Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Porsche se na ženevský autosalon vyzbrojilo dvěma důležitými novinkami, na které čekalo mnoho fanoušků legendárního sporťáku 911.

Nová řada 997 dostala přeplňovaného vládce 911 Turbo, s klasickým atmosféricky plněným šestiválcem se představilo Porsche 911 GT3.

Porsche 911 Turbo

Necelé dva roky od představení nové generace sporťáku 911 (řada 997) uvedlo Porsche v Ženevě do funkce nového vládce celé modelového řady, vůz 911 Turbo. Nová 911 Turbo řady 997 ve všech ohledech překonává řadu předchozí. Například 3.6 litrový boxer poskytuje maximální výkon 353 kW při 6000 otáčkách, tedy o 44 kW více než předchůdce. Točivý moment vzrostl z 560 Nm na úroveň modelu 911 Turbo S, tedy 620 Nm a je dostupný mezi 1950 – 5000 otáčkami, což znamená výrazné zlepšení.

Podílí se na něm první sériová aplikace turbodmychadla s variabilním nastavením rozváděcích lopatek (VTG) u zážehového motoru. Výkon se standardně přenáší na vozovku skrze šestistupňovou manuální převodovku, za příplatek Porsche nabízí Tiptronic S. S manuální převodovkou zrychlí 911 Turbo na 100 km/h za 3,9 sekundy, s automatem to zvládne ještě o dvě desetiny sekundy rychleji. Zrychlení na 200 km/h potrvá s manuálem 12,8, s automatem potom 12,2 sekund.

Kombinovaná spotřeba má podle Porsche dosáhnout 12,8 litrů (model s manuální převodovkou). Speciální sportovní tlačítko promění novou 911 Turbo na chvíli v pojízdnou raketu, neboť na 10 sekund zvýší plnící tlak o 0,2 baru a vysouká točivý moment o 60 Nm na 680 Nm. Díky tomu 911 Turbo zrychlí z 80 na 120 km/h za 3,5 sekund. Ten proudí pod neustálou kontrolou elektroniky na všechna čtyři kola, rozdělení točivého momentu závisí na aktuálních jízdních podmínkách.

Ve srovnání s řadou 996 se může 911 Turbo řady 997 pochlubit o 20 mm většími kotouči na přední i zadní nápravě (přední brzdy jsou šestipístkové), objednat bude možné také keramické brzdy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Navzdory větším proporcím váží nové 911 Turbo 1585 kg, tedy o 5 kg méně než předchůdce. Zasloužily se o to především nové dveře vyrobené z hliníku.

Kromě dravějších nárazníků a spoilerů dostala 911 Turbo nové směrové svítilny z LED diod zabudované do předního nárazníku. Cena novinky začíná na 115.000 Euro, v Německu přijde 911 Turbo včetně daně na 133.603 Euro.

Porsche 911 GT3

Nové Porsche 911 GT3 bude modelem s nejvyšším litrovým výkonem, který je ve vozech této značky k dispozici. Zdvihový objem ležatého vodou chlazeného šestiválce se sice nemění (činí rovných 3600 cm3), ale výkon díky řadě úprav vyrostl na 305 kW při 7600 ot./min. Točivý moment má vrchol 405 Nm při 5500 ot./min. Nejvyšší otáčky činí 8400 ot./min, což je o 200 ot./min více než v předchozím GT3. Motor je vybaven mazáním se suchou skříní a vodním chlazením motorového oleje.

Jednotka s variabilním časováním ventilů má zvětšený průměr škrtící klapky (82 místo 76 mm), nové výfukové potrubí s menším protitlakem a optimalizované hlavy válců. Automobilka sama označuje model za nejrychlejší mezi současnými produkčními atmosférickými vozy s motory podobného zdvihového objemu. Model určený pro běžné silnice, ale vyvinutý inženýry, kteří se podílejí i na přípravě sportovních vozů pro závody, se může chlubit řadou nových aerodynamických prvků, které jsou funkční a přitom vozu dodávají na jedinečnosti.

Nová příď se vstupy chladícího vzduchu k brzdám a hlavnímu chladiči motoru, má na začátku kapoty výdech, kterým je "použitý" vzduch od chladiče odváděn. Zlepšuje se tím současně chlazení, aerodynamika i přítlak na přední nápravu. Podobně rafinovaná je také aerodynamika zádě. Standardní aktivní podvozek PASM je dvoustupňový (standardní a tužší nastavení), protiprokluzový systém Traction Control převzatý z Carrery GT doplňuje přesné řízení s variabilním převodem a diferenciál se zvýšenou svorností.

GT3 jezdí na jednodílných 19palcových kolech a pneumatikách 235/35 vpředu a 305/30 vzadu. Sprint z 0 na 100 km/h trvá jen 4,3 sekundy a nejvyšší rychlost činí 310 km/h. Pohotovostní hmotnost činí 1395 kg, kombinovaná spotřeba 12,8 l/100 km. Cena na evropských trzích činí 93000 Euro bez daní, v sousedním Německu přijde i s DPH na 108083 Euro. Od podzimu bude dostupná také verze RS.


Libor Zezulka