Volkswagen AG vs. Porsche: Koupí nakonec větší menšího?
Zatímco původní plán firmy Porsche počítal se zvýšením podílu v mnohem větší skupině Volkswagen, tento týden se objevily v tisku informace o jiné cestě jak obě firmy majetkově provázat.
Šéf koncernu Volkswagen, Martin Winterkorn, tento čtvrtek na valné hromadě společnosti v Hamburku vyzdvihl prospěšnost spolupráce Volkswagenu se stuttgartským výrobcem sportovních vozů Porsche. Ten už ve Volkswagenu vlastní 51 procent akcií. List Financial Times přišel jako první se zprávou, že VW chce koupit firmu vyrábějící vozy Porsche, a že ve spojenectví obou automobilek usiluje o hlavní slovo. Porsche takové úvahy odmítlo jako absurdní nesmysl.
Kolem operací mezi Porsche AG a Volkswagen AG je řada nejasností. Navenek se od loňska dostávají spíše kusé zprávy, které zatím nedovolují vytvořit si dostatečně čistý obraz o celé situaci. Za nitky v obou automobilkách tahají vlastníci většinových podílů, rodiny Porsche a Piëch, prostřednictvím holdingu Porsche SE. Ten momentálně drží 100 % akcií Porsche AG, která vyrábí vozy stejnojmenné značky a 51 % akcií Volkswagen AG, pod kterou spadají také značky Audi, Škoda, SEAT, Lamborghini, Bentley, Bugatti a další.
Německý tisk spekuluje o tom, že šéf Porsche Wiedeking ztrácí podporu rodin Piëchů a Porsche. Wiedeking se na začátku týdne nezúčastnil světové premiéry nového modelu Panamera v Číně, ovšem podle automobilky byla skutečným důvodem neúčasti nemoc.
Původní plán navýšení podílu Porsche ve Volkswagenu na 75 procent je blokován zákonem, který spolkové zemi Dolní Sasko zajišťuje minoritní podíl 20,1 %. Ale není to jen tato legislativní překážka, proti které již Porsche neúspěšně protestovalo u evropských institucí, ale také ekonomická situace ve firmě. Výrobce sportovních vozů a velký zakázkový dodavatel konstrukčních prací pro externí firmy má odhadovanou tržní hodnotu mezi 7 a 9 miliardami eur, ale čistý dluh po loňském nákupu akcií Volkswagenu narostl do výše 9 miliard eur. Volkswagen disponuje značnou hotovostí z hospodářských výsledků minulých období (cca 10,7 miliard eur), kvůli které by firmě Porsche stálo za to získat oněch 75 % akcií, ale v současné situaci jde o operaci s nejistým výsledkem.
Zřejmě proto byla nalezena jiná cesta, jak skuteční vlastníci dokáží propojit obě automobilové skupiny. Volkswagen, který je na tom finančně dobře, by menší firmu mohl odkoupením výrobce luxusních a sportovních aut oddlužit. "Společně máme schopnosti k tomu, abychom se stali silovým centrem mezinárodního automobilového průmyslu," ujistil Winterkorn s poukazem na integraci Porsche a Volkswagenu. Automobilka Porsche naproti tomu takový scénář označila za "vysoce nerealistický".
Podle Financial Times Europe by měla taková operace smysl jak z finančního, tak z průmyslového hlediska zejména pro vlastnické rodiny. Šéf dozorčí rady Volkswagenu, Ferdinand Piëch, jehož dědeček stál u zrodu firmy Porsche, má na celé fúzi i osobní zájem. Usiluje totiž zřejmě o sjednocení rodinného dědictví pod jednu střechu...