porsche dosud ovládla těsnou nadpoloviční většinu ve Volkswagenu, kterou ale chtěla navýšit na 75 procent. Z plánů sešlo, když se ukázalo, že si firma z bádensko-württemberské metropole Stuttgartu vzala příliš velké sousto. Porsche údajně navršilo horu dluhů v objemu nejméně devíti miliard eur (zhruba 240 miliard eur). Volkswagen naopak má k dispozici více než deset miliard eur.

Minulou středu, kdy se setkali zástupci příbuzných rodinných klanů Porschů a Piëchů, bylo oznámeno, že Porsche mnohonásobně větší společnost nepohltí, ale vytvoří s ní společný "integrovaný koncern", jenž bude zahrnovat deset značek, devět z dosavadní skupiny Volkswagen a Porsche. Během čtyř týdnů má být podoba nového koncernu rozpracována podrobněji.

iedeking podle německého tisku předložil koncept, jenž předpokládá umístění sídla nového koncernu buď do domovského města Volkswagenu, tedy do Wolfsburgu, nebo do dolnosaské metropole Hannoveru. Kromě toho navrhovaný koncept spolkové zemi Dolní Sasko zaručuje právo veta při strategických rozhodnutích ve společném podniku. Tak je tomu dosud u VW, kde na základě takzvaného zákona o VW Dolnímu Sasku k blokační minoritě stačí držení více než dvacetiprocentního balíku akcií.

Zvláštní práva mají být pro spolkovou zemi zachována i v případě, že zákon bude zrušen. O jeho slučitelností s unijním právem přitom ještě má rozhodovat Evropský soudní dvůr, jen už loni v říjnu dospěl k závěru, že zákon brání volnému pohybu kapitálu. Spolková vláda jej mírně přepracovala, ale nejkontroverznější ustanovení o blokační minoritě v něm zůstalo.

Stejně jako spolkové zemi Dolní Sasko hodlá Porsche ponechat zvláštní práva rovněž zástupcům zaměstnanců, jichž má celý koncern Volkswagen na 360.000. Dosud podle zákona o VW platí, že v rámci koncernu Volkswagen mohou být budovány nové závody nebo přesunována výroba pouze se souhlasem podnikových odborů zastoupených v dozorčí radě.

V aktuálním vydání magazínu Spiegel se píše, že obě rodiny Porschů a Piëchů by mohly v nové společnosti dohromady vlastnit mezi 45 a 55 procenty akcií a spolkové zemi Dolní Sasko by zůstalo 21 až 25 procent. Zpravodajský magazín Focus dále uvedl, že do podniku by mohl vstoupit i nový investor, "pokud možno katarský emír", jenž by spolu s Dolním Saskem vlastnil polovinu koncernu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie

Nejprve se vrátil předseda sněmovny Vondráček z Ruska,…

Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky

Pumový útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české…

Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

 

Štítky Focus Volkswagen

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 





 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to týká? Odbornice odpovídala v redakci Blesku

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to…

Velká naděje pro žadatele o rodičovský příspěvek! Pokud schvalovací proces dopadne dobře, dojde v příštím roce…

 

iSport.cz

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo nedře víc než Frolík!

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo…

Víkendovou výhru 3:2 v prodloužení nad Coloradem sledoval Michael Frolík jen z tribuny Pepsi Center. Smolík, být…

 

Reflex.cz

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM…

Filmové Hovory s TGM jsou zábavnou spekulací nad součástí četby k maturitě. Tomáš Garrigue Masaryk a Karel Čapek…

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce. Víte, jak dlouho jsou Češi v Afghánistánu a kolik jich tam je?

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce.…

V Afghánistánu bylo ve středu zraněno při útoku na hlídku pět českých vojáků. Jeden byl zraněn těžce, po operaci…